Bukefalos 28 år!

Ponny el. Häst till dottern?

Jag hade valt häst alla gånger. Fick min häst när jag var 14. Var aldrig tal om ponny ens. Har aldrig gillat ponnyer riktigt utan det har varit häst som gällt. Vad det gäller tävling så tycker jag det går lika bra att tävla mot vuxna. Skulle väl va att det är mer cup-er och sånt för ponny, men annars kan jag inte se varför det skulle vara roligare och bättre än häst.
Vill dottern ha ponny så kör på det. Det är hon som ska tycka det är kul.
 
Här går dom flesta som jag känner från c-ponny till häst (c-ponny för att varje unge vill försöka kvala till GP ponny).

Har aldrig märkt att det skulle bli problem vid träning mm.
Jag hoppade in min i en grupp av a-ponnyer, var ju lagom höjd för oss:D.
 
Jag gick från liten c-ponny till stor liten häst på 155cm. Föredrar häst i den storleken, men jag har aldrig haft några tävlingsambitioner. Vill din dotter tävla kanske en d-ponny är bättre, annars hade jag valt en mindre häst.
 
Jag hade absolut satsat på en maxad D-ponny om hon vill tävla. Lite annan stämning på tävlingarna för storhäst jämfört med ponny (tycker jag) och roligare att kunna åka med klubbkompisarna om det finns sådana. Jag är 164 och kan utan problem rida till Bponnyer vid behov. Växte inte en cm efter att jag var 13. :)
 
Jag växte drygt tio cm från sjuan till jag slutade gymnasiet. Ibland skjuter man iväg ;)
Kände mig aldrig bekväm på ponny utan red helst stor häst från att jag började rida i tioårsåldern.
 
Jag hade absolut satsat på en maxad D-ponny om hon vill tävla. Lite annan stämning på tävlingarna för storhäst jämfört med ponny (tycker jag) och roligare att kunna åka med klubbkompisarna om det finns sådana. Jag är 164 och kan utan problem rida till Bponnyer vid behov. Växte inte en cm efter att jag var 13. :)

Definitionsmässigt finns där inget som heter maxad, antigen håller de måttet eller också inte. 95% av de som kallas maxade är de facto häst, men har blivit nedfuskade med hjälp av "sågbocks modellen" (hästen står framför lod med frambenen och bakom med bakbenen, istället för jämvikt på alla fyra) uppåt 10 cm kan fuskas bort på det viset. Eller så är de så hårt verkade så att hästen knappt kan gå. Ofta ses en kombination av dessa metoder vid slutmätning av "maxade" individer.
 
Tycker det beror mycket på vad ni som "familj" - er personlighet/värderingar/intresse etc, vill ha ut av ert hästägande/ridande/tränande/tävlande.

Om du (ni) är typen som helst inte vill sälja en hästvän efter några år pga att barnet växt ur den tex, så välj en liten storhäst . Om tävlandet är det primära så välj en D-ponny som sen ni får räkna med att sälja om några år sen om dottern då växt ur den eller inte vill tävla ponny som vuxenryttare utifrån tävlingskriterier som gäller då .

Personligen störs jag lite av mantrat att "ponnyåren är ovärderliga" osv. Det är möjligen sant om man gör storsatsning ? Annars går det superbra att tävla ponny några år och sen byta till storhäst om man vuxit ur och vill tävla vidare . Även om man åldersmässigt inte passerat ponnyåren.

Jag tävlade ponny massor mellan 10 och 16 års ålder och gick sen upp på storhäst vid 16 pga min längd (179 cm)

Visst var det kul att tävla ponny men jag trivdes precis lika bra med att direkt tävla storhäst . Vi hade superkul med massor av aktiviteter tävlingsklubbkompisar emellan och lag dressyr osv :)

Så till syvende och sist : vad som passar bäst beror nog mest på vad du som förälder - med tillhörande dotter vill och hur ni ställer er ang vad som väger mest - tävling och satsning några år för att sen sälja och byta till storhäst, eller om ni är mer benägna att kanske inte vilja sälja bara pga storlek /ålder men ändå tävla lätta klasser osv.

Svårt - bara ni själva kan svara vad som känns bäst :)
 
Definitionsmässigt finns där inget som heter maxad, antigen håller de måttet eller också inte. 95% av de som kallas maxade är de facto häst, men har blivit nedfuskade med hjälp av "sågbocks modellen" (hästen står framför lod med frambenen och bakom med bakbenen, istället för jämvikt på alla fyra) uppåt 10 cm kan fuskas bort på det viset. Eller så är de så hårt verkade så att hästen knappt kan gå. Ofta ses en kombination av dessa metoder vid slutmätning av "maxade" individer.
Eller också är det helt enkelt "stora D-ponnyer", som är typ 146-148 cm som avses när man säger maxade. Dvs inte D-ponnyer under 145 cm.
 
Med risk för att bli halshuggen så tycker jag att 162 cm och 60 kilo indikerar att din dotter inte är "pinnsmal" och det är väldigt svårt att veta hur hon kommer att utvecklas vidare inom kort.

Hon kan både växa på längden och bli flera kilo tyngre ganska snabbt och då känns det vettigare med en stor häst- ffa om hon vill tävla.

Och ja, ni behöver inte ge exempel på tyngre/ längre vuxna ryttare som rider ponny- jag talar om vad JAG tycker är lämpligt och ser "estetiskt" ut.

Det är inte så lätt att varken hitta en bra ponny eller sälja den dagen det blir aktuellt och det känns som att det är för kort tid för att satsa på detta.
 
Med risk för att bli halshuggen så tycker jag att 162 cm och 60 kilo indikerar att din dotter inte är "pinnsmal" och det är väldigt svårt att veta hur hon kommer att utvecklas vidare inom kort.

Hon kan både växa på längden och bli flera kilo tyngre ganska snabbt och då känns det vettigare med en stor häst- ffa om hon vill tävla.

Och ja, ni behöver inte ge exempel på tyngre/ längre vuxna ryttare som rider ponny- jag talar om vad JAG tycker är lämpligt och ser "estetiskt" ut.

Det är inte så lätt att varken hitta en bra ponny eller sälja den dagen det blir aktuellt och det känns som att det är för kort tid för att satsa på detta.

Jag hoppas att du skämtar! 60 kg till 162 cm är en helt normal vikt. Det är fem år tills dottern är arton. Det är ingen kort tid. Ingen vet om hon ens vill ha häst då och än mindre hur lång hon är och vad hon väger då. Varför ens tänka så att hon ska kunna ha hästen "för alltid"? Ingen vet hur framtiden ser ut. Hon kanske drar utomlands efter studenten och tittar aldrig åt hästar mer eller så behåller hon d-ponnyn resten av dess liv. Det är inget någon kan veta idag. En trettonåring är i just den ålder då de flesta brukar rida d-ponnyer. Vad är felet med det?
 
Med dagens regler när man får tävla ponny tills mqn är 20 så har hon ju sju år kvar på ponny. Jag hade skaffat en ponny, det finns ju inget som säger att hästen som är rätt för en idag, vill samma som ryttaren om sju-tio år. Samtidigt som mam absolut kan bli ett härligt team för livet, det vet man ju aldrig i förväg. Tittar jag i bekantskapskretsen så är hästarna föräldrar a ville "säkra upp" med, som skulle bli dotterns föralltidhäst, i nästan alla fall mammans "tanthäst" fem år senare, barnen har tappat intresset nästan helt. Hästarna som var perfekta när barnet var 13-15 behöver pensioneras istället för att gå LA/msv mot slutet av ponnyåren... Osv. Det beror ju så mycket på vad man vill göra med sin häst.
 
Med risk för att bli halshuggen så tycker jag att 162 cm och 60 kilo indikerar att din dotter inte är "pinnsmal" och det är väldigt svårt att veta hur hon kommer att utvecklas vidare inom kort.

Hon kan både växa på längden och bli flera kilo tyngre ganska snabbt och då känns det vettigare med en stor häst- ffa om hon vill tävla.

Och ja, ni behöver inte ge exempel på tyngre/ längre vuxna ryttare som rider ponny- jag talar om vad JAG tycker är lämpligt och ser "estetiskt" ut.

Det är inte så lätt att varken hitta en bra ponny eller sälja den dagen det blir aktuellt och det känns som att det är för kort tid för att satsa på detta.
Vikt vs längd är så olika. Jag är 174cm lång och väger oftast strax över 70, får ofta höra vilken tillgång jag är som är så liten och lätt att jag kan rida många ponnyer... :crazy: Samtidigt som storhästägare sätter viktgräns på 65 kg på sina "ej viktbärande" hästar... ;) häng inte upp dig så mycket på cm och kilo. Ingen vet hur framtiden ser ut, tolvåringen som väger 40kg till sina 165 cm kan lika gärna väga 80 kg på artonårsdagen, som att trettonåringen som väger 60kg stannar på den vikten +/- några kg "livet ut".
 
Definitionsmässigt finns där inget som heter maxad, antigen håller de måttet eller också inte. 95% av de som kallas maxade är de facto häst, men har blivit nedfuskade med hjälp av "sågbocks modellen" (hästen står framför lod med frambenen och bakom med bakbenen, istället för jämvikt på alla fyra) uppåt 10 cm kan fuskas bort på det viset. Eller så är de så hårt verkade så att hästen knappt kan gå. Ofta ses en kombination av dessa metoder vid slutmätning av "maxade" individer.
Fast med maxad så syftar jag på en ponny som är närmare 148 än 140. Det existerar trots allt ponnyer som är 148 av naturen. Alla är ju inte "fuskbyggen". Jag ser inte att jag har uppmuntrat TS till att mäta ned blivande ponny på tvivelaktigt sätt? Jag äger (trots min ålder, ponnyåren är förbi) bara ponnyer och har befunnit mig på mätningar många gånger senaste åren så jag vet hur det ser ut.

Till TS. För att förtydliga: En ponny av större modell som bär upp en längre ryttare bättre än en ponny av mindre modell gör. Höjden är ju naturligtvis inte allt. :)
 
och... Att hävda att ponnytiden är sååå viktig för de unga ryttarna är inget annat än en knäpp på näsan för de ungdomar som vuxit tidigt och helt enkelt är för långa för att rida ponny. Det finns unga tonårstjejer som är både 170 och 180 cm långa.

Man ska också komma ihåg att det finns en hel del som anser att juniortiden på stor häst är guld värd - om man nu vill tävla. Så det är inget självändamål att rida D-ponny bara för att man är tonåriing.
 
Jag hoppas att du skämtar! 60 kg till 162 cm är en helt normal vikt. Det är fem år tills dottern är arton. Det är ingen kort tid. Ingen vet om hon ens vill ha häst då och än mindre hur lång hon är och vad hon väger då. Varför ens tänka så att hon ska kunna ha hästen "för alltid"? Ingen vet hur framtiden ser ut. Hon kanske drar utomlands efter studenten och tittar aldrig åt hästar mer eller så behåller hon d-ponnyn resten av dess liv. Det är inget någon kan veta idag. En trettonåring är i just den ålder då de flesta brukar rida d-ponnyer. Vad är felet med det?

Håller med!
Jag tycker att en frisk större D-ponny ska klara 60 kg, annars är det något fel på den. Dessutom är dottern bara 13 år, det är många år kvar!
 
och... Att hävda att ponnytiden är sååå viktig för de unga ryttarna är inget annat än en knäpp på näsan för de ungdomar som vuxit tidigt och helt enkelt är för långa för att rida ponny. Det finns unga tonårstjejer som är både 170 och 180 cm långa.

Man ska också komma ihåg att det finns en hel del som anser att juniortiden på stor häst är guld värd - om man nu vill tävla. Så det är inget självändamål att rida D-ponny bara för att man är tonåriing.

Precis.
Samtidigt som det också är en sanning att det finns ponnyer som "tar längd" vilket gör att även en D-ponny många gånger enkelt kan bära en vuxen ryttare.

Grundfrågan är väl om dottern vill tävla eller inte.
Om tävling inte är aktuellt spelar det ingen som helst roll om man väljer en D-ponny eller en storhäst.

Om dottern vill tävla nu, så tror jag det är roligast att tävla bland andra barn och då torde D-ponny vara det bästa.

Jag känner en tjej som nu som 16-åring gått upp från C-ponny till storhäst och tävlar med stor framgång bland vuxna på LC-LA nivå nu under första säsongen.
Hon verkar inte ha jobbigt med att rida bland vuxna på tävling.
 
Med risk för att bli halshuggen så tycker jag att 162 cm och 60 kilo indikerar att din dotter inte är "pinnsmal" och det är väldigt svårt att veta hur hon kommer att utvecklas vidare inom kort.

Hon kan både växa på längden och bli flera kilo tyngre ganska snabbt och då känns det vettigare med en stor häst- ffa om hon vill tävla.

Och ja, ni behöver inte ge exempel på tyngre/ längre vuxna ryttare som rider ponny- jag talar om vad JAG tycker är lämpligt och ser "estetiskt" ut.

Det är inte så lätt att varken hitta en bra ponny eller sälja den dagen det blir aktuellt och det känns som att det är för kort tid för att satsa på detta.
Men jösses! Om en trettonåring har för få år som tävlande ponnyryttare kvar, vid vilken ålder är det då lämpligt att köpa en ponny, tycker du? När barnen går i förskolan?

Om tjejen kan få en häst/ponny av sina föräldrar (dvs de har råd och kapacitet) och hon vill ha en ponny, så fattar jag verkligen inte varför man ska lägga på vuxnas tidsperspektiv på tjejens ålder och jag fattar inte heller varför vuxnas ambitionsnivå ska appliceras. Hon kanske vill ha en mysig och trygg ponny som hon kan göra alla möjliga olika saker med? Det är mycket lättare att hitta en sådan ponny än en sådan storhäst.

Vikt och längd är normala. Pressa inte överdrivna viktideal på barn, är du snäll.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808
Senast: Johannna1
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 436
Senast: Jadzia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 373
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 513
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp