Politik for dummies inför valet

Sv: Politik for dummies inför valet

SL är långt ifrån en katastrof! Stockholmare fattar inte hur BRA kollektivtrafik vi har!

Jag bifogar en bild från hur det skulle se ut om jag skulle ta mig hemifrån till jobbet (måste dock cykla 3 km till busshållsplatsen först, i så fall):

Skaumlrmavbild2013-04-01kl002139_zpsf930a11f.png


Skulle jag åka kommunalt till jobbet, skulle det, inkl tid på cykel, samt promenad från stationen när jag är framme, ta som minst två (2) timmar.
Med bilen tar jag mig till jobbet på 12 minuter, snabbare om det är krisigt. Vi pratar alltså om en sträcka som egentligen inte är mer än än en (1) dryg mil.
Det skulle ta mig ungefär lika lång tid att gå (!) som att åka kommunalt.

Tilläggas kan att orten jag arbetar i t om ligger i samma kommun som den jag bor i.

Förstår du inte vad höjda bensinpriser kan innebära för vår landsbygd?

Jag är inte alls säker på att högre bensinpriser kommer gynna alternativa miljöbränslen, åtminstone inte för åkare. Varför skulle det det, när det blir enklare och billigare att ta in utländska transportföretag?
Företagen flyr Sverige redan som det är idag, jag tror inte att vi behöver något som gör den processen snabbare.
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

Åh vad skönt med lite självinsikt från någon som faktiskt VET! Tack för en segregerad skola där elevernas psykiska ohälsa ökar, kunskapsnivån är katastrofalt låg jämfört med andra EU-länder, lärarna inte är tillräckligt engagerade för att ens läsa tidningen, och där det ENDA som med säkerhet påverkar resultaten och behörigheten för eleverna att söka vidare är föräldrarnas utbildning. TACK för att du bidrar till att göra utbildning och kunskap till en klassfråga.

Är det därför Finland ligger så högt i alla mätningar om elevers kunskaper, tro? Där är konservativa Samlingspartiets riksdagens största parti.

Naturligtvis är det så att ett land som Sverige, som tar ett mot en förhållandevis hög andel utomeuropeiska invandrare, kommer få en sämre statistik på studieresultaten om man inte tar hänsyn till detta. Räknar man bort de barn som invandrat efter skolstart har resultaten legat på samma nivå åtminstone de senaste tio åren. Jag tycker inte att vi borde vara nöjda med det, vi kan alltid förbättra oss, men det är löjligt att försöka skylla resultaten på sittande regering.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Ja, skolans nedgång och fall är något som har pågått under en lång tid. Den förra lärarutbildningsreformen var daterad 2001, den nya är daterad 2010. Svenska skolbarn har dock försämrats långsamt från det tidiga 1970-talet fram till det tidiga 1990-talet då det skedde en rejäl nedgång och nu är det alltså läge för skrik, panik och krispaket.

Regeringen Carl Bildt kan ha med saken att göra (men antagligen inte, de kom in för sent), men fram tills dess var regeringen mestadels röd och ibland lite blågrön (med gästspel av Ola Ullsten).

Därmed inte sagt att jag klappar i händerna åt di blåes syn på utbildning - jag klappar nämligen inte i händerna åt di blåe alls (jag anser att skolan ska vara statlig) - men jag gör det rimliga antagandet att vi någon gång på det sena 1960-talet (röd regering) tyckte att vi var så jäkla bra att vi bara kunde låta skolan vara och att vi först nu har insett att den strategin inte funkar alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

Är det därför Finland ligger så högt i alla mätningar om elevers kunskaper, tro? Där är konservativa Samlingspartiets riksdagens största parti.

Naturligtvis är det så att ett land som Sverige, som tar ett mot en förhållandevis hög andel utomeuropeiska invandrare, kommer få en sämre statistik på studieresultaten om man inte tar hänsyn till detta. Räknar man bort de barn som invandrat efter skolstart har resultaten legat på samma nivå åtminstone de senaste tio åren. Jag tycker inte att vi borde vara nöjda med det, vi kan alltid förbättra oss, men det är löjligt att försöka skylla resultaten på sittande regering.

Det är skillnad mellan de konservativa i Finland och FP i Sverige.. Oavsett resultat så tycker jag inte att skolpolitiken i Finland är speciellt trevlig den heller.

Det Jan Björklund gör med skolan är ren idioti och går emot i stort sett alla yrkesgrupper som arbetar kring skolan, all forskning, all expertis. Även jag tycker att skolan borde förstatligas, och att kommunaliseringen var ett stort misstag av S och vänstern. Men idag anser jag att regeringen bär ansvaret för den nuvarande utvecklingen, och att det inte går åt rätt håll. Att inkludera privat läxhjälp i RUT och samtidigt neka mattecentrum ökat stöd, säger ganska mycket om vart det är påväg. Och det är inte trevligt.

De som har de bästa lösningarna IDAG, för framtiden, är inte alliansen. Det finns anledning att oroa sig när 0,1 på hp räcker för att blir lärare - i princip omöjligt att få, även om man kryssar i slumpvis eller tex alla b.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

SL är långt ifrån en katastrof! Stockholmare fattar inte hur BRA kollektivtrafik vi har!

Jag bifogar en bild från hur det skulle se ut om jag skulle ta mig hemifrån till jobbet (måste dock cykla 3 km till busshållsplatsen först, i så fall):

Skaumlrmavbild2013-04-01kl002139_zpsf930a11f.png


Skulle jag åka kommunalt till jobbet, skulle det, inkl tid på cykel, samt promenad från stationen när jag är framme, ta som minst två (2) timmar.
Med bilen tar jag mig till jobbet på 12 minuter, snabbare om det är krisigt. Vi pratar alltså om en sträcka som egentligen inte är mer än än en (1) dryg mil.
Det skulle ta mig ungefär lika lång tid att gå (!) som att åka kommunalt.

Tilläggas kan att orten jag arbetar i t om ligger i samma kommun som den jag bor i.

Förstår du inte vad höjda bensinpriser kan innebära för vår landsbygd?

Nu har du ju också sökt på en röd dag (1 april), då man får räkna med att kollektivtrafiken är sämre i mindre orter. Söker man på den andra april i rusningstid tar det dig 42 minuter dit, och på hemvägen vid 17-tiden 21 minuter. DET är överkomligt. Dock kanske du inte alls jobbar "vanliga" tider.
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

Var bor du? Du kan ju inte jämföra kollektivtrafiken i stad/landsbygd, utan du får jämföra med andra större städer.

Här är tex. lite statistik sedan Arriva tog över trafiken i norrort,
http://www.metro.se/stockholm/halft...iken-togs-over-av-arriva/EVHmbo!yDYtEROoWMGk/

Sedan saknas någon form av ringlinje som knyter ihop linjerna på tunnelbanan, eller över huvud taget förbindelser "på tvären" mellan förorter.

Hade inte ens klagat om det inte vore så att SL höjer priserna med ca 15% per år(!!!), tapetserar alla fordon med reklam in- och utvändigt samt lägger ner ofantligt höga belopp (över 270 miljoner på tre år) på helt värdelösa spärrar.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Åh vad skönt med lite självinsikt från någon som faktiskt VET! Tack för en segregerad skola där elevernas psykiska ohälsa ökar, kunskapsnivån är katastrofalt låg jämfört med andra EU-länder, lärarna inte är tillräckligt engagerade för att ens läsa tidningen, och där det ENDA som med säkerhet påverkar resultaten och behörigheten för eleverna att söka vidare är föräldrarnas utbildning. TACK för att du bidrar till att göra utbildning och kunskap till en klassfråga.

är det inte vänsterpartiet som vill slopa betygen? där kan vi snacka om att kunskapsnivån kommer bli katastrofalt låg...
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Varför tror du det? Betyg sätts en gång per termin. En termin är otroligt lång tid i skolan, och ett omdöme som sätts så sällan kan aldrig vara det som förväntas visa hur ett barn ligger till - det ska märkas på en gång om någon hamnar efter, inte komma som en chock i slutet på terminen. Lärarna måste, i stället för att sysselsättas med administrativa uppgifter, få tid för eleverna. Ett betyg hjälper ingen - hur kan det göra det? Det blir bara en stress för de som hamnar på nedre delen av skalan.

Om en elev hamnar efter ska det märkas även utan betyg, och mycket tidigare. Allt annat är galet. Förutom att det är praktiskt vid gymnasievalet så kan jag faktiskt inte se en enda fördel med betyg. De elever (färre och färre) som faktiskt lyckas bra i skolan (tack vare att de kommer från goda hemförhållanden) och upplever betygen som en belöning och uppmuntran, kan ju få det på annat sätt. De andra kommer bara att bli tilltryckta, vilket är väldigt sorgligt.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

jag vet inte hur det är på andra skolor men på min skola fick vi omdömen i mitten av terminen för att se hur vi låg till. dessutom hade vi utvecklingssamtal. herregud, man pratar väl med läraren fast det finns betyg? ligger man dåligt till ska självklart läraren informera om det. betyg är väl inget hinder för att man ska kunna ha en dialog med läraren?

finns det inga högre betyg att sträva mot varför ska man då plugga och lära sig något mer än det absolut nödvändiga? det finns en anledning till att det finns betyg och det är för att eleverna ska ha motivation att plugga och något att kämpa för.

mina föräldrar är båda lågutbildade, pappa gick inte ens gymnasiet och har dyselexi ändå har det gått rätt så bra för alla mina syskon i skolan.

men åter igen typisk vänsterpolitik att gnälla så fort alla inte är lika dana och har exakt lika mycket.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Jag orkar knappt bemöta det där.

Men ang. det sista - vart har du fått det ifrån? Alla ska ha möjlighet att klara skolan, det som avgör ska inte vara dina föräldrars utbildningsnivå. Håller du inte själv med om det? När gick du ut skolan, nyligen? För det är skolan som den ser ut idag jag syftar på.

Och vart vill du komma med att ta dig själv som exempel? Menar du att forskningen och statistiken inte stämmer, därför att din erfarenhet säger något annat? :D Jag förstår faktiskt inte.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

att ens föräldrar har hög utbildning är väl knappast en gratisbiljett för barnen eller? man måste ju fortfarande plugga och göra sig förtjänt av sitt betyg. jag fattar inte hur slopat betyg kan göra så att elever lär sig mer det blir ju precis tvärt om! vänsterpolitikens skola låter ju i teorin rättvis och bra men det enda den gör är att alla är lika dåliga i skolan
 
Sv: Politik for dummies inför valet

för att eleverna ska kunna lära sig något måste det ju va av egen vilja. tar man bort motivationen blir resultatet en skola där ingen gör ett skit mer än de måste
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Nu har du ju också sökt på en röd dag (1 april), då man får räkna med att kollektivtrafiken är sämre i mindre orter. Söker man på den andra april i rusningstid tar det dig 42 minuter dit, och på hemvägen vid 17-tiden 21 minuter. DET är överkomligt. Dock kanske du inte alls jobbar "vanliga" tider.

Ja, självklart. Men lägg då till de 10 minuter det tar att cykla, plus de 5 minuter som det tar att gå från stationen i Reftele sen. Det blir ändå en timme dit, och 35 minuter hem, jämfört med 12 minuter på vardera håll i bil.
Har då inte plogbilen kört på vintern, eller om det är blankis och det inte går att cykla, tar det mig nästan 30 min att gå till busshållsplatsen, och eftersom vi inte har några gångbanor så måste jag gå/cykla på riksväg 26.

Jobbar i mataffär, så de dagar jag jobbar t ex 13-20.15 tar det 1h och 10 min hem, plus då att man ska promenera och cykla.
Även om det bara tar 25 minuter dit, så är det mer än 1h och 35 min bussresa (alt tåg vid bytet i Smålandsstenar) totalt, jämfört med med en knapp halvtimmes bilresa totalt.
En timme jag hellre lägger på något annat.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Var bor du? Du kan ju inte jämföra kollektivtrafiken i stad/landsbygd, utan du får jämföra med andra större städer.

Här är tex. lite statistik sedan Arriva tog över trafiken i norrort,
http://www.metro.se/stockholm/halft...iken-togs-over-av-arriva/EVHmbo!yDYtEROoWMGk/

Sedan saknas någon form av ringlinje som knyter ihop linjerna på tunnelbanan, eller över huvud taget förbindelser "på tvären" mellan förorter.

Hade inte ens klagat om det inte vore så att SL höjer priserna med ca 15% per år(!!!), tapetserar alla fordon med reklam in- och utvändigt samt lägger ner ofantligt höga belopp (över 270 miljoner på tre år) på helt värdelösa spärrar.

Jag bor i Stockholm sen knappt två år tillbaka, men mitt föräldrahem finns i Småland.

Haha, det är väl klart att man kan? Det är ju självklart att den kommunala trafiken är sämre på landsbygd än i Stockholm eftersom att det är färre personer som åker och det måste gå runt ekonomiskt, men visst kan man ändå jämföra.
Stockholmarna ÄR bortskämda med BRA kommunala färdmedel.

Jag tycker nog inte att den där artikeln du länkade till visar någon vidare statistik eftersom den bara nämner problemen under vintern, vilka troligtvis har en del att göra med skottning osv, vilket inte bussbolagen rår över.
De problemen som finns beskrivet utöver ska de ju åtgärda?
Att stockholmarna blir handikappade så fort det kommer lite snö är ju ingen direkt nyhet, men den skulden kan väl knappast läggas på bussbolagen, det är ju inte de som har hand om snöröjningen.

Så det är fruktansvärt att SL höjer priserna med 15 procent på ett månadskort som du får åka precis hur mycket som helst med, men skitbra att bensinen ökat från 10 kr/milen till 15 kr/milen? Och ännu mer ska den höjas, i din mening?
Om inte priserna ökar på SL-korten, hur ska man då finansiera ombyggnationer av det kommunala systemet? Skatteökningar?

De nya spärrarna förstår jag inte heller, och absolut kan Stockholms kommunala system bli ännu bättre, men att säga att SL är en katastrof är bara konstigt och tyder på att man inte sett sådär jättemycket av kommunal trafik utanför Stockholm.
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

för att eleverna ska kunna lära sig något måste det ju va av egen vilja. tar man bort motivationen blir resultatet en skola där ingen gör ett skit mer än de måste

Vem har sagt att man ska ta bort motivationen? Ska betyg vara den enda motivationen för att vilja lära sig någonting? :confused: DÅ har vi problem. STACKARS alla dom som har under vg i snitt (och de 19%, dvs var femte elev, i åk 9 som kuggar i matte nationella).

Snälla du, har jag sagt att det är en gratisbiljett? Jag har sagt att det är en viktig förutsättning för att öht. klara skolan, som det ser ut idag. Och det tycker jag är fel. Jag tycker att kunskapsnivån är ALLDELES för låg, och att alla ska ha möjlighet att klara skolan, oavsett bakgrund.

Till skillnad från dig har jag inte en människosyn där jag tror att vissa barn föds lata och dumma, och får skylla sig själva om de får dåliga betyg för att de inte anstränger sig. Jag tror inte på att stänga dörrar och tvinga 15-åringar att göra val som de får leva med resten av livet. Här tycker jag att vuxenvärlden har ett ansvar att utforma ett skolsystem som fungerar.

Att alla ska vara lika dåliga? För att man förespråkar ett annat system än betyg, ffa i lägre årskurser? Läs på lite innan du tycker en massa, snälla.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

och vad exakt skulle vara bättre motivation än betyg? jag tror inte att alla barn är lata och dumma men jag tror (eller rättare sagt jag vet) att ingen direkt skriker av glädje för att gå i skolan och lära sig massor om man inte får nåt för det. jag började i allafall inte plugga på allvar innan vi fick betyg (som vi fick i åttan då). vad exakt anser du är det orättvisa med betyg? vad hindrar det att hjälpa de som inte har det så lätt i skolan? det ena måste ju inte utesluta det andra. självklart ska man satsa på bra undervisning och att hjälpa alla elever på bästa sätt oavsett vilken kunskapsnivå dom ligger på.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Så det är fruktansvärt att SL höjer priserna med 15 procent på ett månadskort som du får åka precis hur mycket som helst med, men skitbra att bensinen ökat från 10 kr/milen till 15 kr/milen? Och ännu mer ska den höjas, i din mening?
Om inte priserna ökar på SL-korten, hur ska man då finansiera ombyggnationer av det kommunala systemet? Skatteökningar?

Jag förstår verkligen inte vart du vill komma, och inte heller din logik :confused:

Både jag och VLMF har förklarat väldigt utförligt varför bensinpriset bör höjas. Jag ser klimatförändringarna och vårt oljeberoende som VÄLDIGT stora problem för hela mänskligheten. Vill man minska bensinförbrukningen, är det mest logiska man kan göra att höja priset och gynna andra alternativ. Kör din bil utan dåligt samvete tycker jag, så länge du betalar för dina utsläpp, och skadan de gör, genom att betala ett rimligt pris för bensinen. Till slut kommer du att tjäna mer på att byta till miljöbil, eller åka kommunalt om dessa alternativ blir bättre. Så fungerar ekonomiska styrmedel.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Därför att du klagar när priset för ditt färdmedel höjs med 15%, trots att du får åka precis hur mycket du vill för det, utan att det kostar dig mera. Det spelar ingen roll om du åker tunnelbana som går på ström eller om du åker en buss som går på bensin, du betalar ändå samma och gnäller över det.

För oss där det inte är praktiskt möjligt att alltid åka kommunalt så ska däremot bensinkostnaden höjas, per mil, vilket ger en betydligt högre höjning än den lilla som du gnäller om. Förstår du inte varför frågan upprör?

Ta bort all privat trafik i innerstäderna i stället, tänk vad mycket mindre avgaser det skulle bli utan alla köer.
Låt de på landet, som faktiskt behöver sin bil, få fortsätta som det är, det är dyrt nog ändå.

Självklart måste vi så småningom ta fram bättre alternativ, men jag tror inte att tvångsbyte - vilket det skulle bli - tjänar syftet alls.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Därför att du klagar när priset för ditt färdmedel höjs med 15%, trots att du får åka precis hur mycket du vill för det, utan att det kostar dig mera. Det spelar ingen roll om du åker tunnelbana som går på ström eller om du åker en buss som går på bensin, du betalar ändå samma och gnäller över det.

För oss där det inte är praktiskt möjligt att alltid åka kommunalt så ska däremot bensinkostnaden höjas, per mil, vilket ger en betydligt högre höjning än den lilla som du gnäller om. Förstår du inte varför frågan upprör?

Ta bort all privat trafik i innerstäderna i stället, tänk vad mycket mindre avgaser det skulle bli utan alla köer.
Låt de på landet, som faktiskt behöver sin bil, få fortsätta som det är, det är dyrt nog ändå.

Självklart måste vi så småningom ta fram bättre alternativ, men jag tror inte att tvångsbyte - vilket det skulle bli - tjänar syftet alls.

:bow: :bow: det är lätt att predika om kollektivtrafik när man bor i stan men här ute där jag bor finns det miltals med vägar där det inte ens går några busslinjer. och nu bor jag ändå fem mil från göteborg, tänk då de som bor i norrland! ska man till och från stan går det utmärkt för mig att ta den bussen som går varje timma, samma sak att förflytta sig i stan funkar utmärkt med spårvagn. men så fort jag ska till ett annat håll , ja då går det inga bussar överhuvudtaget. tänk då de som inte bor lika centralt som jag de är HELT beroende av sin bil för att ens komma till mataffären.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Ja, självklart. Men lägg då till de 10 minuter det tar att cykla, plus de 5 minuter som det tar att gå från stationen i Reftele sen. Det blir ändå en timme dit, och 35 minuter hem, jämfört med 12 minuter på vardera håll i bil.
Har då inte plogbilen kört på vintern, eller om det är blankis och det inte går att cykla, tar det mig nästan 30 min att gå till busshållsplatsen, och eftersom vi inte har några gångbanor så måste jag gå/cykla på riksväg 26.

Jobbar i mataffär, så de dagar jag jobbar t ex 13-20.15 tar det 1h och 10 min hem, plus då att man ska promenera och cykla.
Även om det bara tar 25 minuter dit, så är det mer än 1h och 35 min bussresa (alt tåg vid bytet i Smålandsstenar) totalt, jämfört med med en knapp halvtimmes bilresa totalt.
En timme jag hellre lägger på något annat.

Allting under en timmes enkel resa med kollektivtrafiken är kort pendlingstid i det här länet, vilket du säkert vet om du bor i Stockholm.

Självklart behöver kollektivtrafiken bli bättre på landsbygden, och på många ställen är den riktigt bristfällig. Men att hävda att man inte kan åka kollektivt för att man då behöver lägga 1 h 35 min på pendling per dygn, jämfört med i Stockholm där kollektivtrafiken är fantastisk, det blir bara löjligt.

Att säga att stockholmare är bortskämda med bra kollektiva färdmedel är ungefär som att säga att "landsbygdsbor" är bortskämda med löjligt billiga bostadspriser. Jämförelsen blir intetsägande eftersom förhållandena är så olika.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
23 020
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 840
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp