Politik for dummies inför valet

Sv: Politik for dummies inför valet

Jag försöker absolut inte dumförklara dig. Jag pratar om ditt inlägg #219 där du själv konstaterar att vi pratar om olika saker. Miljödiesel är något miljövänligare men innehåller fortfarande till största del icke förnyelsebart bränsle. Det är inte miljövänligt bränsle bara för att en liten del består av tallolja. Miljövänligt bränsle som är förnyelsebart är el, biogas och etanol.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det finns faktiskt numera förnyelsebar diesel, gjord på svartlut, jäst eller alger. Vissa, t ex svartlut diesel, tror jag t.o.m klassas som klimatneutral. Bara så du vet, att diesel absolut kan räknas in bland de förnyelsebara. Och jag tror personligen att olika varianter av biodiesel kommer vara viktiga när vi går mot ett hållbart samhälle.

Så här skriver lillkumpula och du svarar som nedan...

Visst finns miljödiesel men det är till 99% inte det man menat när man säger ordet diesel. Och jag är hundra på att Zoya menade konventionell diesel, särskilt med tanke på hennes svar :)

och sedan skriver du så här..

Jag försöker absolut inte dumförklara dig. Jag pratar om ditt inlägg #219 där du själv konstaterar att vi pratar om olika saker. Miljödiesel är något miljövänligare men innehåller fortfarande till största del icke förnyelsebart bränsle. Det är inte miljövänligt bränsle bara för att en liten del består av tallolja. Miljövänligt bränsle som är förnyelsebart är el, biogas och etanol.

Hur ska du ha det egentligen? Vi pratade om olika saker för att du inte verkar ha koll på vad du pratar om.
Jag tog upp etanol men enligt dig var inte det ett förnyelsebart drivmedel, nu säger du att det är det.
Jag pratade om miljödiesel men enligt dig var inte det förnyelsebart vilket det ju nu bevisligen är, i alla fall till viss del, men då var din teori att jag inte pratade om miljödiesel trots att jag t o m skrev just det.

Så hur ska du ha det?

Du fortsätter dessutom mala på om biogas och el - men hur har du tänkt att det ska lösas rent praktiskt? Det är ju drivmedel som det i dagsläget varken finns några mängder bilar för eller tankstationer. Det bör liksom inte bara vara "miljövänligt", det måste vara hållbart också.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Fast nu blandar du ihop det och klipper bort dina egna inlägg som jag svarat på.
Jag tror att du ska läsa på lite för att skaffa dig kunskap om hur klimatvänliga olika bränslen är. Här till exempel: http://www.miljofordon.se/miljo/sa-raknar-vi-miljopaverkan

Angående biogas och el har jag redan skrivit om att tankställena måste utökas, det har jag dessutom påmint dig om en gång innan också men andra gången gillt eller?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Fast nu blandar du ihop det och klipper bort dina egna inlägg som jag svarat på.
Jag tror att du ska läsa på lite för att skaffa dig kunskap om hur klimatvänliga olika bränslen är. Här till exempel: http://www.miljofordon.se/miljo/sa-raknar-vi-miljopaverkan

Angående biogas och el har jag redan skrivit om att tankställena måste utökas, det har jag dessutom påmint dig om en gång innan också men andra gången gillt eller?

Ja, det blir svårt att ta med alla inlägg i citat, eller hur? Vad är det jag blandar ihop?
Nej, jag behöver inte läsa på. Jag vet att t ex biogas är bättre än miljödiesel. Problemet är att det finns knappt några sådana bilar att få tag på och än mindre tankställen.
Elbilar fungerar inte som de ser ut nu, där måste man ju utveckla tekniken mer för att det ska bli hållbart (sen är ju frågan hur miljövänligt det egentligen är med el?). Vad finns då kvar som fungerar i dagsläget?

Ja, du säger att tankställena måste utökas men det du inte verkar förstå är att man kan inte börja med att straffbeskatta folk när inga vettiga alternativ finns. Det är att börja från fel sida liksom. Man måste naturligtvis börja med att utveckla tekniken och ge gemene man tillgång till t ex biogasbilar, eller se till att etanolbilarna inte drar 2 liter milen (=dyrare att köra dem) eller att etanolen fryser om vintern - sen kan man börja beskatta t ex bensinen högt. Inte tvärtom.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Jag är kanske trög, men hur menar du här? Styra folkförflyttningen? Fler skulle flytta in till städerna menar du? Och det billigare, mer miljövänliga valet skulle vara att åka kollektivt? :) Jag hoppas jag inte låter otrevlig, för det menar jag inte att göra.

Men alltså, alla kan ju inte bo i städerna heller, då dör ju landsbygden ut och det är ju inte bra, det tycker iallafall inte jag.

VLMF: Nej, jag har inte läst om klimatförändringar, ska sätta mig in i det också!


//r

Nej, dåligt ordval. Hur folk förflyttar sig mellan hem och jobb/skola/rekreation.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Men det finns ju inget som fungerar i dagsläget!!! Det är ju därför det behövs en förändring. Om allt fungerade idag skulle vi ju inte ha en diskussion eller hur? Och ingen miljöpolitik skulle vara nödvändig!

Och jag har inte sagt någonstans att någon ska straffbeskattas. Jag har inte ens nämnt skatter än, än mindre att man ska börja med att höja skatter. Vart får du det ifrån?? Och vad är en straffbeskattning enligt dig? Är det att betala för vad någonting egentligen kostar? (Inklusive den förstörelse man skapar?) Nej, det är inte ett straff. Det är att betala varans verkliga pris. Något som hittills varit billigt eftersom man inte behövt betala för de konsekvenser det ger. Om man nu hypotetiskt skulle höja priset är det inte ett straff, det är att betala det verkliga priset.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Jaha, okej, då är jag med på vad du menar, tror jag.

Vad pengarna skulle komma ifrån ifall man skulle sänka biljettpriserna på att åka kollektivt vet jag inte riktigt. Men samtidigt tror jag verkligen att en minskning av priserna behövs. Får grunna mer på det.


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Man får väl sälja bensinbilen och köpa en begagnad miljöbil som åker på billigare och klimatvänligare bränsle. Eller behålla bensinbilen och köra på dyr bensin och förstöra klimatet men få betala för det också, det är ju bara att räkna på vad man föredrar.

Polluter pays-principle. Den som förorenar får också betala för det. Och självklart ska det kosta mer att förorena med icke förnyesebara bränslen som förstör klimatet för all framtid än att använda förnyelsebara bränslen som inte gör det.

Men det finns ju inget som fungerar i dagsläget!!! Det är ju därför det behövs en förändring. Om allt fungerade idag skulle vi ju inte ha en diskussion eller hur? Och ingen miljöpolitik skulle vara nödvändig!

Och jag har inte sagt någonstans att någon ska straffbeskattas. Jag har inte ens nämnt skatter än, än mindre att man ska börja med att höja skatter. Vart får du det ifrån?? Och vad är en straffbeskattning enligt dig? Är det att betala för vad någonting egentligen kostar? (Inklusive den förstörelse man skapar?) Nej, det är inte ett straff. Det är att betala varans verkliga pris. Något som hittills varit billigt eftersom man inte behövt betala för de konsekvenser det ger. Om man nu hypotetiskt skulle höja priset är det inte ett straff, det är att betala det verkliga priset.

Det översta är ditt ursprungsinlägg. Jag ber om ursäkt om jag missförstått men jag tolkade det som så att du tycker att priset ska höjas på t ex bensin och det gör man ju idag genom att höja skatterna. Om det inte är det du menar så ber jag som sagt om ursäkt.
Om jag inte minns fel så är ca 10 kr/liter på drivmedel idag ren skatt och resten är vad bensinen/dieseln egentligen kostar. Etanolen kostar ca 12 kr/liter och där vet jag inte hur mkt skatten består av men det lär ju vara en stor del av priset där också.
Så om jag nu skulle betala varans verkliga pris som du säger så skulle vi betala ca 5 kr/liter för drivmedel.

Jag tycker fortfarande det är att straffbeskatta den delen av befolkningen som inte har något annat val än att ta bilen när de ska ta sig till sin försörjning. Det är liksom inte riktigt hållbart att promenera/cykla flera mil enkel väg varje dag.

Du säger att det inte finns något som fungerar, hur tycker du då man ska lösa det hela då? Politikerna verkar ju i dagsläget tycka att det är genom att göra det dyrare för oss alla, oavsett behov, att ta bilen men några andra vettiga alternativ presenterar de enligt mig inte.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Bensinskatten är ca 60% av bensinpriset. Den del etanol som är inblandad i bensin är helt skattebefriad.

Låt mig förklara hur jag menar med varans verkliga pris. Det finns lagar som reglerar hur företag måste ta ansvar för varan de producerar från "vagga till grav". Dvs från råvarubrytning tills att en förpackning slängs/återvinns. Till exempel mjölk. Mjölken är i en förpackning. Enligt polluter pays principle måste företaget se till att förpackningen när varan är slut tas om hand på ett bra sätt. Detta sker på återvinningsstationer. Den som producerar förpackningen med mjölk betalar en summa till avfallsstationerna och återvinningen. Denna summa finns givetvis utportionerad i varans pris. Ett paket mjölk som kostar låt säga 10 kr, innehåller pris för mjölken, för förpackningen, för löner, fabriker, transporter osv och även en del som går till att förpackningen återvinns/bränns sedan. Det är ingen skatt, det är så att säga del i priset eller avgift.

Det är den kostnaden som bensinpriset inte innehåller. Förvisso finns en koldioxidskatt men den täcker verkligen inte vad miljön verkligen får betala i slutändan. Eller snarare, vilka pengar som kommer behövas för att förhoppningsvis återställa miljön helt. Om den summan fanns med så skulle användarna få betala för bensinens verkliga pris. Från vagga till grav-priset, enligt polluter pays principle. Jag tycker att fossila bränslen ska belastas med den avgift som motsvarar de miljökostnader de orsakar, idag och i framtiden. Precis som alla andra varor. Att det inte redan är så är helt galet! Varför skulle bensinen vara undantaget? Och det är ingen skatt och framförallt inget straff. Det är vad det kostar! Låt säga att Sveriges vatten blev förorenat av en naturkatastrof och vattnet skulle bli dyrare pga all rening och filter som skulle krävas. Skulle det då vara ett straff att det kostar mer? Nej, det skulle vara vad vattnet numera kostar för att samma förhållanden inte längre råder som innan. Som med bensinen, nu vet vi genom forskning hur stor klimatskada det orsakar och då får vi förhålla oss till det och minska skadorna genom att betala vad det faktiskt kostar.

Men du håller inte med om detta eller?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Vi köpte oss en nyare miljödiesel just för att få ner kostnaderna men eftersom den var dyr så har vi nu istället en avbetalning varje månad som gör att kostnaden faktiskt går på ett ut eller det kanske t o m är dyrare med miljöbilen i dagsläget för oss men det känns ju iaf bättre i hjärtat att köra miljöbil. Men i och med att det faktiskt ÄR dyrare så funderade vi länge på om vi verkligen skulle byta bil - för som sagt, kostnadsmässigt så är det inte billigare att införskaffa sig en miljöbil istället för att köra runt med en äldre skruttbil.

Därför ska vi höja bensinskatten. Skatter är ett så kallat ekonomiskt styrmedel - det som händer när du beskattar något (på en relativt fri marknad) är helt enkelt att andra alternativ gynnas. Väldigt basic. Utbud och efterfrågan. Miljöbilar kommer att bli billigare.

Sedan, som VLMF så bra och utförligt förklarar, rör det sig i det här fallet inte om en straffskatt som på tex. tobak, utan det handlar helt enkelt om att internalisera externa kostnader i priset. Väldigt rimligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Politik for dummies inför valet

Jag tycker det är jäkligt konstig väg att gå att beskatta bensin/diesel så högt i lilla sverige och på så vis stjälpa för en stor del av vår befolkning. Måste ju rimligtvis finns bättre sätt - t ex att subventionera inköp av nyare miljöbilar och höja skrotningspremien för gamla skithögar.

var ska dom pengarna komma ifrån?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

I hear you och jag håller med dig. Men fortfarande - så länge det inte finns vettiga alternativ kommer folk inte sluta köra bil. De som inte har råd kommer inte köpa dyra nya miljöbilar och många som har råd kommer inte heller att göra det eftersom det ändå blir dyrare i slutändan (som för oss... nu köpte vi miljöbil ändå men alla kommer inte göra det).

Därför kan man inte bara skvätta vatten på elden och dämpa symptomen - man måste lösa problemen i grunden och det är det jag inte tycker man har någon bra prognos på hur man ska göra!
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Själv röstar jag höger, sparkar på dem som ligger alltså.

Åh vad skönt med lite självinsikt från någon som faktiskt VET! Tack för en segregerad skola där elevernas psykiska ohälsa ökar, kunskapsnivån är katastrofalt låg jämfört med andra EU-länder, lärarna inte är tillräckligt engagerade för att ens läsa tidningen, och där det ENDA som med säkerhet påverkar resultaten och behörigheten för eleverna att söka vidare är föräldrarnas utbildning. TACK för att du bidrar till att göra utbildning och kunskap till en klassfråga.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

För att nya lösningar ska komma snabbare behövs ett incitament också. Till exempel högre bensinpris (den verkliga kostnaden för varan). Utan incitament kommer inget nånsin att ske.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

var ska dom pengarna komma ifrån?

Finns väl säkert något ställe man skulle kunna ta pengar ifrån. Sverige har ju världens högsta skattetryck redan nu så pengar borde ju rimligtvis inte vara något problem? Man får väl omfördela någonstans. Det är isf upp till politikerna att lösa om det skulle komma upp på agendan.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Att var och en ska ha en lösning på var pengar ska vaskas fram av staten tycker jag är överkurs. Visst kan det vara intressant att fundera på, men det slutar ju ändå i någon form av gissning bara, eftersom vi "gräsrötter" inte riktigt vet vad saker och ting kostar och hur man kan bolla med ekonomin.

Men det är vanligt att folk gnäller om höga priser för ditt eller lågt stöd för datt, utan att reflektera över hur eller att det hela ska finansieras. :)

Jag skulle själv inte skratta av lycka om bensinpriset (skatten) höjdes, jag är dels "tvungen" att ta bilen i vissa situationer och dels för bekväm för att leta andra lösningar i vissa situationer. Men jag inser att jag är fast i den där tröga klicken som de flesta sitter i. På det allra mesta FINNS det lösningar. När det kommer till miljöpolitik finns det alltid någon grupp som känner sig förfördelad, även vid ett nollalternativ där vi fortsätter precis som idag.

Googlade just och fann att bensinpriset gick över 10:- år 2004, så på nio år har det alltså blivit ungefär en femma dyrare/liter och inte har bilanvändandet minskat för det...
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Antar att det var riktat till mig? :) Jag håller med dig om att det är överkurs, men ville bara lyfta fram skillnaden mellan att höja bensinpriset och endast subventionera andra alternativ, även om det tyvärr blev otydligt. Om vi internaliserar kostnaderna för skadan bensinen gör på miljön i priset, genererar det pengar. Att subventionera kostar bara, och skapar inga som helst incitament för att byta till miljöbil eller köra mindre. En kombination skulle kunna fungera. Sedan tror jag också på kompensation för de som skulle drabbas hårdast kortsiktigt. Långsiktigt skulle ju alternativen antagligen bli både fler och billigare.

För mig är det självklart att bensinpriset måste höjas, om vi vill minska våra utsläpp.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det är klart att det är självklart för dig, du bor ju i Stockholm ;) Många stockholmare jag träffar vet knappt vad en liter bensin kostar, än mindre vad det kostar att köra en mil. Och de har definitivt ingen aning om vad det innebär att vara beroende av sin bil. (Med det inte sagt att du inte vet, dock.)

Hur ska vi göra med lastbilarna? El-lastbilar?
Godståg är ju ett väldigt bra alternativ, men nätet är ju tyvärr inte tillräckligt utbyggt för att kunna ersätta vägtransport.
Lastbilarna står ju ändå för ungefär 40% av trafikens utsläpp.

Nej, vi har som sagt eget elverk på gården och planterar årligen flera tusen plantor gran, och när jag bor i Stockholm åker jag bara kommunalt. Jag tänker köra min (bensinsnåla) bil med gott samvete.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Bor utanför Stockholm och SL är en total katastrof så jo, jag vet ;) Klart du kan köra din bensinsnåla bil med gott samvete! Men man behöver ju inte argumentera mot höjda bensinpriser för det. Det är så de stora förändringarna sker - beslut på högre nivå.

Ang. lastbilarna så kommer höjda bensinpriser gynna alternativa, mer miljövänliga bränslen. Dessa (och miljöbilar) kommer i längden att bli både bättre och billigare.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
23 205
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 847
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp