Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det spelar roll vad hon har för bakgrundskunskaper om det som hon skriker om.
Som det är nu så har hon varken någon akademisk utbildning i något ämne eller någon praktisk erfarenhet av det.
Så helt utan kunskap om hur saker egentligen fungerar så ägnar hon sig åt att protestera mot än det ena och än det andra.
Samt utsätter både sig själv och andra för fara.

På något sätt känns det litet meningslöst att skrika om ett problem som alla känner till när orsaken till att det inte är löst är bristen på själva lösningen.
Det vore mer konstruktivt att jobba på den saknade lösningen.

Vem eller vilka tänker hon skall tillhandahålla de lösningar som hon skriker efter?
Men varför?
Varför hakar du upp dig på en person som de facto fått igång aktivitet, kunskap engagemang om klimatet?

Varför inte lika stort hån mot t.ex. trollfabriker eller annat elände.
En ung kvinna på autismspektrat stör dig så du måste ägna flera inlägg åt att smutskasta.
Jag förstår inte.

Som det är nu så har hon varken någon akademisk utbildning i något ämne eller någon praktisk erfarenhet av det.
Så helt utan kunskap om hur saker egentligen fungerar så ägnar hon sig åt att protestera mot än det ena och än det andra.

På något sätt känns det litet meningslöst att skrika om ett problem som alla känner till när orsaken till att det inte är löst är bristen på själva lösningen.

Vem eller vilka tänker hon skall tillhandahålla de lösningar som hon skriker efter?

Att man påtalar problemet innebär inte att man måste kunna lösa det. Det finns ju mängder med andra personer med både makt och kunskap till det. Det är däremot inga lösningar du vinner nästa val på. Vi vet ju vad som måste göras, problemet är som jag ser det att det måste lagstiftas, den handlar inte om att enskilda individer måste vägra flyga.

Om jag demonstrerar för höjda löner till busschaufförer innebär det inte att makten att göra det ligger hos mig. Men jag kan kanske påverka makthavarna, även om jag inte har körkort för buss, aldrig jobbat som busschaufför, och som bonus inte åkt buss på 10 år.

Tycker det osar lite både klass- och kvinnoförakt gällande Greta. "Bara hon utbildar sig så har hon kompetens att se vad som är fel, någon utan akademiska poäng kan inte förändra något i frågan" (när hon faktiskt i sitt engagemang hänvisar till akademiska studier) Eller "usch, en kvinna bara skriker och gormar" medan en man hade sett en man som är passionerad...

Tycker det osar lite både klass- och kvinnoförakt gällande Greta. "Bara hon utbildar sig så har hon kompetens att se vad som är fel, någon utan akademiska poäng kan inte förändra något i frågan" (när hon faktiskt i sitt engagemang hänvisar till akademiska studier) Eller "usch, en kvinna bara skriker och gormar" medan en man hade sett en man som är passionerad...

Jag upplever att hon passerat passionerad-stadiet och bara är ett mycket litet steg ifrån de som kastade soppa på Mona-Lisa. I början gillade jag henne och tyckte att hon var vettig och en frisk fläkt och någon som kunde göra skillnad på riktigt! Jag önskar att hon hade fortsatt på den vägen.

Nu är en hon bara en i mängden av aktivister (män och kvinnor) som mest skriker, gormar och bryter mot lagen utan att göra någon skillnad på riktigt. Som sagt, nästa steg är att kasta soppa på Mona-Lisa.

Jag är helt övertygad att hon gjort mer än de flesta av oss och satt ämnet på kartan. Det är konstigt nog mest medelålders män med tangentbordet i högsta hugg som driver hatkampanjer mot en kvinna som vågar stå upp för vad hon gör. Vad har de själva gjort mer än gnällt?

Jag är helt övertygad att hon gjort mer än de flesta av oss och satt ämnet på kartan. Det är konstigt nog mest medelålders män med tangentbordet i högsta hugg som driver hatkampanjer mot en kvinna som vågar stå upp för vad hon gör. Vad har de själva gjort mer än gnällt?
Tror du verkligen att Greta tänker "oj nu förstör jag visst klimatet" när hon sitter på flyget och piloten drar på motorerna så att Greta trycks bakåt i stolen när planet lyfter och Greta kan resa runt och se sig om i olika länder när hon själv säger att vi måste sluta flyga. Hur mycket utsläpp orsakar hon egentligen genom sina flygningar. För det är ju sånna utsläpp hon själv gapar o skriker om

Så utan akademisk utbildning osv så är folks åsikter och protester och kämpande inte värt något för dom är inte...fina nog? Varför tror du att akademiker är smarta och kunniga om saker och ting? Det kan jag garantera dig att långt långt ifrån alla är. Det är till och med inte ens lite relevant.
Greta Thunberg har inte haft något riktigt arbete, ett sådant där som producerar vad andra människor behöver.
Så hon saknar den verklighetsförankring som de du nämner hade.
Jag hoppas du skämtar, folk som alltså inte haft enligt dig något "riktigt" jobb vet inte vad andra människor behöver eller har någon verklighetsförankring?

Det som Greta gör och det hon gör bra är att få folk att prata om saker och ting, hon tvingar folk att tänka på det. Även ifall många vet om situationer så kämpar hon iallafall med att försöka få makthavarna till att ta ställning och prata om det och få till en förändring.

Ingenting handlar om att Greta har lösningarna på allting, det har andra ansvar för.

Tror du verkligen att Greta tänker "oj nu förstör jag visst klimatet" när hon sitter på flyget och piloten drar på motorerna så att Greta trycks bakåt i stolen när planet lyfter och Greta kan resa runt och se sig om i olika länder när hon själv säger att vi måste sluta flyga. Hur mycket utsläpp orsakar hon egentligen genom sina flygningar. För det är ju sånna utsläpp hon själv gapar o skriker om

Fast hon flyger ju inte?

Edit: hon flögs hem från israel av säkerhetsskäl.

Ska hon sitta hemma då och skriva på internet för att försöka få till en förändring eller vad? Hade det varit bättre? Göra som ni här i tråden som klagar på henne men som samtidigt aldrig hade haft en tanke att faktiskt göra riktig skillnad själva? Aldrig hade vågat åka till Israel för att omvärlden ska tvingas att se vad dom gör osv?

Tycka vad man vill om Greta men hon är handlingskraftig och motiverad och vill få till en förändring i världen iallafall och göra faktiskt någonting.

Så utan akademisk utbildning osv så är folks åsikter och protester och kämpande inte värt något för dom är inte...fina nog? Varför tror du att akademiker är smarta och kunniga om saker och ting? Det kan jag garantera dig att långt långt ifrån alla är. Det är till och med inte ens lite relevant.

Jag hoppas du skämtar, folk som alltså inte haft enligt dig något "riktigt" jobb vet inte vad andra människor behöver eller har någon verklighetsförankring?

Det som Greta gör och det hon gör bra är att få folk att prata om saker och ting, hon tvingar folk att tänka på det. Även ifall många vet om situationer så kämpar hon iallafall med att försöka få makthavarna till att ta ställning och prata om det och få till en förändring.

Ingenting handlar om att Greta har lösningarna på allting, det har andra ansvar för.
Återigen.
Det övergår mitt förstånd varför EN ung kvinnas engagemang väcker så hatiska kommentarer.

Är man lagd åt det hatiska hållit finns ju oändligtmycket annat att hata.
Varför just Greta?
Av alla de miljarder människor som finns på vår jord.

(eller jo, jag förstår men begriper inte)

Ska hon sitta hemma då och skriva på internet för att försöka få till en förändring eller vad? Hade det varit bättre?
Ja absolut. Mycket mer miljövänligt. Om många kan sitta hemma/på kontoret och ha arbetsmöten via länk så kan hon ochså göra det. Hon behöver inte ut och resa och förstöra klimatet för att trumma in att folk ska minska utsläppen.

Man anordnar ju tex storbildskärm på torg, pubar, sportbarer m.m med olika evenemang från världens alla hörn så att folk inte behöver resa dit för att kolla

Ja absolut. Mycket mer miljövänligt. Om många kan sitta hemma/på kontoret och ha arbetsmöten via länk så kan hon ochså göra det. Hon behöver inte ut och resa och förstöra klimatet för att trumma in att folk ska minska utsläppen.

Man anordnar ju tex storbildskärm på torg, pubar, sportbarer m.m med olika evenemang från världens alla hörn så att folk inte behöver resa dit för att kolla
Nu är du bara tramsig.

Vad är det som är tramsigt med att göra sitt jobb via länk?
Hur mycket förändringar i världen och samhället har det blivit genom att sitta bakom en skärm och skriva? Vill man få till en förändring måste man ut i världen och synas och märkas. Sluta var provocerad/avundsjuk av produktiva drivande personer och var ute och agera själv och försök göra skillnad istället.

Hur mycket förändringar i världen och samhället har det blivit genom att sitta bakom en skärm och skriva? Vill man få till en förändring måste man ut i världen och synas och märkas. Sluta var provocerad/avundsjuk av produktiva drivande personer och var ute och agera själv och försök göra skillnad istället.
Det går alldeles utmärkt att sitta bakom en skärm och skriva sina alser och sedan publicera dom på internet och på såvis förändra världen. Finns hur mycket bevis som helst.

Efter att ha tagit mig igenom hela tråden har jag nu beslutat mig för att bli medlem i ett politiskt parti för första gången i mitt liv. Jag har tyvärr inte förmågan att arbeta aktivt på grund av sjukdom men känner ändå att jag vill göra något.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?
  • Valvaka!
  • Syskon

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka