Ponnyer på fri tillgång av hö?

Bukefalos 30 år!

Och jag tycker att det är lite konstigt att folk inte drar sig för att köpa en häst som har haft fång. Det är ju liksom en ständig oro i magen, tycker jag som har levt med två fånghästar sedan 2009.
Jag tänker att alla lättfödda ponnyer och hästar bör behandlas mer eller mindre som fånghästar.
Sedan beror det för mig i alla fall på varför de fått fång. Har haft två med PPID som fick fång trots rätt hull och diet. Det var jobbigt att alltid oroa sig även med medicin.
Vår ponny har jag inte känt oro över sedan hon fick fång som 4-åring. Hovarna är ordentligt röntgade och skötta efter det och hon har inte haft minsta problem efter det, hon är nu 10 år. Men måste förstås hållas i rätt hull och jag skulle aldrig släppa henne på bete.
Går i skogshage och får hö och halm.

Jag tänker att alla lättfödda ponnyer och hästar bör behandlas mer eller mindre som fånghästar.
Sedan beror det för mig i alla fall på varför de fått fång. Har haft två med PPID som fick fång trots rätt hull och diet. Det var jobbigt att alltid oroa sig även med medicin.
Vår ponny har jag inte känt oro över sedan hon fick fång som 4-åring. Hovarna är ordentligt röntgade och skötta efter det och hon har inte haft minsta problem efter det, hon är nu 10 år. Men måste förstås hållas i rätt hull och jag skulle aldrig släppa henne på bete.
Går i skogshage och får hö och halm.
Det är väl det som är problemet? Långt ifrån alla har tillgång till skogshage, till exempel. Och då hamnar kanske hästen i en liten trist grusruta istället.

Det är väl det som är problemet? Långt ifrån alla har tillgång till skogshage, till exempel. Och då hamnar kanske hästen i en liten trist grusruta istället.

Många verkar välja att inte stängsla in skog i mer än små rasthagar även om de har mycket skogsmark (vi har här i norr betydligt mer skog än åker och små gårdar brukar ha fler hektar skog än åker), är ju lite mer jobb att få i stolp ex. (Vi tycker det är perfekt då vi får mer åker tilll hö 👍)

Min shettis var det fetaste jag sett när jag köpte henne. Hon och kompisen hade haft förgiftningsfång och stått på klinik. Sommartid hade de betesbegränsare men vintertid gick de på fri tillgång tillsammans med mina halvblod. Hög kvot, lågt socker och de rasade i vikt redan första vintern. Hon hade aldrig några besvär med fång resten av sitt liv. Byggde skogshage åt de små som de fick gå i sommartid.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19927584/

https://www.researchgate.net/public...tion_in_horses_over_a_twenty-four_hour_period

Här finns mer ang hur syraproduktionen sjunker naturligt under natten 😊

Läs artikeln vetja innan du spekulerar 😊 Det har att göra med pH och magsyreproduktion under natten, inte huruvida magsyran skvalpar runt eller inte.
Varken första eller över artikeln i detta inlägg nämner hur hästarna hölls, dock tycker jag att det verkar som att de hölls uppstallade. Så det kan mycket väl vara så att pH går ner över natten även på lösdriftshästar, men det framgår inte här. Att magsyreproduktionen, samt det mesta annat, går ner när hästen är inaktiv (på box) ser jag som ganska rimligt.

Varken första eller över artikeln i detta inlägg nämner hur hästarna hölls, dock tycker jag att det verkar som att de hölls uppstallade. Så det kan mycket väl vara så att pH går ner över natten även på lösdriftshästar, men det framgår inte här. Att magsyreproduktionen, samt det mesta annat, går ner när hästen är inaktiv (på box) ser jag som ganska rimligt.
Det var något som jag funderade över (har inte läst artikeln än bara sammanfattningen) att min förståelse av hästar i frihet är att de äter hela natten och sedan sover på förmiddagen. Och jag antar att hästar på lösdrift har ett liknande beteende. I studiens sammanfattning står det att hästarna är inaktiva på natten vilket tyder på att de har ett annat beteende (uppstallade).

De flesta jag träffat på som har ponnyer som kan gå på fri tillgång har feta ponnyer. Jag har själv aldrig haft en vuxen ponny som klarat det, de flesta klarar knappt fri halm.

Pga anledningar får min lättfödda maxade d-ponny nu fri tillgång. Innan dess har han de senaste veckorna fått kanske 10 kg hösilage och fri halm.

Han är sorten alltid utsvulten och har innan när han hållit vikten okej stått på 7 kg hösilage med anpassade värden och 3-4 kg halm (han har inte ätit upp all halm).

Nu har han den några dagar stått på fritt. Jag trodde han skulle vräka i sig 30-40 kilo hösilage per dygn. Till min förvåning äter han snarare ”bara” 12-15 kg. Låter ju toppen - MEN det är likförbaskat dubbelt så mycket som han behöver och det märks i rekordfart på vikten. Och bara ett par veckor med 3 kilo extra märktes snabbt på hullet. Jag noterade igår när han kliade sig på bakdelen att han fick fettvalkar vid bogbladet när han böjde bak halsen.

Och min erfarenhet är just det att det räcker att ”slira” lite med givorna så lägger de lättfödda ponnyerna på sig. Fritt gör dem smällfeta

De flesta jag träffat på som har ponnyer som kan gå på fri tillgång har feta ponnyer. Jag har själv aldrig haft en vuxen ponny som klarat det, de flesta klarar knappt fri halm.

Pga anledningar får min lättfödda maxade d-ponny nu fri tillgång. Innan dess har han de senaste veckorna fått kanske 10 kg hösilage och fri halm.

Han är sorten alltid utsvulten och har innan när han hållit vikten okej stått på 7 kg hösilage med anpassade värden och 3-4 kg halm (han har inte ätit upp all halm).

Nu har han den några dagar stått på fritt. Jag trodde han skulle vräka i sig 30-40 kilo hösilage per dygn. Till min förvåning äter han snarare ”bara” 12-15 kg. Låter ju toppen - MEN det är likförbaskat dubbelt så mycket som han behöver och det märks i rekordfart på vikten. Och bara ett par veckor med 3 kilo extra märktes snabbt på hullet. Jag noterade igår när han kliade sig på bakdelen att han fick fettvalkar vid bogbladet när han böjde bak halsen.

Och min erfarenhet är just det att det räcker att ”slira” lite med givorna så lägger de lättfödda ponnyerna på sig. Fritt gör dem smällfeta

Ja tyvärr är det ju så. Jättesvår balansgång som sagt 😔

I mitt stall finns en cponny och en d-ponny. Båda äter runt 12 kg om dagen. Jättefina i kropparna.
Så det går ju om man hittar rätt foder att ge mer. De går också på bete hela somrarna, de gör även b-ponnyn som också finns i stallet (men annan avdelning). Inte feta utan mer behövs extra foder runt augusti.

Det låter i tråden som att det är lika bra att låta ponnys och lättfödda hästar i princip dö ut då det knappt finns någon som har möjlighet att ge dem den tuggtid de behöver men utan att göra dem feta.

I mitt stall finns en cponny och en d-ponny. Båda äter runt 12 kg om dagen. Jättefina i kropparna.
Så det går ju om man hittar rätt foder att ge mer. De går också på bete hela somrarna, de gör även b-ponnyn som också finns i stallet (men annan avdelning). Inte feta utan mer behövs extra foder runt augusti.
Nej det går ofta inte att ge mer om man hittar rätt foder. Vissa ponnyer kan äta 12 kg utan problem. Min förra kunde äta 14 kg och ändå vara fin i hullet. Hon åt dock mer än 14 kg om hon fick äta fritt. Hon hade säkert kunnat gå på gräs med. Men hon tillhör undantagen och var INTE en lättfödd ponny.

Men när en D-ponny kan äta 40 MJ utan att bli fet så finns inte det foder som skulle fungera på fri tillgång eller ens ge 12 kg av. Till och med 12 kg halm ger för mycket kalorier då

Det låter i tråden som att det är lika bra att låta ponnys och lättfödda hästar i princip dö ut då det knappt finns någon som har möjlighet att ge dem den tuggtid de behöver men utan att göra dem feta.
Oj vad olika vi måste läst tråden? Jag är kanske färgad men jag har läst den mer som att ha lättfödda individer kräver betydligt mer eftertanke och pyssel än fri tillgång och bete.

Sen - utan möjlighet att ge halm ser jag det som komplett omöjligt rodda runt det hästvänligt med en väldigt lättfödd. Man kan liksom inte låta dem stå utan mat 90% av dygnet eller ha en tuggtid på en timme. Men alternativet är ju inte att ge dem fritt käk och bli smällfeta.

Ja tyvärr är det ju så. Jättesvår balansgång som sagt 😔
Ja svårast är ju tuggtiden men där är ju halm räddningen. Så om man bara har foderhalm tycker jag inte det är så svårt. Däremot är det ju ibland helt omöjligt svårt att få tag i halm.

Förhoppningsvis kommer mer fodermedel framåt, tex vass är jag väldigt intresserad av

Det var något som jag funderade över (har inte läst artikeln än bara sammanfattningen) att min förståelse av hästar i frihet är att de äter hela natten och sedan sover på förmiddagen. Och jag antar att hästar på lösdrift har ett liknande beteende. I studiens sammanfattning står det att hästarna är inaktiva på natten vilket tyder på att de har ett annat beteende (uppstallade).
Mina har varvat viloperioder och ätperioder över natten med när de gått på lösdrift (eller bete på den tid jag hade hästar som klarade det). De har aldrig ätit hela natten

Jättesvårt det där, självklart ska inte lättfödda ponnys och hästar ha fri tillgång, men:

Många har ju fått höra att hästar i naturligt tillstånd ägnar 16-18 timmar åt att födosöka och äta, men feltolkar det som att det är samma sak som att låta hästen stå i en hage med mulen långt ner i en höbal vilket ju är en extrem feltolkning. Det är skitsvårt, för att inte säga nästan omöjligt för genomsnitts-hästägaren att tillgodose hästens naturliga behov och med rädsla för magsår så övermatar folk.

Samtidigt så märker iaf jag hur min häst (han får mkt hö) beter sig vid fodring jämfört med majoriteten av hästarna i stallet. Han bryr sig inte ett skvatt medan resten springer runt, skrapar med hovarna och gnäggar, och de som delar hage börjar slåss. Det är ett stort stressmoment för hästar att vara hungriga.

Det är verkligen en svår balansgång. Vi har tex nu i stallet en häst med konstaterat magsår och samtidigt en annan häst med den grövsta fettnacken jag någonsin sett i mitt liv. Två helt olika ponnys både rasmässigt och personlighetsmässigt, men båda där ägarna är nya och oerfarna. De ena undermatar sin ponny och de andra övermatar sin.

Läste förresten nyligen en artikel avseende magsår, att ett flertal studier visar att hästar bör få 80 % av sin dagliga högiva mellan 7 och 19, och resterande 20 % under natten. De utvecklar inte magsår om de står utan hö under natten som man (även jag) förut trodde, men risken är påtagligt mycket högre om de får för lite under dagen. Jag har personligen tagit till mig av det och ger nu betydligt mycket mindre till kvällen än jag gjort förut, men ger med gott samvete fortsatt mycket hö ute.

https://www.yourhorse.co.uk/horse-care/vet-advice/feed-horses-in-the-daytime-to-reduce-ulcer-risk/
Jag är tveksam till den studien. Det kom en studie om att halm gav magsår med som sen motbevisats. Jag siktar fortfarande på så kort tid som möjligt utan mat och absolut aldrig över 6 timmar. Oavsett tid på dygnet.

Det var samma när jag sålde min väldigt välmeriterade ponny. Och nog ännu mer när jag sålde en PRE förra året. Den hade haft fång och folk backade för att hon inte kunde gå på bal. Är inte många PRE som klarar det utan att vara tokfeta. Mina får portion är är nog så feta ändå men enligt dom själva konstant i svält.

Jag tänker att man kan få svårt att anpassa för en häst utifrån hur resten av ens situation ser ut.
Är man inackorderad kan det var svårt att hitta stall.
Har man en häst till vill man att de ska ha sällskap.
En ridskola kan ha ett sedan länge inarbetat system som kan vara svårt att ändra på för en häst.
Jag har knappt hittat en enda stallplats där hästarna inte går på bete 3 månader om året. Dock brukar det inte vara fri tillgång. I och med att jag alltid kommer att stå inhyrd, är det ett krav att hästen ska kunna gå på bete och klara det med normal motionsmängd.

Jag har knappt hittat en enda stallplats där hästarna inte går på bete 3 månader om året. Dock brukar det inte vara fri tillgång. I och med att jag alltid kommer att stå inhyrd, är det ett krav att hästen ska kunna gå på bete och klara det med normal motionsmängd.

Det är ju så. Många (de flesta?) står ju inhyrda. Lycka till att hitta nåt stall som anpassar helt för varje häst/ponny utan att de går i frimärkeshagar med grus.

Antingen så är det för få fodringar eller fri tillgång. Få stallägare vill/kan vara hemma hela tiden och fodra ofta. De stall jag varit i har antingen fodrat 3 ggr/dygn. Frukost, intag och kväll. Men då gick de i gräsliga året runt så det fanns alltid nåt att pilla med så länge det inte var snö vilket det sällan var. Ville en hästägare fodra oftare fick hen lösa det själv. Det hade få möjlighet att göra pga jobb. Eller så har det varit fri tillgång.

Det är ju så. Många (de flesta?) står ju inhyrda. Lycka till att hitta nåt stall som anpassar helt för varje häst/ponny utan att de går i frimärkeshagar med grus.

Antingen så är det för få fodringar eller fri tillgång. Få stallägare vill/kan vara hemma hela tiden och fodra ofta. De stall jag varit i har antingen fodrat 3 ggr/dygn. Frukost, intag och kväll. Men då gick de i gräsliga året runt så det fanns alltid nåt att pilla med så länge det inte var snö vilket det sällan var. Ville en hästägare fodra oftare fick hen lösa det själv. Det hade få möjlighet att göra pga jobb. Eller så har det varit fri tillgång.
Visst det finns säkert alternativ, men jag vill inte att hästen ska stå i liten grushage och gå in vid två.

Liknande trådar

• Fri tillgång
  • Fång
  • Är jag orimligt nojjig över gräs?
  • Fodra häst utan analys på allt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!