Preventivmedel om man haft proppar

Jag är en av de som haft smärtsamma i/uttag men tycker ändå spiral är värt det! Det går ändå snabbt och det är en kort stunds smärta som sedan ger många års bekymmersfrihet. Och det är ju inte ens säkert att det kommer göra ont för dig😊
Samma här! Hade en mardrömsupplevelse när jag satte i kopparspiral pga inkompetent barnmorska som slutade på gynakuten. När jag bytte barnmorska och satte hormonspiral förväntade jag mig död och misär men det var som att dra ett plåster. Nästa byte var samma enkla procedur och jag är helnöjd. Inga biverkningar alls.
 
Jag satte in min första hormonspiral för ett par månader sedan och är supernöjd! Bästa preventivmedlet jag testat! Kostade en tusenlapp men håller å andra sidan i fem år.

Var också livrädd för att det skulle göra svinont att sätta in den. Jag hade ett möte innan med min BM där jag faktiskt fick se en riktig spiral och diskutera olika preventivmedel. Innan mötet var spiral ungefär längst ned på listan över preventivmedel jag kunde tänka mig men när jag gick därifrån var jag övertygad. (jag gjorde det under efterkontroll efter förlossning, men kan verkligen rekommendera att boka tid hos BM bara för att få lite input!)

Själva insättningen var lite obehaglig men verkligen inte att det gjorde så ont som jag tänkte innan.
 
Jag satte in min första hormonspiral för ett par månader sedan och är supernöjd! Bästa preventivmedlet jag testat! Kostade en tusenlapp men håller å andra sidan i fem år.

Var också livrädd för att det skulle göra svinont att sätta in den. Jag hade ett möte innan med min BM där jag faktiskt fick se en riktig spiral och diskutera olika preventivmedel. Innan mötet var spiral ungefär längst ned på listan över preventivmedel jag kunde tänka mig men när jag gick därifrån var jag övertygad. (jag gjorde det under efterkontroll efter förlossning, men kan verkligen rekommendera att boka tid hos BM bara för att få lite input!)

Själva insättningen var lite obehaglig men verkligen inte att det gjorde så ont som jag tänkte innan.

Ja just nu ligger det verkligen längst ner 😁 även om det börjar klättra lite efter det ni skrivit.
 
Jag har haft mardrömsinsättningar på kvinnokliniken där dom fått avbryta och tillkalla bakjouren (blev värre efter konisering). Men jag har Mirena och den räcker i 8 år som preventivmedel, så trots smärtan är det klart värt det! När den här gått ut tror jag dock det kan bli sterilisering trots att det är dyyyrt här uppe.
 
Men fy! Mina proppar var visst väldigt små, men det är bland det värsta jag varit med om.

Preventivmedel är ju verkligen en djungel, helst skulle jag vilja sterilisera mig, men vill inte punga ut flera tusen för det just nu. Sen känns det som en lång process. Men ska nog ta upp det hos bm också.

Min sterilisering krävde en bokning av tid, ett besök hos BM med påskrift av papper och sen fylla i en hälsodeklaration och sen inom två månader var det klart. Kostade 2500kr men värt det.
 
Jag hade inte så farligt ont av att sätta in spiral men det blev aldrig ”bekvämt” för mig. Stod ut kanske ett halvår.
 
Jag känner typ inget vid uttag/isättning av spiral. Lite dov mensvärk typ men behövs inget smärtstillande. Väldigt skönt att slippa ordentlig mens.

Mm ja slippa mens vore en dröm, det slapp jag med p-piller. Nu vet jag aldrig när den ska dyka upp!
 
Jag har Jaydess hormonspiral, sk minispiral (pga som minipiller). Gjort tre insättningar och två uttag och är en av dem som inte känner någon smärta alls. Ett ögonblicks (verkligen ögonblicks) obehag, sedan noll biverkningar och graviditeter och nästan ingen mens alls i tre år.

Älskar Jaydess! Tillägg: jag är extreeeemt känslig för hormonella preventivmedel, får jättemycket biverkningar av p-piller, minipiller, p-stav mm. För mig har det funkat skitbra med just hormonspiral, den släpper ut så otroligt lite hormon jämfört med andra p-medel pga verkar lokalt i livmodern istället för att dras runt i blodomloppet.
 
Ska boka tid hos barnmorska så fort jag blir frisk. Men bollar lite här under tiden 😁 som jag fattat det av googling är mina alternativ typ:
P-stav
Kopparspiral
Ev minipiller?
Kondom (ej aktuellt pga avskyr det)

Åt tidigare p-piller problemfritt i 19 år innan jag fick lungemboli. Som ingen vet orsaken på.
Som flera andra säger, ge kopparspiral en chans! Det kan ju hända att du är en av dem som inte får särskilt ont vid insättning alls 🙂
Jag har använt kopparspiral sen jag var 27, dvs även innan jag fött barn. Hade världens suraste domedags-BM som satte i den första gången, men jag klarade det på iprenen jag petat i mig innan.
 
Jag har haft hormonspiral och det funkade bra med både insättning och uttag, kändes lite men det gick bättre än jag trodde.
Däremot fungerade spiralen sådär på mig, det första dryga året var en dröm med liten, regelbunden blödning. Sen blev det trassligt med småblödningar titt som tätt eller då och då och alltid olämpligt såklart. Sen om det berodde på spiralen eller att livet var allmänt jobbigt, det får jag låta osagt, det funkade som sagt toppen när jag var toppen... :)
 
Kan p-spruta vara ett alternativ? Tänkte eftersom du ändå skrivit p-stav :)
Jag får inte äta kombinerade piller och inte ha p-ring pga att jag tydligen är för tjock för det (bmi över 30 ökar risken för blodpropp), men p-stav och} - spruta går tydligen 🤷🏼‍♀️ staven funkade inte, bödde hela tiden tills jag fick lov att ta ut den och prova sprutan istället och det funkar bra nu.
 
Jag åt minipiller förut pga migrän med aura, tycker det funkade rätt bra utöver att det är jobbigt att komma ihåg dem. För tre år sen satte jag in en hormonspiral efter jag fött barn, var också skeptisk till spiral först men jag upplevde typ bara som mensvärk vid insättningen och har inte haft någon blödning alls efter den första veckan. Så himla skönt.
 
Kan p-spruta vara ett alternativ? Tänkte eftersom du ändå skrivit p-stav :)
Jag får inte äta kombinerade piller och inte ha p-ring pga att jag tydligen är för tjock för det (bmi över 30 ökar risken för blodpropp), men p-stav och} - spruta går tydligen 🤷🏼‍♀️ staven funkade inte, bödde hela tiden tills jag fick lov att ta ut den och prova sprutan istället och det funkar bra nu.

Det vet jag inte, men ska skriva ner den på listan! Ska ta och ringa bm idag när de öppnar, så då har jag lite alternativ att ta upp :)
 
Jag har Jaydess hormonspiral, sk minispiral (pga som minipiller). Gjort tre insättningar och två uttag och är en av dem som inte känner någon smärta alls. Ett ögonblicks (verkligen ögonblicks) obehag, sedan noll biverkningar och graviditeter och nästan ingen mens alls i tre år.

Älskar Jaydess! Tillägg: jag är extreeeemt känslig för hormonella preventivmedel, får jättemycket biverkningar av p-piller, minipiller, p-stav mm. För mig har det funkat skitbra med just hormonspiral, den släpper ut så otroligt lite hormon jämfört med andra p-medel pga verkar lokalt i livmodern istället för att dras runt i blodomloppet.
Ja det är verkligen olika hur hög dos hormoner man mår bäst av. Jag hade jaydess först, funkade ok men då hade jag fortfarande en del symptom kvar kopplade till min egna hormonella cykel. Sen bytte jag till kyleena och den är helt perfekt för mig👍
 
Lite sent tips och ingen aning om det är ok för dig
P-ring eftersom den sitter i/mot slemhinna ger den betydligt lägre dos än p-piller
 
Lite sent tips och ingen aning om det är ok för dig
P-ring eftersom den sitter i/mot slemhinna ger den betydligt lägre dos än p-piller

P-ringen gav mig blodproppar och är helt off the table om man väl haft det, när jag åkte på dem fick jag förklarat för mig att de inte var ett dugg bättre än andra preventivmedel med östrogen i. Eftersom TS haft LE kommer aldrig ringarna vara ett alternativ.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 528
Senast: ExtraW
·
Kropp & Själ Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 994
Senast: snorp
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 523
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 361
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp