Politik for dummies inför valet

Sv: Politik for dummies inför valet

Dieseln billigare än bensnen?? Jag pratar om FÖRNYELSEBARA bränslen. Nu är ju inte diesel ett förnyelsebart miljövänligt bränsle någonstans, vet du inte det? Och det finns alternativ till etanol. Elbilar och gasbilar, till exempel. Många bussar går ju på biogas redan och det finns kapacitet för mer. Dock måste det gå att tanka på fler ställen än idag. Men det går ju att lösa lite enklare än vad klimatproblemet funkar att lösa.

Fast det råder problem med både biogas och el när det kommer till fordon... Produktionen av biogas är en väldigt känslig process och har svårt att svara för den mängd bränsle som trafiken kräver idag. Vi har även krav på oss att minska mängden hushållsavfall och speciellt matavfallen. Gödsel och slam går förvisso också att röta, men gödsel har redan användingsområden och skita mer lär vi inte. Annars är det ett rätt schysst bränsle, kunna köra bil på äppelskrutt är inte tokigt.

Sen är det rätt skrattretande tycker jag att man klassar el som ett förnyelsebart bränsle. Vilken energikälla används mest i elproduktion? Jo, den fossila och icke förnyelsebara källorna. Man får dessutom ut mer energi genom direkt förbänning av diesel/bensin än av en indirekt förbränning av olja/kol. Således fattar jag inte varför elbilar anses bättre än en miljödiesel... Batterier är dessutom väldigt känsligt för kyla, skulle inte lita på att en elbil tar mig till och från jobbet när det smäller till och blir -30:D


Givetvis vet jag att miljöbilar ÄR dyra, liksom alla bilar är dyra. Alla kommer inte ha råd. Men jag tycker å andra sidan att det ska kosta att använda omiljövänliga bränslen. För den här planeten kommer inte klara mycket till, det är bara att ta en titt på klimatforskningen. Inser man inte det är det nog svårt för mig att diskutera miljöfrågan med dig alls. Eller tror du klimatproblemet är en bluff? Tycker du inte att företag som spyr ut skit och förorenar vårt dricksvatten ska få betala för och åtgärda det heller? Är det enbart privatkonsumenter som ska slippa betala för vad de "ställer till" med? Många bäckar små.. Givetvis tar omställningen till miljövänligare bränslen TID men på sikt ser jag tusen ggr hellre (subventionerade) miljöbilar, god tillgång till alternativa förnyelsebara bränslen (OBS! Diesel räknas absolut inte dit), dyr bensin och en frisk planet som inte har en skenande växthuseffekt. En planet som ens barnbarn kan leva på utan gasmasker ;)

Det finns faktiskt numera förnyelsebar diesel, gjord på svartlut, jäst eller alger. Vissa, t ex svartlut diesel, tror jag t.o.m klassas som klimatneutral. Bara så du vet, att diesel absolut kan räknas in bland de förnyelsebara. Och jag tror personligen att olika varianter av biodiesel kommer vara viktiga när vi går mot ett hållbart samhälle.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Lånar min egen knapp

Som norrlänning bosatt i inlandet och innehavare av en miljö(diesel)bil fick jag faktiskt avdrag på min fordonsskatt. Landsbygdsavdrag tror jag att det hette? Det handlade dock om en godispåse i summa, och dom höjde samtidigt min skatt så det blev som ingen skillnad.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Kloka kommentarer. Jag hoppas ju få på mer egenproducerad el, det vore toppen om fler som hade möjlighet till egen elproduktion (dvs bor mer på landsbygden) utnyttjade det. Jag har själv besökt några gårdar med eget mini-vindkraftverk. De lagrade fulltankade bilbatteri efter bilbatteri på hög pga överproduktion, mer än de behöver till till gård och hushåll.

Visst finns miljödiesel men det är till 99% inte det man menat när man säger ordet diesel. Och jag är hundra på att Zoya menade konventionell diesel, särskilt med tanke på hennes svar :)
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Vi har eget vindkraftverk på gården, så visst skulle man kunna fixa elförsörjningen till bilen. Med tanke på hur besvärligt det skulle vara att behöva leta reda på laddstationer, ladda flera batterier etc om bilen ändå går att köra på annat drivmedel, skulle det troligtvis bli så att man (läs: jag) körde bilen på det alternativa bränslet ändå.

Den där överproduktionen finns absolut på egna vindkraftverk - men bara på vissa håll, och vissa år.
Trots att vi bor på ett väldigt blåsigt ställe och det är kalkylerat att vårt vindkraftverk ska täcka ungefär 1/3 av gårdens elförsörjning så har det inte hållt måtten detta året. (första året vi har det)
 
Sv: Politik for dummies inför valet

KL

Ska försöka skriva ett svar på allt jag vill svara på i samma inlägg.

Först och främst; tusen tack för alla svar i tråden. Det är jätteintressant att läsa.

Det verkar som om flera tycker och tänker som jag gällande en höjd bensinskatt iallafall, vilket gör att jag inte känner mig helt totalt bakom flötet och det är ju kul.
Fast, problemet vad man istället ska göra åt miljö-problemen återstår ju. Jag ska kolla mer på vad de olika partierna vill. Vad kan man göra? Sätta in billigare och mer kollektivtrafik? Och samtidigt behålla bensinskatterna där de är nu då, inte höja dem? Jag tror mer på det än att subventionera miljöbilar, de kommer nog fortfarande att vara för dyra för många.

Red_Chili: Jätteintressant att höra erfarenheter från någon som bor i Stockholm! Jag är själv uppvuxen strax utanför en liten ort, så det var nytt för mig det du säger! Jag hade ingen aning om att det är så det ser ut, jag har mest tänkt på landsbygden, men då låter det ju som om där finns mycket olösta problem gällande kollektivtrafiken även i Stockholms innerstad... vilken röra.

Ice_Horses: Jag håller med! Det är vad som fått mig att rösta blankt innan, om jag skulle få frågan "varför röstade du på XXX?" Då vill jag kunna svara på den och stå för vad jag säger och veta att det stämmer. Inte få någon följdfråga typ "men vet du inte att de tycker xxxx?" och så stå där som ett fån. Visst, det kan ändå hända, men man kan ju försöka minska riskerna för det iaf.

//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Red_Chili: Jätteintressant att höra erfarenheter från någon som bor i Stockholm! Jag är själv uppvuxen strax utanför en liten ort, så det var nytt för mig det du säger! Jag hade ingen aning om att det är så det ser ut, jag har mest tänkt på landsbygden, men då låter det ju som om där finns mycket olösta problem gällande kollektivtrafiken även i Stockholms innerstad... vilken röra.

ÅH, jag kan passa på att klaga lite mer kom jag på :angel:
Ska jag åka med en vän som bor 10min bort (tar lika lång tid med pendeltåg som med bil faktiskt), så kostar det ca 20kr med bensinsnål bil tur och retur om jag inte räknat jättefel, vilket jag inte borde ha gjort. Med pendeltåg? 75kr tur och retur. Det blir alltså 55 spänn dyrare per resa(!) att åka kommunalt till min vän som bor bara några kilometer bort, eftersom jag passerar en zongräns. Åker jag och hälsar på honom 2 gånger i veckan, vilket inte är orimligt, så sparar jag alltså över 400kr/månad på att låna farsans bil :eek: Visst hade det gått att komma undan billigare om jag rest dagligen och det hade lönat sig med ett månadskort (som i dagsläget kostar 790kr...) men jag reser så sällan att det aldrig lönar sig att köpa biljett för mer än enstaka resor.

Det jag hade velat se är alltså kraftigt sänkta biljettpriser och mer resvägar mellan förorterna. I dagsläget går allting som ett X ungefär där mitten av Xet är centralen, sedan går det en pendeltågslinje ut åt nordväst, nordöst, sydväst och sydöst. Det är jättesvårt att resa från "toppen" av nordväst till toppen av nordöst. Det blir in till centralen och vända i många fall. SÅ jäkla omöjligt kan det inte vara att skapa en busslinje som går raka vägen tvärs över. Kan en bil åka det på 40-45 min så ska det inte behöva ta 2 timmar att åka samma sträcka kommunalt. Som det är nu har jag faktiskt full förståelse för folk som väljer att planka. Man har ju inte råd att ta sig någonstans utan bil.

Finns det något parti som vill skapa fler busslinjer "tvärs över" här i Sthlm så röstar jag gärna på dem bara de har halvvettiga åsikter i övrigt :grin:


Vad man dessutom skulle kunna försöka göra, om nu det är så jobbigt att göra något åt kollektivtrafiken, är att försöka få folk att samåka mer. Tex min mor jobbar på en stor arbetsplats. Hon har kollegor som bor här i närheten. Samåker de? Nej. Min mor tycker nämligen att det känns fånigt att fråga om de ska samåka och det är extremt(!) ovanligt att någon som har bil säger "Jag åker själv, så vill någon åka med mig så finns det plats i bilen!". Om de som åker bil på något vis kunde förmedla till folk i närheten mellan vilka sträckor de åker regelbundet och berättade hur mycket plats det finns i bilen, så hade nog många kunnat få till smidiga och billiga resor som dessutom hade gjort att det fanns färre bilar ute i trafiken.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Tack för ditt svar!

Haha, ja passa på att klaga du..:angel::laugh: Haha, nä, men alltså, det är som sagt jätteintressant att få höra hur det är i Stockholm, jag har bara vart där ett fåtal gånger och inte åkt kollektivt varje gång då heller så.

Det låter som om sänkta biljettpriser hade varit något alltså! Det tycker jag gäller över hela landet, eller iallafall där jag åker/åkt kollektivt också. Hem-hemma hos mig kostar det 26 kronor för en vuxen att åka buss hemifrån mig och in till "stan" dit det är ca 7,5 km. Det tycker jag är dyrt.

Så sänkta biljettpriser och mer utbyggd kollektivtrafik, både i städerna och på landsbygden. Ja tack. Vill något parti detta? (Mp kanske vill det, men de går bort ändå pga höjd bensinskatt ju).

Sen det här med samåkning, finns det inte en sån hemsida? Jag har för mig det att jag läste det för något tag sen faktiskt, som handlade just om att typ "Hej, jag ska åka från a till b och har x platser i bilen, någon som vill åka med?" Fast visst, det blir ju inte lika effektivt som o åka tillsammans med jobbarkompisarna till jobbet varje dag kanske, jag vet inte. Tycker absolut din mor borde fråga sina kollegor!:banana: Du får "putta på henne" lite. :)


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Vad vill du bevara, som KD vill men inte de andra partierna? Eller tänker du konservatism i allmänhet?

konsvervatism behöver inte alltid vara negativt. för mig är det framför allt två saker jag tycker kd gör bättre än de andra partierna

1. Deras familjepolitik. Man ska kunna välja själv vilken barnomsorg man vill ha till sina barn. Väljer man att vara hemma med sitt barn ska man också få ersättning för det.

2. Att man värdesätter sitt kulturarv. Förstår inte varför man inte kan fira skolavslutning i kyrkan längre

sen finns det andra politikområden jag inte är särskilt nöjd med, deras miljöpolitik till exempel som precis som moderaternas knappt existerar
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Så sänkta biljettpriser och mer utbyggd kollektivtrafik, både i städerna och på landsbygden. Ja tack. Vill något parti detta? (Mp kanske vill det, men de går bort ändå pga höjd bensinskatt ju).

Fast detta kostar ju och var ska pengarna till det komma ifrån? Sjukvården? Skola? Jag tycker att det är vettigt att styra folkförflyttningen genom att göra det dyrare att tära på miljön och billigare att göra ett mer miljövänligt val.

Jag läste en bok där detta kom upp och författaren menade att det finns en tröghet i folk. Först gnälls det och de fortsätter köra fast de tycker att det är för dyrt, sedan anpassar man sig.

Ponera att oljan börjar sina, vad händer med priset? Det stiger. Då är det bara att gilla läget och anpassa sig. ^^
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Fast detta kostar ju och var ska pengarna till det komma ifrån? Sjukvården? Skola? Jag tycker att det är vettigt att styra folkförflyttningen genom att göra det dyrare att tära på miljön och billigare att göra ett mer miljövänligt val.

Fast det knepiga är ju att trots att bensinpriserna stiger, så sänks inte priset för kollektivtrafiken. Nu verkar det mest som om det ska bli billigare att åka kommunalt genom att göra det galet j*vla svindyrt att åka med bil (enligt många). Om biljettpriserna på kollektivtrafiken skulle sänkas till halva priset samtidigt som man satte in bättre busslinjer som gjorde att folk skulle ha tid att åka kommunalt, ja då är det ju vettigt att höja bensinpriset. Hur många politiker vill göra så?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det verkar som om flera tycker och tänker som jag gällande en höjd bensinskatt iallafall, vilket gör att jag inte känner mig helt totalt bakom flötet och det är ju kul.
Fast, problemet vad man istället ska göra åt miljö-problemen återstår ju. Jag ska kolla mer på vad de olika partierna vill. Vad kan man göra? Sätta in billigare och mer kollektivtrafik? Och samtidigt behålla bensinskatterna där de är nu då, inte höja dem? Jag tror mer på det än att subventionera miljöbilar, de kommer nog fortfarande att vara för dyra för många.


Har du läst något om klimatförändringar? Det måste inte enbart stoppas ökande utsläpp av växthusgaser, det måste också minskas det som redan släpps ut idag. Det är redan för mycket och det räcker inte med att stanna där vi är nu. Hur tycker du man ska minska användandet av fossila bränslen?
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Det beror ju på de som sitter på makten! Bensinpriset varierar nu beroende på priset på den internationella marknaden, det handlar inte om att svensk politik försöker styra bensinanvändningen.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Minns du priset på kollektivtrafiken före valet 2006? (iaf lokalt i sthlm) Priserna var betydligt lägre och man försökte genomföra en skatteväxling där skatten på miljöförstörande aktiviteter skulle öka samtidigt som skattetrycket på andra sektorer i samhället (inkomstskatt t.ex.) skulle minska. Detta var dock något som sossarna påbörjade, vilket moderaterna inte fortsatte efter maktskiftet.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Minns du priset på kollektivtrafiken före valet 2006? (iaf lokalt i sthlm) Priserna var betydligt lägre och man försökte genomföra en skatteväxling där skatten på miljöförstörande aktiviteter skulle öka samtidigt som skattetrycket på andra sektorer i samhället (inkomstskatt t.ex.) skulle minska. Detta var dock något som sossarna påbörjade, vilket moderaterna inte fortsatte efter maktskiftet.

Måste rätta mig själv! Den subventionerade kollektivtrafiken var ju en del i införandet av trängselskatten. Jag åkte själv bara kollektivt i sthlms län just i samband med införandet av trängselskatten samt något år efter när priserna gått tillbaka till det normala, därför tänker jag spontant att det var billigt men blev dyrt, speciellt såhär i dästa påsktider :o. Det är dock denna form av prisjustering som verkar vara aktuell vid höjning av bensin/fordonsskatt.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Visst finns miljödiesel men det är till 99% inte det man menat när man säger ordet diesel. Och jag är hundra på att Zoya menade konventionell diesel, särskilt med tanke på hennes svar :)

haha, va? :grin: Med tanke på mitt svar? Utveckla gärna...
Säger jag mijlödiesel så menar jag väl miljödiesel, eller hur? Varför skulle jag annars ta upp diesel och etanol som miljövänliga(re) i jämförelse med bensin? Försöker du idiotförklara mig på något sätt? Du lyckas inte. Att du sen menade biogas och el var väl inte så lätt att räkna ut eftersom dessa varken finns eller fungerar i den omfattningen som i alla fall jag diskuterade. Jag utgick ifrån att det vår så som det ser ut i dagsläget man diskuterade - inte det som var i det förflutna eller i en eventuell framtid.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Jag tycker att det är vettigt att styra folkförflyttningen genom att göra det dyrare att tära på miljön och billigare att göra ett mer miljövänligt val.

Jag är kanske trög, men hur menar du här? Styra folkförflyttningen? Fler skulle flytta in till städerna menar du? Och det billigare, mer miljövänliga valet skulle vara att åka kollektivt? :) Jag hoppas jag inte låter otrevlig, för det menar jag inte att göra.

Men alltså, alla kan ju inte bo i städerna heller, då dör ju landsbygden ut och det är ju inte bra, det tycker iallafall inte jag.

VLMF: Nej, jag har inte läst om klimatförändringar, ska sätta mig in i det också!


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Även jag har dessa problem. Jag bor i en förort till sthlm och jobbar i en närförort. Det finns ingen vettig tvärförbindelse mellan dessa två så om jag skulle åka kollektivt till jobbet så skulle det ta mig drygt två timmar enkel väg (samt 3-5 byten, beroende på hur jag väljer att åka) istället för 25-35 min som det tar med bil.

Visst, det blir dyrare med bil men tid är också pengar - finns inte en chans att jag sätter mig på bussen kl - 05.50 komma fram till 8 på morgonen för att sedan åka hem vid 16.40 och vara hemma till ca 19.00 istället som idag - åker 06.15 och är på jobbet 06.45 och kan sedan åka hem vid 15.15-15.30 och vara hemma till 16 (har flextid så jobbar jag mina 8 h så kan jag gå när jag vills en).

Vi köpte oss en nyare miljödiesel just för att få ner kostnaderna men eftersom den var dyr så har vi nu istället en avbetalning varje månad som gör att kostnaden faktiskt går på ett ut eller det kanske t o m är dyrare med miljöbilen i dagsläget för oss men det känns ju iaf bättre i hjärtat att köra miljöbil. Men i och med att det faktiskt ÄR dyrare så funderade vi länge på om vi verkligen skulle byta bil - för som sagt, kostnadsmässigt så är det inte billigare att införskaffa sig en miljöbil istället för att köra runt med en äldre skruttbil.
 
Sv: Politik for dummies inför valet

Ännu en i Sthlm med samma problem alltså. Intressant! (men inte bra, förstås) Detta har blivit en ögonöppnare för mig måste jag säga. Visste inte alls att det såg ut så där.

Vad bra att du/ni har en miljöbil, men väldigt dåligt att det inte lönar sig ekonomiskt för er då! Det borde det ju göra!


//r
 
Sv: Politik for dummies inför valet

ÅH, jag kan passa på att klaga lite mer kom jag på :angel:
Ska jag åka med en vän som bor 10min bort (tar lika lång tid med pendeltåg som med bil faktiskt), så kostar det ca 20kr med bensinsnål bil tur och retur om jag inte räknat jättefel, vilket jag inte borde ha gjort.
Å andra sidan, har man bil betalar man - utöver bensinen - även skatt, försäkring, service, däck etc. etc. vilket gör att den egentliga kostnaden per mil blir högre än om man bara räknar bensinpriset.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tänkte - återigen - göra ett försök att sätta mig in i politiken för att eventuellt kunna rösta annat än blankt i höst. Men, hur gör...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
23 238
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 851
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 128
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp