Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jodå.
Men det är inte det som jag skall ha det till.
Jag skall använda informationen för lobbying.
Och då behöver den vara lättbegriplig, offentlig och från en trovärdig källa.
Helst på ett sätt som andra redan har hittat och gillar.

Om du bara visste hur mycket hjälp som jag har fått här på Bukefalos med sådant.
När jag då använder informationen så är den redan provad och klar så att den går in där den behöver landa.
Ofta så har jag bara ett försök så det måste nå fram direkt.
Lobba gärna fram en försäkran om att Uppsala inte förstör sitt grundvatten och ett världsarv (dalgången runt fyrisån) så kommer fyrspårsdebaklet lösa sig snabbt. :)

Det finns ett statligt krav på snabb kollektivtrafik direkt till Bergsbrunna trots att folk lika gärna kunde gå på i centrala stan.

Och vidare tillåt Uppsalapolitikerna att bygga sina 21 000 bostäder lite varstans, inte runt Bergsbrunna station och i Uppsalas populäraste svampskog.

Kommunpolitikerna tokvägrar att leverera en trygg och säker rejäl plan för hur de ska bygga den här bron. De säger bara att det nog löser sig och ingen litar på dem. Folk i Uppsala gillar att dricka vatten och vi har redan problem vid torka. Så vet inte ens hur det ska räcka till 21 000 pers till. Men kommuner är tydligen kända för att ignorera grundvattentillgång.

Senast ändrad:
Man kunde helt enkelt byggt 4 spåret utan massa påhittat tjafsvillkor.

Och låta byggandet ske efter efterfrågan.
Eftersom att jag har hållit på med just den frågan i ungefär 10 år så kan jag berätta att det inte är så lätt att hitta någon framkomlig väg alls.

Det går inte alls att enkelt bygga 2 spår till.
Det är massor av hänsyn som måste tas till olika saker.
Som ett ärtgärde.
Man drar litet här så åker det ut något annat där (man inte hade förutsett).

Eller kort sagt är det alltid någon som skriker.
När vi ändå är på ett hästforum.
https://www.sverigesradio.se/artikel/fyrsparet-kan-tvinga-gorel-lagga-ner-sin-veterinarklinik

Ja absolut! Tack! Speciellt försöker jag undvika AI, ljudböcker och liknande. Byta från google som ger kostsamma AI resultat osv.
Det där med ljudböcker visste jag inte, vad deprimerande för mig som inte längre kan läsa fysiska böcker! Men vad menar du med Google och AI resultat?

Känner mig lite okunnig här må jag erkänna. :)

Letade upp en graf där även senaste åren är med, kan det bli tydligare? Menar man allvar med klimatåtgärder är det första att drastiskt minska den globala handeln.

China-Energy-Consumption-by-Type.png

Lobba gärna fram en försäkran om att Uppsala inte förstör sitt grundvatten och ett världsarv (dalgången runt fyrisån) så kommer fyrspårsdebaklet lösa sig snabbt. :)
Kan inte
Av två orsaker.
1 där har jag ingen väg in.
2 jag har inget bra alternativ att presentera.

Väg in skulle kanske gå att lösa.
Men med det andra så behöver jag hjälp.

Eftersom att jag har hållit på med just den frågan i ungefär 10 år så kan jag berätta att det inte är så lätt att hitta någon framkomlig väg alls.

Det går inte alls att enkelt bygga 2 spår till.
Det är massor av hänsyn som måste tas till olika saker.
Som ett ärtgärde.
Man drar litet här så åker det ut något annat där (man inte hade förutsett).

Eller kort sagt är det alltid någon som skriker.
När vi ändå är på ett hästforum.
https://www.sverigesradio.se/artikel/fyrsparet-kan-tvinga-gorel-lagga-ner-sin-veterinarklinik
Ah ja läste den. Men det som är det stora problemet i Uppsala är löfteskravet på att kalhugga en hel skog, förstöra ett naturområde och grundvattnet.

Och jag börjar tro att alla (nåja) partier tror att de försöker lösa klimatfrågan men inte gör det.
Eftersom att politikerna själva tror att någon annan politiker gör det eftersom att det är så självklart.

Jag skall ta hela inlägget som jag klippte i till mig och undersöka den saken.

Det vore redigt läskigt om det verkligen är så att det har ramlat mellan stolarna.
Egentligen tror jag inte alls något ramlat mellan stolarna, jag tror nog mer att politikerna ser kriminalitet och skatt som mer akut att lösa. Få ner kriminaliteten och höja skatten ger bättre resultat, omedelbara resultat i valet, än vad klimatfrågor gör, tror jag. Det är ett långtgående arbete där resultatet ligger längre fram och som man inte ser genast. Lite som med belöningar till barn och djur, det ska helst ske genast för att de ska koppla det till det man belönar...

Det där med ljudböcker visste jag inte, vad deprimerande för mig som inte längre kan läsa fysiska böcker! Men vad menar du med Google och AI resultat?

Känner mig lite okunnig här må jag erkänna. :)
När du googlar får du automatiskt upp AI resultat om du inte varje gång skriver -AI, AI drar svinmycket el.

Om andra läser vanliga böcker så kan ju du läsa ljudböcker :).
Det bästa är en vanlig pappersbok som två personer läser. Om bara en läser boken är det mer samma lika.

Letade upp en graf där även senaste åren är med, kan det bli tydligare? Menar man allvar med klimatåtgärder är det första att drastiskt minska den globala handeln.

China-Energy-Consumption-by-Type.png
Ja, alla i miljörörelsen säger att vi måste radikalt minska köpandet av stuff från Kina.

Ja de menar på riktigt och de kan göra det snabbare. Om vi i väst ledde och tävlade mot dem istället för släpa skrikandes bakom.

Rent krasst så gör jättestora Kina mer skillnad i världen än pyttelilla Sverige.
Citat från mitt inlägg ovan

Kina börjar minska sina utsläpp och kan göra väldigt mycket mer -men sa nu cop 25 att de inte ville dra den grejen själva...

Och,

Vill vi bli släpade baklänges in i framtiden av Kina? är det Moderaternas dröm? att bli ett tekniskt U-land.

Grön teknik 10% av Kinas BNP, men vi i Sverige vill inte sälja sådant? Vi vill inte ha modern industri?
Vi är superduktiga på vapenindustri, vi är inte tappade bakom en vagn. Men vi vill inte ha pengar när det gäller att stötta klimatet? För vi tycker om uhm olja? Vi har inte ens olja här så vad är grejen?

Senast ändrad:
Vill vi bli släpade baklänges in i framtiden av Kina? är det Moderaternas dröm? att bli ett tekniskt U-land.
Nej absolut inte.

Men trögheten den trögheten.

Jag träffas gärna irl och pratar om saken.
Bra argument kan man aldrig få för många av.
Jag kan bjuda på litet skrönor som tack.

Nej absolut inte.

Men trögheten den trögheten.

Jag träffas gärna irl och pratar om saken.
Bra argument kan man aldrig få för många av.
Jag kan bjuda på litet skrönor som tack.
Man kunde tycka att det vore lätt som en plätt att elektrifiera (hehe) Moderaterna av alla, inför möjligheten att tjäna pengar och utveckla industri :laugh:. För tio år sedan var det mitt ständiga hopp i miljöfrågor. Att M och L (och C) skulle fatta och börja tävla med MP (vi kan inte alla bo i ett kollektiv i skogen :rofl: ok jag överdriver, de är bättre än så) iom att jag tror att de skulle kunnat vara så effektiva.

Så blev de wowo vetenskapsförnekare, en stor sorg.

Så blev de wowo vetenskapsförnekare, en stor sorg.
Det är två stora problem där.
Ett är det politiska klistret som gör att alla fastnar och inte kommer framåt.
Ett annat är uppdelningen mellan departementen.

L äger frågan och de är fullt upptagna med interna problem.
Så det har fastnat där.
I klistret.

Och aktivistskrik är ju det du vill ha till politikerna i nästan varje post.
Inte skrik.
Det är det ingen som hör innehållet i.
De hör bara att det låter illa.

Men visst vill jag ha opinionsbildning baserad på lättbegriplig fakta som alla kan ta till sig.
Det vill jag.

Det är två stora problem där.
Ett är det politiska klistret som gör att alla fastnar och inte kommer framåt.
Ett annat är uppdelningen mellan departementen.

L äger frågan och de är fullt upptagna med interna problem.
Så det har fastnat där.
I klistret.
Men om L nu försvinner nästa år vem ska då ta över eller vem är intresserad av att ta över

När du googlar får du automatiskt upp AI resultat om du inte varje gång skriver -AI, AI drar svinmycket el.

Om andra läser vanliga böcker så kan ju du läsa ljudböcker :).
Det bästa är en vanlig pappersbok som två personer läser. Om bara en läser boken är det mer samma lika.
Så om man väljer en annan sökmotor slipper man AI? Jag avskyr AI resultaten! :devil:

Men om jag väljer ljudböcker för att det passar mig bäst, då blir det lite så andra också gör- man väljer utifrån sig själv och inte utifrån klimat och miljö. Man offrar sig inte.
(Vad som hade löst problemet vore att ge mig en läskamera, har jag för mig det kallas, något man lånar från regionen, som hjälpmedel för synnedsatta. Tyvärr är det inte ens lönt att fråga regionen jag bor i, men med en sådan hade jag kunnat läsa fysiska böcker. Det finns med andra ord alternativ men de är inte tillgängliga, som vanligt.)

Vad menar du, ska jag lägga ett år på en utredning på min fritid för att skriva ned den i 500 sidor på Bukefalos för att du ska läsa den? När det redan finns utredningar om tex Transport som underlag för våra politiker -som de inte följer. Och när politikerna väljer dem väljer iofs inte sedan Skogsstyrelsen och Trafikverket att följa dem iofs men men.
Jag letar en lösning.
Just eftersom att politikerna inte följer den där utredningen.
Eller andra utredningar heller för den delen.

Ibland når jag fram.
När jag har något konkret och lättbegripligt att komma med.

Men just nu är jag nog litet extra bitter.
Det är trögare än någonsin.
Och du ser ju problemet som du beskriver här.
Så oavsett så känner jag att du förstår väldigt mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka