Princess Divas sarutveckling

hastflicka

Trådstartare
Da jag fatt flera privata forfragningar hur saret utvecklar dig tankte jag att det kanske kunde vara interessant for manga har att se hur saret utvecklats fran borjan tills nu nar hon ar opererad och har fatt saret stangt och hennes "skin graft" ar utford.
Jag tar garna emot komentarer ... da jag ar dum som en hona pa sar och sjukdommar. lol
Bland annat sa har hon ju kompresser tejpade over sarkanterna som jag inte far rora har de sagt, men i hemgangs instructionerna star det tydligt att sarkanterna kan fa olika farger och beskrivning vad det betyder om det hander. (huh?) Jag antar att de menar om kompresserna ramlar av? Eller nat? For jag aker in om det verkar mysko nagonstans.

Sa har sag det ju ut fran borjan
14313727690_b2c506e375_o.png

14313727540_d0bc4c8e14_o.png


Sedan kom vi till Stromsholm med en liten annan syn pa hur man tar hand om ett sadant sar. Det blev (som vantat fran forsta veterinaren) infecterat sa hon fick ligga inne pa Stromsholm under en vecka. Nar hon da kom hem hade hon det har bandaget
14407237868_ff035b57a4_o.jpg


Det satt dock inte mer an ett par dagar da "sar experten" kom tillbaka fran semestern och inte gillade hur den inlaggningen rorde sig. Hon valde da att sy fast bandaget, dels gick det att fa det att sitta still, men ocksa strackte det ut huden sa att den kommande "skin graft", som behodes for att tacka saret, kunde bli mindre.
14599539636_3360399a6e_o.jpg

14618774441_169db264e2_o.jpg


Hon opererades i Fredags och nu har hon ytterligare ett "festligt" bandage ... den har gangen har hon en pyjamas pa sig. lol
14455419787_208ab25574_o.jpg


Det haller draneringen pa plats. En mycket interessant dranering faktiskt. Den fungerar som en vacum sug och det for med sig att om "bollen" inte haller sig intryckt maste vi komma in da det innebar att det kommer luft in till saret.
14455167440_5b9eddf0de_o.jpg
 
Hon har ett aktivt drän. Ganska vanligt inom sjukvården på kirurgiska operationer i buk. Brukar sitta ett par dagar innan det stängs av och så ser man om det fylls på vätska. Om inte dras dränet. Hoppas det läker fint nu. :)
 
Hu!
Och jag tyckte min ponny var "dyr" som behövde träffa veterinären två gånger på samma dag.

Jag hoppas hon läker fint, lilla vovvan!
 
@Christensen1 Kirurgen kallade det for en "vacuum drenering". Jag tommer det flera ganger om dagen och det ar jatteviktigt att "bollen" stannar hoptryckt da det ar vad som ger suget och vad som ocksa talar om att det inte kommer in luft i saret. Vi ska in Stromsholm i morgon for koll och om det inte dranerar langre ta bort det ... men sa pass mycket som fortfarande kommer tror jag nog att det far stanna ett tag till.
 
@Christensen1 Kirurgen kallade det for en "vacuum drenering". Jag tommer det flera ganger om dagen och det ar jatteviktigt att "bollen" stannar hoptryckt da det ar vad som ger suget och vad som ocksa talar om att det inte kommer in luft i saret. Vi ska in Stromsholm i morgon for koll och om det inte dranerar langre ta bort det ... men sa pass mycket som fortfarande kommer tror jag nog att det far stanna ett tag till.
Ja det är ett lågvakumdrän. Kallas inom vården för aktivt drän dvs drän med sugfunktion, till skillnad mot passiva drän där vätskan rinner ut av sig själv.
 
Tack for forklaringen @Christensen1 I min (mycket outbildade) uppfattning fungerar det mycket battre an de som rann ut av sig sjalva. Dels lacker hon inte overallt, dels sa kommer det ut mycket battre. Jag bara hoppas att det fungerar sa bra som Kirurgen vill.
 
Det hopsydda saret ar nu lite svullet och lite varmt pa insidan av benet.:( Nu finns det ocksa en liten "bubbla" som ser vatskefylld ut. Vi ska tillbaka for koll idag ... hoppas att det inte ar sa farligt.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 221
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 386
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp