Vad har du för källor att bordsben var sexualiserade (som inte var ifrån Marryats berättelser)?
Jag läste det för länge sedan. Men när jag nu googlade verkar det inte stämma.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad har du för källor att bordsben var sexualiserade (som inte var ifrån Marryats berättelser)?
Radio och gammelmedia har väl visat sådana fakta? Möjligen mer i Storbrittannien på den victorianska tiden än här in norrr? I högre ståndsmiljöer?Vad har du för källor att bordsben var sexualiserade (som inte var ifrån Marryats berättelser)?
Vi har ju sedan länge tillbaka hört från många håll och under många formuleringar att "det är helt ok att folk är gay, bara de inte skyltar med det".Du skriver om att du anser att det är problematiskt med normbrytande eftersom det är vad du själv och dina lgbtqa vänner anser. Nu är det som sagt högst 5% om man räknar in alla normbrytande som går i paraden. Varför tycker du att det är så kontroversiellt att du anser att det borde delas upp i mindre och mer normbrytande eftersom du och dina vänner ser det som ambivalent? Som jag skrev tidigare, Pride skapades genom en enighet i USA till följd av Stonewall upploppet där inte bara normbrytande utan även 'normala' lgbtqa gjorde uppror mot dåtidens förtryck.
Det är väl bra att du inte tycker det är något problem för de normbrytande delarna av tåget även om du har förståelse för att människor utanför pride har det, het och gay. Ffa både gay och het barnfamiljer. Ska jag förstå det som att du är för en uppdelning av norm och normbrytande pride tåg? Varför? För att ta extra hänsyn till barnfamiljer? Eller högerextremister, islamister och SD?
Det är ju just de grupperna som det är bra att de chockas och upprörs. Pride är inte, och har aldrig varit det, för alla. Eller vissa delar av pride är acceptabla för vissa och inte för andra. Hur tänker du dig då för att inte vara ambivalent, ska de normbrytande grupperna ha sitt eget tåg? Ja, det är otroligt maffigt med Pride precis som det ska vara. En stor hyllning och fest för alla lgbtqa, normbrytande, barnfamiljer, ikea VVV bögar och flator. Ska de uteslutas för att tänka på barnen, då försvinner själva grundtanken med Pride.
Om dina vänner och du känner er ambivalenta, ja då är det bara att vare sig gå eller titta. Problem löst. Eller ska jag tolka det som att normbrytande delar kanske ska uteslutas så de kan gå på egen hand så andra slipper vara ambivalenta?
Vi har ju sedan länge tillbaka hört från många håll och under många formuleringar att "det är helt ok att folk är gay, bara de inte skyltar med det".
Det är en myt.Radio och gammelmedia har väl visat sådana fakta? Möjligen mer i Storbrittannien på den victorianska tiden än här in norrr? I högre ståndsmiljöer?
OK - du är sannolikt mycket mer påläst än jag.Det är en myt.
Vi har ju sedan länge tillbaka hört från många håll och under många formuleringar att "det är helt ok att folk är gay, bara de inte skyltar med det".
Tillbaka in i garderoben med dig! Eller om du bara måste, var det mest normiga av alla normer.
Inte direkt. Jag har inte lyckats fatta vad du argumenterar för riktigt.Utifrån att detta är en fortsättning på @MJLees svar till mig: är detta kommentarer om mig och mina inlägg?
Funderar lite kring vissa delar av det som diskuterats här. Stort fokus verkar ligga på de delar av Stockholm Pride som sticker ut, och känner att för den som aldrig varit med, så är det lätt att tro att hela evenemanget är så, och främst är det väl för att mycket av det som publiceras är dessa delar. Och det finns det nog flera anledningar till, som att det är mer intressant att fånga det som sticker ut. Går man längs en gata med gråa hus, och sedan råkar man på ett chockrosa hus, så är det nog det huset man vill fota, och det är troligt att folk är mer benägna att läsa och dela en sådan artikel.
Kanske problemet inte är vad som finns/inte finns på Pride, utan vad som publiceras kring det hela, och hur. Och det är ju inget Pride kan lastas för.
Det är lätt att bli upprörd av sådant som är främmande, och lösningen på det, är inte att förbjuda det, utan att bjuda in det främmande, lära sig mer om det, och upptäcka att det inte är farligt.
Det är jobbigt att gå emot den naturliga rädslan för det främmande, det är sant, men det är därför man behöver bjuda in det. Men det finns ingen som kräver att man blir homosexuell, eller transsexuell, eller vad som helst, bara för att man bjuder in sådana personer till att vara en naturlig del av det välbekanta.
Man måste inte vara HBTQ+ för att acceptera att andra är det. Man måste inte tro på en gud, för att kunna acceptera att vissa gör det. Man måste inte ...
Inte direkt.
Jag har inte lyckats fatta vad du argumenterar för riktigt.
Kanske så här: om det du argumenterar för är att Pride borde tona ner sig, då argumenterar jag mot det. (Jag tycker att det är mycket större problem att Pride är så mainstream, kommersialiserat och med högt prisläge.)Men svaret är inte nej?
Och du har då inte tänkt tanken att det blir lite märkligt att du svingar vilt för att argumentera emot något som du inte vet vad det är? Det känns som att du (som vanligt när det gäller mig) antar att jag tycker någonting som du måste positionera dig emot, och som du helst vill koppla ihop med konservativ och nationalistisk höger och allt annat som du inte definierar dig själv som.
Det blir tröttsamt och jag känner inte att det finns någon mening för mig att lägga energi på att utveckla mina tankar för dig, eftersom jag upplever att du mest är ute efter att vrida dem i ditt eget syfte att få positionera dig emot mig. Vi har ju haft den här diskussionen många gånger tidigare i andra trådar, så jag hoppas att du respekterar att jag faktiskt inte orkar försvara mig mer just nu.
Jag måste nog säga att jag inte riktigt förstår exakt vad du tycker är problematiskt. Är det att du själv inte vill se vissa saker? Att du inte tycker att barnfamiljer (oavsett vilken konstellation) ska behöva se det? Att det upprör normie-tv-tittare som aldrig skulle gå på Pride själva, så att motståndet mot rörelsen växer?
Jag förstår om du känner dig ansatt, och jag ställer frågor till dig på ett uppriktigt menat sätt som jag exempelvis inte skulle göra till vissa andra i tråden som bara är inskränkta och skenheliga.
Har någon besökt Pride hittills i år?
Fast att vara hbtq-person är att bryta normer, så att fokus ligger där är inte jättekonstigt.Jag blir så frustrerad på att allt fokus på pride hamnar på normbrytande. Pride är en dag för alla. Och känner man sig obekväm, barnfamilj eller inte. Antingen gå i tåget så slipper du se normbrytning öht. Eller om du står och tittar på, vänd dig bort de fem minuter det tar för normbrytande att gå förbi. Återigen, Pride handlar om att samla alla, och att en enda dagen gemensamt komma ihåg vad som förenar.
Naturligtvis är inte alla inom communityn eller de som stödjer pride en homogen grupp. Politiskt, kulturellt eller socioekonomiskt. Det är inte en monolit, tvärtom. Men om man inte en enda dag om året sluter upp i solidaritet för alla inom communityn, då har man helt missat avsikten med pride. Ska alla politiska partier ha sin egen pride? Eftersom de riskerar att stöta sig med de som inte vill att politik ska blandas med pride?
Visa bifogad fil 188977