Bukefalos 28 år!

Pris för parning?

B

blondi3958

Vi skall köpa en svensk lapphunds hane, och tänkte eventuellt avla på honom senare.
Han kommer att ställas ut av uppfödaren.

Vad kan man ta i betalt för att låta sin hane para en tik?
 
Hör med din rasförening för närmare info. Det varierar nämligen. Inom min ras tar man 800 kr för själva språnget och sedan får man 10 % av valppriset för alla valpar som säljs.
 
fråga uppfödaren är nog det lämpligaste.
personligen tycker inte jag att man ska avla på vad som hellst men de ser du ju när du får honom utställd :idea:
min faster har border collie. båda har gjort godkännt vallhundsprov eller va de nu var, flera har frågat om betäckning men hon vill inte efterosm den ena är väldigt nervig av sig och sådant ska man inte avla på.
jag skulle aldrig välja hund efter endast uteseende, det är även temperament som spelar in och sådant. lika gäller med hingstar.
visst min fasters hund är väldigt fin men med det temperamentet och hans nerver skulle det inte bli någon bra avkomma.
 
Nej visst skall man inte välja på utseendet.
Om hunden har bra temprament och visar u.a. på hd- röntgen så kanske vi avlar lite på honom.
Föräldrarna hade tydligen bra stam :)
 
Det beror främst på hur pass meriterad hanen är. Vilka titlar han har inom viltspår, jakt och utställning (och liknande). Vilka linjer han har bakom sig, kanske har han unika kombinationer av bra hundar osv osv.

Men en omeriterad hane som parar första gången (alltså vet man inte vad han lämnat tidigare) brukar vara bra mkt billigare än en riktig stjärna.
 
Inte inom min ras. Där gäller samma pris för alla hanar oavsett meriter! Man tar även ut samma pris för alla valpar oavsett hur meriterade föräldrarna är. Jag tycker egentligen att det är lite knasigt. Någon form av belöning ska man väl ändå ha för att man meriterat sina avelsdjur...
 
Priset för valpar är oftatst ungefär detsamma, det är lite knepigt tycker jag! Tja, olika det här... det bästa är väl att höra sig för bland rasfolk och kolla vad som är skäligt.

mvh Ishtar
 
Hmm, varför börjar man planera för det om man köper en hund för sällskap? Okey om man är en uppfödare som köper en hane för att ha som avelshund, men annars? :confused:

Om hanen är mycket välmeriterad, inom flera grenar så brukar det kosta lite mer. En av hanarna vi använt kostade 1200 kr för språnget och sen 300 kr per levande tass :p Vi fick 7 valpar så för oss kostade den kullen i ren parningsavgift 9600 kr. Sen tillkommer ju mat, veterinär, leksaker etc under deras 8 veckor hos oss.

Men i normala fall brukar hanen sällan kosta mer än 1200 kr i språngavgift och sen runt 400-800 kr per levande valp. :)
 
Men eftersom uppfödaren skall ställa ut honom så får han ju lite meriter och så.
Så då kan man ju tjäna en slant på att avla med honom :D
 
Hmm, jaja. Alla tänker olika.

Jag köpte inte min valp nu för att börja planera för hennes parning om sisådär 3 år :smirk: Dock så ska hon få valpar OM hon blir snygg, meriterad (Svårt att få en svarting lika meriterad som Gul eller Tigrerad dock :() och frisk. Detta eftersom hennes stamtavla är den intressantaste blandningen på lääänge.. Välkända, friska topphundar ända bak till 1890-talet! :)

Det var dock min uppfödare som frågade det när vi pratades vid sist. Om jag var intresserad av att göra det senare i hennes liv så ville han att jag skulle veta att han gärna hjälper till med val av hane etc, och antagligen ville ha en valp därifrån :p

Men som sagt, vi får se om det händer eller ej.
Man kanske ska börja drömma om att hon får 17 valpar, så att jag får in 170.000 kr - parningsavgifter? :devil: :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: Elvasaga
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 040
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 368
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 812
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp