Politik i USA

Hawleys foto där han knyter näven i luften till de som sedan invaderade Capitol Hill är redan en klassiker och även om han blir omvald i sitt mörkröda, skiftar i brunt, distrikt så tror jag han iaf är ganska körd nationellt, han aspirerar ju till att bli president. Just nu har han det ganska kämpigt, förlaget vill inte publicera hans bok (han har förvisso hittat en ny förläggare men inte alls med samma tyngd som Simon&Schuster) och hotell vill inte ha honom som gäst när han han försöker boka fundraiser.

Om han inte åker ut så kommer det bli en brant uppförsbacke (förhoppningsvis) och han kommer vara en obskyr senator från Missouri så länge han sitter kvar. Om han gör det hoppas jag han blir primaried - tyvärr representerar han ju Missouri så chanserna att en demokrat vinner är försvinnande små.

Lauren Boebert är ännu galnare imo men henne kanske man kan få bort eftersom det är Colorado som röstade både demokratiskt i presidentvalet och demokraterna nu kontrollerar både huset och kongressen i Colorado för första gången på länge. Hon envisas ju fortfarande att hon har rätt att bära skarpladdat vapen in i kammaren. Och det finns misstankar om att hon faktiskt visade runt en del av rebellerna dagen innan så de hittade.
Cruz tror jag sitter mest löst faktiskt (det kan inte heta lösast? Eller gör det det? Mina svenska adjektiv blir dåligare och dåligare 😉). Det var nära i senaste valet när han nästan förlorade till O’Rourke och Texas har alla ögon på sig nu när Georgia har blivit blått. Smarta voting rights activists som Stacy Abrams had redan börjat jobba med att förbättra situationen i Texas där det finns en enormt stor befolkning som inte röstar för att de inte tror att de får eller kan rösta. Väldigt lik situation som i Georgia faktiskt.

Det som är intressant med dessa blåa och röda kartor är hur missvisande de är. Texas, t.ex, är inte rött utan lila: New York state är inte blått utan lila. Men Missouri ÄR rödare än dem flesta andra stater. Så Hawley kommer inte förlora jobbet till en demokrat utan till en annan republikan. Förhoppningsvis till en som inte är ett radikalt troll!
 
Cruz tror jag sitter mest löst faktiskt (det kan inte heta lösast? Eller gör det det? Mina svenska adjektiv blir dåligare och dåligare 😉). Det var nära i senaste valet när han nästan förlorade till O’Rourke och Texas har alla ögon på sig nu när Georgia har blivit blått. Smarta voting rights activists som Stacy Abrams had redan börjat jobba med att förbättra situationen i Texas där det finns en enormt stor befolkning som inte röstar för att de inte tror att de får eller kan rösta. Väldigt lik situation som i Georgia faktiskt.

Det som är intressant med dessa blåa och röda kartor är hur missvisande de är. Texas, t.ex, är inte rött utan lila: New York state är inte blått utan lila. Men Missouri ÄR rödare än dem flesta andra stater. Så Hawley kommer inte förlora jobbet till en demokrat utan till en annan republikan. Förhoppningsvis till en som inte är ett radikalt troll!

Förhoppningsvis ryker Cruz men jag har mina tvivel. Däremot var jag förvånad när jag insåg att Maine är rött mitt i blåa nordöst även om Susan Collins är relativt vettig. Vi får se hur det går med Rubio om Ivanka planerar att kandidera i Florida vilket hon tydligen funderar på att göra. Florida är, hmm, Florida! Med alla vita välbärgade pensionärer som lever i sina gated communities och till en stor del gör att det är mörkrött. Men 'boomers' börjar bli gamla och om fyra år är det inte omöjligt att en del har fallit bort. Men demokraterna gjorde ju uselt resultat även bland latinos. Man suckar lite över äldre kubaner som fortfarande tror att USA kan invadera Kuba igen och 'ge dem tillbaka' sina egendomar även om de inte hade några när de flydde.

Allt beror på demografin och Texas förändras snabbt, man räknar med att latino kommer vara en majoritet om tio år + liberala städer som Austin så är det inte helt omöjligt. Amerikansk politik är snårig och komplex men ack så fascinerande.
 
Just det, vi glömmer bort Marjorie Greene som är totalt galen, hon har sagt att hon kommer kräva att Biden ställs inför riksrätt idag. 2017 sa hon om Donald Trump:



https://en.wikipedia.org/wiki/Marjorie_Taylor_Greene :banghead:
Twitter har blockerat henne tillfälligt. Hon är riktigt riktigt tokig. Hon är så tokig att hon är farlig. Rekommenderar inte att kolla på hennes Instagram - galenskapen är obehaglig.

Som tur är sitter man bara två år åt gången i representanthuset. Om Georgias republikaner vill behålla stolen som tillhör 14e distriktet så ser de nog till att hon inte blir omvald. Förhoppningsvis sitter hon i fängelse snart.

Maine är lite märkligt och har annorlunda konstitution än dem flesta andra stater. Men jag tror anledningen till att det är ”rött” är för att libertarianer brukar rösta republikanskt, och Maine och NH har en stor skara libertarianer.
 
Twitter har blockerat henne tillfälligt. Hon är riktigt riktigt tokig. Hon är så tokig att hon är farlig. Rekommenderar inte att kolla på hennes Instagram - galenskapen är obehaglig.

Som tur är sitter man bara två år åt gången i representanthuset. Om Georgias republikaner vill behålla stolen som tillhör 14e distriktet så ser de nog till att hon inte blir omvald. Förhoppningsvis sitter hon i fängelse snart.

Ja det var en fantastiskt rolig överraskning att Ossoff och Warnock, en judisk man och en svart man valdes i Georgia. Stacey Abrams gjorde ett otroligt arbete.
 
Fox News fortsätter dock i vanlig stil: Inte ett ord om själva invigningen men att Portland crowd (! @hastflicka ) vandaliserade en ICE building, att Trump välkomnas vid återkomsten till Florida, att Biden "...would advance moral evils (!) and threaten human life", att väljare ångrat sig, att Cuomo varnar för stora skattehöjningar, etc etc. INGET om själva invigningen. USA har fått en ny president, för böveln!! Har de inte märkt det? Och vilken invigning det var - HELT fantastisk!! Tänk att Fox News helt missat det?!

Suck. Portland. :banghead: Men nu ar i alla fall 8 personer under arrest ... och har blir det fangelse eller stora boter nar man forstor andras property.

Förhoppningsvis ryker Cruz men jag har mina tvivel. Däremot var jag förvånad när jag insåg att Maine är rött mitt i blåa nordöst även om Susan Collins är relativt vettig. Vi får se hur det går med Rubio om Ivanka planerar att kandidera i Florida vilket hon tydligen funderar på att göra. Florida är, hmm, Florida! Med alla vita välbärgade pensionärer som lever i sina gated communities och till en stor del gör att det är mörkrött. Men 'boomers' börjar bli gamla och om fyra år är det inte omöjligt att en del har fallit bort. Men demokraterna gjorde ju uselt resultat även bland latinos. Man suckar lite över äldre kubaner som fortfarande tror att USA kan invadera Kuba igen och 'ge dem tillbaka' sina egendomar även om de inte hade några när de flydde.

Allt beror på demografin och Texas förändras snabbt, man räknar med att latino kommer vara en majoritet om tio år + liberala städer som Austin så är det inte helt omöjligt. Amerikansk politik är snårig och komplex men ack så fascinerande.

Jag haller inte riktigt med om din "take" av Florida. Florida ar ocksa en jordbruks stat och som ar normen runt USA ar de flesta dar republikaner darfor att de historiskt fatt mer hjalp for sina issues under en republikansk ledning an under en demokratisk.

Susan Collins bara latsas att hon ar vettig. Hon har nu lange forsokt ga pa lina genom att tala om att hon ar sa "besviken" pa nagot Trump sagt eller gjort ... men nasta gang rostar hon med honom. Igen och igen ... for da anser hon att han "lart sig av sina misstag".
 
Jag haller inte riktigt med om din "take" av Florida. Florida ar ocksa en jordbruks stat och som ar normen runt USA ar de flesta dar republikaner darfor att de historiskt fatt mer hjalp for sina issues under en republikansk ledning an under en demokratisk.

Susan Collins bara latsas att hon ar vettig. Hon har nu lange forsokt ga pa lina genom att tala om att hon ar sa "besviken" pa nagot Trump sagt eller gjort ... men nasta gang rostar hon med honom. Igen och igen ... for da anser hon att han "lart sig av sina misstag".

Det är naturligtvis inte bara boomers som gör Florida rött, men de är en starkt bidragande faktor, liksom att demokraterna gjorde ett riktigt dåligt val bland latinos. Rent logiskt är ju Florida en av delstaterna som påverkas mest av klimatförändringar men det finns fortfarande många floridans som anser att det är påhitt och skräms av Bidens klimatpolitik.
 
Nagot som fick mig tarogd i gar var nar jag sag alla avsparrningar i DC. I borjan pa 90-talet bodde Jag i Maryland, 45 minuter fran "the Mall" (gratis infarts parkering och tunnelbana) med the Capitol, alla museer, the Washington Monument, etc.
Jag akte in atminstone en gang i manaden (de flesta platser hade gratis intrade) och gick upp pa besoks laktaren i "the Capitol" och lyssnade pa senats debatter, eller bara strovade i den vackra gamla byggnaden. Jag besokte Vita Huset, och Supreme Court och alla federala byggnader, som tex Bureau of Engraving & Printing (vad heter det, dar man gor pengar?).
Vi hade picknick pa "the Mall" och kopte korv, pretzels, eller nagot annat gott fran vendors runt the Mall. Vi at i caffeterian i Supreme Court eller den i the Capitol.

Jag undrar sa om vi nagonsin kommer tillbaka till en varld dar man har friheten att se, och lara sig, sa mycket ...
 
Det är naturligtvis inte bara boomers som gör Florida rött, men de är en starkt bidragande faktor, liksom att demokraterna gjorde ett riktigt dåligt val bland latinos. Rent logiskt är ju Florida en av delstaterna som påverkas mest av klimatförändringar men det finns fortfarande många floridans som anser att det är påhitt och skräms av Bidens klimatpolitik.

Glom inte att Florida har (som sonen som bor dar och foljer med i lokal politiken uttrycker det) den mest galna governoren i hela USA (Yes, sonen ar lite upprord pa galningen) och en mycket nara Trump anhangare. De Santis till och med fornekade Covid och pa Trump's uppmaning sjonk Florida's rapportering av sjukdommen.

Med en vettig governor hade nog Florida's politiska farg sett lite annorlunda ut i dag.
 
Glom inte att Florida har (som sonen som bor dar och foljer med i lokal politiken uttrycker det) den mest galna governoren i hela USA (Yes, sonen ar lite upprord pa galningen) och en mycket nara Trump anhangare. De Santis till och med fornekade Covid och pa Trump's uppmaning sjonk Florida's rapportering av sjukdommen.

Med en vettig governor hade nog Florida's politiska farg sett lite annorlunda ut i dag.

gerrymandering är alltid lika kul.
 
vc harris.PNG
 
Det är naturligtvis inte bara boomers som gör Florida rött, men de är en starkt bidragande faktor, liksom att demokraterna gjorde ett riktigt dåligt val bland latinos. Rent logiskt är ju Florida en av delstaterna som påverkas mest av klimatförändringar men det finns fortfarande många floridans som anser att det är påhitt och skräms av Bidens klimatpolitik.
Huvudorsaken till att Florida blev rött den här gången var att republikanerna lyckades övertyga den kubanska befolkningen framför allt i Miami-Dade County att dems skulle vara dåligt för dem.
Samtidigt som demokraterna inte riktigt tog Florida på allvar, utan räknade med att Floridas stora hispanic-befolkning med automatik skulle rösta dems. Eftersom hispanic borde hata Trump.
 
Huvudorsaken till att Florida blev rött den här gången var att republikanerna lyckades övertyga den kubanska befolkningen framför allt i Miami-Dade County att dems skulle vara dåligt för dem.
Samtidigt som demokraterna inte riktigt tog Florida på allvar, utan räknade med att Floridas stora hispanic-befolkning med automatik skulle rösta dems. Eftersom hispanic borde hata Trump.

Yes ... framfor allt glomde de att Cubaner inte ar hispanic 🙄 och de glomde hur stor andel av Florida's befolkning som har republikanska rotter och rostar "som de alltid gjort" om de inte blir tillrackligt motiverade att andra sig.
 
Även nationellt gjorde demokraterna ett dåligt val bland hispanics/latino som de kommer behöva arbeta med. Jag tror absolut att de kallt räknade med att gruppen inte skulle/kan rösta för republikanerna men misstog sig totalt. Mtp Texas, NM, California så behövs den demografin i nästa val.

I Joe Bidens oval office så åkte Andrew Jackson, en av USA:s absolut sämsta presidenter någonsin och en riktig skitstövel, och som också ställdes inför riksrätt men räddade sig med en senator röst ut och ersattes med Rosa Park och Cesar Chavez :love: Inte för att kubanerna i Miami-Dade bryr sig om det, han var 'bara' en mexikanare.

https://www.nbcnews.com/news/latino...resident-joe-biden-oval-office-stirs-n1255082
 
Senast ändrad:
Har en fundering. Hur funkar det med presidentdekret kontra annan lagstiftning. Trumpen gjorde ju en massa presidentdekret som Biden upphävde direkt. Om presidenten istället baxar sakerna genom kongressen blir det då svårare för en efterkommande president att upphäva det hela?
 
Även nationellt gjorde demokraterna ett dåligt val bland hispanics/latino som de kommer behöva arbeta med. Jag tror absolut att de kallt räknade med att gruppen inte skulle/kan rösta för republikanerna men misstog sig totalt. Mtp Texas, NM, California så behövs den demografin i nästa val.
<snip>

A andra sidan vann Biden Arizona pa grund av Latinos vote.

Att jamfora med Andrew Jackson som var president i borjan av 1800 talet visar kanske inte ratt bild just nu, med den communication vi har i dagen's samhalle.
 
A andra sidan vann Biden Arizona pa grund av Latinos vote.

Att jamfora med Andrew Jackson som var president i borjan av 1800 talet visar kanske inte ratt bild just nu, med den communication vi har i dagen's samhalle.

Andrew Jackson anses av amerikanska historiker vara en av de sämsta presidenter i USA:s historia, pga hans politik efter att han blev president pga Lincolns lönnmord. Men poängen var att Trump hade Andrew Jackson av alla presidenter och andra framstående amerikaner i oval office och Biden har Rosa Park och Cesar Chavez
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
816
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 941
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 561
Senast: cewe
·
  • Låst
Samhälle Gör en ny tråd att prata politik i framöver, eftersom den andra låstes. Idag läggs det fram ett utskottsinitiativ i riksdagen om en...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
96 612
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp