Bukefalos 28 år!

presentera era fälttävlanshästar

* Ras: Sv Hbl/Hannoveraner
* Ålder: 15 är hästen.
* mankhöjd: 165 cm
* meriter: LA dressyr, 125 hoppning m plac, debutant fälttävlan.
* Erat mål tillsammans: De högre LA klasserna, 130 hoppning m plac, * fälttävlan.
* Hur länge ni tränat terräng: 1 dag. haha. Hästen är precis igång efter att hon fick föl för ett år sedan, vi har tävlat lite hoppning på senaste och nu anmält till en fälttävlan till att börja med :) Innan det har vi tränat en del terräng och startat några debutanter, dock var hon på den tiden dum och ville inte hoppa vatten på nya ställen (eller ens gå ner i det) Men när hon väl ville, gick hon på ALLT! Vi hoppade hinder och linjer som ingick i 1* nivå. Nu bor vi dock med havet inpå knuten och har trännat massor med vatten, och peppar peppar så hoppade hästen vatten på totalt okänd mark på träningen igår, dessutom ett "läskigt" vatten inne bland träd/skugga i nedförsbacke utan att tveka, så det känns lovande!

ccb5c668578111e2852a22000a9e0709_7.jpg

En gammal bild från våran förra hemmabana, på den tiden den var i fint skick!
 
Jag hade för mig att jag hade presenterat min lilla prinsessa, men det verkar ej så.
So here you go!

* Ras: Oldenburg (reggad i Oldenburg, men är ca 75% anglo)
* Stam: Business - Dammen
* Ålder: Född 2010-03-15
* Mankhöjd: 160 cm.
* Meriter: Startat 4 st H90, varav vinst i den senaste på totalt 44,8 straff.
* Vårt mål tillsammans: Ha kul och se hur långt det räcker, är ju kvalad till championatet i höst och vi hoppas på fina omdömen där! Men det vore kul att rida *- eller kanske till och med **- fälttävlan (har själv bara erfarenhet av *) på henne någon gång i livet.
* Hur länge vi tränat terräng: Hoppade in henne på terrängbanan, så sedan senhösten -13.

COYKn.jpg
NEipT.jpg
4n61u.jpg
 
Kan väl inte riktigt kalla oss fälttävlansekipage än men har efter många år ståendes med ett ben halvvägs in i sporten beundrande mina vänner och även jobbat en del i fälttävlans stall för några år sedan nu äntligen bestämt mig för att börja lite smått själv.

Har väl valt en ganska otippad häst men har inte några planer på att bli världsmästare och jag känner mig trygg på henne vilket kanske är det viktigaste såhär i början?

* Ras Pura Raza Espanola, kom till Sverige som 3-åring 2006.

* Ålder 11år född. 2003

* mankhöjd 157cm på ett ungefär

* meriter Tävlas i hoppning upp till 1m, ganska stabil rosettplockare i 90-95cm och tränar banor på 110. Välriden på marken men har bara startat dressyr på klubbnivå kanske 3ggr som unghäst med runt 65% i LB som bäst men sen har det inte blivit mer pga mitt ointresse men kommer ta upp det nu när jag kan se fälttävlan som målet med det.

* Erat mål tillsammans Träna och tävla för att vi tycker det är kul! Ta fälttävlanskort under den här säsongen och debutera nästa år och sedan hålla oss på den nivån.

* Hur länge ni tränat terräng 1 gång på riktig träning så är helt gröna men träningen var en positiv överraskning. (Film finns i bild/film tråden)

3701499_medium_-_kopia_53a0931eddf2b35083ff9852.jpg


=)// Pink
 
Kan väl inte riktigt kalla oss fälttävlansekipage....

.....och det kan inte vi heller men eftersom du och jag är stallkompisar och har tränat lika många gånger (typ en hel gång) så ska jag minsann presentera min turboskogsmulle också.

* Ras SWB, sto e. Cortez ue. Strong Statement xx

* Ålder född 2001

* Mankhöjd 163 cm

* Meriter Det är nu svaren börjar blir mer oklara och vaga. :angel:
Hästen har hoppat 120 på tävling och även startat LA-dressyr. Ryttaren har lyckats ta fälttävlanskort för väldigt många år sedan men det är ingen som riktigt vet hur det gick till.

* Ert mål tillsammans Träna på allt eftersom vi verkligen behöver det. Nån gång ska vi kunna ta oss igenom en LC-dressyr, en 90 cm hoppbana. :o

* Hur länge ni tränat terräng 1½ timme. :laugh:

 
Men skolor över marken ingår inte i debutantprogrammet!:eek::D

Näe, men det ingår i mitt eget program som jag har skapat. Det kallas för Superlätt Y. Upplägget är ungefär detsamma som kür men man måste sjunga själv. Alla rörelser som man är bra på kan ingå. Det väljer man liksom själv. Poängen sätts efter hur mycket domaren garvar och kan man få domare att trilla av stolen i skrattkramper så vinner man. :laugh:
 
Jag är lite newbie än så länge på ft men jag tänker presentera hästis ändå:D

Här är då Tina!
* Ras: halvblod. imp från Polen som 2,5 åring
* Ålder: 7
* mankhöjd: ca 165
* meriter: (håll i hattarna nu!) programridning Lb:1 66% och 90cm bed. A hoppning :p
* Erat mål tillsammans: att starta h90 nu i mitten på augusti och överleva trots konkurrenter som tävlat EM:nailbiting: och sedan ta oss så långt vi kan med våra förutsättningar :up:
* Hur länge ni tränat terräng: Sedan i våras.

10333533_10201156070584243_5388463402597998747_o.jpg

10014554_842551492428498_1416819640_n.jpg
 
Då kanske man kan presentera sig här med då vi ju faktiskt har anmält till våran första debutant.
* Ras: SWB
* Ålder: född 2010
* mankhöjd: 169cm? (jag hoppas han inte har passerat 170-sträcket än fast elaka tungor säger nåt annat :p)
* meriter: några nollor upp tom 95cm lokal
* Erat mål tillsammans: Att ha kul och lära oss tillsammans på vägen
* Hur länge ni tränat terräng: 4 gånger, började i maj i år
10553394_10203092109276155_2543512365351432818_n.jpg

10428489_10152199395803549_7927856716407638007_n.jpg
 
Får väll visa mig lite och presenter min lilla fux

* Ras: Belgiskt varmblod
* Ålder: 8år
* mankhöjd: 167
* meriter: Finalist som 4 åring i belgiska hopp championatet, nollat 105 med mig, startat MSVC dock va d roligare att försöka hoppa dressyr staket och titta på lite annat runt omkring, startat en FT vägrade ut oss på vattnet men det gick ändå bättre än väntat trodde inte vi skulle komma så långt utan att herrn hade protesterat och tyckt d va läskigt att vara själv, dock tyckte han i höstas att gravar inte kunde hoppas nu gör han det utan att blinka så....
* Erat mål tillsammans: kortsiktigt starta DM i slutet av augusti (går i H90 hos oss så varför inte, klass i klassen) komma runt och ha kul, hitta varandra ordentligt i terrängen
* Hur länge ni tränat terräng: sporadiskt sen 5åring

min stora bruna har varit min främsta kompanjon i terrängen men när han blev skadad fick Ture ta över mera.

Från träning i våras
1546208_720554587997445_5713425892207801723_n.jpg
 
Jag får väl oxå presentera min häst, eftersom vi är anmälda till vår första tävling...

* Ras: SWB
* Ålder: 9 år (f. 2005)
* mankhöjd 163 cm
* meriter Final i 6-års championatet i hoppning m förra ägaren. Med mig - felfri 120 hoppning och tveksamt resultat i LC dressyr. :grin: Inte så lätt att ha en avspänd häst, när hon är rädd för domarbordet... :angel:
* Erat mål tillsammans Hålla henne frisk... Ha kul, utvecklas inom fälttävlan och tävla iaf H100 och 120 hoppning.
* Hur länge ni tränat terräng red ett par träningar för knappt två år sedan, förra året var hon skadad och i år har vi tränat lite mer, men ganska oregelbundet.

Bild från ett hoppass för ett par veckor sedan.
10524679_804005689633598_2253316039963503013_n.jpg
 
Insåg att jag inte presenterat lilla grå! A.k.a. Lofty Tiger Woods (alla hans syskon har fina, irländska namn men denna ungen fick männen i uppfödarfamiljerna till honom och hans mor bestämma namnet på, de gillar golf...). Han kallas rätt och slätt Tiger, med svenskt uttal.

* Ras: Connemara, välavlad, svenskfödd med irländsk mor. Född hos min granne och uppvuxen där till 2.5 års ålder.
* Ålder: Nu 10, född 2004.
* Mankhöjd: 155 cm, gick treårs som ponny men sen vart det bara större o han prickade önskehöjden på centimetern!
* Meriter: Treårs m dubbeldiplom o bla 999 på galopp o hoppning och gångartdiplom (självklart med en kommentar om namnet=måhända en framtida stjärna, kul...) på kvaliten med 8888 på ridprovet men sen tog det slut :angel: Han brukar dock ägna sig åt att charma domarna på connemarautställningar och få rosetter i engelska rid o hoppklasser samt få höga gångartbetyg även om han inte är någon guldvalack i utställningsringen. Vi tog oss igenom några dressyrtävlingar när han var typ 5-6 eftersom vår klubb ville ha ett lag men det är med stor tvekan godkända resultat (eh, vi kunde inte galoppera på så liten yta förrän typ... nu?). Vi red några startfälttävlan när de kom felfritt.
* Erat mål tillsammans: Eftersom vi nu ÄNTLIGEN bor på samma ort (har veckopendlat 20 mil större delen av hans liv mellan skola o honom) och matte skaffat jobb, ordnat upp sin ekonomi och skaffat släp nu i våras så hade man ju kunnat tänka sig att vi borde ha något mer mål än att bara ha kul tillsammans. Och det har vi väl till viss del, åka ut på äventyr och ha kul tillsammans! Jag vill gärna starta H90 någon gång, men det får bli när vi är redo för det. Och så måste jag ta nytt fälttävlanskort eftersom jag aldrig ridit häst innan. Men det tar vi sen, no panic med det.
* Hur länge ni tränat terräng: Jag är ju uppvuxen i Hermanstorps Kör o Ridklubb så där hoppade man ju terräng om man red för tränare. Punkt. Alla barn hoppade terräng förr. Det var lika självklart som att alla hoppade och red dressyr. Så från att jag var typ 10 kanske? Dock med rätt bristande framgångar :D Men Tiger fick ju såklart starta sin karriär på terrängbanan med lite skutt innan han hoppades in för sin löshoppningstränare. Sedan har vi väl, pga pendligen, tränat några gånger per år max. Med uppehåll på typ 3-4 år fram tills nu. Vi har väl hoppat lite 90 hinder sommaren när han var typ 5 och det var tänkt att vi skulle debutera 90 hemma men i övrigt har han inte sett så mycket. Han är dock klok som en bok och senaste kommentaren från tränaren var att han hade det i generna, han uppförde sig som att han gått jakt på Irland i hela sitt liv. Och det stämmer så bra med hans huvud! Med andra ord perfekt för en fegis som mig :love:

Efter senaste träningen:
wpid-dsc_2262.jpg
 

Liknande trådar

Fälttävlan Nästa helg är det dags för Mantorps fälttävlan, och det blir debut där för mig och min häst. Jag har inte tävlat fälttävlan på 7 år, och...
Svar
17
· Visningar
2 006
Senast: Ek3n
·
Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 052
Senast: elle12
·
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 174
Senast: Maltise
·
Fälttävlan Ja vad har era hästar för bakgrund? Hur länge har ni haft den? Vad hade den gjort innan ni köpte/låna/fick den? Vad gör den nu...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
13 344
Senast: Idasagare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp