Preventivmedel om man haft proppar

Ska boka tid hos barnmorska så fort jag blir frisk. Men bollar lite här under tiden 😁 som jag fattat det av googling är mina alternativ typ:
P-stav
Kopparspiral
Ev minipiller?
Kondom (ej aktuellt pga avskyr det)

Åt tidigare p-piller problemfritt i 19 år innan jag fick lungemboli. Som ingen vet orsaken på.
Jag rekommenderar kopparspiral. Ja, det gjorde svinont när jag som 23-åring försökte sätta in en utan smärtlindring. Det gjorde ont, musklerna bara krampade så det gick inte att sätta in spiralen. Jag fick en ny tid med råd om att ta 800 mg ibuprofen och 500 mh paracetamol innan. Med den smärtlindringen kände jag ingenting, gick hur bra som helst. Efter jag fött barn behövdes ingen smärtlindring, det gick bra ändå. Nu är jag steriliserad.
 
Jag har satt in hormonspiral två gånger: 1 gång obedövad och då höll jag på att svimma på bussen hem 🙃 Andra gången tog jag 2 alvedon och 1 ipren och det gjorde fortfarande ont, men gick ok! Det jobbigaste var hur rädd jag var andra gången eftersom det var så smärtsamt första gången.

Gjort ett uttag och det märkte jag inte ens 😁

Jag är en av de som fortfarande får mens som vanligt med hormonspiral.
 
Jag är en av de som fortfarande får mens som vanligt med hormonspiral.
Jag tror bara det är med spiralen Mirena som man ens kan förvänta sig mensuppehåll. De mindre med lägre hormondos ger mindre och kortare mens men tror inte det är så vanligt att mensen upphör 😊

(Vet inte vilken du har dock)
 
Ja det är verkligen olika hur hög dos hormoner man mår bäst av. Jag hade jaydess först, funkade ok men då hade jag fortfarande en del symptom kvar kopplade till min egna hormonella cykel. Sen bytte jag till kyleena och den är helt perfekt för mig👍

Jag står i valet och kvalet mellan Jaydess och Kyleena just nu och undrar om du skulle vilja skriva några rader om din upplevelse med respektive variant? Jag är framför allt nyfiken på hur mycket biverkningar av gulkroppshormonet du känt av (fetare hy, hårbotten, ev finnar/akne) respektive blödningstrassel eftersom dessa ofta står i motsats till varandra. :)
 
Går nog inte in och läser här mer innan mitt besök 😂 kommer hinna bli livrädd, haha.

Jag har lyssnat på massor av preventivmedelspoddar på senaste med Helena Kopp-Kallner, gynekolog, docent vid KI och en av de bästa i Sverige på preventivmedel. För de allra flesta kvinnor (oavsett barnafödande eller ej) går spiralinsättning helt problemfritt. Det gör ont några sekunder, man kan ev känna sig lite svimfärdig en kort stund (pga s k vasovagal reaktion i kroppen) som är helt ofarligt. Jag har inte fött barn, satt in två spiraler och instämmer helt i den beskrivningen.

Ta 1 g paracetamol och fulldos av ngt antiinflammatoriskt (t ex ipren) minst en timma innan så tror jag att det kommer gå toppen. :)
 
Jag står i valet och kvalet mellan Jaydess och Kyleena just nu och undrar om du skulle vilja skriva några rader om din upplevelse med respektive variant? Jag är framför allt nyfiken på hur mycket biverkningar av gulkroppshormonet du känt av (fetare hy, hårbotten, ev finnar/akne) respektive blödningstrassel eftersom dessa ofta står i motsats till varandra. :)
Jag har redan fet hy, fet hårbotten och finnar från början, men har inte noterat att det har påverkats av spiralen. Det har nog varit som vanligt tror jag.
Med Jaydess hade jag en hel del cykliska symptom. Minns att jag mådde illa osv och att jag typ varenda månad blev orolig att jag hade blivit gravid 😅
När jag diskuterade det med gyn så bedömde hon att det var symptom kopplade till min egna ägglossningscykel och att jag behövde lite högre hormondos för att förhoppningsvis inte få ägglossning. Jag har också haft lite besvärliga insättning/uttag och utifrån det bytte jag till Kyleena så jag inte skulle behöva byta spiral lika ofta.

Är supernöjd med Kyleena. De cykliska besvär som jag hade med Jaydess försvann helt. Nu märker jag inte av några hormonella symptom alls!

Ang blödning så har jag med båda varianterna haft en regelbunden men väldigt liten mens. Så lite att det räcker med ett vanligt trosskydd första dagen när det är "som mest" och sedan använder jag faktiskt ingenting. Det blir mer som lite blodig flytning än riktig mens i mängd. Om jag inte minns helt galet så blödde jag något mer med Jaydess, men det var fortfarande en väldigt sparsam mens.
Jag har inte haft några mellanblödningar eller liknande med Kyleena. Det var rätt länge sedan jag hade Jaydess så har lite svårt att minnas, ev att jag hade lite sånt precis i början.

Kyleenas hormondos verkar vara toppen för mig iaf. Men jag är en sån som mår rätt dåligt att mina egna hormoner så jag kan nog inte ha allt för låg hormondos. Kyleena verkar vara precis lagom för mig. Tror det snart är dags för byte och då kommer jag vilja fortsätta med Kyleena :)
 
Jag tror bara det är med spiralen Mirena som man ens kan förvänta sig mensuppehåll. De mindre med lägre hormondos ger mindre och kortare mens men tror inte det är så vanligt att mensen upphör 😊

(Vet inte vilken du har dock)
Jag blir i princip helt mensfri även med lågdosspiraler. Den jag har nu "gick ut" för snart ett år sedan men fungerar fortfarande :).
 
Jag har redan fet hy, fet hårbotten och finnar från början, men har inte noterat att det har påverkats av spiralen. Det har nog varit som vanligt tror jag.
Med Jaydess hade jag en hel del cykliska symptom. Minns att jag mådde illa osv och att jag typ varenda månad blev orolig att jag hade blivit gravid 😅
När jag diskuterade det med gyn så bedömde hon att det var symptom kopplade till min egna ägglossningscykel och att jag behövde lite högre hormondos för att förhoppningsvis inte få ägglossning. Jag har också haft lite besvärliga insättning/uttag och utifrån det bytte jag till Kyleena så jag inte skulle behöva byta spiral lika ofta.

Är supernöjd med Kyleena. De cykliska besvär som jag hade med Jaydess försvann helt. Nu märker jag inte av några hormonella symptom alls!

Ang blödning så har jag med båda varianterna haft en regelbunden men väldigt liten mens. Så lite att det räcker med ett vanligt trosskydd första dagen när det är "som mest" och sedan använder jag faktiskt ingenting. Det blir mer som lite blodig flytning än riktig mens i mängd. Om jag inte minns helt galet så blödde jag något mer med Jaydess, men det var fortfarande en väldigt sparsam mens.
Jag har inte haft några mellanblödningar eller liknande med Kyleena. Det var rätt länge sedan jag hade Jaydess så har lite svårt att minnas, ev att jag hade lite sånt precis i början.

Kyleenas hormondos verkar vara toppen för mig iaf. Men jag är en sån som mår rätt dåligt att mina egna hormoner så jag kan nog inte ha allt för låg hormondos. Kyleena verkar vara precis lagom för mig. Tror det snart är dags för byte och då kommer jag vilja fortsätta med Kyleena :)

Tack snälla för utförligt svar! Troligast är det kanske hugget som stucket dem emellan och då lockar ju 5 år såklart. :)
 
Jag står i valet och kvalet mellan Jaydess och Kyleena just nu och undrar om du skulle vilja skriva några rader om din upplevelse med respektive variant? Jag är framför allt nyfiken på hur mycket biverkningar av gulkroppshormonet du känt av (fetare hy, hårbotten, ev finnar/akne) respektive blödningstrassel eftersom dessa ofta står i motsats till varandra. :)

Jag är inne på min andra jaydess nu. Har inte haft mens alls med den, men har alltid haft väldigt lite blödning även utan preventivmedel.
Första året har jag haft lite acne på hakan båda gångerna. En eller ett par finnar då och då.
Jag hade mer problem med acne och humöret på minipiller och p-ring som jag hade innan barnen.
 
Jag står i valet och kvalet mellan Jaydess och Kyleena just nu och undrar om du skulle vilja skriva några rader om din upplevelse med respektive variant? Jag är framför allt nyfiken på hur mycket biverkningar av gulkroppshormonet du känt av (fetare hy, hårbotten, ev finnar/akne) respektive blödningstrassel eftersom dessa ofta står i motsats till varandra. :)
Jag har haft stora problem med acne på p-piller, men har noll med Jaydess. Får några plitor dagarna innan mens ibland, men har verkligen fått jättefin hy. Inte fet, mer torr i så fall, och normal hårbotten.
 
Lycka till idag!

Nu är det kanske inte intressant för dig, snart har du den på plats.

Men jag har haft både kopparspiral och hormonspiral.

Med kopparspiralen blödde jag 20 dagar i månaden, med hormonspiralen blödde jag aldrig, mensen upphörde helt.

Har aldrig gjort ont vid vare sig att sätta in eller ta ut, typ ett litet nyp i skinnet sen har det varit klart 👍
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 528
Senast: ExtraW
·
Kropp & Själ Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 992
Senast: snorp
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 523
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 361
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp