Ponnymammans inlägg om "serviceföräldrar"

För att inte tala om att det oavsett sliter på ett barns kropp att mocka, bära vattenhinkar, tunga sadlar etc. Ergonomin på redskap etc är inte direkt anpassade för barn... Nä. Skulle inte utsätta barnet för det när jag kan göra det i den ålder hon är i nu.


Alltså jag måste säga att jag har aldrig hört om att det är en fara för barn att få förslitningsrisk/skador i kroppen för att de använder sina kroppar till aktiviteter som att mocka en box till sin ponny, eller bära något lite tyngre .
 
Alltså jag måste säga att jag har aldrig hört om att det är en fara för barn att få förslitningsrisk/skador i kroppen för att de använder sina kroppar till aktiviteter som att mocka en box till sin ponny, eller bära något lite tyngre .
Är säkert inga problem för en 14-15 åring att mocka en box. Vi har fyra. Och det ska bäras vatten. Och varje häst äter tre kilo hö. Och min dotter är nio år, kan omöjligt använda sig av rätt ergonomi när hon släpar en spånbal till boxen eller vattendunkar ut i hagen. Som sagt. Jag har varit där. Min rygg blev kass redan i unga år för det, något jag inte vill att min dotter ska behöva ha, sedan får folk tycka att jag är hönsig och dottern saknar intresse för hästar och inte borde ha häst, även om det borde vara upp till oss hur vi gör. .
 
Är säkert inga problem för en 14-15 åring att mocka en box. Vi har fyra. Och det ska bäras vatten. Och varje häst äter tre kilo hö. Och min dotter är nio år, kan omöjligt använda sig av rätt ergonomi när hon släpar en spånbal till boxen eller vattendunkar ut i hagen. Som sagt. Jag har varit där. Min rygg blev kass redan i unga år för det, något jag inte vill att min dotter ska behöva ha, sedan får folk tycka att jag är hönsig och dottern saknar intresse för hästar och inte borde ha häst, även om det borde vara upp till oss hur vi gör. .

Fast jag har iallafall inte förespråkat att små barn ska mocka massor med boxar, släpa spån och vatten dagligen osv.
men argumentet att de skulle få förslitningar/skador för att regelbundet mocka sin ponnys box osv tycker jag blir absurt .

hur man väljer som förälder står en själv fritt precis som du säger, men argumentet förslutningsskador på barnet är liksom inte legitimt. Det är ju inga problem att man helt enkelt bara gör grejerna åt barnet för att man väljer det- men argumentera förslitningsrisk blir bara märkligt.
 
Fast jag har iallafall inte förespråkat att små barn ska mocka massor med boxar, släpa spån och vatten dagligen osv.
men argumentet att de skulle få förslitningar/skador för att regelbundet mocka sin ponnys box osv tycker jag blir absurt .

hur man väljer som förälder står en själv fritt precis som du säger, men argumentet förslutningsskador på barnet är liksom inte legitimt. Det är ju inga problem att man helt enkelt bara gör grejerna åt barnet för att man väljer det- men argumentera förslitningsrisk blir bara märkligt.
Varför är det märkligt? Det är väl ingen hemlighet att barnakroppar inte håller för hårt fysiskt arbete på samma sätt som en färdigvuxen kropp gör? Varför är det inte legitimt med argumentet förslitningsskador? Det finns ju liksom en anledning till att det är olagligt att låta 15-åringar jobba med tunga lyft, t ex. Klart man kan slita ut kroppen om man belastar den för tungt för tidigt, det finns väl miljontals barnarbetare genom historien som är bevis på det?
 
Varför är det märkligt? Det är väl ingen hemlighet att barnakroppar inte håller för hårt fysiskt arbete på samma sätt som en färdigvuxen kropp gör? Varför är det inte legitimt med argumentet förslitningsskador? Det finns ju liksom en anledning till att det är olagligt att låta 15-åringar jobba med tunga lyft, t ex. Klart man kan slita ut kroppen om man belastar den för tungt för tidigt, det finns väl miljontals barnarbetare genom historien som är bevis på det?
Det finns iof studier som visar att barn, speciellt flickor, får hållbarare kroppar om de börjar styrketräna så tidigt som i femårsåldern så det är inte belastning i sig som ger problem.

Att jämföra frivillig rörelse med barnarbete som dessutom ofta kombineras med bristfällig nutrition känns inte riktigt rimligt när det gäller lite stallarbete. Då tror jag stillasittande är bra mycket skadligare.
 
Varför är det märkligt? Det är väl ingen hemlighet att barnakroppar inte håller för hårt fysiskt arbete på samma sätt som en färdigvuxen kropp gör? Varför är det inte legitimt med argumentet förslitningsskador? Det finns ju liksom en anledning till att det är olagligt att låta 15-åringar jobba med tunga lyft, t ex. Klart man kan slita ut kroppen om man belastar den för tungt för tidigt, det finns väl miljontals barnarbetare genom historien som är bevis på det?

men du?
vill du på riktigt problematisera det jag kommenterat?
 
Alltså jag måste säga att jag har aldrig hört om att det är en fara för barn att få förslitningsrisk/skador i kroppen för att de använder sina kroppar till aktiviteter som att mocka en box till sin ponny, eller bära något lite tyngre .

Låter som samma typ av folk som tror att hundar ska få HD-fel av att gå på asfalt/eller en vanlig promenad som valp.
 
Låter som samma typ av folk som tror att hundar ska få HD-fel av att gå på asfalt/eller en vanlig promenad som valp.

Jag aktar mig för att klassificera in folk så, men uppenbarligen känner sig några väldigt provocerade av diskussionen om ponnyföräldrar och barn, för argumentet att barnet skulle få förslitningsskador om det hjälper till med att mocka åt sin ponny osv blir ju bara mest absurt. Som sagt - jag har inga som helst problem med hur man som förälder väljer olika ang skötsel och vardag runt barnet som har ponny. Men att använda som argument förslitningsrisk på barnet blir bara så ytterst konstigt.
 
Jag tycker det är väldigt underligt att man tycker det är rimligt att man inte ska lära sig allt runtomkring hästarna när man sysslar med dem. Det är trots allt levande djur vi håller på med, och har man bara intresse av att åka runt på en häst så finns det kanske bättre hobbys.
Att hålla på med djur är ju dessutom nyttigt både psykiskt och fysiskt och i en tid där alla klagar på att kidsen inte är ute och rör på sig tillräckligt blir det ju ännu underligare att serva dem eller vara negativ till en lagom dos stallarbete/stallhäng.
Klart att det är rimligt att lära sig, men det går ju utmärkt att lära sig även om man får hjälp mycket. Man måste ju inte göra allt hela tiden för att lära sig.
Jag håller inte med. Jag var en jävla yrhöna faktiskt, som tack vare hästarna höll mig på rätt sida gränsen av strul och "bus". Det var inte alls så att min ordentliga natur gjorde att jag löste biffen. De tydliga krav som respektingivande stallchefer ställde och som mina föräldrar hade uppställt på mig för att få ha, och behålla, ponnyn gjorde att jag tvingades lära mig att ta ansvar. Ville jag tävla fick jag jobba extra istället för att slacka. Helt valfritt och upp till mig - men gjorde att jag fick massor av nyttiga erfarenheter och ett mindset som varit till enorm hjälp i studier och karriär. Nu kastades jag ju inte till vargarna, det fanns folk att lära av och fråga, men jag tvingades däremot till att välja väg och hade inget stöd av mina föräldrar i skötseln eftersom de inte kunde något om hästar och inte heller var närvarande i stallet mer än någon gång som chaufför till tävling.

Jag har svårt att se att den omständigheten att så himla många av mina gamla skötarvänner från ridskolan som slet i ur och skur, som satt på läktaren mellan lektioner och förhörde varandra på glosor eller annat, idag är nästan uteslutande tämligen framgångsrika karriärkvinnor, inte beror på miljö utan endast på arv. Att detta sammanträffande endast beror på slumpmässig "vinst" i genlotteriet snarare än en fantastiskt skola i egenskaper som varit oss till mycket stor nytta i livet.

Det är möjligt att du har rätt förstås, men då landar jag ju tillbaka i vad ridsporten egentligen kan tänkas bidra med för positiv inverkan på de unga som börjar rida idag, om allt det positiva som jag och andra anser att den medfört egentligen utvecklas lika bra i en tennishall t.ex. Och så blir jag kluven igen till om det alls är en lämplig sport för barn, givet den enorma ekonomiska och tidsmässiga insats som krävs från föräldrarna.
Men du klarade ju ändå av skolan på ett bra sätt trots att din häst tog tid? Det gör inte alla.
Du är ju högutbildad, vilket säger ganska mycket om dina kognitiva förmågor. Jag kan ju inte veta säkert, men bara ditt yrke säger mig att du ganska troligt har förmågor som är över medel. Det blir jättekonstigt med jämförelsen då.

Jag tänker att många barn och ungdomar kan må bra av hästarna, även om en del får mer stöd än andra.
Men ingen har väl förespråkat att släppa ungarna vind för våg? Man släpper väl ansvaret efterhand som de är redo för det?
Jag tror dock att de flesta inte har problem att lära sig det, så länge vi pratar hästeri på hobbynivå. Snackar vi elitsatsning är det en annan sak - men det gäller ju alla sporter.
Fast det tar ju jättemycket tid att bara sköta en häst. Alla barn och ungdomar kan kanske inte lägga 2-3 timmar per dag i stallet och samtidigt klara skolan. Men de kanske kan lägga 1-1,5 timma genom hjälp från föräldrar. Ska dessa barn inte få ha häst även om familjen kan säkerställa att hästen sköts väl?
Jag tycker det är milsvid skillnad på att mocka ett helt ridskolestall som MiniLi beskrev och att mocka och sköta om sin egen ponny. Att aldrig ta hand om sin ponny utan bara rida tycker jag sänder fel signaler på en massa olika sätt. Framförallt att plocka russinen ur kakan och nån annan sköter om ...nej jag gillar inte den tanken alls
Det handlade om lite olika saker. Även att sköta en häst tar ju jättemycket tid och energi. Jag kan verkligen inte se problemet med att föräldrar hjälper till och på så vis minskar tiden i stallet.
Jag håller inte med helt och hållet.
Många yra tonåringar har stallet som stabiliserar dom och jag såg det som att investera i mina barns tonår när vi köpte ponny. Dom och en hel del andra kompisar hölls borta från en massa skit helt enkelt för de kunde inte festa loss på kvällarna eftersom de hade häst att ta hand om. Det var aldrig några diskussioner, hästen hade alltid trumf över festande och annat.
Festande osv har ingenting att göra med det jag skrev om. Det är en helt annan fråga.

Och jo, även stalltjejer som är typ jämt i stallet festar. Jag och mina kompisar var i stallet nästan varje vaken och ledig stund, vi var ändå ute och söp skallen av oss som tonåringar. Det gick utmärkt att kombinera, man är ju oftast inte i stallet på natten.
 
Inte det minsta märkligt om man har den erfarenheten själv . Barns kroppar är inte färdigväxta. Egentligen ska man dom ungdom vara försiktig med att använda mer än sin egen kropp i styrketräningssammanhang. Det lärdes ut på riksidrottsgymnasiet jag gick på och jag har förstått att det lärs ut på bland annat Bosön fortfarande. Och jag vidhåller att min dotter ska få slippa de skador jag drog på mig och det i allra högsta grad är ett av argumenten. Om du tycker det är löjligt - up to u. Känns som jag inte kunde bry mig mindre .
 
Det finns iof studier som visar att barn, speciellt flickor, får hållbarare kroppar om de börjar styrketräna så tidigt som i femårsåldern så det är inte belastning i sig som ger problem.

Att jämföra frivillig rörelse med barnarbete som dessutom ofta kombineras med bristfällig nutrition känns inte riktigt rimligt när det gäller lite stallarbete. Då tror jag stillasittande är bra mycket skadligare.
Det handlar om styrketräning med kroppen som redskap på ett ergonomiskt sätt vilket inte stallarbete handlar om. Många stall, i alla fall vårt, är svårjobbat och nio-tio åringar har inte den ergonomi som krävs för fysiskt arbete. Jag tycker nog de kan få slippa det om Man har möjlighet utan att få kastat i ansiktet att man är en kass förälder som engagerar sig i barnen på fel sätt. För vad har ni med det att göra, Egentligen?
Jag aktar mig för att klassificera in folk så, men uppenbarligen känner sig några väldigt provocerade av diskussionen om ponnyföräldrar och barn, för argumentet att barnet skulle få förslitningsskador om det hjälper till med att mocka åt sin ponny osv blir ju bara mest absurt. Som sagt - jag har inga som helst problem med hur man som förälder väljer olika ang skötsel och vardag runt barnet som har ponny. Men att använda som argument förslitningsrisk på barnet blir bara så ytterst konstigt.
Jag blir irriterad på folk som anser att min dotter inte ska få ha sina ponnyer för att mamma mockar åt henne ja. Det andra handlar om min egen erfarenhet, baserad på senare fysiologi studier i samband med idrottsgymnasium på elitnivå. Vem är du att ta ifrån mig den? Det är inte ett dugg märkligt att barn inte klarar av samma belastning som vuxna.
 
Det handlar om styrketräning med kroppen som redskap på ett ergonomiskt sätt vilket inte stallarbete handlar om. Många stall, i alla fall vårt, är svårjobbat och nio-tio åringar har inte den ergonomi som krävs för fysiskt arbete. Jag tycker nog de kan få slippa det om Man har möjlighet utan att få kastat i ansiktet att man är en kass förälder som engagerar sig i barnen på fel sätt. För vad har ni med det att göra, Egentligen?

Jag blir irriterad på folk som anser att min dotter inte ska få ha sina ponnyer för att mamma mockar åt henne ja. Det andra handlar om min egen erfarenhet, baserad på senare fysiologi studier i samband med idrottsgymnasium på elitnivå. Vem är du att ta ifrån mig den? Det är inte ett dugg märkligt att barn inte klarar av samma belastning som vuxna.
Nej, det handlar om styrketräning med vikter/tyngdlyftning (dock ej i närheten av 1RM) samt explosivitetsträning i de studier två studier jag läst.
 
Jag tycker att om barnen ska rida ska de också visa visst intresse runt själva djuret - hästen - och dess skötsel och välmående. Det hör liksom till. Jag tror det är svårt att uppfostra en inkännande och välfungerande "hästmänniska" genom att varje dag servera en hel och ren och sadlad ponny.

Jag minns själv hur otroligt besviken jag blev om jag kom till ridskolan och det visade sig att ponnyn jag fick redan var på lektion (alltså redan sadlad och fixad och bara att hämta i manegen).. samma sak om ponnyn skulle gå i lektionen efter.
Ryktandet, hovkratsandet och allt det där med lite tillhörande morötter och hästtid var fantastiskt för mig som just då inte hade något annat hästumgänge. Jag hade blivit ledsen om min mor eller far tog minsta lilla av den tiden ifrån mig.
 
Om vi ska dra paralleller så tänker jag på hur vi på mitt förra jobb inom psykiatriskt stödboende utgjorde just stöd vid insatser. Om vi t.ex. hade vi boende som inte ville hjälpa till och städa sina rum (i den mån de kunde), så städade vi inte åt dem utan klargjorde istället att vi kan städa tillsammans senare då. Det skadar självständigheten att bara ta över så fort det inte går smidigt och enkelt. Löser det situationen för tillfället att bara städa allt själv ändå? Ja, men du skapar bara problem för de boende i slutändan.
 
Det handlar om styrketräning med kroppen som redskap på ett ergonomiskt sätt vilket inte stallarbete handlar om. Många stall, i alla fall vårt, är svårjobbat och nio-tio åringar har inte den ergonomi som krävs för fysiskt arbete. Jag tycker nog de kan få slippa det om Man har möjlighet utan att få kastat i ansiktet att man är en kass förälder som engagerar sig i barnen på fel sätt. För vad har ni med det att göra, Egentligen?

Jag blir irriterad på folk som anser att min dotter inte ska få ha sina ponnyer för att mamma mockar åt henne ja. Det andra handlar om min egen erfarenhet, baserad på senare fysiologi studier i samband med idrottsgymnasium på elitnivå. Vem är du att ta ifrån mig den? Det är inte ett dugg märkligt att barn inte klarar av samma belastning som vuxna.

nej, att mocka EN box åt sin ponny ger inte förslitningsskador, det du lärt dig på idrottsgymnasiet, studier osv handlar inte om det. Att mocka /hjälpa till att mocka sin ponnys box som barn är likställt med annan vardaglig fysisk aktivitet av olika slag ett barn kan ägna sig åt.
Jag tycker inte du bör bli det minsta irriterad. Det är precis som du säger HELT fritt hur du väljer ang stöttning av dina barn! Prioritera skola, säkerhet, gemensamt umgänge etc etc - det är ju givet att man resonerar på sitt eget sätt ang det !
Men när en motivering blir detta får du nog räkna med att folk höjer på ögonbrynen och ifrågasätter.
 
Klart att det är rimligt att lära sig, men det går ju utmärkt att lära sig även om man får hjälp mycket. Man måste ju inte göra allt hela tiden för att lära sig.

Men du klarade ju ändå av skolan på ett bra sätt trots att din häst tog tid? Det gör inte alla.
Du är ju högutbildad, vilket säger ganska mycket om dina kognitiva förmågor. Jag kan ju inte veta säkert, men bara ditt yrke säger mig att du ganska troligt har förmågor som är över medel. Det blir jättekonstigt med jämförelsen då.

Jag tänker att många barn och ungdomar kan må bra av hästarna, även om en del får mer stöd än andra.

Fast det tar ju jättemycket tid att bara sköta en häst. Alla barn och ungdomar kan kanske inte lägga 2-3 timmar per dag i stallet och samtidigt klara skolan. Men de kanske kan lägga 1-1,5 timma genom hjälp från föräldrar. Ska dessa barn inte få ha häst även om familjen kan säkerställa att hästen sköts väl?

Det handlade om lite olika saker. Även att sköta en häst tar ju jättemycket tid och energi. Jag kan verkligen inte se problemet med att föräldrar hjälper till och på så vis minskar tiden i stallet.

Festande osv har ingenting att göra med det jag skrev om. Det är en helt annan fråga.

Och jo, även stalltjejer som är typ jämt i stallet festar. Jag och mina kompisar var i stallet nästan varje vaken och ledig stund, vi var ändå ute och söp skallen av oss som tonåringar. Det gick utmärkt att kombinera, man är ju oftast inte i stallet på natten.
Några av de värsta festerna jag varit med om har skett i samband med större ryttartävlingar
 
nej, att mocka EN box åt sin ponny ger inte förslitningsskador, det du lärt dig på idrottsgymnasiet, studier osv handlar inte om det. Att mocka /hjälpa till att mocka sin ponnys box som barn är likställt med annan vardaglig fysisk aktivitet av olika slag ett barn kan ägna sig åt.
Jag tycker inte du bör bli det minsta irriterad. Det är precis som du säger HELT fritt hur du väljer ang stöttning av dina barn! Prioritera skola, säkerhet, gemensamt umgänge etc etc - det är ju givet att man resonerar på sitt eget sätt ang det !
Men när en motivering blir detta får du nog räkna med att folk höjer på ögonbrynen och ifrågasätter.
Jag har aldrig sagt det heller. Inte i ett enda inlägg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 340
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 293
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp