Pris på föl?

E

ekeby

Har ett halvblodssto som i år fått ett föl efter QE som jag har tänkt att behålla. Stoet är nu drätig med Irco Mena och detta föl hadde jag tänkt att sälja (möjligtvis lite tveksam om det blir ett sto). Det jag undrar är vad jag ungefär kan ta för ett sådant föl (utan någon stor exteriör avvikelse). Stoet är e: Turban Rose och är helsyster till internationell svårklasshäst i hoppning U:har också gått svår hoppning (kwpn).
Håller själv på med NF uppfödning så jag är inte hemma i halvblodspriserna. Har själv en egen priside men vill gärna se vad ni andra tycker.
Tack på förhand.
 
Jag gissar runt 40 000...Irco Mena -Turban Rose är ju inte fy skam.... ;)
 
Tack för samtliga svar. Ville bara få en grov uppskattning på vad den kunde bli värd då det inte finns så många föl på annons med den typ av prestation på moderssidan. Hade nog tänkt mig ett högre pris men får väll se när det är, och om det blir, dax att sälja.
 
Egentligen borde väl priset ligga lite högre med tanke på prestation på mödernet och vilken far fölungen har. Det som märkts i år är att fölpriserna har varit ganska låga.Om man jämför fölakutionen på Falsterbo i år med förra året så kan man se den trenden. Jag var på fölauktionen på Zangersheide och blev förvånad över vilka förhållandevis låga priser det var på fölen där.
 
Det beror ju lite på vad ditt sto presterat också. Hur hon ser ut. Ser hon (har de förutsättningarna)ut som en avkomma till en svårklasshäst eller är hon ett dålig exemplar?

Rätt viktigt anser jag.
 
Tror alla gånger du kan få mer än 40 000:- dvs om allt är som det ska med fölet, extreiört korrekt osv. lite beroende på om det är ett sto el. en hingst också, givetvis också lite beroende vad det finns för prestationer bakom stoet. Lycka till med ditt kommande "stjärnämne", det låter onekligen som en spännande kombination. :d :banana:
 
Jag tror att priset har mycket att göra med efterfrågan!! Just nu tycker jag att man får relativt bra för sina hbl föl med bra stam, extriör m.m. Sedan beror det nog också på vart i landet man bor.

Själv har jag haft tidigare en liten tanke på att sälja min lilla fölchampion. Självklart vill man ha ett bra pris men min tanke var att för mig är det viktigt att hon hade kommit till en sattsande ryttare o fått möjlighet att visa vad hon går för. Rätt köpare lite lägre pris?! Det höjer ju avelstoets värde o kommande föl.
 
Jag "ligger efter" att läsa Ridsport.
Så igår kväll roade jag mig med att läsa del 2, den med annonserna.

Jag hade ju då X antal nummer jag läste i, och jag kan säga att MÅNGA av fölen var med flera ggr!
Inte bara två nummer efter varandra som man kan annonsera för att få billigare, utan de återkom i nummer längre fram.
De som gjorde det, var de lite dyrare fölen, de som hade både bra stam, kanske bra premieringspoäng, samt mamma som själv presterat bra på tävlingsbanorna.

Jag blev förvånad, jag trodde priserna på föl låg på det som här i tråden föreslagits?! :confused:
Men tydligen var det inte så, för säljarna blev ju inte av med fölen!
 
Inte till dig utan till moderatorn: Varför får den här tråden ligga kvar och inte min? De är ju exakt likadana?
 
Priset 40000kr för denna fölunge tycker jag personligen är ett alltför lågt pris. Tyvärr är det så att om man inte är en känd uppfödare så är det väldigt svårt att få ut de priser som hästarna egentligen är värda. Sedan kan man ju även studera köpes annonserna på detta forum och se vad folk efterfrågar
"svårklassämne önskas köpa, skall ha internationellt erkänd toppstam, pris max 15000kr"

Som med all annan försäljning gäller det att finna RÄTT köpare.
 
En prisfråga på en av mina hästar som var formulerad exakt som den här. Den fick väl 5 svar och sen plockades den, tjopp!
 
Jag måste säga att jag aldrig sett annonser där folk efterfrågat SÅ billiga unghästar!
Visst, det finns många som vill ha enormt utbildade läromästare för alldeles för låga summor, men jag har faktiskt inte sett ngn som trott de kan få så billig, SÅ lovande unghäst?! :confused:

Men den "rätta" köparen väljer väl hellre den billigare lika bra hästen?
Och jag tycker det verkar som om det är köparnas marknad nu, man kan hitta förhållandevis billiga unghästar som har bra stam.
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 929
Senast: ameo
·
Avel Allt lutar nu åt att jag ska betäcka mitt sto till våren, om allt går som det ska *nervös* Men det behövs ju en pappa också ;) Jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 941
Senast: superstar
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 483
Senast: Guld
·
S
Avel \"Måste\" man ta föl..? Märklig fråga kan tyckas men... Jag har ett halvblodssto på 14 år, hyfsat trevlig och så men exteriört ingen...
Svar
11
· Visningar
1 333
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp