Ponny som blivit grinig/aggressiv - men varför?

Neurologiskt? Har du testat ''join up'' inom horsemanhip?

Alldeles förutom att jag är en ganska stor motståndare till join-up så tror jag inte det hjälper emot smärta. Vet inte om du läst hela tråden men han har alltså bekräftat ont någonstans (var vet vi inte än)
 
Ja jag har läst. Det var bara ett tips det om join up. :)
Men hur tänkte du då? VAD skulle join up göra? Nu bortser vi från att jag är en motståndare till det. Men det är en ponny som kommer när jag visslar, följer mig lös osv. Som dock "utan trigger" kan reagera uttalat aggressivt och strax därefter verka förvirrad och inte veta vad han gjort. En ponny som det är konstaterat att beteendet bottnar i smärta. Hur skulle join up förändra något av det?
 
Alldeles förutom att jag är en ganska stor motståndare till join-up så tror jag inte det hjälper emot smärta. Vet inte om du läst hela tråden men han har alltså bekräftat ont någonstans (var vet vi inte än)

Ja jag har läst. Nej det hjälper inte mot smärta...men det är bra att kunna tolka equus. :)
Så du är emot nh?
 
Ja jag har läst. Nej det hjälper inte mot smärta...men det är bra att kunna tolka equus. :)
Så du är emot nh?

Jag är emot join up som företeelse då jag inte anser att det finns minsta poäng med att göra en såvida man inte forcerat vill kunna göra ditt eller datt på en mycket begränsad tid. Och att göra det på en begränsad tid och på ett sätt som är onaturligt för hästen är jag emot.

Målet med join up uppfylls tämligen automatiskt över tid utan att man behöver skapa en konstlad situation och göra en sådan. Och jag är helt ärligt mer intresserad av hästar som följer lös i det fria än i en liten rundpaddock. Ponnyn i fråga, det står även i startinlägget, går att ha lös på promenader i skogen. Som en hund. Som sagt, jag ser svårligen varken behovet eller vinsten av en join up.
 
Det finns alltid en anledning till varför en häst gör som den gör. Jätte viktigt tycker jag
att kunna avläsa 'hästens språk.' Hästar är mer
känsliga än vad vi människor tror. Hästar 'läser' av dig direkt... :) Stämningen, kroppspråk m.m
 
Det finns alltid en anledning till varför en häst gör som den gör. Jätte viktigt tycker jag
att kunna avläsa 'hästens språk.' Hästar är mer
känsliga än vad vi människor tror. Hästar 'läser' av dig direkt... :) Stämningen, kroppspråk m.m

Men vad skulle det hjälpa en häst som har ont att göra en join up? Är man någorlunda kunnig på häst så behöver man inte hitta på en massa dumheter, man kan läsa av hästen ändå.
 
Det finns alltid en anledning till varför en häst gör som den gör. Jätte viktigt tycker jag
att kunna avläsa 'hästens språk.' Hästar är mer
känsliga än vad vi människor tror. Hästar 'läser' av dig direkt... :) Stämningen, kroppspråk m.m

Javisst. Men återigen - hästen har ont, och det är anledningen till humöret och aggressiviteten. Så vi VET ju anledningen.

Så jag förstår inte vad du menar/var du vill komma?
 
Sorry...inget illa menat. Men det kallas equus..det är så hästar kommunicerar med varann.
Vi människor kan lära oss tyda det. Måste inte alls vara med join up heller. :) Finns mängder olika sätt...
 
Sorry...inget illa menat. Men det kallas equus..det är så hästar kommunicerar med varann.
Vi människor kan lära oss tyda det. Måste inte alls vara med join up heller. :) Finns mängder olika sätt...

Ja fast vad har det med tråden att göra? Det är där jag inte förstår. Att läsa hästar är helt nödvändigt, och som du skriver kan man på en rad sätt (och helt utan att kalla det NH eller "träna specifikt") både lära sig det och lära hästen vem som faktiskt bestämmer. Är flockledare om man vill använda den terminologin. För mig är det självklart både läsa av och lyssna på hästen. Jag kan inte begära de ska lyssna på mig och göra som jag vill utan att lyssna på dem.

Men tråden handlar om en ponny som i drygt tre år var snäll och vänlig och plättlätt i all hantering, men som gradvis uppvisade ett grinigt och aggressivt beteende, inkl oförklarliga oxh oprovocerade anfall och utfall. Som även i detta var noll problem hanteringsmässigt i grunden och inte på minsta vis ifrågasatte eller utmanade rent allmänt. Vara utfall och anfall kom på en sekund och utan förvarning och där hästen efteråt inte verkade varken förstått eller menat vad den gjort.

Där beteendet sedan visade sig härröra från smärta.

Så vad är det du i samband med den här tråden vill få fram med inläggen om att läsa häst, hästspråk, NH, join up osv? Jag förstår det inte?
 
Ja fast vad har det med tråden att göra? Det är där jag inte förstår. Att läsa hästar är helt nödvändigt, och som du skriver kan man på en rad sätt (och helt utan att kalla det NH eller "träna specifikt") både lära sig det och lära hästen vem som faktiskt bestämmer. Är flockledare om man vill använda den terminologin. För mig är det självklart både läsa av och lyssna på hästen. Jag kan inte begära de ska lyssna på mig och göra som jag vill utan att lyssna på dem.

Men tråden handlar om en ponny som i drygt tre år var snäll och vänlig och plättlätt i all hantering, men som gradvis uppvisade ett grinigt och aggressivt beteende, inkl oförklarliga oxh oprovocerade anfall och utfall. Som även i detta var noll problem hanteringsmässigt i grunden och inte på minsta vis ifrågasatte eller utmanade rent allmänt. Vara utfall och anfall kom på en sekund och utan förvarning och där hästen efteråt inte verkade varken förstått eller menat vad den gjort.

Där beteendet sedan visade sig härröra från smärta.

Så vad är det du i samband med den här tråden vill få fram med inläggen om att läsa häst, hästspråk, NH, join up osv? Jag förstår det inte?



Inlägget var ej till dig...det var till Tiny. Missade att skriva det.
 
Sorry...inget illa menat. Men det kallas equus..det är så hästar kommunicerar med varann.
Vi människor kan lära oss tyda det. Måste inte alls vara med join up heller. :) Finns mängder olika sätt...

Det är klart att man kan lära sig att tyda hästspråk! Hur skulle man annars kunna förstå sig på hästarna? Man kan knappast kräva att hästarna ska lära sig prata människospråk eller hur. Det enklaste sättet är att studera hästarna. Då lär man sig hur det kommunicerar med varandra. NH och sådana dumheter skulle jag aldrig ägna mig åt. Jag vill inte ha kuvade hästar som lyder av rädsla. Jag vill ha glada och trygga hästar som litar på mig, att jag vill deras bästa och som följer mig av fri vilja. NH är för sådana som inte förstår sig på hästar utan som försöker tvinga sig på dem på olika sätt. Jag har iallafall aldrig sett en häst som har blivit utsatt för NH som har sett glad ut.
 
Sorry...inget illa menat. Men det kallas equus..det är så hästar kommunicerar med varann.
Vi människor kan lära oss tyda det. Måste inte alls vara med join up heller. :) Finns mängder olika sätt...

Nä, det är så vissa tror att hästar komunicerar med varandra. Alla tror inte på ett enda sätt och tolkar inte på ett enda sätt heller.
Att prata, tolka och kunna hästar är inte bara "join up".

Det är som att jag skulle fråga "har du testat dressyr"? Det har ju föga med ursprungsfrågan att göra.
 
Sorry...inget illa menat. Men det kallas equus..det är så hästar kommunicerar med varann.
Vi människor kan lära oss tyda det. Måste inte alls vara med join up heller. :) Finns mängder olika sätt...
Monty Roberts är inte den enda som utövar NH...

Och en join-up i sig löser inga problem, en radiostyrd bil kan göra en join-up på en häst.

NH är så mycket mer, och det kan bli katastrof om man låser fast sig i teknikerna innan man förstår orsak och verkan i hästens beteende... som med TS häst - join up fyller inget syfte i den felsökningen.
 
Join Up hjälper inte häst forum folk med problem hästar, dom cirkla rund ett annat universom.
Montey är en av dom få Horsemen som jag blev imponerad av :up:

Varför spenderar du tid på det här forumet om du nu tycker så illa om alla som hänger här och bara ägnar dig åt att förolämpa folk och fä?

Jag tycker det är jättetråkigt att du bara vill störa och förstöra :-(.
 
Kan man nå bara en som via detta fall där sitt barn hamna på sjukhus och man kan inte leta på hästen längre då har man då kan man se det som ett +.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 222
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp