Jättesvårt det där, självklart ska inte lättfödda ponnys och hästar ha fri tillgång, men:
Många har ju fått höra att hästar i naturligt tillstånd ägnar 16-18 timmar åt att födosöka och äta, men feltolkar det som att det är samma sak som att låta hästen stå i en hage med mulen långt ner i en höbal vilket ju är en extrem feltolkning. Det är skitsvårt, för att inte säga nästan omöjligt för genomsnitts-hästägaren att tillgodose hästens naturliga behov och med rädsla för magsår så övermatar folk.
Samtidigt så märker iaf jag hur min häst (han får mkt hö) beter sig vid fodring jämfört med majoriteten av hästarna i stallet. Han bryr sig inte ett skvatt medan resten springer runt, skrapar med hovarna och gnäggar, och de som delar hage börjar slåss. Det är ett stort stressmoment för hästar att vara hungriga.
Det är verkligen en svår balansgång. Vi har tex nu i stallet en häst med konstaterat magsår och samtidigt en annan häst med den grövsta fettnacken jag någonsin sett i mitt liv. Två helt olika ponnys både rasmässigt och personlighetsmässigt, men båda där ägarna är nya och oerfarna. De ena undermatar sin ponny och de andra övermatar sin.
Läste förresten nyligen en artikel avseende magsår, att ett flertal studier visar att hästar bör få 80 % av sin dagliga högiva mellan 7 och 19, och resterande 20 % under natten. De utvecklar inte magsår om de står utan hö under natten som man (även jag) förut trodde, men risken är påtagligt mycket högre om de får för lite under dagen. Jag har personligen tagit till mig av det och ger nu
betydligt mycket mindre till kvällen än jag gjort förut, men ger med gott samvete fortsatt mycket hö ute.
https://www.yourhorse.co.uk/horse-care/vet-advice/feed-horses-in-the-daytime-to-reduce-ulcer-risk/