Ponny som blivit grinig/aggressiv - men varför?

Om han tappat tryck osv, kanske man skulle kolla knäna?
Det är ett elände med en ponny som har riktigt fina gångarter normalt, för veterinärerna är vana vid trippiga, orörliga saker... Jag är tacksam för att vår veterinär verkligen tror mig när jag säger att det där är inte hans normala, även om det ser ok ut jämfört med "mallen".
Vi hittade infl i ett knä med UL trots att han inte reagerar på böjprov, vi gjorde UL bara för att jag och ET var så säker på att knät spökade.
 
Jo dåliga dagar (som idag) känns han som en bakknähäst, svårt i nedförsbackar osv

Men än är han ju inte riktigt konsekvent i nåt. Tyckte han nystade BB när jag skrittade av vid hand.

Samtidigt sitter skapet i samma område så..
 
Blergh. Jag har haft hysteriskt mycket i skolan och dessutom behövt hitta en ny sadel, så igångsättningen blev lite fördröjd. Han känns dock inget rolig alls att rida, som jag skrev till en vän för några veckor sen "han känns som en bakknähäst". Har studerat hästen under lupp men inte hittat mer än att han gör en liten lov med ena bak innan han sätter ner. I övrigt är han som innan besöket, dvs jag ser ingen hälta men det finns ingen motor, är flackt, låst och marktrångt.

Idag var han till kiropraktorn, ville ha en koll där innan jag bokar in ÅB. Berättade att vi varit på kliniken och vad de gjort och sagt, och att hästen känns trist och låst att rida samt att han rör sig förbenat trist. Sa varken mer eller mindre. Kiron har det bästa 'öga' jag varit med om, och har även tillsammans med veterinär en veterinärklinik (som dock var stängd idag, så bara kiron där). Han ser hundratals och åter hundratals hästar per år.

Han klämmer lite, lyfter benen, ber mig springa rakt fram och sen longera i trav. Sen konstaterar han att ponnyn är halt VB, att det inte är nytt och att hans gissning är bakknäet. Visar mig sedan att ponnyn sliter skon VB snett, att ena sidan av hoven är högre, samt på diagonala VF reagerar också hoven. Det har jag själv sett och diskuterat med hovslagaren sen i vintras, att den växer snett, han blir hög på utsidan och landar utsida först. Hovis har försökt korrigera men inte lyckats. Kiron visar sen på musklingen bak, på att hästen ställer ut tån litegrann osv i vila och förklarar varför det för honom tyder på ömma bakknän. Naturligtvis fanns en rejäl låsning vä sida bak som rättades, men kiron ville inte boka in något ÅB för det då det inte är någon ide hålla på att släppa låsningar så länge grundproblemet inte är utrett.

So far so "good", nån som ser nåt fel på skrället - och dessutom har min magkänsla inte varit ute och cyklat. Problemet är ju att jag är tveksam att det görs någon annan bedömning än sist på kliniken. Och då står jag där. För mitt öga rör han sig likadant idag som på kliniken när de tyckte han rörde sig UA och jättefint. De böjde ju på klinik - men bara helben och då behöver knän inte visa sig.
Så får jag samma bedömning igen på ÅB på kliniken har jag problem. Jag 'får' nämligen inte byta klinik om jag vill ha försäkringsbolagets stöd. De betalar inte för second opinion på annan klinik... Moment 22...
 
Blergh. Jag har haft hysteriskt mycket i skolan och dessutom behövt hitta en ny sadel, så igångsättningen blev lite fördröjd. Han känns dock inget rolig alls att rida, som jag skrev till en vän för några veckor sen "han känns som en bakknähäst". Har studerat hästen under lupp men inte hittat mer än att han gör en liten lov med ena bak innan han sätter ner. I övrigt är han som innan besöket, dvs jag ser ingen hälta men det finns ingen motor, är flackt, låst och marktrångt.

Idag var han till kiropraktorn, ville ha en koll där innan jag bokar in ÅB. Berättade att vi varit på kliniken och vad de gjort och sagt, och att hästen känns trist och låst att rida samt att han rör sig förbenat trist. Sa varken mer eller mindre. Kiron har det bästa 'öga' jag varit med om, och har även tillsammans med veterinär en veterinärklinik (som dock var stängd idag, så bara kiron där). Han ser hundratals och åter hundratals hästar per år.

Han klämmer lite, lyfter benen, ber mig springa rakt fram och sen longera i trav. Sen konstaterar han att ponnyn är halt VB, att det inte är nytt och att hans gissning är bakknäet. Visar mig sedan att ponnyn sliter skon VB snett, att ena sidan av hoven är högre, samt på diagonala VF reagerar också hoven. Det har jag själv sett och diskuterat med hovslagaren sen i vintras, att den växer snett, han blir hög på utsidan och landar utsida först. Hovis har försökt korrigera men inte lyckats. Kiron visar sen på musklingen bak, på att hästen ställer ut tån litegrann osv i vila och förklarar varför det för honom tyder på ömma bakknän. Naturligtvis fanns en rejäl låsning vä sida bak som rättades, men kiron ville inte boka in något ÅB för det då det inte är någon ide hålla på att släppa låsningar så länge grundproblemet inte är utrett.

So far so "good", nån som ser nåt fel på skrället - och dessutom har min magkänsla inte varit ute och cyklat. Problemet är ju att jag är tveksam att det görs någon annan bedömning än sist på kliniken. Och då står jag där. För mitt öga rör han sig likadant idag som på kliniken när de tyckte han rörde sig UA och jättefint. De böjde ju på klinik - men bara helben och då behöver knän inte visa sig.
Så får jag samma bedömning igen på ÅB på kliniken har jag problem. Jag 'får' nämligen inte byta klinik om jag vill ha försäkringsbolagets stöd. De betalar inte för second opinion på annan klinik... Moment 22...
Jag hade åkt till kiropraktorns klinik och betalat ur egen ficka. Blir nog billigare på lång sikt än att hatta fram och tillbaka till en klinik som inte hittar felet.
 
Jag hade åkt till kiropraktorns klinik och betalat ur egen ficka. Blir nog billigare på lång sikt än att hatta fram och tillbaka till en klinik som inte hittar felet.

Jag är student och har tyvärr inte de pengarna just nu =/ Annars hade det varit plättlätt och självklart med den lösningen. Men som sagt student - och det har varit ett kasst jävla år hittills, jag har betalat över 20 000 kr i veterinär sedan i januari (det mesta kopplat till en kastrering med komplikationer), och fick som sagt köpa en ny (om än beg) sadel till ponnyn för att kunna sätta igång honom. Han har blivit trind av vilan i vinter samt fri tillgång/gräs. Så ingen av de han hade passade.

Dvs ekonomin är sjukt hårt ansträngd just nu och det finns inte utrymme för att plocka tusenlappar efter tusenlappar ur egen fick just nu. Och häststackarn kan ju inte gå här och dra tills det finns heller.

Sen finns kanske visst hopp att det syns mer idag än för en månad sen? Enligt kiron är det som sagt osannolikt att hästen var u.a. för en månad sen pga alla de tecken (snedslitning, hovar, muskling) som finns - men även om det för mitt öga är likadant idag som då så kanske det är värre idag än då. Och då finns ju chansen att det syns på återbesöket på första kliniken. Jag är skeptisk just då de trots tecken även då (även om det kanske inte fanns en synbar hälta då fanns det en häst utan motor som inte kunde galoppera och var flack och trist) ansåg honom ua. Men kanske skulle de idag göra en annan bedömning, jag vet inte. Men är väl vad jag kan hoppas på.

(Tillägg: Ser jag skrev fel i inlägg tidigare, det står diagonala VF, ska såklart stå diagonala HF)
 
Jag kan bli lite uppretad av veterinärer som skriver artiklar i Ridsport om att de avskyr att hästägarna själva diagnostiserar sina hästar och frågar forum före de frågar dem.
Att det ju är de som gått utbildningarna och kan det medicinska. Några av dem förkastar både equiterapeuter, kiropraktiker och massörer.

Jag förstår dem i det stora hela.....men nog sjutton är de ofta, om inte väldigt ofta, som man står där och inte blir lyssnad på?
Där ET, kiropratiker och massörer verkar ha en större koll på helheten.

Nu har vi gått till massör och sadelprovare för att sadeln orsakade muskelont helt plötsligt en dag och de kan beskriva vad vi känner i körning och ridning utan att vi ens sagt något.

Jag har t.ex inte en enda veterinär jag litar på i dagsläget, som lyssnar på mig, vadjag känner och upplever. Det är ju för sjutton jag som har hästen 24/7/365.
 
Jag är student och har tyvärr inte de pengarna just nu =/ Annars hade det varit plättlätt och självklart med den lösningen. Men som sagt student - och det har varit ett kasst jävla år hittills, jag har betalat över 20 000 kr i veterinär sedan i januari (det mesta kopplat till en kastrering med komplikationer), och fick som sagt köpa en ny (om än beg) sadel till ponnyn för att kunna sätta igång honom. Han har blivit trind av vilan i vinter samt fri tillgång/gräs. Så ingen av de han hade passade.

Dvs ekonomin är sjukt hårt ansträngd just nu och det finns inte utrymme för att plocka tusenlappar efter tusenlappar ur egen fick just nu. Och häststackarn kan ju inte gå här och dra tills det finns heller.

Sen finns kanske visst hopp att det syns mer idag än för en månad sen? Enligt kiron är det som sagt osannolikt att hästen var u.a. för en månad sen pga alla de tecken (snedslitning, hovar, muskling) som finns - men även om det för mitt öga är likadant idag som då så kanske det är värre idag än då. Och då finns ju chansen att det syns på återbesöket på första kliniken. Jag är skeptisk just då de trots tecken även då (även om det kanske inte fanns en synbar hälta då fanns det en häst utan motor som inte kunde galoppera och var flack och trist) ansåg honom ua. Men kanske skulle de idag göra en annan bedömning, jag vet inte. Men är väl vad jag kan hoppas på.

(Tillägg: Ser jag skrev fel i inlägg tidigare, det står diagonala VF, ska såklart stå diagonala HF)
Men om du säger precis vad som är fel och vad ni redan har hittat så är det väl enklare för veterinären på kliniken att titta närmre på det? Annars var det ju förr som att leta fel i blindo, nu vet han ju precis vad som kan vara det som inte står rätt till. Och förr eftersom han letade över hela hästen kanske det inte fanns utrymme att kolla varenda detalj/eller om han inte såg det pga oerfarenhet osv (även om man är utbildad så väger ändå erfarenhet tyngst, vilket din kiroprator verkar ha massor av!)

Lycka till, och jag hoppas det löser sig snart :/
 
Men om du säger precis vad som är fel och vad ni redan har hittat så är det väl enklare för veterinären på kliniken att titta närmre på det? Annars var det ju förr som att leta fel i blindo, nu vet han ju precis vad som kan vara det som inte står rätt till. Och förr eftersom han letade över hela hästen kanske det inte fanns utrymme att kolla varenda detalj/eller om han inte såg det pga oerfarenhet osv (även om man är utbildad så väger ändå erfarenhet tyngst, vilket din kiroprator verkar ha massor av!)

Lycka till, och jag hoppas det löser sig snart :/

Om veterinären lyssnar. De har ju inte riktigt gjort det de andra gångerna, tyvärr.
 
Men om du säger precis vad som är fel och vad ni redan har hittat så är det väl enklare för veterinären på kliniken att titta närmre på det? Annars var det ju förr som att leta fel i blindo, nu vet han ju precis vad som kan vara det som inte står rätt till. Och förr eftersom han letade över hela hästen kanske det inte fanns utrymme att kolla varenda detalj/eller om han inte såg det pga oerfarenhet osv (även om man är utbildad så väger ändå erfarenhet tyngst, vilket din kiroprator verkar ha massor av!)

Lycka till, och jag hoppas det löser sig snart :/

Det beror ju lite på hur det tas att jag säger vad jag tror så att säga. Det finns ju veterinärer som lägger stor vikt på djurägarens upplevelse, och de som inte gör det. Svårt veta vilken kategori en 'okänd' vet tillhör. Nu vet jag inte om det blir samma vet på ÅB, kommer låta när jag kan och tidigast tid gå före att få just samma vet. Men hen var ju inte sådär superöppen för mina åsikter förra besöket, t ex där att hästen inte kunde galoppera på lina och varför han inte kunde det. Men som sagt, det kan ju vara så att det idag syns mer än det gjorde för en månad sedan.
 
Jag är student och har tyvärr inte de pengarna just nu =/ Annars hade det varit plättlätt och självklart med den lösningen. Men som sagt student - och det har varit ett kasst jävla år hittills, jag har betalat över 20 000 kr i veterinär sedan i januari (det mesta kopplat till en kastrering med komplikationer), och fick som sagt köpa en ny (om än beg) sadel till ponnyn för att kunna sätta igång honom. Han har blivit trind av vilan i vinter samt fri tillgång/gräs. Så ingen av de han hade passade.

Dvs ekonomin är sjukt hårt ansträngd just nu och det finns inte utrymme för att plocka tusenlappar efter tusenlappar ur egen fick just nu. Och häststackarn kan ju inte gå här och dra tills det finns heller.

Sen finns kanske visst hopp att det syns mer idag än för en månad sen? Enligt kiron är det som sagt osannolikt att hästen var u.a. för en månad sen pga alla de tecken (snedslitning, hovar, muskling) som finns - men även om det för mitt öga är likadant idag som då så kanske det är värre idag än då. Och då finns ju chansen att det syns på återbesöket på första kliniken. Jag är skeptisk just då de trots tecken även då (även om det kanske inte fanns en synbar hälta då fanns det en häst utan motor som inte kunde galoppera och var flack och trist) ansåg honom ua. Men kanske skulle de idag göra en annan bedömning, jag vet inte. Men är väl vad jag kan hoppas på.

(Tillägg: Ser jag skrev fel i inlägg tidigare, det står diagonala VF, ska såklart stå diagonala HF)
Återsök men se till att få en annan veterinär och hoppas på att hen lyssnar bättre än den första?
 
Återsök men se till att få en annan veterinär och hoppas på att hen lyssnar bättre än den första?
Exakt vad jag också tänkte skriva :D

@Alexandra_W exakt dom symptom du beskriver hade min när det var SI-lederna som spökade. Var också inne på knäna bak först men dom var okej.

Är det knäna bak så är det inte helt enkelt alltid att få fram en reaktion där vid böjprov. Gäller att veterinären verkligen är med på noterna.
 
Idag var han till kiropraktorn, ville ha en koll där innan jag bokar in ÅB. Berättade att vi varit på kliniken och vad de gjort och sagt, och att hästen känns trist och låst att rida samt att han rör sig förbenat trist. Sa varken mer eller mindre. Kiron har det bästa 'öga' jag varit med om, och har även tillsammans med veterinär en veterinärklinik (som dock var stängd idag, så bara kiron där). Han ser hundratals och åter hundratals hästar per år.

Det här låter som en klinik/kiro vi varit hos. Som tyvärr feldiagnosicerade min häst ganska grovt... Vet även andra som varit långt ifrån nöjda med deras vet, kanske inte är värt pengarna ur egen ficka om det är samma ställe.
PMa mig om du vill veta vart vi var.
 
Jag har inte bestämt än om samma vet eller byta, finns för- och nackdelar med båda. Tror jag låter slumpen avgöra - vem får jag tid hos först typ.

Jo bakknän kan vara knepiga att böja fram och särskilt om inte knäet böjs specifikt (utan man bara böjer "högt" bak, eller som i ponnyns fall bara böjer helben). Sen är det ju inte alls säkert det sitter i bakknä på ponnyn - även den bästa gissning kan ju visa sig vara fel efter att bedövningar osv lagts. Och så finns som nämnts både SI-led och höftled som kan blanda sig i.

Men att övht få en rörelsediagnos skulle kännas som en lättnad (missförstå mig rätt) just nu. Då har man dels hittat något som faktiskt orsakar smärtan och man kan peka ut ett lite mer avgränsat område att leta i/rota i. Så "bara" en hälta vänster bak känns som ett steg framåt om man kan få (från första kliniken).

Om det finns tex en hälta VB tror jag heller inte att byta klinik sedan - om jag skulle vilja det - är något problem. Då är det ju inte en second opinion utan att återbesök och fortsatt behandling av ett lokaliserat problem. Jmf med innan en second opinion för ett odiagnosticerat smärtproblem. Ganska stor skillnad.

Men ska ringa på måndag och boka det där ÅB så får vi se vilken vet (den förra eller ngn annan) jag kan få tid hos först.
 
Jag har inte bestämt än om samma vet eller byta, finns för- och nackdelar med båda. Tror jag låter slumpen avgöra - vem får jag tid hos först typ.

Jo bakknän kan vara knepiga att böja fram och särskilt om inte knäet böjs specifikt (utan man bara böjer "högt" bak, eller som i ponnyns fall bara böjer helben). Sen är det ju inte alls säkert det sitter i bakknä på ponnyn - även den bästa gissning kan ju visa sig vara fel efter att bedövningar osv lagts. Och så finns som nämnts både SI-led och höftled som kan blanda sig i.

Men att övht få en rörelsediagnos skulle kännas som en lättnad (missförstå mig rätt) just nu. Då har man dels hittat något som faktiskt orsakar smärtan och man kan peka ut ett lite mer avgränsat område att leta i/rota i. Så "bara" en hälta vänster bak känns som ett steg framåt om man kan få (från första kliniken).

Om det finns tex en hälta VB tror jag heller inte att byta klinik sedan - om jag skulle vilja det - är något problem. Då är det ju inte en second opinion utan att återbesök och fortsatt behandling av ett lokaliserat problem. Jmf med innan en second opinion för ett odiagnosticerat smärtproblem. Ganska stor skillnad.

Men ska ringa på måndag och boka det där ÅB så får vi se vilken vet (den förra eller ngn annan) jag kan få tid hos först.
Tror du att han kan ha så ont i en led att det påverkar hans temperament?
 
Det här låter som en klinik/kiro vi varit hos. Som tyvärr feldiagnosicerade min häst ganska grovt... Vet även andra som varit långt ifrån nöjda med deras vet, kanske inte är värt pengarna ur egen ficka om det är samma ställe.
PMa mig om du vill veta vart vi var.

Jag tror iofs jag vet var du var men har skickat ett PM :)

Jag har använt både (den jag varit till, borde vara samma) kiron och kliniken förr. Det har aldrig feldiagnosticerats (alltså när det väl utretts, gissningar har såklart kunnat vara fel), däremot så har jag ibland haft avvikande åsikt dels om hur länge man ska traggla med något, och dels om man behandlar symptomen eller grunden.
Så jag har enormt förtroende för tex kirons öga att upptäcka tex hälta, men det är inte alltid jag faktiskt väljer den kliniken. Det beror lite på häst, problem osv. Just för att den enligt mig "inte passar alla hästar" eller hur man ska säga.
 
Tror du att han kan ha så ont i en led att det påverkar hans temperament?

Nej. Inte leden i sig. Men jag tror att det är en sån där som tror sig vara gjord av stål, som inte gnäller så länge det finns sätt att kompensera. Och som när han väl säger till har slut på kompensationsmöjligheter och problem/känningar i stor del av kroppen.

Min förra var sån. Han bet ihop och visade inget, kompenserade osv. Tills det verkligen inte gick mer. Då viskade han, oftast på något annat sätt än hälta. Brukade se ganska sjysst ut hos vet, typ nån halv grad i ena varvet. Men kort och trist. Nån grad på böjprov. Sen bedövade man. Då kom en annan hälta fram. Osv. Tills man hittat roten. Alt så okej på lina men klapphalt på fraktionerat böjprov.

Så rent spekulativt så tror jag inte just leden i sig gör så ont. Men låsningarna och muskelspänninagrna av felbelastningen, den kombinerade smärtan av att överbelastat andra ben för att kompensera osv - den kan nog göra så ont? Och de dagar det varit extra aj har varit de där extra sura. Skulle även kunna förklara varför jag aldrig kom ifrån känslan att extra varm häst i vintras var vänligare, och spikmattetäcket gett en mjukare och vänligare ponny även om det inte löst hur ridningen känns.


(Jmf lite med mig själv. Jag har en whiplash. Den i sig gör konstant ont men ganska låggradigt. Sämre dagar lite mer. Dåliga dagar så gör det så jävla ont att jag ser stjärnor och planeter. Men det är MUSKLERNA som gör ont då. När hela nacken är låst och musklerna som fiolsträngar, när musklerna i axlarna och bröstryggen krampar osv. Det kommer inte från dag till annan om jag inte sover knas. Men om jag ignorerar vad kroppen säger, gärna tömmer en permanentbädd, klipper gräsmattan och spelar lite badminton med. Sen är det bara en tidsfråga. Men smärtan som får det att svartna - och humöret att vara ganska fräsigt, jag erkänner - är inte ursprungsskadan utan kroppens försök att skydda nacken vilket gör att halva kroppen slår knut på sig. )

Det är iaf min gissning - om det nu finns en hälta. Men NÅT stör honom ju rörelsemässigt.
 
Litet tillägg/fundering.. Har den inte fått en knöl över länden, om man jämför med den tidigare bilden? Eller är det bara jag som ser tokigt kanske.
Annars kanske det är en svullnad som har utvecklats på senare tid av någon anledning?


11051219_794400500655925_1591888806980483436_n.jpg

10409247_794400527322589_3820452985477706540_n.jpg


15593_797966683632640_6750671902548566202_n.jpg


11027480_797966656965976_401914479696253280_n.jpg


11141169_797966670299308_6509726888124541189_n.jpg


11164808_797966676965974_8344752643425261447_n.jpg


Som jämförelse så har vi varit statiskt fast i den här formen innan, no matter what
10431685_797973386965303_8218259970738553052_n.jpg
 
Litet tillägg/fundering.. Har den inte fått en knöl över länden, om man jämför med den tidigare bilden? Eller är det bara jag som ser tokigt kanske.
Annars kanske det är en svullnad som har utvecklats på senare tid av någon anledning?

Inget jag tänkt på när jag borstat och sådär. Men med tanke på vilken låsning han haft där är det inte omöjligt konturen ändrats. Kan ta nya bilder imorgon
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 242
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp