Privatryttare ej välkomna...

Det är samma utveckling på min ridklubb. Kanske är det en trend, jag vet inte. Däremot är ju inte precis privatryttare en elit jämfört med ridskoleryttarna, nödvändigtvis. Ridskoleekipagen tävlar t ex högre klasser med bättre resultat än privatryttarna i samma stall. Däremot minns jag från när jag var liten att privathästar ansågs ”finare” än ridskolehästar, och det lever nog kvar hos många. Även om nästan alla ridskolehästar ju faktiskt varit privathästar innan de blev ridskolehästar, och väl inte borde blivit mindre värda av att byta ägare.

På min klubb vet jag att man medvetet valt att minska antalet privathästar - mycket för att det är svårt att samsas, alla vill ju ha ridhuset samtidigt, privatryttarna kanske vill ta in egna tränare, osv. Det blev för krångligt att både ha ridskola och inackorderingsstall på samma anläggning, så då blev det att man valde ridskolan. Det finns ju så många anläggningar med ridhus nuförtiden, så många privatryttare står kanske hellre på en anläggning utan ridskola, där ridhuset är mer tillgängligt.
Här byggdes det ett nytt ridhus 1995 med premissen att halva ytan var till för privatryttarna. Sedan finns det ytterligare ett ridhus där de kan 2 ridskolegrupper samtidigt. Innan 1995 hade ridskolan en håltimme på kvällen så att privatryttarna kunde rida.

Det är ju skiftet till ren ridskoleklubb som känns trist. Får fortsätta mitt hästliv som klubblös...

/Lizzie
 
Står uppstallad på en mindre ridskola med min häst. Hos oss är det också så att ridskolan går före alla gånger. Vi får rida där och då det inte bedrivs ridskoleverksamhet (har ridhus och uteridbana). På vintern när uteridbanan är stängd får man passa på på morgonen innan jobbet eller sent kvällstid, samt hålla koll på ridskoleschemat om nån grupp har teori.
 
Här byggdes det ett nytt ridhus 1995 med premissen att halva ytan var till för privatryttarna. Sedan finns det ytterligare ett ridhus där de kan 2 ridskolegrupper samtidigt. Innan 1995 hade ridskolan en håltimme på kvällen så att privatryttarna kunde rida.

Det är ju skiftet till ren ridskoleklubb som känns trist. Får fortsätta mitt hästliv som klubblös...

/Lizzie

Finns det bara en klubb/förening?
Här finns det massor 😅

Jag är med i en som har ridskola som grundverksamhet men även en många privata medlemmar som tävlar mycket.
Jag står inte uppstallsd på ridskolan, för stort, för många hästar och för dålig tillgänglighet. Tycker det är självklart att ridskoleverksamheten går före privatryttarna.
Men jag känner mig väldigt välkommen varje gång jag är där med min häst :)
 
Ridskolan går svinbra och som privatryttare kan man inte hävda att klubben ska gå omkull utan oss. Uppstallningskostnaden är nog rimlig - men ett självkostnadspris. Inget som föreningen tjänar grova pengar på.
Oj, om uppstallningskostnaden är ett självkostnadspris är det ju verkligen förmånligt. Det hade ju varit fullt rimligt att en ridskola behöver gå plus på alla delar av verksamheten.

Men nu när de ändrar - hur ser ändringen rent konkret ut? Minskar de tider som privatryttare har tillgång? Tar bort möjligheten helt?
Är det att de behöver ha fler grupper på ridskolan som då tar upp mer tid i ridhuset?
 
Finns det bara en klubb/förening?
Här finns det massor 😅

Jag är med i en som har ridskola som grundverksamhet men även en många privata medlemmar som tävlar mycket.
Jag står inte uppstallsd på ridskolan, för stort, för många hästar och för dålig tillgänglighet. Tycker det är självklart att ridskoleverksamheten går före privatryttarna.
Men jag känner mig väldigt välkommen varje gång jag är där med min häst :)
Ja i vårt län känns det som att trenden snarare är att varje större stall ska ha en egen förening😆
 
Oj, om uppstallningskostnaden är ett självkostnadspris är det ju verkligen förmånligt. Det hade ju varit fullt rimligt att en ridskola behöver gå plus på alla delar av verksamheten.

Men nu när de ändrar - hur ser ändringen rent konkret ut? Minskar de tider som privatryttare har tillgång? Tar bort möjligheten helt?
Är det att de behöver ha fler grupper på ridskolan som då tar upp mer tid i ridhuset?
Klubben har 2 ridhuset, det gamla som är 60 x 40 m. Här går det 2 grupper samtidigt. Det nya ridhuset som är 80 x 20 m. När det byggdes så var det under premisserna att halva ridhuset var "privatryttardelen" fullt tillgängligt dygnet runt. Utom vid bokade träningar och tävlingar så klart. Ena halvan har alltså ridskolan och andra halvan är för privatryttare. Så har vi haft det sedan 1995.

Sedan ett par år så började smärre inskränkningarna - lördagar fick privatryttarna enbart 20 x 20 meter av privatdelen när ridskolan var öppen. Den förändringen var ju marginell.

Från och med i höst så får privatryttare enbart tillgång till 20 x 20 m då ridskolan ska ha 60 x 20 m under tiden kl 16.00-20:10 då det är ridlektioner. Utom onsdagar - då har privatryttarna 40 x 20 m. Lördagar är det fortfarande samma som ovan. Dock har ridskolelärarna privatlektioner på denna yta så det är inte alltid man kan rida som man tänkt sig, det måste man ha i åtanke om man åker dit med sin häst. Man behöver vara flexibel med sitt ridpass :).

Att rida på 20 x 20 m är i princip att stänga ute privatryttarna. En avspärrningen mellan banorna är 2 markbommar. På kvällstid innan 19:30 vill de flesta privatryttarna rida och det kan vara 5-7 ekipage inne samtidigt vintertid.

Anledningen är att ridskolan vill höja kvalitén för eleverna. De får helt enkelt större yta att rida på. Och så kan de höja lektionspriset.

Självklart innebär det att de privatuppstallade ryttarna och som jobbar rak vecka får rida sent om kvällen. För några kommer det bli omöjligt att stå kvar. Börjar du 7 på morgonen att jobba blir det ohållbart att behöva rida efter 20:10 på kvällen.

Jag trailar till ridhuset och det kommer bli sena kvällar för mig. Inget jag ser framemot då jag vet har kraschad jag är på morgonen de gånger jag kommit in sent till ridhuset och inte är hemma och klar med allt förrän efter 22-snåret. Ska ju upp 5:30.

Så vill man från och med i höst rida i ridhuset någorlunda vettig tid (om man som jag jobbar rak vecka) då kan man åka in onsdag kväll och söndag.

Jag förstår att för många är detta ett lyxproblem - jag måste dock vara tydlig med att det jag sörjer mest är bristen på klubbgemenskap. Efter 30 år i klubben så är man inte längre välkommen. Vad jag förstått nu så har förändringen pågått ett tag, men eftersom jag inte är tävlingsryttare har jag inte märkt av förändringens vind i klubben så tydligt som nu. Tävlingsryttarna har bytt till andra klubbar där de fått en helt annan uppskattning. Och så kanske det ska vara.

/Lizzie
 
Finns det bara en klubb/förening?
Här finns det massor 😅

Jag är med i en som har ridskola som grundverksamhet men även en många privata medlemmar som tävlar mycket.
Jag står inte uppstallsd på ridskolan, för stort, för många hästar och för dålig tillgänglighet. Tycker det är självklart att ridskoleverksamheten går före privatryttarna.
Men jag känner mig väldigt välkommen varje gång jag är där med min häst :)

Det finns hur många klubbar som helst. Men ingen som känns självklar för mig att gå med i. Ridklubbarna är antingen knutna till mindre ridskola, eller knuta till den "byn" de verkar i, eller så är de tävlingsinriktade. Jag har varit med i min klubb i 30 år - har fått vänner för livet som jag aldrig skulle ha träffats annars. I övriga klubbar känner jag inge folk.

De privata ridhus jag kollat upp har inga klubbtillhörigheter och då blir det inte heller samma gemenskap. Jag är nog en utdöende människa som gillar föreningslivet.

/Lizzie
 
Klubben har 2 ridhuset, det gamla som är 60 x 40 m. Här går det 2 grupper samtidigt. Det nya ridhuset som är 80 x 20 m. När det byggdes så var det under premisserna att halva ridhuset var "privatryttardelen" fullt tillgängligt dygnet runt. Utom vid bokade träningar och tävlingar så klart. Ena halvan har alltså ridskolan och andra halvan är för privatryttare. Så har vi haft det sedan 1995.

Sedan ett par år så började smärre inskränkningarna - lördagar fick privatryttarna enbart 20 x 20 meter av privatdelen när ridskolan var öppen. Den förändringen var ju marginell.

Från och med i höst så får privatryttare enbart tillgång till 20 x 20 m då ridskolan ska ha 60 x 20 m under tiden kl 16.00-20:10 då det är ridlektioner. Utom onsdagar - då har privatryttarna 40 x 20 m. Lördagar är det fortfarande samma som ovan. Dock har ridskolelärarna privatlektioner på denna yta så det är inte alltid man kan rida som man tänkt sig, det måste man ha i åtanke om man åker dit med sin häst. Man behöver vara flexibel med sitt ridpass :).

Att rida på 20 x 20 m är i princip att stänga ute privatryttarna. En avspärrningen mellan banorna är 2 markbommar. På kvällstid innan 19:30 vill de flesta privatryttarna rida och det kan vara 5-7 ekipage inne samtidigt vintertid.

Anledningen är att ridskolan vill höja kvalitén för eleverna. De får helt enkelt större yta att rida på. Och så kan de höja lektionspriset.

Självklart innebär det att de privatuppstallade ryttarna och som jobbar rak vecka får rida sent om kvällen. För några kommer det bli omöjligt att stå kvar. Börjar du 7 på morgonen att jobba blir det ohållbart att behöva rida efter 20:10 på kvällen.

Jag trailar till ridhuset och det kommer bli sena kvällar för mig. Inget jag ser framemot då jag vet har kraschad jag är på morgonen de gånger jag kommit in sent till ridhuset och inte är hemma och klar med allt förrän efter 22-snåret. Ska ju upp 5:30.

Så vill man från och med i höst rida i ridhuset någorlunda vettig tid (om man som jag jobbar rak vecka) då kan man åka in onsdag kväll och söndag.

Jag förstår att för många är detta ett lyxproblem - jag måste dock vara tydlig med att det jag sörjer mest är bristen på klubbgemenskap. Efter 30 år i klubben så är man inte längre välkommen. Vad jag förstått nu så har förändringen pågått ett tag, men eftersom jag inte är tävlingsryttare har jag inte märkt av förändringens vind i klubben så tydligt som nu. Tävlingsryttarna har bytt till andra klubbar där de fått en helt annan uppskattning. Och så kanske det ska vara.

/Lizzie

2 ridskolegrupper på 60 x 20 m? Oj! Det hade jag som ridskoleryttare tröttnat på. Det blir ju alldeles för trångt! 30 x 20 m är för litet. Om man inte är väldigt få i gruppen och man rider en ponny. Rider man en större häst så blir 30 x 20 lite litet tycker jag. 40 x 20 m är minimum om man rider storhäst tycker jag. Annars känns det bara trångt.
 
2 ridskolegrupper på 60 x 20 m? Oj! Det hade jag som ridskoleryttare tröttnat på. Det blir ju alldeles för trångt! 30 x 20 m är för litet. Om man inte är väldigt få i gruppen och man rider en ponny. Rider man en större häst så blir 30 x 20 lite litet tycker jag. 40 x 20 m är minimum om man rider storhäst tycker jag. Annars känns det bara trångt.

Grupperna som delar på gamla ridhuset är ponnygrupper. Och där kommer det inte bli någon skillnad.

/Lizzie
 
Det finns hur många klubbar som helst. Men ingen som känns självklar för mig att gå med i. Ridklubbarna är antingen knutna till mindre ridskola, eller knuta till den "byn" de verkar i, eller så är de tävlingsinriktade. Jag har varit med i min klubb i 30 år - har fått vänner för livet som jag aldrig skulle ha träffats annars. I övriga klubbar känner jag inge folk.

De privata ridhus jag kollat upp har inga klubbtillhörigheter och då blir det inte heller samma gemenskap. Jag är nog en utdöende människa som gillar föreningslivet.

/Lizzie

Jag är med i en förening utan ridskola, inriktad på en viss gren. Och jag tycker vi har fått ett jättestort uppsving de senaste åren i folk som vill vara engagerade i föreningen. Corona har väl gjort sitt till, men även innan märktes det en ökning av folk som tycker att det är kul att "höra till". Så jag hoppas du kan hitta någon sådan förening också!:)
 
2 ridskolegrupper på 60 x 20 m? Oj! Det hade jag som ridskoleryttare tröttnat på. Det blir ju alldeles för trångt! 30 x 20 m är för litet. Om man inte är väldigt få i gruppen och man rider en ponny. Rider man en större häst så blir 30 x 20 lite litet tycker jag. 40 x 20 m är minimum om man rider storhäst tycker jag. Annars känns det bara trångt.

Jag läser 40×60 m, alltså får grupperna 20×60 vardera i det gamla ridhuset. Där kommer det inte ändras. I det nya ridhuset, som TS tidigare haft halva av, har lektionen tidigare varit på 20×40 men ska nu bli 20×60 där med (vilket endast lämnar 20 m kvar till övriga).
 
@lizzie Finns det ingen utebana att rida på? Uterittsvägar? Förstår om du vill flytta, men om du vill stå kvar går det kanske att lösa. Underhåller man utebanor med salt och harvning kan man få dem ridbara även vintertid. Sen är ju ridhus väldigt bekvämt förstås!
 
Det finns hur många klubbar som helst. Men ingen som känns självklar för mig att gå med i. Ridklubbarna är antingen knutna till mindre ridskola, eller knuta till den "byn" de verkar i, eller så är de tävlingsinriktade. Jag har varit med i min klubb i 30 år - har fått vänner för livet som jag aldrig skulle ha träffats annars. I övriga klubbar känner jag inge folk.

De privata ridhus jag kollat upp har inga klubbtillhörigheter och då blir det inte heller samma gemenskap. Jag är nog en utdöende människa som gillar föreningslivet.

/Lizzie

Men du lär garanterat känna nya människor om du engagerar dig i en ny klubb 😊

Jag står i mindre privatstall med ridhus, ingen förening men jättebra gemenskap.
Kände ingen när jag flytta in, nu är jag kompis med alla 😁
 
@lizzie Finns det ingen utebana att rida på? Uterittsvägar? Förstår om du vill flytta, men om du vill stå kvar går det kanske att lösa. Underhåller man utebanor med salt och harvning kan man få dem ridbara även vintertid. Sen är ju ridhus väldigt bekvämt förstås!

Jag står inte på anläggningen, utan trailar dit. Har 9 km att åka och det är bra väg och jag är där på 10 min.

Det finns bra med parkeringsplatser, det är alltid plogat. Vår, sommar och höst finns det 3 utebanor att rida på. Så det är en bra anläggning. Eftersom den drivs av en förening så kan man hjälpa till och påverka så mycket man själv orkar och vill.

Ridhuset är dessutom isolerat och uppvärmt. Något som är väldigt bekvämt och möjliggör att jag kan rida vintertid. Jag har nämligen köldastma och rida i svinkalla ridhus när det är under -10 grader fungerar inte alls.

Där jag bor har jag inte tillgång till ridbana, kan inte ordna någon hemma heller. Det är dåligt med bra ridvägar och ge sig ut på landsvägen i kolmörker vintertid - det gör jag bara inte.

Det finns flera privata ridhus att välja på. Dock oisolerade och med bokningssystem - jag fixar inte riktigt detta med bokningssystem. Annars har jag inga problem med att traila.

/Lizzie
 
Jag är med i en förening utan ridskola, inriktad på en viss gren. Och jag tycker vi har fått ett jättestort uppsving de senaste åren i folk som vill vara engagerade i föreningen. Corona har väl gjort sitt till, men även innan märktes det en ökning av folk som tycker att det är kul att "höra till". Så jag hoppas du kan hitta någon sådan förening också!:)

Ja, det ju tillhörigheten jag vill åt :)

/Lizzie
 
Jag förstår att för många är detta ett lyxproblem - jag måste dock vara tydlig med att det jag sörjer mest är bristen på klubbgemenskap. Efter 30 år i klubben så är man inte längre välkommen. Vad jag förstått nu så har förändringen pågått ett tag, men eftersom jag inte är tävlingsryttare har jag inte märkt av förändringens vind i klubben så tydligt som nu. Tävlingsryttarna har bytt till andra klubbar där de fått en helt annan uppskattning. Och så kanske det ska vara.

/Lizzie

Hur ser engagemanget från privat-/tävlingsryttarna ut i styrelsen och föreningen i övrigt? Bidrar man aktivt till den gemenskap som efterfrågas?

Jag vet såklart inte hur det är på er klubb, men på vår vill tävlingsryttarna väldigt gärna att tävlingar arrangeras och att de ska få just "uppskattning", men intresset för att själva bidra och engagera sig är i det närmaste noll. Såväl styrelse och tävlingssektion består helt av "ridskolefolk" (och det är inte så att privatryttare utesluts utan man har verkligen gjort allt för att försöka få med dem framför allt till tävlingssektionen, men helt utan respons). Det är helt naturligt att detta bidrar till ett allt större ridskolefokus! Såklart kommer folk att värna om det som står dem närmast och det som de "kan" bäst.

Som jag vill minnas det var det helt annorlunda för 20-30 år sedan. Då var det naturligt att tävlingsryttarna också var det som var främst engagerade i att anordna de tävlingar de så gärna ville ha, det var självklart att man ställde upp som funktionärer och var väl representerade i föreningsstyrelsen.

Det var absolut en helt annan gemenskap på den tiden, vilket jag också saknar, men denna gemenskap kräver också ett gemensamt ansvar.
Nu sträcker sig engagemanget ungefär till att de privatuppstallade vill ha en representant till styrelsemötena för att kunna framföra sina krav gällande uppstallningsvillkoren. Självklart kommer det bidra till minskad förståelse och ökade avstånd mellan de "båda sidorna" .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det...
2
Svar
28
· Visningar
4 962
Senast: Lobelia
·
Anläggning Fick ett totalt infall! Min "bys" ridskola ska arrenderas ut alt anställning som ridskolechef. Detta är en STOR klubb där inomhus SM i...
Svar
13
· Visningar
2 912
Senast: MaRomer
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 339
Senast: svea
·
N
Ekonomi & Juridik Jag får generalisera min föregående fråga lite så den inte tas bort igen :) Jag ställer mig lite undrande. Många av annonserna om...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp