Bukefalos 28 år!

Ponny el. Häst till dottern?

När jag var 12-13 så började jag leta storhäst eftersom att jag började bli för lång för min lilla c-ponny (egentligen maxad b). Jag och min pappa åkte runt och provred ganska många små storhästar, men hittade ingen som kändes rätt, så efter att ponnyn såldes så blev det ingen ny häst. Såhär med facit i hand önskar jag att jag hade siktat in mig på en d-ponny alternativt haft kvar min lilla ponny till mina 159 cm (han hade mkt massa och bar upp längd bra, så det såg inte så tokigt ut) för jag växte inte en cm till. När jag sedan köpte en häst i vuxen ålder så blev det en c-ponny.
 
Håller med!
Jag tycker att en frisk större D-ponny ska klara 60 kg, annars är det något fel på den. Dessutom är dottern bara 13 år, det är många år kvar!

Ja alltså även en icke viktbärande liten d-ponny bör klara 65 kg om det inte är en helt grön nybörjare totalt utan kroppskontroll och balans som ska rida. Det är så märkligt det där med vikt. Antingen ska man vara en fjäder och väga max 45 kg eller så kan man vara hur tung som helst sålänge man rider islandshäst. Det verkar ibland som att det inte finns något sunt förnuft alls i den debatten. Min erfarenhet är att hästar reagerar mest på om det blir obalans. En balanserad ryttare kan rida utan att hästen protesterar även om hen egentligen är något för tung medans hästarna protesterar långt tidigare när en obalanserad mycket lättare ryttare rider. Sedan ska såklart ingen häst behöva släpa runt på någon som egentligen är för tung men en viktbärande d-ponny tar 75 kg utan några som helst problem. Där brukar det snarare vara längden som kan ställa till det så att ryttaren blir obalanserad. Nu pratar jag såklart om en normalmusklad frisk häst som är tränad för uppgiften.
 
Angående vikt. Jag är 162 cm, 64 kg. Rider d-ponny av sportmodell. Utöver min vikt bär hon upp en westernsadel på nästan 10 kg. Så en sportig d-ponny rids av vuxen ryttare och bär ca 75 kg. :nailbiting:

Hon har inga som helst problem med det. Vi tränar och tävlar och hästen är i mycket god form. Rider dessutom en del reining så mycket galopparbete. Och hästen bär upp mig utan problem. Ingen har någonsin kommenterat att jag skulle vara för stor för henne på något sätt.

Till TS
Vill dottern ha ponny tycker jag ni ska satsa på ponny.
 
Ja alltså även en icke viktbärande liten d-ponny bör klara 65 kg om det inte är en helt grön nybörjare totalt utan kroppskontroll och balans som ska rida. Det är så märkligt det där med vikt. Antingen ska man vara en fjäder och väga max 45 kg eller så kan man vara hur tung som helst sålänge man rider islandshäst. Det verkar ibland som att det inte finns något sunt förnuft alls i den debatten. Min erfarenhet är att hästar reagerar mest på om det blir obalans. En balanserad ryttare kan rida utan att hästen protesterar även om hen egentligen är något för tung medans hästarna protesterar långt tidigare när en obalanserad mycket lättare ryttare rider. Sedan ska såklart ingen häst behöva släpa runt på någon som egentligen är för tung men en viktbärande d-ponny tar 75 kg utan några som helst problem. Där brukar det snarare vara längden som kan ställa till det så att ryttaren blir obalanserad. Nu pratar jag såklart om en normalmusklad frisk häst som är tränad för uppgiften.

Precis! :up:
 
Definitionsmässigt finns där inget som heter maxad, antigen håller de måttet eller också inte. 95% av de som kallas maxade är de facto häst, men har blivit nedfuskade med hjälp av "sågbocks modellen" (hästen står framför lod med frambenen och bakom med bakbenen, istället för jämvikt på alla fyra) uppåt 10 cm kan fuskas bort på det viset. Eller så är de så hårt verkade så att hästen knappt kan gå. Ofta ses en kombination av dessa metoder vid slutmätning av "maxade" individer.

Fast med "maxad" nuförtiden efter att nedmätningsfusket i princip är ett minne blott, menas ju att ponnyn ligger exakt på måttet för att vara kategori X ...
 
Senast ändrad:
Nä precis som jag undrade till TS vad de vill med sitt hästägande och vad som väger tyngst osv som det känns för dem personligen i dagsläget .
Dottern vill tävla lätta klasser och mest P&J till att börja med. Då även klubbtävlingarna som hennes ridklubb har.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808
Senast: Johannna1
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 436
Senast: Jadzia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 370
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 558
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp