Ponnyer på fri tillgång av hö?

Bukefalos 30 år!

Det är ju så. Många (de flesta?) står ju inhyrda. Lycka till att hitta nåt stall som anpassar helt för varje häst/ponny utan att de går i frimärkeshagar med grus.

Antingen så är det för få fodringar eller fri tillgång. Få stallägare vill/kan vara hemma hela tiden och fodra ofta. De stall jag varit i har antingen fodrat 3 ggr/dygn. Frukost, intag och kväll. Men då gick de i gräsliga året runt så det fanns alltid nåt att pilla med så länge det inte var snö vilket det sällan var. Ville en hästägare fodra oftare fick hen lösa det själv. Det hade få möjlighet att göra pga jobb. Eller så har det varit fri tillgång.
Jag har tur för min fånghäst kan jag ha speciallösning för in inackorderingsstallet.

Ridskolan jag red på skickade iväg alla hästar och ponnys till ett riktigt sommarbete i 2 månader varje år. Alla hästar och ponnys kunde åka dit utom shettisen (pga just fångrisken) och två stora valacker som inte gick med flocken vanligtvis. Men alla andra åkte med. Bl.a. russ, fjording, C-ponnys och D-ponnys. De kom tillbaka runda men det försvann när terminen började. Jag vet inte hur de gör nu då jag inte rider där längre. Men för några år sen var det så iaf.
Ridskolehästar går ju så hårt resten av året så det hinner inte bli farligt att äta fritt 2 månader är min teori.

Alla hästar är väl potentiella fånghästar,
Ridskolehästar går ju så hårt resten av året så det hinner inte bli farligt att äta fritt 2 månader är min teori.
här har de sommarhagar som är stora men antalet hästar är ändå sunt många så det godaste, farligaste gräset försvinn fort. De tar ut hästarna på bete lite senare på sommaren när tillväxten av gräset har minskat. De går inte på bete så många veckor heller.

Många ridskolor har ju även ett starkt ekonomiskt incitament att ha hästarna på heldygnsbete under semesterperioden. Så att personalstyrkan kan vara ledig.

Spontant tror jag även att det för de ridskolehästar som går i små hagar och går in kl 14 att 8 veckor fri rörelse på stora ytor är väldigt viktigt för att läka ut småskador och blessyrer. Dvs väldigt viktigt ur återhämtningssynpunkt.

Det beror nog på betet. Fång kan ju komma på en timme liksom.
Fånghästarna sorterar lite ut sig själv på ridskolorna känner jag. Dvs de får gå på bete och endera blir de inte bra och får tas bort eller så blir de bra och får gå hemma i en grushage nästa sommar.

Dock är nog en väldigt förebyggande faktor att ridskolehästar oftast är i god kondition och bra hull. Dvs inte tjocka och om de har odiagnostiserad nedsatt insulinkänslighet tex så är den ökad med regelbunden lågintensiv långvarig motion i princip varje dag.

Betessläpp i meningen dygnet runt på semester är ofta även ganska sent då de flesta har någon form av ridlägerverksamhet efter att lektionsterminen slutat.

Dvs när de går ut på bete har de optimala förutsättningar jämfört med många trinda privathästar som är högre i hull och har motionerat mycket mindre och sen går ut på bete. Dock tycker jag det här med helsygnsbete har minskat väldigt hos privathästägarna åtminstone här uppe.

Nej det går ofta inte att ge mer om man hittar rätt foder. Vissa ponnyer kan äta 12 kg utan problem. Min förra kunde äta 14 kg och ändå vara fin i hullet. Hon åt dock mer än 14 kg om hon fick äta fritt. Hon hade säkert kunnat gå på gräs med. Men hon tillhör undantagen och var INTE en lättfödd ponny.

Men när en D-ponny kan äta 40 MJ utan att bli fet så finns inte det foder som skulle fungera på fri tillgång eller ens ge 12 kg av. Till och med 12 kg halm ger för mycket kalorier då
Nej kanske inte 12 kg men har du foder med 5 MJ så i teorin kan den iaf äta 8 kg hö. Hösilage kanske jag skulle skippa pga det kan bli problem med ts då.
Sen beror det såklart på hur den är byggd, vilken ras osv. D-ponnyn i stallet är en svensk ridponny tror jag. C-ponnyn är nån nättare modell.

Nej kanske inte 12 kg men har du foder med 5 MJ så i teorin kan den iaf äta 8 kg hö. Hösilage kanske jag skulle skippa pga det kan bli problem med ts då.
Sen beror det såklart på hur den är byggd, vilken ras osv. D-ponnyn i stallet är en svensk ridponny tror jag. C-ponnyn är nån nättare modell.
Det blir inte mer problem med TS med hösilage än hö - hur tänker du då?

Ditt svar visar ju precis det jag säger - att man inte ens med att byta foder kan ge de väldigt lättfödda några rimliga mängder. Man är glad om man som i ditt exempel hamnar på minimiTS. Nu ignorerar jag helt att det nästan inte finns hö med 5 MJ per kg foder. Och där är liksom problemet finns. Och lösningen. För lösningen är andra stråfodermedel som är mer bulk än kalorier så att säga.

Jo men vanligast måste väl ändå vara av grav övervikt och en längre tids för mycket mat och för lite motion?
Absolut vanligast med extrem majoritet är metabolisk grundorsak. Och på de individerna är ju hålla i lågt hull och motionera faktorer som kraftigt minskar risken. Även om den inte nollas.

Fler hästar borde få begränsad giva..

Nej, det är inte konstigt att en vanlig ridponny inte kan gå på fri tillgång och fullt bete, om man har normalt foder och vanliga hagar.
Fler hagar kanske skulle vara sämre bete? Skogshagar osv. Kanske egentligen är onödigt att ha för fin/näringsrik mark för hästars bete, det blir ju mer motion och mer gymnastik med en åbäkigare sämre hage också. Såklart någon stor platt yta men allt borde väl inte behöva vara det.

Fler hagar kanske skulle vara sämre bete? Skogshagar osv. Kanske egentligen är onödigt att ha för fin/näringsrik mark för hästars bete, det blir ju mer motion och mer gymnastik med en åbäkigare sämre hage också. Såklart någon stor platt yta men allt borde väl inte behöva vara det.
Visst är det så :)
I många områden dock väldigt svårt, hos mig tex är slättbygd med god åkermark dominerande.
Naturbeten ligger oftare längre från gårdarna, försvårar för vatten och tillsyn, osv

Visst är det så :)
I många områden dock väldigt svårt, hos mig tex är slättbygd med god åkermark dominerande.
Naturbeten ligger oftare längre från gårdarna, försvårar för vatten och tillsyn, osv
Fast på andra ställen så är det ju inte alls speciellt svårt tänker jag?

När jag ser en hage här i trakten så tycker jag de helt enkelt hägnar in bara den gröna platta delen av marken och sätter staketet längs skogskanten. Praktiskt taget alla hagar har skog runtomkring sig. De är som gröna/eller sönderbakade leriga plättar mellan skog.

Dvs det finns skog men den undviks. Sedan kanske de bara äger de platta gröna delarna, eller skogen alltid är naturreservat eller ngt vad vet jag :) men det ser ut som att de helt enkelt bara undvikit skogen. Sedan kanske man tänker att hästarna förstör träden iofs (gnager av bark osv), varvid man kanske måste ha två skogshagar och flytta emellan varje vecka eller ngt för återhämtning av hagen eller någonting. Men det ser ut som att alla stall häromkring har gott om skog och noga undviker att sätta staket i den. Har hellre små hagar än råkar få med ett par träd.

(när man tänker på miljö och biologisk mångfald förresten så tror jag vi har en del dåligt för miljön i hästhagar, jämfört med kohagar, med gödsel som rinner ned i åar osv, att inte mycket kan växa i dem osv. Inte har hagar i reserv för att växla osv.)

Senast ändrad:
Fast på andra ställen så är det ju inte alls speciellt svårt tänker jag?

När jag ser en hage här i trakten så tycker jag de helt enkelt hägnar in bara den gröna platta delen av marken och sätter staketet längs skogskanten. Praktiskt taget alla hagar har skog runtomkring sig.

Dvs det finns skog men den undviks. Sedan kanske de bara äger de platta gröna delarna, eller skogen alltid är naturreservat eller ngt vad vet jag :) men det ser ut som att de helt enkelt bara undvikit skogen. Sedan kanske man tänker att hästarna förstör träden iofs, varvid man kanske måste ha två skogshagar och flytta emellan varje vecka eller ngt för återhämtning av hagen eller någonting. Men det ser ut som att alla stall häromkring har gott om skog och noga undviker att sätta staket i den. Har hellre små hagar än råkar få med ett par träd.
Ja förutsättningarna varierar nog stort över landet! Här gjorde jag tvärt om, ansträngde mig för att få med en pytteliten dunge 😅
Hade gärna haft med min åkerholme också men där har det dumpats järnskrot och sten i säkert 50 års tid så vågar inte :(

Liknande trådar

• Fri tillgång
  • Fång
  • Är jag orimligt nojjig över gräs?
  • Fodra häst utan analys på allt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat