Ponnymammans inlägg om "serviceföräldrar"

@Mabuse det låter som du själv som barn haft situation på ridskolan som färgat dig och som verkligen inte varit en bra/sund/trevlig upplevelse.

Jag har inte alls samma erfarenhet . Jag minns min tid på ridskolan som 5 åring än idag, Pappa fanns bara i bakgrunden/nära hela tiden, utöver det sköttes lektionerna av instruktör och som ledare på lektionerna och även som hjälp vid sadling osv i stallet - inför lektionen men även efter hade vi hjälp av äldre tjejer som var i gissar jag 11-13-års åldern. Jag kommer än idag ihåg tjejen som hjälpte och ledde mig - 40 år senare - hon hette Marit och jag var så trygg med henne och såg upp till henne 💜

Den Ridskolan såg till att i största möjliga mån ha samma tjejer till de minsta barnen i en viss grupp tex ”barngruppen på söndagar kl xx”. Jag tror inte de på något sätt var unika.
Å andra sidan låter det som att även ”du själv som barn haft situation på ridskolan som färgat dig”?

Vi är väl alla färgade av våra erfarenheter, tänker jag. Men jag vänder mig mot slutsatsen att ”förr, på min tid, då var det bra, men ungdomen nuförtiden, ojojoj.” Att allting var bättre förr.
 
Å andra sidan låter det som att även ”du själv som barn haft situation på ridskolan som färgat dig”?

Vi är väl alla färgade av våra erfarenheter, tänker jag. Men jag vänder mig mot slutsatsen att ”förr, på min tid, då var det bra, men ungdomen nuförtiden, ojojoj.” Att allting var bättre förr.

Ja självklart färgar det en vad man har för erfarenhet?

Jag vet inte riktigt vad ”det var bättre förr osv” har med det att göra , som du fastnat vid. Jag har iallafall inte sett att någon propagerat för det i sak, snarare är ju allas olika erfarenheter rätt väl motiverade varför man tycker x eller y. Och dina argument att ”det var minsann inte bättre förr” blir ju även de väldigt subjektiva när du propagerar för just hur ditt upplägg med din situation och dina barn ser ut och hur du utifrån det tycker det bör se ut känner jag.
 
g
Haha nej det gör inte jag heller men tycker mig sen en trend där man skyddar barnen mer och mer. Vilket leder till ondo skulle jag vilja påstå. Att en 11åring inte kan sadla eller tränsa själv, trots haft sin ponny i flera år är skrämmande tycker jag.
Vissa barn kan inte tyvärr. Min son kan inte tränsa eller sadla efter 5 år i stallet. Det är för många moment helt enkelt och arbetsminnet räcker inte till. Och dessa barn finns det fler av idag än på 70-80-talet. Jag tänker som alltid i sådana här diskussioner om curlingföräldrar, att det största problemet är de barn vars föräldrar skiter i dem av olika anledningar.
 
g
Vissa barn kan inte tyvärr. Min son kan inte tränsa eller sadla efter 5 år i stallet. Det är för många moment helt enkelt och arbetsminnet räcker inte till. Och dessa barn finns det fler av idag än på 70-80-talet. Jag tänker som alltid i sådana här diskussioner om curlingföräldrar, att det största problemet är de barn vars föräldrar skiter i dem av olika anledningar.
Men då beror det väl ofta på någon diagnos eller så bakom? Tänker att normala och friska barn borde klara det när de är tillräckligt stora och fått rätt instruktioner? Har själv pojkar som är 7 & 8 år och de klarar av allt runt hästar som mocka, tränsa och sadla utan att ha varit med så mycket ens.
 
Men då beror det väl ofta på någon diagnos eller så bakom? Tänker att normala och friska barn borde klara det när de är tillräckligt stora och fått rätt instruktioner? Har själv pojkar som är 7 & 8 år och de klarar av allt runt hästar som mocka, tränsa och sadla utan att ha varit med så mycket ens.
Jo kanske. Men jag tänker att man inte ska döma andra så hårt bara.
 
Jag är en serviceförälder. Jag står oftast för markservicen i stallet och dottern rider bara. Jag skulle aldrig bli såhär lovade jag mig själv. Till mitt försvar så har dottern ADD och ja det skulle ta en halv dag för henne att göra stallsysslorna. Hon tappar fokus...
Jag hjälper till att sadla för hästen är lite för stor för henne och tränsning för hästen är bökig med det.
Dock skulle jag lätt våga släppa henne att rida ut själv, men eftersom vi har två hästar så rider vi oftast tillsammans.

Vi brukar försöka dela upp det nu så att jag mockar, fixar vatten och kraft och hon fixar höpåsarna. Såklart kommer jag fasa över mer och mer på henne när jag märker att saker faktiskt blir gjorda inom rimlig tid.

på lektioner är jag alltid med, för jag tycker det är roligt att se hur hon utvecklad och tjöta lite med de andra mammorna.

Jag växte upp som många andra här, fullt ansvar för egen ponny från 11 års ålder. Cyklade till stallet eller åkte buss. Men det var lite andra tider då...
 
Det är väl olika, tänker jag - ett alternativ är ju annars att kombinera båda: ha stallvärdar som kan hjälpa osäkra föräldrar tillrätta. I många fall är ju barnens föräldrar själva ryttare, med betydligt mer erfarenhet än tonåringarna i stallet, och då behövs ju inte hjälp på samma sätt. Men självklart är det lämpligt att de föräldrar och barn som vill ha hjälp kan få det!
Jag tänker att just de föräldrar som verkligen skulle behöva ta ett steg tillbaka förmodligen inte är de som ber stalltjejerna om hjälp. Det kan vara jättebra med föräldrar som finns med i bakgrunden, men det kan också lätt bli en kultur där föräldrarna helt tar över och knappt låter barnen ens delta i att göra iordning hästen för lektion. Samt säkerheten då. Just "hästfolk" som anser sig kunniga för att de hade en ponny som unga och överlevde, kan ofta ha ett (bristande) säkerhetstänk som rimmar rätt illa med den moderna ridskolan.

Givetvis ska hästhantering i verksamhet alltid ske i närvaro av ansvarig vuxen! Jag tror dock det i många perspektiv är bättre om vuxennärvaron utgörs av ridlärare och ungdomsledare, snarare än föräldrar.
 
Jo kanske. Men jag tänker att man inte ska döma andra så hårt bara.
I detta fallet så känner jag ju både barn och mor. Vet att det är en curlande mamma som "skyddar" sina barn för mycket. Dottern på snart 12 år får inte ens gå på bio med kompisar utan vuxna, för att mamman är för rädd. Tyvärr känner jag till många sådana föräldrar och upplever det vara vanligare idag än det varit tidigare.
 
Det är tex bättre förutsättningar för att cykla till min ridskola idag än när vi gick och cyklade. Idag är det gång och cykelbana hela vägen från stan, hur många tror ni cyklar dit? Ligger ca 15 min cykelväg från centrum
 
Men då beror det väl ofta på någon diagnos eller så bakom? Tänker att normala och friska barn borde klara det när de är tillräckligt stora och fått rätt instruktioner? Har själv pojkar som är 7 & 8 år och de klarar av allt runt hästar som mocka, tränsa och sadla utan att ha varit med så mycket ens.

”Normala och friska barn” ? Jag tycker också att @Kattennizze kanske skriver utifrån ett annat läge men man behöver nog ändå ta hänsyn till det utan klassificering .
 
Mina barn har visat ett visst intresse av att hjälpa till att packa höpåsar, mocka och sånt. De är 4 och 6 år. Jag räknar inte med att de gör det men blir glad om de är med. Mest för umgänget. De slarvar ibland med borstning men jag säger samma sak där. Jag är glad om de hänger med. I min värld är det tid vi har tillsammans. Jag hjälper till om det behövs. Det är ju min ponny, inköpt i huvudsak för att roa mig. De är barn. Man får lite räkna med att det tappas lite intresse för saker och om det finns någon del av intresset kvar är jag mer än nöjd. Då har vi ett intresse vi delar som handlar om att vara ute, utan skärmar. Med det sagt kan det hända att mina barn leker med andra barn, sätter sig i fikarum/bil och gör ingenting medan jag gör klart det sista i stallet. Det är helt okej, de följde ju trots allt med och blir jag irriterad över att de inte är med kanske de inte vill vara med nästa gång. Stallet ska vara trevligt och roligt.

Hade säkerligen haft en annan syn på det hela om jag köpte en ponny till barnen för att barnen hade ett stort intresse men då kan jag säga att de inte hade haft den låga ålder mina barn har.
 
”Normala och friska barn” ? Jag tycker också att @Kattennizze kanske skriver utifrån ett annat läge men man behöver nog ändå ta hänsyn till det utan klassificering .
Jag skriver ju också borde. Tycker du inte att majoriteten av barn borde kunna sadla och tränsa sin ponny efter flera år? Utan att det finns några förhinder i form av något handikapp eller liknande?
 
Jag är kluven till diskussionen. När jag jobbade i galoppstall och tog licens sa tränaren till mig att det var tur jag blev jockey för jag var inte den där passionerade hästskötaren som kunde lägga märke till minsta lilla olikhet på en häst från en dag till en annan och att det var bra att det fanns plats för båda för de riktigt bra hästskötarna blev inte bra jockeys och vice versa. För mig passade det utmärkt att inte mocka och göra stallsysslor utan bara rida hästarna.

Däremot har jag också varit ponnyryttare en gång i tiden och jag känner igen mig i vad ponnymamman beskriver, men jag är inte säker på att det alltid var så bra att ha det så? Var det verkligen bra att bli utnyttjad till max för mockning och borstning för att kanske få rida en liten sväng i någon liten paddock i travstallet? Eller att cykla två mil efter 90-väg som tioåring för att ta sig till ridskolan för att bara titta på hästarna på sommarlovet? Eller var det bra att hänga i stallet varje dag i det gäng som var där, men de som inte hade möjlighet att cykla de där två milen eller föräldrar som skjutsade blev utfrysta mer eller mindre? För mig ledde nog alla mockade boxar på travbanan när jag var liten (vi snackar 12-15 åring), stallgäng på ridskolan, dessa cykelturer och att aldrig få uppmuntran av föräldrarna när jag tävlade privathäst att jag ledsnade ur på dessa sysslor, men istället blev jag en bra ryttare, det var ju faktiskt rida jag ville, och det fanns plats för både mig och de hästskötarna som kunde stå i timmar och fixa hästarna. Det var inte jag helt enkelt.

Jag vet inte jag. Jag vill inte att min dotter ska behöva ha det så som jag hade bara på grund av mitt stora intresse när jag var liten. Jag vill att hon blir skjutsad, vi har bil. Jag vill kunna dela intresset med henne då hennes bror har tagit så otroligt mycket tid när hon var liten, att det är dags att ge något tillbaka...

Idag rider jag otroligt sällan för att jag anser mig för tung, däremot har jag lärt mig uppskatta allt det övriga med hästarna igen, till exempel mockning och borstning. Det blir därför så att jag servar min dotter rätt mycket och vi är ganska nöjda med det. Dels tycker jag inte att hennes nioåriga kropp behöver slita ut sig i förtid som min kropp faktiskt gjorde när jag var mindre, dels blir det bättre när jag gör det, dels delar vi intresset, dels går det fortare speciellt på vintern, vi har långt till stallet och varför ska jag sitta i bilen och vänta medan hon rider och hon fixar stallet om det finns sysslor att göra?

Hon vet vad hon vill, hon ska rida GPponnyn med den ena ponnyn nästa år och hoppa division tre och två med den andra, men hon rider lika gärna ut en barbackatur med hästarna så intresset är det inget fel på (och skulle det bli det är det helt ok för mig att hon slutar, precis som hon slutat på handboll för att satsa på hästarna).
Samtidigt har det blivit helt andra krav på barn idag också med skolan och nationella prov redan i trean och hon kämpar hårt med den och vill hinna med att träffa kompisar också (vilket vi alltid måste skjutsa till då vi bor långt från allt). Ibland mockar hon, sadla kan hon men är för kort för än men är jag inte med utan hon är med stallkompisarna löser hon det med sin B-ponny, värre med C-ponnyn, D-ponnyn är rätt svår så den är jag alltid med när hon gör något med). De är ett gäng i byn som rider ihop med tjejer mellan 9-13 år, de har ridit ut ihop i två år och jag är aldrig rädd för att skicka ut henne med dem.

Vi är rätt nöjda som vi har det och jag är inte ett dugg orolig att hon inte ska kunna sadla sin häst när hon är äldre, sedan kanske hon blir som jag var, att hon helt enkelt vill rida mer än sköta hästar, ser inget fel i det heller faktiskt. Jag är inte orolig över att hon tappar intresset heller, det är väl ingen katastrof om så skulle vara fallet liksom?
 
Men då beror det väl ofta på någon diagnos eller så bakom? Tänker att normala och friska barn borde klara det när de är tillräckligt stora och fått rätt instruktioner? Har själv pojkar som är 7 & 8 år och de klarar av allt runt hästar som mocka, tränsa och sadla utan att ha varit med så mycket ens.
Har du väldigt små hästar, eller väldigt långa barn? 🤔 Just med sadlingen, menar jag.
 
Fast nä. Jag rider på ridskola, mina barn också, och jag tycker våra hästar är värda ett bättre öde än att skötas av barn. De har vuxna med avtalsenlig lön som sköter dem. Och föräldrarna leder på barnlektioner, så ridskolan måste inte betala andra barn med ridlektioner för att hitta ledare.
När jag själv började rida så ledde vi ponnyerna åt varandra första terminen, sen red man själv. Ponnyerna sprang som de ville, och vi ramlade av, slog oss och och blev rädda.

Jag minns att jag blev så rädd att jag hade ont i magen flera dagar innan det var ridlektionsdag, men jag trodde det skulle vara så, så jag fortsatte. I stallet var det inte roligare, ponnyerna sparkades och tryckte upp en spiltväggen. Det tog lång tid, egentligen inte förrän jag blev vuxen, som jag slutade vara rädd för hästar.

Mina egna barn har det inte så. De har aldrig blivit sparkade eller avkastade, och för dem har också ridningen varit rolig redan från början. De är inte rädda för hästar, för idag så är det mycket mer säkerhetstänk kring hästarna, man skyndar långsamt och de får lära sig grunderna ordentligt innan de börjar rida själva.

Tror du missförstår mig, det var inte så att ridskolan (av mindre modell) behövde de ungas hjälp för att gå runt. Ridläraren såg väl intresset för utökat ansvar och gav oss möjligheten att bli mer involverade för att lära oss. Det var inte vind för våg heller utan vi hade en god grund i hur man beter sig i stallet.

Jag skulle inte säga att dessa hästar led av min och kamraternas omvårdnad, det visar på en ganska tråkig syn mot unga i olika miljöer. Istället fick de kanske lite extra pyssel i form av fula flätor, nyputsad utrustning o.l. Vid ponnyridningen fick vi lära oss vara pedagogiska mot de yngre, jag har sedan haft detta som referens när jag sökt sommarjobb längre fram t.o.m. Tycker det är tråkigt att läsa "jag brukar mocka för det går snabbare och blir bättre", finns ju inget utrymme för att växa in i rollen som hästmänniska om man ska hållas på sidolinjen.
 
Jag var också väldigt mycket på ridskolan som liten. Var med i skötarsystemet och hängde jämt i stallet. Det var roligt och jag lärde mig massor, men nog fick vi slita.
Vi hade ett bra skötarsystem med flera ”nivåer” och det ingick både teori och ridlektioner + examinationer för att få gå upp till nästa nivå. Men vi hade också obligatorisk stalltjänst inklusive helgjourer som var väldigt tidskrävande.

Just det här med helgjourerna är väl det som känns mest tveksamt. Det fanns alltid vuxna med, helgjourerna sköttes av de inackorderade privathästarnas ägare och skötarna. Det tog extremt mycket tid, var väldigt många boxar som skulle mockas..
Jag var helt slut efter helgerna, blev ofta sjuk så att jag behövde vara hemma från skolan. Känns egentligen ganska olämpligt.

Klart man lärde sig mycket men man kan läta sig på fler sätt.
 
Jag var också väldigt mycket på ridskolan som liten. Var med i skötarsystemet och hängde jämt i stallet. Det var roligt och jag lärde mig massor, men nog fick vi slita.
Vi hade ett bra skötarsystem med flera ”nivåer” och det ingick både teori och ridlektioner + examinationer för att få gå upp till nästa nivå. Men vi hade också obligatorisk stalltjänst inklusive helgjourer som var väldigt tidskrävande.

Just det här med helgjourerna är väl det som känns mest tveksamt. Det fanns alltid vuxna med, helgjourerna sköttes av de inackorderade privathästarnas ägare och skötarna. Det tog extremt mycket tid, var väldigt många boxar som skulle mockas..
Jag var helt slut efter helgerna, blev ofta sjuk så att jag behövde vara hemma från skolan. Känns egentligen ganska olämpligt.

Klart man lärde sig mycket men man kan läta sig på fler sätt.
...och du belyser en viktig grej för sådär var det när jag var liten också. ALDRIG att jag hade gått med på att min dotter hade fått kämpa på det sättet. Barn behöver vara barn och skolan är tuff Idag. Det är en förälders största ansvar att se till att barnen orkar med skolan. Det verkar finnas några här som anser att man ska inte ha häst om man bara vill rida, jag anser tvärtom, det är för att rida vi skaffat ponny till dottern. Hennes ridskola har också ett bra skötarsystem så borsta häst hade hon kunnat göra där, men att rida enbart en gång i veckan var inte tillräckligt för henne. Det argumentet att man inte ska ha häst om man inte mockar faller på eget begrepp med tanke på hur många ryttare det finns som inte mockar utan bara rider ;-)
 
...och du belyser en viktig grej för sådär var det när jag var liten också. ALDRIG att jag hade gått med på att min dotter hade fått kämpa på det sättet. Barn behöver vara barn och skolan är tuff Idag. Det är en förälders största ansvar att se till att barnen orkar med skolan. Det verkar finnas några här som anser att man ska inte ha häst om man bara vill rida, jag anser tvärtom, det är för att rida vi skaffat ponny till dottern. Hennes ridskola har också ett bra skötarsystem så borsta häst hade hon kunnat göra där, men att rida enbart en gång i veckan var inte tillräckligt för henne. Det argumentet att man inte ska ha häst om man inte mockar faller på eget begrepp med tanke på hur många ryttare det finns som inte mockar utan bara rider ;-)
Ja, skolan blev verkligen lidande eftersom jag var så mycket i stallet. Jag hade lätt för mig och klarade mig ändå, men hela skolsystemet såg också annorlunda ut än det gör idag.
Det är inte rimligt att barn och tonåringar ska lägga alla ledig tid i stallet, det är stor risk att skolan blir lidande. Jag har all förståelse för föräldrar som vill möjliggöra för sina barn att både rida/ha häst OCH hinna med skolan utan att bränna ut sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 782
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 222
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 437
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 383
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp