Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så väldigt många skulle jag säga röstar så pga att dom helt enkelt är lite egocentriska, jag har svårt att prata tex politik med dom bekanta för dom förstår inte och kan inte riktigt sätta sig in i varför vissa har problem eller är stressade för dom har ekonomi och ett liv som passar in i det moderata samhället, tills dom får problem och ingen hjälp finns.
Så för dig handlar alltså politik om att få hjälp av andra?
Du har inte funderat på hur livet är för dessa andra som skall tillhandahålla hjälpen och vad politik är för dem?

Du har inte funderat på hur livet är för dessa andra som skall tillhandahålla hjälpen och vad politik är för dem?

Jag tycker det är en del av det. För mig är det en självklarhet med ett starkt socialt skyddsnät, fackförbund och kulturskola. Ett samhälle som ger alla en liten chans i alla fall. Oavsett bakgrund, förutsättningar, socioekonomisk status mm. I och med mitt yrkesval kan jag, som jag ser det, inte vara annat än socialdemokrat/vänsterpartist. Det är det enda som fungerar med mina värderingar, att alla är lika mycket värda.

För övrigt: jag tycker självklart att Greta är en amazing person som faktiskt försöker och gör skillnad.

Stor del av det, att alla i samhället ska ha en ärlig chans att kunna ha ett gott liv och lika rättigheter och inte dela upp samhället så otroligt mycket i rika och fattiga.

Och jag kan nästan nästan garantera att dom rika inte lider så fruktansvärt av att minska lite på sin förmögenhet till förmån för andra.

Men som sagt, det är inte vad tråden handlar om.

Det finns ju olika sätt att försöka rädda världen på.
Min äldsta är lärare för att "Rädda världen en unge i taget".
Mellan är åklagare för att bekämpa kriminaliteten.
Yngsta är snart civilingenjör för att försöka lösa energifrågan.
Och jag har satsat i princip alla mina pengar på en solcellsanläggning som skall ge fossilfri el till mig och andra.

Man får helt enkelt göra vad man kan.
Men att ställa sig och skrika och bråka tror jag inte på.
Att lösa problem är vad jag tror på.
Jag förstår inte vad du menar. Jag har väll aldrig hävdat att man ska skrika och bråka, eller att jag tycker det är en bra väg framåt?

Jag tycker det är en del av det. För mig är det en självklarhet med ett starkt socialt skyddsnät, fackförbund och kulturskola. Ett samhälle som ger alla en liten chans i alla fall. Oavsett bakgrund, förutsättningar, socioekonomisk status mm. I och med mitt yrkesval kan jag, som jag ser det, inte vara annat än socialdemokrat/vänsterpartist. Det är det enda som fungerar med mina värderingar, att alla är lika mycket värda.
Visst men det måste ju finnas pengar och personal till det också.

81F4TVesTOL.webp

Det gäller liksom att se till att dessa andra människor har pengar att dela med sig av och att andra människor vill utbilda sig och jobba med den hjälp som man behöver.

För övrigt: jag tycker självklart att Greta är en amazing person som faktiskt försöker och gör skillnad.
Och jag tycker mest att hon står på olika ställen och skriker.
Det kommer faktiskt inte att göra någon skillnad alls.
För skillnad så behövs handling som blir resultat.

Stor del av det, att alla i samhället ska ha en ärlig chans att kunna ha ett gott liv och lika rättigheter och inte dela upp samhället så otroligt mycket i rika och fattiga.

Och jag kan nästan nästan garantera att dom rika inte lider så fruktansvärt av att minska lite på sin förmögenhet till förmån för andra.

Men som sagt, det är inte vad tråden handlar om.
Eller så är det precis vad tråden handlar om.

Grejen är att det måste finnas något att köpa också för dessa pengar.
Det måste finnas människor som producerar det som behövs i form av varor och tjänster.
Människor som vill och kan utbilda sig till den hjälp som andra behöver.
Dessa människor måste på något sätt motiveras till att göra dessa ansträngningar och uppoffringar.

Utbildningen till läkare eller åklagare är lång, ansträngande och kostsam för individen.
Den ger många år av ingen inkomst alls.
Där måste finnas en belöning i slutändan för att människor skall vilja göra den resan.

Greta tycker att det är en bra väg att gå.
Jag tycker att det är en totalt meningslös väg att gå.
Det är precis detta jag menar, som skrämmer mig.

Att tycka att det är att "skrika och bråka" att:
  • Tala för beslutsfattare på internationella konferenser och möten
  • Donera stora summor pengar till välgörenhet
  • Kräva beslutsfattare på svar (som man inte får)
  • Kräva beslutsfattare på åtgärder (som man inte får)
Ja, hon har dömts för att inte ha lyssnat på poliser. Men det skrämmer mig otroligt mycket att hon anses vara ett större problem än makthavare som medvetet, välplanerat och målinriktat, styr mänskligheten mot sin egen utrotning.

Nu är det eventuellt inte rättvisa jämförelser. Men även Mandela, Martin Luther King Jr. och Rosa Parks dömdes för brott under sina kamper. Så det kollektiva brukar ju vakna upp även om en mindre mängd aktivister behöver stå ut med så väl öknamn som straff först. Även det kan man ju hämta kraft i när det känns tungt @parellikusken

Jag tycker Greta växer i respekt ju äldre hon blir, som klimataktivist lät hon sig utnyttjas av olika makthavare, nu tycker jag hon står på egna ben och Gaza-engagemanget är hedervärt och det är en skandal hur politiska makthavare i väst låter det fortsätta för att inte riskera egna intressen.

Lite mörkrädd blir jag av argumenten...

Dett finns inget motsatsförhållande mellan fungerande samhälle, vård, skola och kultur. Och företagande.
Företag skapar välstånd.

Men idag skärs det mesta (jo faktiskt) av det som gör oss till människor. Folkbildningen monteras ner på oklara grunder. Kulturen blöder. Skolor går på knäna, Vården saknar resurser.

Valet är inte mellan V och SD. Trodde folk var klokare änså.

Dett finns inget motsatsförhållande mellan fungerande samhälle, vård, skola och kultur. Och företagande.
Företag skapar välstånd.

Nja. Du har rätt i att det (nödvändigtvis) inte finns något motsatsförhållande mellan fungerande samhälle, vård skola, kultur och företagande. En del företag skapar absolut välstånd.

Men man ska inte sticka under stol med att företagande också skapar ekonomisk ojämlikhet, massutrotning av biologisk mångfald, förgiftade vattendrag, att samhällen och människor dör.

Det är ju liksom hela spektrat. Företag består ju av människor, och kommer i alla varianter med alla olika drivkrafter.

Så hur menar du att jag ska göra i en MP värld ? Flytta till Stockholm så jag kan cykla till jobbet ?
Fast ALLA kan ju inte bo i sthlm. Så hur menar du att en MP värld är realistisk ? För JAG kan inte se en MP värld vara realistisk.
Eller jo, om jag bara behöver sitta hemma och ÄNDÅ få mat på bordet, pengar till mina kostnader för boendet osv ... Men den utopin står inte MP för. Så en annan som lever i en REALISTISK verklighet inser att det är där vi är och lever efter det !
Det fanns en elbilsbonus som var ganska bra innan den togs bort av regeringen förra året. Antar att en sådan hade kunnat höjas av ett miljöintresserat parti. Vet inte varför jut MP ska vara det partiet men tex det partiet då.

Iom att du säger att du inte har råd med elbil, det är ju delvis nuvarande regerings fel.

Andra lösningar som diskuteras har ju varit att försöka se till att kostnaderna för bensindrivna fordon slår olika på landet och i staden. Finns säkert många olika metoder att göra sådant.

Vår infrastruktur, elbilspriser och möjliga bonusar för att byta bil är inte inkapslade i bärnsten. Alla dessa går att påverka politiskt. Man kan få mer tåg, mer cykelbanor, mer kollektivtrafik, billigare elbilar och elbilsbonusar.

Det är inte ristat i sten att enda sättet att ta sig fram är bensin och det är inte nödvändigtvis så att en bensinbil måste kosta lika mycket i en stad som på landet.

Och för att inte tala om partipolitik, vilket parti som helst kan ju ändra möjligheter att ta sig fram och rent av tex gynna landsbygd så att behovet av att ta sig fram minskar. (inget parti kör väl på den).

Idag fick jag lite mer ångest över miljön - fjällugglan och tornugglan är nu utrotade i Sverige. Det är fruktansvärt ledsamt. Hökugglan och pärlugglan är på väg att gå samma öde till mötes.
Det är mycket värre än så, i Östersjön är läget katastrofalt och inte mycket bättre på västkusten och det har skett rasande fort, på bara några årtionden. Få verkar bry sig och det gäller även och ibland i synnerhet de som säger sig vilja rädda klimatet.

Det fanns en elbilsbonus som var ganska bra innan den togs bort av regeringen förra året. Antar att en sådan hade kunnat höjas av ett miljöintresserat parti. Vet inte varför jut MP ska vara det partiet men tex det partiet då.

Iom att du säger att du inte har råd med elbil, det är ju delvis nuvarande regerings fel.

Andra lösningar som diskuteras har ju varit att försöka se till att kostnaderna för bensindrivna fordon slår olika på landet och i staden. Finns säkert många olika metoder att göra sådant.

Vår infrastruktur, elbilspriser och möjliga bonusar för att byta bil är inte inkapslade i bärnsten. Alla dessa går att påverka politiskt. Man kan få mer tåg, mer cykelbanor, mer kollektivtrafik, billigare elbilar och elbilsbonusar.

Det är inte ristat i sten att enda sättet att ta sig fram är bensin och det är inte nödvändigtvis så att en bensinbil måste kosta lika mycket i en stad som på landet.
Nu finns ju förslag om ny elbilspremie till nästa år som ska bara ska gå till personer i landsortskommuner, bor i ett hushåll med en årsinkomst på upp till 80 procent av medelinkomst och inte redan äger eller leasar en elbil/laddhybrid. Det kan vara det bästa förslaget nuvarande regering lagt.

Visst men det måste ju finnas pengar och personal till det också.

Visa bifogad fil 177293

Det gäller liksom att se till att dessa andra människor har pengar att dela med sig av och att andra människor vill utbilda sig och jobba med den hjälp som man behöver.

Och jag tycker mest att hon står på olika ställen och skriker.
Det kommer faktiskt inte att göra någon skillnad alls.
För skillnad så behövs handling som blir resultat.

"other peoples money"
Trodde jordklotet var något vi bodde på ihop.
Det kan inte vara meningen att en handfull rika ska behöva såpass att de även är de som orsakar mer av den globala uppvärmningen?

Handling är det Greta gör, hon använder sitt "kändisskap" för att belysa orättvisan. Hon riskerar sitt liv för att ge människor i krig mat t.ex. Du missade resan i båt över till Gaza?
"-Tanken är att få ihop så många båtar som möjligt för att ta sig via Medelhavet in i Gaza med humanitär hjälp, och på så sätt öppna upp för en humanitär korridor, sa hon då till tidningen"

Varje gång jag läser eller lyssnar på nyheterna, eller kollar sociala medier så kommer det upp politik-nyheter, uttalanden, lagändringar osv. in i det oändliga.

Om jag ska uttrycka det milt så är det inte mycket jag håller med om i vad den här regeringen säger och fattar beslut om.

Men det jag vill med den här tråden är inte att diskutera politik egentligen, utan hur man hanterar den ångest politiska beslut och uttalanden ger.
Det kan vara saker som jag tar personligt, att en politiker uttalar sig om att präster ska få välja om de ska få viga samkönade eller inte och det kan vara sa ker jag inte tar personligt såsom att en minister uttalar sig om att vi i Sverige inte ska behöva ta klimatansvar.

Oavsett om det är personligt eller inte blir jag ledsen av det och det ger ångest. Ibland blir jag arg till och med.
Pratar av mig med vänner och familj som har samma värderingar som mig och känner frustration över politiken. Men ingen av dom tar åt sig av det och blir lika berörd som mig.

Det är alltså ingen lösning att sluta konsumera politiska nyheter, det går inte att undvika.
Men hur gör jag för att inte bli så personligt berörd av allt? Hur gör jag för att bli kvitt min politiska ångest?

Någon som är i samma sits? Eller inte alls känner igen sig?
Sådant här ger mig glädje.
Det är som att ibland blir man inte fast i det totala moraset av överdrivet politiskt färgad* miljöpolitik som partierna förser med. Ibland agerar otåliga medborgare :)

https://www.dn.se/sverige/unik-overenskommelse-pa-plats-kraver-ny-klimatpolitik/

För första gången har miljörörelsen, fackföreningarna och landsbygdsrörelsen gått samman och tagit fram ny klimatpolitik.

Förslagen är en unik överenskommelse som samlar fem miljoner medlemmar.

– Svenskarna vill ha skärpt klimatpolitik och är jättebesvikna på regeringen, säger Mikael Karlsson, docent i miljövetenskap vid Uppsala universitet.

*(ibland känns det som att politiker tänker att miljö och klimat vill jag bara tänka på om det gynnar min ideologi. Eller i vissa fall då M, miljö och klimat jag inte ha att göra med även om det gynnar min ideologi väldigt mycket.)

Visst.
Men jag tror inte att det går att hantera så.
Eftersom att det sitter ihop.
Alla vet vilket parti som man syftar på med "Sänk bensinpriset".

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/G3b61J/sd-sank-dieselpriset-med-10-kronor-per-liter
Jag tänker att den första är att dela upp kakan i delar och diskutera den och den andra är att diskutera kakan och dess recept. Det är skillnad och det borde fungera för att kunna diskutera ångesten även om man vet vilket parti som har olika punkter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka