Privatryttare ej välkomna...

Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet.

I den klubben som jag är med (än så länge) så jag har under en längre period, märkt att vi som är privatryttare inte ses som att kunna tillföra något positivt till klubben. Utan det är ridskolan som räknas och vi som är privatryttare - både de som står uppstallade på anläggningen, och vi som endast löst anläggningskort - ses som en stor belastning för klubben.

Det försvåras mer och mer för oss till förmån för ridskolan, genom att tillgänglighet till anläggningen minskas till ett minimum. Tidigare hade privatryttarna en tillgång till en egen bana på 20x40 m, från och med i höst är denna tillgänglig efter att ridskolan stängt för dagen. Om man inte åker in och rider på dagen. Svårt när man har barn som går i skolan, eller jobbar rak vecka.

En annan ridskola där har man helt enkelt höjt uppstallningsavgiften så pass att folk inte har råd att stå kvar och tagit bort möjlighet för privatryttare att ha någonstans att rida.

Är detta en vind som blåser över hela Sverige? Ut med alla privatryttare från föreningar som bedriver ridskola? Vill man inte vara en klubb för alla.

Klubben jag är med i, ansåg tidigare att privatryttarna var ett viktigt ben för klubben. Lika viktigt som ridskoleeleverna! Tyvärr verkar det vara som bortblåst.

Vi får höra att det finns privata ridhus för oss att rida i, men nu när jag kollat upp vilka alternativ jag har. Så visar det sig att de flesta privata ridhus är till för de som står uppstallade vid ridhuset. De som tar emot utifrån har bokningssystem och man kan alltså inte bestämma sig samma dag att åka in.

Så bara för att det finns väldigt många privata ridhus betyder inte att de är öppna för kreti och pleti. Dessutom gillar jag detta med att vara med i en klubb och kunna rida på en anläggning där jag själv kan vara med och påverka. Eller är det jag som börjar bli mossig och gammal.

Hur som helst så tycker jag det är en sabla trist utveckling - varför ska man ställa ridskoleryttare mot privatryttare? När jag var ridskoleryttare så såg jag verkligen upp till de privatryttare som fanns på anläggningen. Så ville jag också ha det.

Nu är man alltså bara välkommen så länge men rider på ridskolan - skaffar man egen häst då är man inte välkommen längre :(.

Tänk om detta vore i fotbollsklubb! Nä nu får ni elitspelare faktiskt spela i en annan klubb - för nu ska vi öka på knattefotbollen. Det är ju bara helt galet!

Jag har fått till mig att vi privatryttare åker ut för kommunen inte vill betala för privatryttare (kommunen ger ridskolan bidrag för anläggningen). Men så är det ju även i stora fotbollsklubbar och ishokeyklubbar. Där får ju till och med elitspelarna lön för att spela.... Alltså inget argument som jag köper.

Hur ser ni övriga på denna trend - om det nu är en trend?

/Lizzie
Helt normalt, häromkring har alltid ridskolan gått först och privatryttare får anpassa sig. Dock så har en del ridskolor fått dra ner på privathästar pga platsbrist när boxar osv har byggts ut. Men det har ju inte med att göra att dom vill ha bort privatryttarna. Jag har alltid undvikit ridskolor pga platsbristen. Sen att vissa höjer avgifter är nog mycket för att dom.

Sen har jag aldrig upplevt på någon av dom två ridskolor som jag växte upp på att privatryttarna ville ha med oss ridskoleryttare att göra, det var alltid ett vi och dom. Så att dom försvinner från friskolorna härifrån gör enligt mitt tycke inte särskilt mycket faktiskt.
 
Senast ändrad:
Jag är alltså lite bortskämd med att privatryttare har haft en egen bana tillgänglig varje kväll... Så har det varit sedan 1995...

/Lizzie
Verkligen, vilken lyx!
Alla ridskolor jag vet om prioriterar ridskoleverksamheten, privatryttare har tillgång när ridskolan inte behöver ridbanorna. Hur stor tillgång det varit beror på hur bra ridskolan går/hur många elever de har. Ingen ridskola tackar ju nej till fler ridande om de har möjlighet att utöka antal grupper, det skulle aldrig funka ekonomiskt. Jag är van vid att man får rida i ridhuset dagtid eller sena kvällar, ibland strötider lediga.
Samma sak kring uppstallning, boxarna använda i första hand till ridakolehästar och i andra hand till privata.

Så har det varit på alla ridskolor jag varit i kontakt med, nu och när jag var barn.
 
Min känsla är att för säg 20 år sedan ställde privatryttarna upp väldigt mycket ideellt i tävlingssektion, styrelse m.m
Detta gjorde att de dels hade en tydlig röst ur "synvinkel och dessutom drog runt verksamhet som bidrog till föreningens ekonomi.

Idag när det är svårt att få privathästägare att arbeta ideellt är ridskolan både det som för in nya styrelsepersoner och den stora inkomsten. Det är ridskolan som får bidrag . Privatryttarna är plötsligt inte så viktigt alls för föreningen.
Detta kan jag hålla med om!

Tidigare ville man ha tävlingsryttare som reklampelare. Så är icke fallet numera.

/Lizzie
 
Detta kan jag hålla med om!

Tidigare ville man ha tävlingsryttare som reklampelare. Så är icke fallet numera.

/Lizzie
Handlar det inte om annat än ”vill”?
Jag tror ingen har något emot privatryttare, det är andra omständigheter som driver på detta. Idag är ju folk generellt mindre benägna att lägga tid på föreningsliv, då förändras hela föreningskulturen.
 
Det har väl alltid varit lite tufft att få ridskoleverksamhet att löna sig. Och rent krasst tjänar man ju mer pengar på ridskolehästar/ridskoleryttare i det fallet än på några få privatryttare som vill rida mer och då gör att inköpta ridskolehästar och avlönade ridlärare inte kan dra in lika mycket pengar.
Jag ser inte det som några konstigheter direkt att man prioriterar det som gör att verksamheten kan överleva i ett tufft ekonomiskt klimat.
 
Detta kan jag hålla med om!

Tidigare ville man ha tävlingsryttare som reklampelare. Så är icke fallet numera.

/Lizzie
Nej. För en mindre förening är tävlingsryttare ofta de som hjälper till minst- de tävlar ju så mycket själva...
Men stora klubbar med ambitioner på lag i elit är en annan sak. Då kan ju bra tävlingsekipage ge sponsorer och dra in pengar den vägen.
 
Min känsla är att för säg 20 år sedan ställde privatryttarna upp väldigt mycket ideellt i tävlingssektion, styrelse m.m
Detta gjorde att de dels hade en tydlig röst ur "synvinkel och dessutom drog runt verksamhet som bidrog till föreningens ekonomi.

Idag när det är svårt att få privathästägare att arbeta ideellt är ridskolan både det som för in nya styrelsepersoner och den stora inkomsten. Det är ridskolan som får bidrag . Privatryttarna är plötsligt inte så viktigt alls för föreningen.
Absolut var de stora tillgångar för föreningen för 20 år sedan! Idag och senaste åren är de mer väldigt krävande kunder som "minsann betalar".
 
Har det då funnit privatuppstallning på de ridskolorna?

För om det inte finns privatuppstallning förstår jag att ridskolan absolut går först.

/Lizzie
Min klubb har privatuppstallning. Ridskolan har företräde så bara att anpassa sig. Finns bara ett ridhus och två paddockar, där ridskolan inte är kan man va.

Där jag hade min egen häst uppstallad hade ridskolan också företräde. Där fanns också 2 paddockar men de hade 2 ridhus, så gick väldigt ofta att rida i det ena ridhuset när det pågick ridskolelektioner förutom de dagar då det var specialträningar för privatryttare, t ex. Dressyr eller hoppning.

Tycker inte det är något konstigt med det, så har det alltid varit här.
 
På ridskolan jag rider på så finns två ridhus, ett stort och ett litet. Det lilla är ledigt för privatryttare i princip varje dag.
En timme varje dag så är lektionerna i lilla ridhuset och då är stora ledigt för privatryttare (den tiden går på löpande schema så man får ha koll på när den timmen är om man vill rida i stora)

Ridskolan går alltid först
 
Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet.

I den klubben som jag är med (än så länge) så jag har under en längre period, märkt att vi som är privatryttare inte ses som att kunna tillföra något positivt till klubben. Utan det är ridskolan som räknas och vi som är privatryttare - både de som står uppstallade på anläggningen, och vi som endast löst anläggningskort - ses som en stor belastning för klubben.

Det försvåras mer och mer för oss till förmån för ridskolan, genom att tillgänglighet till anläggningen minskas till ett minimum. Tidigare hade privatryttarna en tillgång till en egen bana på 20x40 m, från och med i höst är denna tillgänglig efter att ridskolan stängt för dagen. Om man inte åker in och rider på dagen. Svårt när man har barn som går i skolan, eller jobbar rak vecka.

En annan ridskola där har man helt enkelt höjt uppstallningsavgiften så pass att folk inte har råd att stå kvar och tagit bort möjlighet för privatryttare att ha någonstans att rida.

Är detta en vind som blåser över hela Sverige? Ut med alla privatryttare från föreningar som bedriver ridskola? Vill man inte vara en klubb för alla.

Klubben jag är med i, ansåg tidigare att privatryttarna var ett viktigt ben för klubben. Lika viktigt som ridskoleeleverna! Tyvärr verkar det vara som bortblåst.

Vi får höra att det finns privata ridhus för oss att rida i, men nu när jag kollat upp vilka alternativ jag har. Så visar det sig att de flesta privata ridhus är till för de som står uppstallade vid ridhuset. De som tar emot utifrån har bokningssystem och man kan alltså inte bestämma sig samma dag att åka in.

Så bara för att det finns väldigt många privata ridhus betyder inte att de är öppna för kreti och pleti. Dessutom gillar jag detta med att vara med i en klubb och kunna rida på en anläggning där jag själv kan vara med och påverka. Eller är det jag som börjar bli mossig och gammal.

Hur som helst så tycker jag det är en sabla trist utveckling - varför ska man ställa ridskoleryttare mot privatryttare? När jag var ridskoleryttare så såg jag verkligen upp till de privatryttare som fanns på anläggningen. Så ville jag också ha det.

Nu är man alltså bara välkommen så länge men rider på ridskolan - skaffar man egen häst då är man inte välkommen längre :(.

Tänk om detta vore i fotbollsklubb! Nä nu får ni elitspelare faktiskt spela i en annan klubb - för nu ska vi öka på knattefotbollen. Det är ju bara helt galet!

Jag har fått till mig att vi privatryttare åker ut för kommunen inte vill betala för privatryttare (kommunen ger ridskolan bidrag för anläggningen). Men så är det ju även i stora fotbollsklubbar och ishokeyklubbar. Där får ju till och med elitspelarna lön för att spela.... Alltså inget argument som jag köper.

Hur ser ni övriga på denna trend - om det nu är en trend?

/Lizzie
Jag ser det som inget konstigt alls. Ridskoleverksamheten har förtur till ridhus.
Stall med eget ridhus utan ridskoleverksamhet kan var flera skäl välja att inte ta folk utifrån. Ibland helt välja bort dessa och ibland vissa uppbokningssystem.
Folk får anpassa sig efter verksamheten helt enkelt och vad som gäller på respektive anläggning :)
 
Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet.

I den klubben som jag är med (än så länge) så jag har under en längre period, märkt att vi som är privatryttare inte ses som att kunna tillföra något positivt till klubben. Utan det är ridskolan som räknas och vi som är privatryttare - både de som står uppstallade på anläggningen, och vi som endast löst anläggningskort - ses som en stor belastning för klubben.

Det försvåras mer och mer för oss till förmån för ridskolan, genom att tillgänglighet till anläggningen minskas till ett minimum. Tidigare hade privatryttarna en tillgång till en egen bana på 20x40 m, från och med i höst är denna tillgänglig efter att ridskolan stängt för dagen. Om man inte åker in och rider på dagen. Svårt när man har barn som går i skolan, eller jobbar rak vecka.

En annan ridskola där har man helt enkelt höjt uppstallningsavgiften så pass att folk inte har råd att stå kvar och tagit bort möjlighet för privatryttare att ha någonstans att rida.

Är detta en vind som blåser över hela Sverige? Ut med alla privatryttare från föreningar som bedriver ridskola? Vill man inte vara en klubb för alla.

Klubben jag är med i, ansåg tidigare att privatryttarna var ett viktigt ben för klubben. Lika viktigt som ridskoleeleverna! Tyvärr verkar det vara som bortblåst.

Vi får höra att det finns privata ridhus för oss att rida i, men nu när jag kollat upp vilka alternativ jag har. Så visar det sig att de flesta privata ridhus är till för de som står uppstallade vid ridhuset. De som tar emot utifrån har bokningssystem och man kan alltså inte bestämma sig samma dag att åka in.

Så bara för att det finns väldigt många privata ridhus betyder inte att de är öppna för kreti och pleti. Dessutom gillar jag detta med att vara med i en klubb och kunna rida på en anläggning där jag själv kan vara med och påverka. Eller är det jag som börjar bli mossig och gammal.

Hur som helst så tycker jag det är en sabla trist utveckling - varför ska man ställa ridskoleryttare mot privatryttare? När jag var ridskoleryttare så såg jag verkligen upp till de privatryttare som fanns på anläggningen. Så ville jag också ha det.

Nu är man alltså bara välkommen så länge men rider på ridskolan - skaffar man egen häst då är man inte välkommen längre :(.

Tänk om detta vore i fotbollsklubb! Nä nu får ni elitspelare faktiskt spela i en annan klubb - för nu ska vi öka på knattefotbollen. Det är ju bara helt galet!

Jag har fått till mig att vi privatryttare åker ut för kommunen inte vill betala för privatryttare (kommunen ger ridskolan bidrag för anläggningen). Men så är det ju även i stora fotbollsklubbar och ishokeyklubbar. Där får ju till och med elitspelarna lön för att spela.... Alltså inget argument som jag köper.

Hur ser ni övriga på denna trend - om det nu är en trend?

/Lizzie
Det är samma utveckling på min ridklubb. Kanske är det en trend, jag vet inte. Däremot är ju inte precis privatryttare en elit jämfört med ridskoleryttarna, nödvändigtvis. Ridskoleekipagen tävlar t ex högre klasser med bättre resultat än privatryttarna i samma stall. Däremot minns jag från när jag var liten att privathästar ansågs ”finare” än ridskolehästar, och det lever nog kvar hos många. Även om nästan alla ridskolehästar ju faktiskt varit privathästar innan de blev ridskolehästar, och väl inte borde blivit mindre värda av att byta ägare.

På min klubb vet jag att man medvetet valt att minska antalet privathästar - mycket för att det är svårt att samsas, alla vill ju ha ridhuset samtidigt, privatryttarna kanske vill ta in egna tränare, osv. Det blev för krångligt att både ha ridskola och inackorderingsstall på samma anläggning, så då blev det att man valde ridskolan. Det finns ju så många anläggningar med ridhus nuförtiden, så många privatryttare står kanske hellre på en anläggning utan ridskola, där ridhuset är mer tillgängligt.
 
Nej. För en mindre förening är tävlingsryttare ofta de som hjälper till minst- de tävlar ju så mycket själva...
Men stora klubbar med ambitioner på lag i elit är en annan sak. Då kan ju bra tävlingsekipage ge sponsorer och dra in pengar den vägen.
Detta är en av Sveriges största ridklubbar. Som numera inte har något lag på elitnivå numera...

/Lizzie
 
Min klubb har privatuppstallning. Ridskolan har företräde så bara att anpassa sig. Finns bara ett ridhus och två paddockar, där ridskolan inte är kan man va.

Där jag hade min egen häst uppstallad hade ridskolan också företräde. Där fanns också 2 paddockar men de hade 2 ridhus, så gick väldigt ofta att rida i det ena ridhuset när det pågick ridskolelektioner förutom de dagar då det var specialträningar för privatryttare, t ex. Dressyr eller hoppning.

Tycker inte det är något konstigt med det, så har det alltid varit här.
Det byggdes ett nytt ridhus 1995 - dubbelt så stort som behövdes för med premisserna att halva var vigt åt privatryttarna. Det var då med stolthet som styrelsen kunde ge privatryttarna ett eget utrymme att rida på.

Tiderna förändras kan man säga...

/Lizzie
 
Det har väl alltid varit lite tufft att få ridskoleverksamhet att löna sig. Och rent krasst tjänar man ju mer pengar på ridskolehästar/ridskoleryttare i det fallet än på några få privatryttare som vill rida mer och då gör att inköpta ridskolehästar och avlönade ridlärare inte kan dra in lika mycket pengar.
Jag ser inte det som några konstigheter direkt att man prioriterar det som gör att verksamheten kan överleva i ett tufft ekonomiskt klimat.

Ridskolan går svinbra!

Jag anser inte att ridskolan ska sponsra privatryttarna. Jag levde i en värld där både ridskoleryttare och privatryttare var lika viktiga. Att ridskolan går först är liksom en annan sak, för självklart måste verksamheten dra in pengar. Det är mer detta att man nu väljer att utesluta en grupp som jag tycker är trist.

/Lizzie
 
Handlar det inte om annat än ”vill”?
Jag tror ingen har något emot privatryttare, det är andra omständigheter som driver på detta. Idag är ju folk generellt mindre benägna att lägga tid på föreningsliv, då förändras hela föreningskulturen.

Jo, att föreningskulturen har förändrats, det vet jag. Gäller ju alla föreningar, inte bara inom ridsporten.

/Lizzie
 
På en gammal klubb fördes samma diskussion, "vi privatryttare sponsrar verksamheten med vår hyra, utom oss skulle det inte gå runt! Ändå får vi både ha fodring varannan helg och knappt rida i ridhuset någonsin!". När man räknade på det sponsrade ridskolan i själva verket deras hästägande med väldigt mycket fler minuter personaltid i månaden än stallhyran täckte. Dvs klubben går de facto back på att ha privathästar installade.

Inga av mina klubbar genom åren har haft "håltimmar" för privatryttare under kvällen. Ridskolan behöver fylla de timmar de kan med verksamhet. Elevernas ridavgifter är vad som verkligen driver runt ridskolan.

Ridskolan går svinbra och som privatryttare kan man inte hävda att klubben ska gå omkull utan oss. Uppstallningskostnaden är nog rimlig - men ett självkostnadspris. Inget som föreningen tjänar grova pengar på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det...
2
Svar
28
· Visningar
4 923
Senast: Lobelia
·
Anläggning Fick ett totalt infall! Min "bys" ridskola ska arrenderas ut alt anställning som ridskolechef. Detta är en STOR klubb där inomhus SM i...
Svar
13
· Visningar
2 894
Senast: MaRomer
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 330
Senast: svea
·
N
Ekonomi & Juridik Jag får generalisera min föregående fråga lite så den inte tas bort igen :) Jag ställer mig lite undrande. Många av annonserna om...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp