Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och du tycker att dagens regering lyckas bra på den punkten?

Det enda jag ser är att de lyckas skapa poler. De misslyckade som inte kan bidra, som de har döpt om till "inte vill bidra" och de lyckade, de som jobbar och sliter och håller samhället drivande. alla som tillhör första gruppen ska med tvång föras över till andra gruppen- oavsett anledning till varför man nu tillhör första gruppen, eller så får man för alltid ha mindre och mindre och mindre pengar att leva för tills man inte har något kvar när regeringen har sugit ut allt.

Jag ser utrotning. Jag ser en hätsk debatt för att få samhället över på deras sida för att man ska förstå vilka som är roten till samhällsproblemen.

Vad ser du?
Jag ser tre grupper.

De som behöver hjälp.

De som inte vill anstränga sig och tar resurser från dem som behöver hjälp.

Och så ett antal som faktiskt anstränger sig oavsett.
De som går på inspiration, ideologi eller egen ambition.

Den tredje gruppen är för liten för att få samhället att fungera så att resurserna skall räcka till alla.
Det finns för få läkare, för få sjuksköterskor, för få poliser, för få åklagare, för få busschaufförer, för få bönder o.s.v.
Helt enkelt för få människor som skall dra runt det hela.

Det gäller att komma ihåg att någon alltid måste bidra med det som skall tillhandahållas.
Att alla som utför det arbete som behövs måste få något för sina ansträngningar.
Det fungerar inte om man kan ha det likadant utan att anstränga sig.
För då kommer inget att göra något alls och det blir förfärligt för alla.
Mest förfärligt för dem som behöver hjälp av andra.

Men vem har sagt att de som utför arbete som behövs inte ska få något för sina ansträngningar? Det finns inte ett politiskt parti i Sverige som inte anser att de som jobbar inte ska få fördelar av att de jobbar. Du tycker alltså att de som av olika anledningar inte kan bidra ekonomiskt till samhället inte ska få någon hjälp? Idag har vi 500,000 arbetslösa och 117,000 jobb. Hur tänker du att de knappa 400,000 som inte har jobb ska göra för att överleva? De som är sjukskrivna. De som har en så låg pension att de inte kan klara sig utan statlig hjälp. I Sverige har vi 575,000 dollarmiljardärer. En ökning med 100,000 dollarmiljardärer. https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/...jonarer-i-sverige-och-fler-kommer-det-att-bli Så jo, Sverige har resurserna för ett socialförsäkringssystem som omfattar de som är en ekonomisk förlustaffär för samhället. Och de som är dollarmiljardärer har fått bra ersättning för sitt jobb och skulle få det även i en framtid där de betalar mer i skatt.

Sedan inte att förglömma alla dina barn är också bidragstagare. Staten betalar för hela deras utbildning. Varje barn ja csn är ett lån, men med en av staten subventionerad ränta. Vet inte om du var föräldraledig eller vabbat någon gång? Grattis du är bidragstagare. Sjukskriven. Har du varit i kontakt med vården? Bidragstagare. Barnbidrag. Behövt ta ut läkemedel. Bidragstagare. Du tycker inte att de som har jobb och en mer solid ekonomi ska vara med och betala en större del (genom beskattning) så att alla i ett av världens rikaste länder inte ska hamna på gatan?

Kristersson pratar mycket om barnfamiljen med 46,000 i månaden i bidrag. Det gäller 14 familjer. Det är mycket få som vill gå på a-kassa, aktivitetsstöd (som fö är en beskattningsbar försäkring) eller andra former av bidrag som försörjningsstöd. Kan du ärligt säga att du tycker det är bra att a-kassan och aktivitetsstödet nu sänks kraftigt till den på lägsta nivån på 5600, medan höginkomsttagarna genom jobbskatteavdraget får ett påslag på sin lön med lika mycket. Tycker du att de som går på a-kassa/aktivitetsstöd har högre skatt procentuellt sett än någon som är höginkomsttagare?

Jag ser tre grupper.

De som behöver hjälp.

De som inte vill anstränga sig och tar resurser från dem som behöver hjälp.

Och så ett antal som faktiskt anstränger sig oavsett.
De som går på inspiration, ideologi eller egen ambition.

Den tredje gruppen är för liten för att få samhället att fungera så att resurserna skall räcka till alla.
Det finns för få läkare, för få sjuksköterskor, för få poliser, för få åklagare, för få busschaufförer, för få bönder o.s.v.
Helt enkelt för få människor som skall dra runt det hela.
Och regeringen har lyckats, menar du? Genom att ställa grupperna mot varandra i samhället? Utrotning är bra väg att gå i en sådan här fråga?

Det skulle jag inte alls säga, i synnerhet?
Skulle säga att det är samma personer som vill rädda klimatet som även desperat försöker rädda skog och hav.

Ibland i kommentarsfält stöter man på folk som hävdar att det är olika saker att rädda klimat och miljö och det är därför de är superemot klimatarbete (känns som att de bara är för miljön så de kan ha en orsak att vara mot klimat, som om fjällugglor gynnades av biltrafik), men miljön beror mycket av klimatet och att rädda klimatet beror även mycket av att rädda hav och skog.
Märk att jag skrev ibland, det finns de som vill exploatera med stora vindkraftparker, grisfabriker och annat och motiverar det med klimatet när det enbart är för egen profits skull, vad det får för effekt på miljön struntar de totalt i.

Den fossila bränsleanvändningen är starkt kopplad till miljöförstöring men de åtgärder vi inför här är i en del fall kontraproduktiva, det är inte så enkelt att bara vi alla köper elbilar försvinner utsläppen, elefanten i rummet är nivån vi konsumerar på och den vill få driva. Trots alla åtgärder vi hållit på med här i Europa och USA ökar(!) fossilanvändningen globalt och de här målen som sätts upp på konferenser och möten dit alla flyger till, en del i privata jet är inget som kommer förverkligas, det är ett utopia som inte är förankrat i verkligheten. Att i ett sånt läge förstöra miljön här i Sverige för effekter på koldioxidutsläppen som är försumbara är inte miljöarbete.

Visst men det måste ju finnas pengar och personal till det också.

Visa bifogad fil 177293

Det gäller liksom att se till att dessa andra människor har pengar att dela med sig av och att andra människor vill utbilda sig och jobba med den hjälp som man behöver.

Och jag tycker mest att hon står på olika ställen och skriker.
Det kommer faktiskt inte att göra någon skillnad alls.
För skillnad så behövs handling som blir resultat.
Det finns väl ingen som orsakat större skada i Storbritannien än Thatcher?

Största problemet är värd att människan är en egoistisk varelse, som alla andra, och enbart tänker på andra när det gynnar en själv.

Vi har det "för bra", och kan inte tänka oss att förändra våra liv till något som upplevs som sämre.

Frågan är inte om människan kommer lyckas utrota sig själv, utan om det kommer finnas så mycket övrigt liv kvar efteråt. Politik speglar bara samhället, inget mer

Nej inte så.
Men de där andra som skall stå för hjälpen måste också få ha ett bra liv där deras ansträngningar lönar sig.
Annars så kommer det inte att finnas någon hjälp att få.

Det kommer inte att finnas inkomster att beskatta, förnödenheter att köpa eller tillhandahållas tjänster som behövs.
Människor kommer att skippa utbildning och ingen kommer att orka driva några företag.
När ingen gör något därför att det inte lönar sig så kommer det inte att finnas någon hjälp att få för någon.

Vet du, jag tänker att här är vi av så olika åsikt att vi bara kan konstatera att vi tycker olika. Jag tycker inte heller Alla per se måste vara ”produktiva”, vi som kan vara det har skyldighet att hjälpa de som inte kan. De kan kanske bli ”produktiva”, annars kan jag glatt betala för sjukskrivningar, daglig verksamhet, lönebidragsanställningar mm.

Märk att jag skrev ibland, det finns de som vill exploatera med stora vindkraftparker, grisfabriker och annat och motiverar det med klimatet när det enbart är för egen profits skull, vad det får för effekt på miljön struntar de totalt i.

Den fossila bränsleanvändningen är starkt kopplad till miljöförstöring men de åtgärder vi inför här är i en del fall kontraproduktiva, det är inte så enkelt att bara vi alla köper elbilar försvinner utsläppen, elefanten i rummet är nivån vi konsumerar på och den vill få driva. Trots alla åtgärder vi hållit på med här i Europa och USA ökar(!) fossilanvändningen globalt och de här målen som sätts upp på konferenser och möten dit alla flyger till, en del i privata jet är inget som kommer förverkligas, det är ett utopia som inte är förankrat i verkligheten. Att i ett sånt läge förstöra miljön här i Sverige för effekter på koldioxidutsläppen som är försumbara är inte miljöarbete.
Suck du ska få det mest icke golitska svaret i bukefalos historia.

Ja, det är bra att man bygger vindkraft för profitens skull. För det är bra för miljön. För det är bra för alla.

åter till golit

Sen kommer vi att behöva flyga, ibland särskilt över långa avstånd. Bland annat för att för att minska utsläppen av fossila bränslen globalt.

Vilket inte är en utopi, utan en fråga om överlevnad. Inte för planeten, den klarar sig bra utan oss. För mänsklighetens, så som vi nu känner den, överlevnad.

Och @Enya
Kanske var jag otydlig.

Jag ser människor som behöver hjälp.

Men jag tror att de som skall tillhandahålla den hjälpen slutar att anstränga sig om de inte får något extra för sina ansträngningar.
Och att det då upphör att finnas hjälp att få.
Därför så måste man unna människor att tjäna pengar på krävande arbetsuppgifter.

Nja, du gör en grov förenkling som ger en svartvit tolkning.

Det är en sak att behöva jobba istället för att inte jobba (för att få en inkomst) - där håller jag med om att jag tror att folk behöver få en lön för de flesta arbeten för att de ska bli utförda i den omfattning och med den förutsägbarhet som behövs.

Men att "hjälpa" andra som inte har samma förutsättningar som en själv i något avseende, det är något annat. Väldigt många människor vill och mår bra av vetskapen om att man faktiskt kan hjälpa andra på olika sätt, och dela med sig. Dels för att man kan, och vet att man haft tur och inte gjort något särskilt förtjänstfullt för att man råkade födas i det sammanhang man gjorde, och drabbats eller inte drabbats av olika saker längs livet - en tur som alla andra inte haft. Och dels för att man man vill leva i den trygghet som det innebär med ett samhälle där man bidrar själv och hjälper andra med det man kan.

Att betala skatt och därmed betala för samhällsfinansierade hjälpinsatser är bara en del av att "hjälpa andra". Det finns enormt många fler aspekter av att hjälpa varandra, att be om hjälp och att låta andra hjälpa en som du verkar bortse från helt. Att bry sig om andra är inte det tvång som du får det att låta som i dina inlägg, det är snarare ett uttryck för mellanmänskliga relationer som är väldigt viktigt för många människor. Att få bry sig, och bli ombrydd. Av nära och kära, men också inom den samhälle (på olika nivåer, från en grupp man är del av till det stora) som man är en del av.

Att du (och många andra) verkar sätta ett värde i absolut självständighet hos den enskilda eller möjligen familjen, som det mest ultimata målet, kan du inte tolka som en allmängiltig egenskap. Man har förstås rätt att tänka och känna så, och politiken måste ta hänsyn till att många fungerar så och måste också få plats för sin självständighet i vårt samhälle. Men det är inte någon allmängiltig syn eller drivkraft som finns hos alla människor.

Ah ja det är rimligt kanske.

Men -upp till 80% av medelinkomst, i hushållet, då ska det vara ett väldigt rejält bidrag om de ska springa iväg och köpa ngt nytt för 500 000 kr och en minimodell är kanske inget för landet. För antar att det inte gäller om det är begagnat. Det kanske inte blir någon jätterusning på den bollen.

Och lite tvärtomigt :) vi vill ju ha bort bensinarna ur städerna pga barns astma osv. Blir lite knas om man speciellt ska köra bensin i städer.

Jag hade kunnat tänka mig ngt slags styrd hård skatt på fossilbilar som slår om man bor i tätort (jag bor i tätort och har bensinbil btw) eller om man inte har X mil utan kollektivtrafik till jobbet. Eller ngt slags motbok för bensin som gör det billigare med bensin på landsbygden. Och ett pendlingsavdrag som är transportneutralt.
Poängen är väl att elbilen blir ett alternativ till kollektivtrafik. Jag tycker den är betydligt bättre utformad än förra bonusen.

Tror jag ser företagare bredare än du? Jag tänker på alla de företag som t.ex finns i min kommun. Kommunen är rätt liten men har runt ett halvt tusen företag
Två stora finns, med några hundra anställda. Men det är inte de stora som skapar välståndet. Det allihop tillsammans
Jag ser hela bredden. Det bra - och rent vansinniga.

Sedan ytligare en politiker fått sluta pga hot så har jag börjar fundera på vem jag röstar på. Tydligen är det andra som gör valet vilka jag kan välja att rösta på och hur mycket är det då egentligen min röst jag lägger.

Har själv börjat gå i tankarna att lägga 2 blanka röster och en röst på sakfråga nästa gång. När hat och hot avgör mitt urval på röstdagen känns det bortkastat att rösta för mig.

Min politiska ångest handlar om:
1Att jag inte litar på något parti. Det kommer fram skit överallt.
2När människor inte är beredda att offra något själv för de som har det dåligt.
3Att så många människor i landet röstar på parti som inte tycker att människor är lika mycket värda.

Du tycker alltså att de som av olika anledningar inte kan bidra ekonomiskt till samhället inte ska få någon hjälp?
Jag tycker att de som inte kan bidra skall få hjälp.
Men inte att de som kan dra sitt strå till stacken skall slippa det av bekvämlighet.

Men vem har sagt att de som utför arbete som behövs inte ska få något för sina ansträngningar?
Du.
Hela det övriga i ditt inlägg går ut på det.

Problemet med de stora förmögenheterna som finns är att de är bundna i sådant som inte ger det som behövs.
Det går inte att äta och det genererar ingen samhällsservice.
Om man skulle beskatta detta så att kapitalet kom ut på marknaden så skulle den enda effekten blir en enorm inflation.
Och sedan skulle situationen för de som behöver hjälp bli precis likadan eller värre.

För att samhället skall bli bättre för de som behöver hjälp så måste fler människor producera de varor och tjänster som behövs.
Det är det enda som i det läget är av värde.
De får det inte bättre för att någon måste sälja ett gammalt slott på exekutiv auktion för att kunna betala skatter.
Gissningsvis så finns det inte ens någon köpare till den där slottet.
Och är det riktigt illa så gick ett jordbruk åt skogen av åtgärden och så blev det mindre mat till alla.

Om man i stället ger sig på aktier och finans, så är det egentligen bara låtsaspengar.
Det finns inget materiellt bakom
Ett för stort uttag ger bara inflation och i värsta fall en kris av typen Kreuger Kraschen.

Det är inte så lätt som det ser ut.
Utan det kommer stora och oönskade effekter med på köpet.

Och regeringen har lyckats, menar du? Genom att ställa grupperna mot varandra i samhället? Utrotning är bra väg att gå i en sådan här fråga?
Det är din uppfattning.
Och den behöver inte spegla det som verkligen vare sig menas eller arbetas med.

Min uppfattning är att du har missuppfattat alltihop.

Alla vill ha billig el och billig mat, när det kommer till kritan.
Men ingen vill att det skall produceras.
Då blir det svårt.

Hur vill du bo, hur vill du värma din bostad och vill du ha el i ditt hem?
Många vill bo stort, modernt och köra massor av el.
Och varmt skall det vara hemma, minst 22°, annars är hyresvärden en snål elaking.
Vad vill du äta?
Många kräver att få äta kött varje dag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka