Potträning

079A529F-EC9F-4A72-891A-71827B3E3917.jpeg


Mycket lättare vid 6 månader än nu vid 22...
 
Har läst på nätet att det nu rekommenderas att man börjar öva sitta på pottan innan barnet börjar gå. Frågade bvc-sköterskan vid 8-månaderskontrollen och hon sa att det var dags att börja prova lite redan nu.

Behöver inte komma nåt, men göra det till en mysig stund.

Problemet är bara att liten brukar bajsa när han äter frukost. Känns ju inte som jag vill slita upp honom ur stolen och slänga ner honom på pottan då.
Vi har övat ett par gånger ändå, bara för att han ska få prova sitta där.
När jag väl ser att han behöver bajsa så är han liksom redan igång.

Vad har ni fått för råd, om några, med potträning?
Och ni med äldre barn, hur gick ni till väga?
vi bestämde oss för att rutinpotta vid blöjbyta redan från start. Mitt argument för detta är så änkelt som att jag skulle aldrig vilja bajsa eller kissa i blöja och jag anser det därför vara en rättighet att få sitta på toa och iaf ge barnet en valmöjlighet att göra sina behov någon annanstans än i blöjan.
Jag läste boken bebis på pottan för att få tips och råd, vi följde inte hela konseptet men vi rutinpottade somsagt och barnet både kissade och bajsade på toa (han uträttade behoven i blöjan också dock)

När barnet va 1.5 år köpte jag boken blöjfri på 3 dagar (blöjfri.se). Återigen tog vi inte in hela konseptet utan hade boken som ett uppslagsverk mer vilket passade vår livstil bättre. Barnet är 2 nu och har endast nattblöja, tanken är att han ska få fortsätta med det så länge han dricker välling innan läggdags men bara här i dagarna har han börjat protestera mot nattblöjan så få se hur vi löser det. Kanske vi får sluta med vällingen helt änkelt.
 
Har läst på nätet att det nu rekommenderas att man börjar öva sitta på pottan innan barnet börjar gå. Frågade bvc-sköterskan vid 8-månaderskontrollen och hon sa att det var dags att börja prova lite redan nu.

Behöver inte komma nåt, men göra det till en mysig stund.

Problemet är bara att liten brukar bajsa när han äter frukost. Känns ju inte som jag vill slita upp honom ur stolen och slänga ner honom på pottan då.
Vi har övat ett par gånger ändå, bara för att han ska få prova sitta där.
När jag väl ser att han behöver bajsa så är han liksom redan igång.

Vad har ni fått för råd, om några, med potträning?
Och ni med äldre barn, hur gick ni till väga?

Vi fick vid 1,5-årskontrollen (början av juni) mest lite tips om att man kunde börja, då hade ju dessa riktlinjer inte kommit ännu. Dottern är två (fyllde i november) och vi pottränar nu enligt Blöjfri-på-tre-dagar-boken eftersom vi har några lediga dagar utan någon särskilt inplanerat, så det passade hyggligt.
 
Hur gör man då med äldre barn? Jag skäms lite men pga en lillasyster hyfsat tätt inpå så har det inte hunnits med, och nu är ju sonen tre år..
Han hatar potta/toa. Jag sätter honom iaf på toan när jag ser att han behöver bajsa men det är inte frid och fröjd om man säger så även om det har blivit bättre.
Att erbjuda potta då och då går inte, han springer bara iväg och håller sig undan från mig.
Funkade bra med pottan i början men strax efter ett år så blev han plötsligt totalt anti potta/toa och det har inte funkat sedan dess.
 
Hur gör man då med äldre barn? Jag skäms lite men pga en lillasyster hyfsat tätt inpå så har det inte hunnits med, och nu är ju sonen tre år..
Han hatar potta/toa. Jag sätter honom iaf på toan när jag ser att han behöver bajsa men det är inte frid och fröjd om man säger så även om det har blivit bättre.
Att erbjuda potta då och då går inte, han springer bara iväg och håller sig undan från mig.
Funkade bra med pottan i början men strax efter ett år så blev han plötsligt totalt anti potta/toa och det har inte funkat sedan dess.

Svarar mig själv :angel:
Planen är nu att införskaffa pottkalender med kiss- och bajsklistermärken :D, ett gäng kalsonger, stora sängskydd (om jag hittar..) att täcka soffan med. Sen blir det helt enkelt bort med blöjorna, dagtid iaf.
Så får tvättmaskinen gå varm..

Nätterna borde väl vara OK att använda blöja utan att det förstör?
 
Hur gör man då med äldre barn? Jag skäms lite men pga en lillasyster hyfsat tätt inpå så har det inte hunnits med, och nu är ju sonen tre år..
Han hatar potta/toa. Jag sätter honom iaf på toan när jag ser att han behöver bajsa men det är inte frid och fröjd om man säger så även om det har blivit bättre.
Att erbjuda potta då och då går inte, han springer bara iväg och håller sig undan från mig.
Funkade bra med pottan i början men strax efter ett år så blev han plötsligt totalt anti potta/toa och det har inte funkat sedan dess.
Min yngsta är 2,5, vi fick tipset av en kompis att av med blöjan bara, helt. Hela tiden. (Vi har på natten dock)
Så får man skura helt enkelt.

Men han fattar grejen så länge han inte har nåt på sej. Kalsonger eller byxor på sej så glömmer han av sej. Han får nån belöning ibland eftersom vi vill få igång rutinen och tänket och så.

Han blir irriterad på mitt tjat om att erbjuda pottan hela tiden😎
men får han vara ifred så sitter han sej när han behöver. ’Kansjälv’-typen🙃


Sen kanske det blir lättare till sommaren beroende på hur ni bor? Om han kan få springa ut på gräsmattan tex. Göra en rolig grej av det.



Min kompis har inte börjat ens, då är barnet 3,5 nu. De vet inte hur de ska göra då det inte funkar, alls. Har inga tips kvar och deras idéer är slut. Men de är lite kalla och låter det bero sålänge.
 
Min yngsta är 2,5, vi fick tipset av en kompis att av med blöjan bara, helt. Hela tiden. (Vi har på natten dock)
Så får man skura helt enkelt.

Men han fattar grejen så länge han inte har nåt på sej. Kalsonger eller byxor på sej så glömmer han av sej. Han får nån belöning ibland eftersom vi vill få igång rutinen och tänket och så.

Han blir irriterad på mitt tjat om att erbjuda pottan hela tiden😎
men får han vara ifred så sitter han sej när han behöver. ’Kansjälv’-typen🙃


Sen kanske det blir lättare till sommaren beroende på hur ni bor? Om han kan få springa ut på gräsmattan tex. Göra en rolig grej av det.



Min kompis har inte börjat ens, då är barnet 3,5 nu. De vet inte hur de ska göra då det inte funkar, alls. Har inga tips kvar och deras idéer är slut. Men de är lite kalla och låter det bero sålänge.

Ok så kanske är bättre utan kalsonger, vi får testa och se antar jag.

Ja tipset om att gå naken ute på sommaren har vi fått, men det är ju så långt dit :angel: vill helst bli av med blöjorna så snart som möjligt.

Men vad tråkigt, barnet helt enkelt bara vägrar potta/toa och väljer hellre att kissa på sig överallt? Eller är det att barnet inte märker det? Hoppas inte sonen blir sån, känns som att det blir svårare ju längre man väntar.
 
Hur gör man då med äldre barn? Jag skäms lite men pga en lillasyster hyfsat tätt inpå så har det inte hunnits med, och nu är ju sonen tre år..
Han hatar potta/toa. Jag sätter honom iaf på toan när jag ser att han behöver bajsa men det är inte frid och fröjd om man säger så även om det har blivit bättre.
Att erbjuda potta då och då går inte, han springer bara iväg och håller sig undan från mig.
Funkade bra med pottan i början men strax efter ett år så blev han plötsligt totalt anti potta/toa och det har inte funkat sedan dess.

Nu är detta inget jag prövat själv men har hört om andra som gjort såhär och tycker det verkar vara bra. Köp kalsonger som han får välja själv så han känner att han är delaktig. Visa sedan vad som händer om man häller vatten i en blöja (man blir inte blöt) och häll sen vatten i kalsongerna. Han får se att de blir blöta.
Sen säger ni till honom själva varje gång ni går på toa, typ nu ska mamma/pappa gå och kissa/bajsa. Erbjud då honom följa med och också sitta på pottan. Då blir de medvetna om att faktiskt mamma och pappa också går på toa rätt så ofta och blir påminda. Är iaf en bra början, om barnet dock fortfarande vägrar sitta på pottan vet jag dock inte hur man ska gå vidare efter det :p
 
Svarar mig själv :angel:
Planen är nu att införskaffa pottkalender med kiss- och bajsklistermärken :D, ett gäng kalsonger, stora sängskydd (om jag hittar..) att täcka soffan med. Sen blir det helt enkelt bort med blöjorna, dagtid iaf.
Så får tvättmaskinen gå varm..

Nätterna borde väl vara OK att använda blöja utan att det förstör?

Nattkissandet styrs av hormoner så det är inget man kan ”träna”. Kanske upptäcker ni att han redan är natt-torr när ni kommer till läget att han kissar innan läggdags och håller sig från att han vaknar tills han gått upp på toa :)

Min äldsta hade också hunnit bli gammal nog att ha synpunkter på pottsittandet, då gjorde vi det roligare genom att läsa/sjunga på pottan ett tag varje kväll. Då löste det sig så småningom :)
 
Nattkissandet styrs av hormoner så det är inget man kan ”träna”. Kanske upptäcker ni att han redan är natt-torr när ni kommer till läget att han kissar innan läggdags och håller sig från att han vaknar tills han gått upp på toa :)

Min äldsta hade också hunnit bli gammal nog att ha synpunkter på pottsittandet, då gjorde vi det roligare genom att läsa/sjunga på pottan ett tag varje kväll. Då löste det sig så småningom :)

Ok det visste jag inte, får ha blöja på natten då iaf och börja byta när vi märker att det är torrt på morgonen.
Jag undrar dock hur detta kommer gå, för han kan både bajsa i blöjan utan att säga nåt, och kissa igenom blöjan så byxorna är blöta (händer ibland om han dricker väldigt mycket och man inte håller koll efter det) utan att säga nåt. Så känns som att han kanske inte kommer bry sig om att bli blöt.

Har haft med paddan till toan så han får spela/titta på något nen det har inte hjälpt.
 
@Riru
Jag hade testat utan kalsonger. Då blir det ju väldigt tydligt att det händer när det händer sas 😁 däremot blir det ju lite yvigare olyckor kanske 😂

Vår son kissar i kalsongerna men märker ingenting, han sitter kvar i soffan eller springer runt utan att säga nåt/känner inte att han är blöt.
Han har aldrig sagt att han kissar eller bajsat och det märks inte på han heller..

Jag brukar ställa pottan framför teven eller han får ha paddan så sitter han still iaf 😇



Min väns barn har haft mycket magproblem och jag tror barnet är rädd, rädd för att bajsa och det blivit en ond cirkel hela grejen.
Dessutom ett barn med e n o r m vilja, så ärligt talat tror jag inte de orkat ta den striden utan bara fortsatt med blöjan..
 
@Riru
Jag hade testat utan kalsonger. Då blir det ju väldigt tydligt att det händer när det händer sas 😁 däremot blir det ju lite yvigare olyckor kanske 😂

Vår son kissar i kalsongerna men märker ingenting, han sitter kvar i soffan eller springer runt utan att säga nåt/känner inte att han är blöt.
Han har aldrig sagt att han kissar eller bajsat och det märks inte på han heller..

Jag brukar ställa pottan framför teven eller han får ha paddan så sitter han still iaf 😇



Min väns barn har haft mycket magproblem och jag tror barnet är rädd, rädd för att bajsa och det blivit en ond cirkel hela grejen.
Dessutom ett barn med e n o r m vilja, så ärligt talat tror jag inte de orkat ta den striden utan bara fortsatt med blöjan..

Ah så det går bra att flytta runt pottan, tänkte att den var tvungen att stå på ett och samma ställe.

Men nej, det problemet har vi också. En gång när han var hård i magen för läääänge sedan så gjorde det väl ont att bajsa. Så sedan dess har han vägrat typ, skrikit och gråtit och har kunnat hålla inne i flera dagar. Nu har vi blivit lite mer noga med att ser vi att han behöver bajsa så sätter vi honom på toa tills det kommer. För låter vi honom hålla det inne i flera dagar så blir det ju tio gånger värre när det väl ska ut.. Och då vet han det till nästa gång att det gör ont och håller igen återigen, och sågår det runt så.
Har blivit bättre dock, han låter mig sätta honom på toan men han blir lite ledsen och försöker knipa. Distraherar honom så gott jag kan så det funkar väl, men det är ju ingen trevlig stund :(
 
Jag följde i somras de flesta tipsen från Blöjfri på tre dagar och Oh crap, potty training. E var då 22 mån.
Hon har periodvis varit hård i magen oavsett vätskeintag och vad hon ätit, så vi har fått Laktulos utskrivet på BVC som nu har bytts mot Movicol/Laxido jr. Numer är bajsandet besvärsfritt.
 
Ah så det går bra att flytta runt pottan, tänkte att den var tvungen att stå på ett och samma ställe.

Men nej, det problemet har vi också. En gång när han var hård i magen för läääänge sedan så gjorde det väl ont att bajsa. Så sedan dess har han vägrat typ, skrikit och gråtit och har kunnat hålla inne i flera dagar. Nu har vi blivit lite mer noga med att ser vi att han behöver bajsa så sätter vi honom på toa tills det kommer. För låter vi honom hålla det inne i flera dagar så blir det ju tio gånger värre när det väl ska ut.. Och då vet han det till nästa gång att det gör ont och håller igen återigen, och sågår det runt så.
Har blivit bättre dock, han låter mig sätta honom på toan men han blir lite ledsen och försöker knipa. Distraherar honom så gott jag kan så det funkar väl, men det är ju ingen trevlig stund :(
Kanske är värt att ge lite laxerande för att komma bort från att det blir hårt och jobbigt? Även om det inte är så mycket längre.
 
Jag har försökt att potta sedan sonen var ett par veckor (13 mån nu). Det har gått i perioder, ibland fungerar toasitsen, ibland pottan, ibland inget 🙈
Nu går vi på pottan varje gång han vaknar och även vid blöjbyte eller när vi ser på honom att det är något på gång.
Det kommer alltid ordentligt med kiss när han är nyvaken och det syns att han väntar in pottan för att få kissa. Många gånger blir det också bajs på morgonen.
Vi har använt både ljud och handsignal för att visa att det går bra att kissa/bajsa nu, när vi satt honom på pottan/toan. Förhoppningen är ju att han så småningom själv ska börja visa tydligare. Han hade en period när han var runt 4-5 månader då han visade med hela kroppen att han behövde till toan.
Tanken är att börja testa utan blöja till sommaren, kommer nog att kika på blöjfri på tre dagar då.
Något jag lärt mig från Bebis på pottan-boken är att en inte bör berömma att bebisen uträttar sina behov då det inte är en prestation utan något bebis gör för sin egen skull. Men det går ju fortfarande att göra tiden på pottan mysig och rolig 👍🏻
 
Kanske är värt att ge lite laxerande för att komma bort från att det blir hårt och jobbigt? Även om det inte är så mycket längre.

Grejen är ju att det inte är hårt nu längre, han håller sig bara. Men det är ju också när han håller sig som det bli värre, eftersom det är så mycket som ska ut sen.. så därför låter vi honom inte dra ut på det längre utan får ha honom sittandes tills det kommer typ när vi märker att han behöver.
Känns som att laxerande vore att ta i då? Gör inte det också ont?
 
Grejen är ju att det inte är hårt nu längre, han håller sig bara. Men det är ju också när han håller sig som det bli värre, eftersom det är så mycket som ska ut sen.. så därför låter vi honom inte dra ut på det längre utan får ha honom sittandes tills det kommer typ när vi märker att han behöver.
Känns som att laxerande vore att ta i då? Gör inte det också ont?
Jag tänker att det finns milda laxerande där en mindre dos (regelbundet) skulle kunna göra att det blev lättare att gå på toa lite oftare. Går ju att kolla med BVC, inte ett helt ovanligt problem har jag uppfattat det som.
Men om det fungerar nu så är ju det toppen!🙂
 
Jag tänker att det finns milda laxerande där en mindre dos (regelbundet) skulle kunna göra att det blev lättare att gå på toa lite oftare. Går ju att kolla med BVC, inte ett helt ovanligt problem har jag uppfattat det som.
Men om det fungerar nu så är ju det toppen!🙂

Ah ok!
Fungerar och fungerar, visst gör han det han ska efter en stund när man sätter honom på toa, men det är ju inte en trevlig stund då det upprör honom. Han vill ju fortfarande inte bajsa även om han inte är hård i magen.
 
Ah ok!
Fungerar och fungerar, visst gör han det han ska efter en stund när man sätter honom på toa, men det är ju inte en trevlig stund då det upprör honom. Han vill ju fortfarande inte bajsa även om han inte är hård i magen.
Spånar bara nu, har han ont i magen före eller i samband med toabesök?
Lite laxerande kan ju även hjälpa där kanske?

Min son som hade lite magproblem(pga överkänslighet mot ett livsmedel) är inte heller hård imagen längre, men kan fortfarande bli lite rädd eller känna att det gör lite ont.
Lite magmedicin brukar underlätta för honom då.
Han har det på recept och barnläkaren förklarade att det i den dosen vi ger är ingen fara att ge även om allt varit normalt.
I början gav vi regelbundet en tid för att underlätta och sen fortsättningsvis för att det skulle kännas ok.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 883
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 601
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 631
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 257
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp