Politik i USA

Och så finns det de som fortsatt försöker hålla ihop lögnerna.

Visste ni att det just nu finns två regeringar i USA, Biden styr den som syns (men inte har nån makt) och militären som är trogna Trump?
Biden är helt rejectad av Pentagon.
Och Trump kommer komma tillbaka som den 19:e presidenten.

Den här snubben, Simon Parkes i UK sitter och sammanfattar läget, och berättar om varför det där stora aldrig hände under Bidens invigning.
Det var ju 26.000 militärer där, alla var på Trumps sida, och de höga staketen runt evenemanget var inte för att hålla kravallerna borta - utan för att brottslingarna, de sataniska cabal's, the Dems, inte skulle kunna smita därifrån...
Blah, blah, blah...

När man lyssnar på hur övertygad Simon Parkes är, så förstår man lite bättre hur övertygade de som stormade Capitol Hill var att nu gör de sitt, nu kommer militären och polisen sköta resten...

https://www.simonparkes.org/post/21st-january-update-current-news


Det finns fler videos, båda före och efter, som kan tittas på som en samtida dokumentär, eller komisk freakshow, eller avskräckande exempel, eller va fan som helst.
Men nyttigt är det att titta in i deras huvuden.
 
Biden kommer vara 82 nästa val och har varit glasklar med att han inte kommer att ställa upp till omval. Gissar att demokraterna kommer att grooma flera yngre förmågor mayor Pete som nu är i kabinettet (om han går igenom kongressen), Kamala naturligtvis, Beto O'Rourke och det finns en del andra också. Det har varit demokraternas svaghet att de inte fått fram bättre kandidater.

Hans tal i Delaware var rörande där han sa att han alltid trott att han skulle stå där och se Beau som president. Ska man vara amatör psykolog undrar man hur Hunter Bidens drog problem och misslyckande som affärsman har med Beaus död att göra liksom hans mor och syster när han var ung.
Skulle vilja se någon som Jon Tester (senator från Montana). Han är extremt vettig och har lyckats med det som hans parti har varit historiskt dålig på: att förstå vad som kan få republikaner att rösta blått. Han är också lyhörd och verkar kapabel att ändra sig om han presenteras med nya fakta. Han saknar däremot vad Obama och Bill Clinton hade: star quality.

Kan varmt rekommendera hans självbiografi Grounded!
 
Skulle vilja se någon som Jon Tester (senator från Montana). Han är extremt vettig och har lyckats med det som hans parti har varit historiskt dålig på: att förstå vad som kan få republikaner att rösta blått. Han är också lyhörd och verkar kapabel att ändra sig om han presenteras med nya fakta. Han saknar däremot vad Obama och Bill Clinton hade: star quality.

Kan varmt rekommendera hans självbiografi Grounded!

Biden har egentligen också mycket lite karisma men är känd för att vara extremt kompetent och bra på att nätverka och få saker gjorda. Under Obama var han ju den som skickades till the Hill för att förhandla igenom lagförslagen.

Jag har ingen aning om vem Jon Tester är, men lägg till honom som VP till Kamala och du har kanske ett vinnande koncept. Jag gillar Mayor Pete - han var skarp och rolig när han var på Fox News och debatterade, men en svart/asiatisk kvinna och en gay man är antagligen för mycket för middle America.
 
e1e822bcda567a39c4fc51624039276c6fa914cf.pnj

:D
 
Biden har egentligen också mycket lite karisma men är känd för att vara extremt kompetent och bra på att nätverka och få saker gjorda. Under Obama var han ju den som skickades till the Hill för att förhandla igenom lagförslagen.

Jag har ingen aning om vem Jon Tester är, men lägg till honom som VP till Kamala och du har kanske ett vinnande koncept. Jag gillar Mayor Pete - han var skarp och rolig när han var på Fox News och debatterade, men en svart/asiatisk kvinna och en gay man är antagligen för mycket för middle America.
Biden har liksom blivit Amerikas farfar. Håller med om att han inte är karismatisk på samma sätt som Obama men han ger verkligen intryck av att lyssna på folk på ett sätt som nog är lite ovanligt.

Mayor Pete och Tester hade förresten ett roligt utbyte under Petes confirmation hearing häromdagen. Tester berömde Pete för att han var så välförberedd och började sedan prata om hur svårt det är att lasta om kor på motorvägen och Pete såg extremt nyfiken ut, som att han aldrig hade sett en ko förut. Det var så oväntat och gulligt. Tyvärr tror jag att en gift homosexuell president ligger långt i framtiden. Men han är smart och verkar genuin och har definitivt en karriär i Washington om han vill ha det.

Tester är pro-gun så han går hem hos många ljusröda republikaner, men han är extremt rädd för var den globala uppvärmningen kommer att betyda för USAs bönder (han är själv bonde), så han står politiskt i mitten men med till vänster på (enligt mig) viktiga punkter som miljö, hälsa, aborträtt, etc. Han lyckas på något sätt att prata om miljöförstöring och klimatförändringar på ett sätt som klimatvägrare både förstår, utan att irritera dem. Jag tror vi kommer behöva en sådan person om Bidens klimatplaner skall hålla och demokraterna skall behålla greppet om Washington - någon som både talks the talks och walks the walk.
 
Here we go, tog 2 dagar. Snart nog har vi ett nytt krig i Syrien. Kanske även Iran?

Närmaste fyra åren kommer bli precis som utlovat - fantastiskt för militärindustrin i USA. Blir spännande och se om Biden kan slå Obamas krigsrekord.

https://www.i24news.tv/en/news/inte...military-convoy-enters-northeast-syria-report
Vad en sådan trupp förflyttning betyder vet vi inte - sannolikt inget eftersom USA finns där bl.a. för att kurderna slogs mot IS. Amerikansk närvaro är sannolikt en av få saker som förhindrar ett öppet inbördeskrig. Att ta dit mer trupper (om det är vad man gör), betyder sannolikare att man markerar att man inte kommer tillåta att det bryter ut.

(Ett syriskt inbördeskrig skulle vara förödande - det finns milt uttryckt spänningar mellan regeringar och kurdiska minoriteter i flera av grannländerna (jmf Nato-medlemmen Turkiet). Så risk finns för aktivt stöd från Natoländer till Assad-regimen som också har stöd från Ryssland. Gillar man idéer som mänskliga rättigheter har man problem med Assad. Tror man att IS var ett hot, kan man inte överge sina allierade i kriget mot dem med hänvisning till att de besegrat IS och att de inte längre utgör ett akut hot.)
 
Vad en sådan trupp förflyttning betyder vet vi inte - sannolikt inget eftersom USA finns där bl.a. för att kurderna slogs mot IS. Amerikansk närvaro är sannolikt en av få saker som förhindrar ett öppet inbördeskrig. Att ta dit mer trupper (om det är vad man gör), betyder sannolikare att man markerar att man inte kommer tillåta att det bryter ut.

(Ett syriskt inbördeskrig skulle vara förödande - det finns milt uttryckt spänningar mellan regeringar och kurdiska minoriteter i flera av grannländerna (jmf Nato-medlemmen Turkiet). Så risk finns för aktivt stöd från Natoländer till Assad-regimen som också har stöd från Ryssland. Gillar man idéer som mänskliga rättigheter har man problem med Assad. Tror man att IS var ett hot, kan man inte överge sina allierade i kriget mot dem med hänvisning till att de besegrat IS och att de inte längre utgör ett akut hot.)
Det var en transport från kurdiskt område (Irak) till kurdiskt område (Syrien).
Det är ytterst vanligt med US Convoy längs den leden (säger t.o.m länkad artikel), och betyder väldigt lite "rusta för krig" och ännu mindre "Biden hugger direkt".
 
(Ett syriskt inbördeskrig skulle vara förödande - det finns milt uttryckt spänningar mellan regeringar och kurdiska minoriteter i flera av grannländerna (jmf Nato-medlemmen Turkiet). Så risk finns för aktivt stöd från Natoländer till Assad-regimen som också har stöd från Ryssland. Gillar man idéer som mänskliga rättigheter har man problem med Assad. Tror man att IS var ett hot, kan man inte överge sina allierade i kriget mot dem med hänvisning till att de besegrat IS och att de inte längre utgör ett akut hot.)
Det finns fortfarande runt 6-8 olika intressen som håller mark inom Syriens gränser, däribland Turkiet, Israel och Daesh (ja det finns fickor med IS kvar), vid sidan om Kurderna och övriga motståndare till Assad.

Finns det några som är the Good Guys i denna soppa, så är det Kurderna.
 
Biden har egentligen också mycket lite karisma men är känd för att vara extremt kompetent och bra på att nätverka och få saker gjorda. Under Obama var han ju den som skickades till the Hill för att förhandla igenom lagförslagen.

Jag har ingen aning om vem Jon Tester är, men lägg till honom som VP till Kamala och du har kanske ett vinnande koncept. Jag gillar Mayor Pete - han var skarp och rolig när han var på Fox News och debatterade, men en svart/asiatisk kvinna och en gay man är antagligen för mycket för middle America.
Jag måste erkänna att jag faktiskt inte är jätteförtjust i Kamala, hade hellre sett Elizabeth Warren som VP exempelvis. Så även om jag inser att det är väldigt osannolikt med en annan demokratisk presidentkandidat till nästa val än just Harris, så hoppas jag ändå att det ploppar upp något annat självklart namn framöver.
 
Jag måste erkänna att jag faktiskt inte är jätteförtjust i Kamala, hade hellre sett Elizabeth Warren som VP exempelvis. Så även om jag inser att det är väldigt osannolikt med en annan demokratisk presidentkandidat till nästa val än just Harris, så hoppas jag ändå att det ploppar upp något annat självklart namn framöver.
Om en får drömma hade jag drömt om AOC. Fast jag vet att det är en väldigt osannolik dröm i dagsläget. Tyvärr.
 
Om en får drömma hade jag drömt om AOC. Fast jag vet att det är en väldigt osannolik dröm i dagsläget. Tyvärr.
Hon är fruktansvärt illa omtyckt av en stor del av befolkningen (googla inte - det är obehaglig läsning), inklusive många demokrater. Väldigt polariserande figur, på samma sätt som Trump. Själv gillar jag henne men är bistert övertygad om att en sådan kandidat hade inte bara förlorat vita huset till republikanerna men också splittrat partiet.
 
Hon är fruktansvärt illa omtyckt av en stor del av befolkningen (googla inte - det är obehaglig läsning), inklusive många demokrater. Väldigt polariserande figur, på samma sätt som Trump. Själv gillar jag henne men är bistert övertygad om att en sådan kandidat hade inte bara förlorat vita huset till republikanerna men också splittrat partiet.
Jo, så har jag också uppfattat det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
816
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 941
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 561
Senast: cewe
·
  • Låst
Samhälle Gör en ny tråd att prata politik i framöver, eftersom den andra låstes. Idag läggs det fram ett utskottsinitiativ i riksdagen om en...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
96 637
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp