Bukefalos 28 år!

Problem med hyresgäst

@Lovisaleonora nej det kan du inte som sagt om du vill vinna ett rättsligt fall eller ffa undvika att hamna där . Om du inte ska släppa ut hästen ensam eller låsa sadelkammaren för en enskild individ så blir ju andra inackorderade involverade och måste inkluderas i de nya reglerna .

Du får gärna svara utan drygheter som tack för uppfostran framöver och diskutera som sig bör i trådar generellt .
 
Visst kan jag byta lås till sadelkammaren - varför skulle jag inte kunna det? Och så länge inte ett förfarande strider mot djurskyddslag går det utmärkt att låta hästen gå ute. Varför inte?

Varför skulle andra inackorderade bli involverade? Det flyttar folk från inackorderingsstall varje dag i landet, det involverar också andra hästägare. Man byter lås, byter kod och ändrar regler. I många fall främst för hästarnas säkerhet och i viss mån också för hästägarnas skull.
 
Jag hade börjat med att göra det obekvämt, t ex meddelat att "tillträde till sadelkammare och övriga utrymmen inte längre medges och att det exter xx/4 inte kommer att beredas tillträde till gården ö h t för den uppsagda personen. Hästen kommer att hyras in på annan anläggning, avgift plus 12 % tillägg kommer faktureras den uppsagda personen.

Handräckning från Polis och Kronofogden kan komma att bli aktuell, kostnad debiteras uppsagd person"

Det är bara att göra det ohållbart att stå kvar.
Håller med här gör de obekvämt att stå kvar.
Jag skulle också säga att sadelkammaren inte ingår och sedan lägga ut alla saker som är där och låsa dörren. Skulle sedan stänga av elen och säga att detta tjänst inte heller längre ingår.. Stänga av vattnet för denna tjänst ingår inte heller.
Och skulle meddela att hagen som ingår i lösdriften/stallplatsen numera enbart är 20x20 meter stor.

Ja sedan är de ju upp till hyresgästen om de vill stå kvar eller inte.. Jag skulle inte stå kvar när man varker har lyse eller el och ingen hage.
 
Du inser att detta medger att det faktiskt FINNS en överenskommelse om förvaring av hästen? Alltså det mest idiotiska och korkade man i det här läget kan uttala.

Uttala?? de allra flesta har väl ett stallplatsavtal som medger att man man har en överränskommelse om att man får ha sin häst i stallet??
Där brukar de typ stå.. hyresvärden får ha en box hage och tillgång till paddock sadelkammare paddock osv olika tjänster som ingår i kallhyran och i vissa fall ingår tjänster så som in och ut släpp och foder.
Dock står de inte vilken hage eller hur stor den ska vara, de står inte heller vilken box.

Så då kan man ju bara utesluta vissa tjänster så som jag skrev innan!

Eller hur menar du? först säger du att man ska utesluta tjänster å när jag höll med å skrev samma sak så var jag helt plötsligt en idiot??
Svänger fort härO_o
 
Jag tror intre du förstår den juridiska följden av det du skriver.

Jag hävdar att det inte längre finns något avtalsförhållande. Medan du erkänner ett avtalsförhållande, men att det ändrats (mindre hage, lösdrift etc). Det finns ju inte längre något avtalsförhållande, att erkänna att det finns men att förhållanden ändrats kommer sannolikt att hålla i rätten, till hästägarens fördel.
 
I mitt kontrakt har jag skrivit in att besitteningsskydd/rätt inte gäller utan det är gällande uppsägningstid som gäller som är 1 månad för bägge parterna.

Sedan är man ju ingen robot utan mänsklig jag menar säger en tjej upp sig och säger att den ska flytta till ny ort men att den inte får flytta in förens om 2 månader i nya stallet..
Självklart får den stå kvar 2 månader.
Kontraktet är mer till för att ha när hyresgästerna inte sköter sig . och hur den än är ligger alltid hyresgästen i underläge när vi hyr in våra hästar.
Rättigheter i all ära men de funkar inte så i stall.. vem vill stå kvar i ett stall där man är utmobbad och inte kan sova lugnt för man vet inte fick min häst täcket på sig nu?? eller fick den mat?? eller har någon "glömt" att stänga för tråden till hagen så min häst har rymt? Eller hävdar att den visst stängt til vid utsläpp.

Hästmänniskor kan vara förjävliga när dom lägger den sidan till för att göra livet surt för andra hästägare.. här går man inte bara över liken.. man backar och kör om 5 ggr till för de var så roligt att jävlas.!!!:crazy:

Så man bör tänka till både 1 och 10ggr om det verkligen är värt att stå kvar när man blivit uppsagd.... en seriös hästägare som vill sin häst det bästa står inte kvar!!!!


De ska va kul att ha häst åka ut och ladda energi och ha det som ovan laddar inte batteri de slukar upp batteriet ist.
 
Sedan är man ju ingen robot utan mänsklig jag menar säger en tjej upp sig och säger att den ska flytta till ny ort men att den inte får flytta in förens om 2 månader i nya stallet..
Självklart får den stå kvar 2 månader.

Det är ju fullt möjligt att säga upp sig till ett annat datum än det en månad efter uppsägningen. Jag kan ju imorgon säga upp min stallplats till 30 november. Jag behöver ju inte göra det med minsta möjliga marginal. Samma om jag säger upp mig från jobb, eller säger upp ett boende.
 
Eh de flesta har väl ett kontrakt?? så blir svårt att hävda att man inte haft en överenskommelse... jag skrev bara de du skriv från början att man ska ta BORT tjänster och göra livet surt för hyresvärden om de vägrar flytta.
 
Eh de flesta har väl ett kontrakt?? så blir svårt att hävda att man inte haft en överenskommelse... jag skrev bara de du skriv från början att man ska ta BORT tjänster och göra livet surt för hyresvärden om de vägrar flytta.

Du läser inte tråden? Avtalet är ju förverkat. Det finns inget avtal. Oavsett om det har funnits, är det nu förverkat.

Om man, som du föreslår, då går in och säger "avtalet är ändrat, nu får du en hage på 20 x 20 meter" innebär det att du som hyresvärd erkänner ett nytt avtal, där hage på 20 x 20 meter ingår. Det är ju bara otroligt dumt att göra en ny överenskommelse med någon man bara vill bli av med.
 
Det är ju fullt möjligt att säga upp sig till ett annat datum än det en månad efter uppsägningen. Jag kan ju imorgon säga upp min stallplats till 30 november. Jag behöver ju inte göra det med minsta möjliga marginal. Samma om jag säger upp mig från jobb, eller säger upp ett boende.
Tack för en upplysningen.. men visste redan om de.. ville mera punktera att man ka va snäll så även om hyresgästen säger upp sig och ska flytta typ 1 oktober och kommer i panik och behöver stå kvar 1 månad så självklart inga problem de löser man alltid..
En bra hyresgäst skall man ta hand om jag vinner inget på att va otrevlig och vrång.


Så var mer själva viten jag var ute efter att man inte behöver följa ett kontakt i fullo om bägge parterna är med på de.. står de 3 mån uppsägningstid kan man säga 1 dag om bägge parterna är med på de. så man behöver inte va så hård menar jag mera.. Utan de ärmer när hyresgästen inte sköter sig som kontraktet är bra att ha=)
 
Du läser inte tråden? Avtalet är ju förverkat. Det finns inget avtal. Oavsett om det har funnits, är det nu förverkat.

Om man, som du föreslår, då går in och säger "avtalet är ändrat, nu får du en hage på 20 x 20 meter" innebär det att du som hyresvärd erkänner ett nytt avtal, där hage på 20 x 20 meter ingår. Det är ju bara otroligt dumt att göra en ny överenskommelse med någon man bara vill bli av med.



Och har aldrig sagt att avtalet är ändrat.... bara sagt att tjänsterna inte ingår längre...iof att kontraktet gått ut:p och man gör ingen ny överränskommelse när man säger att eftersom kontraktet inte gäller så gäller inte tjänsterna längre.

Att flytta en häst från gården är egenmäktigt befarande och olagligt. så vidare du inte har de skrivet i avtalet att du har rätt att flytta bort häst och saker från gården om hyresvärden inte betalar stallhyra eller vägrar flytta från gården.

Så tyvärr är de inte bara å flytta den som du skriver!!!
 
Och har aldrig sagt att avtalet är ändrat.... bara sagt att tjänsterna inte ingår längre...iof att kontraktet gått ut:p och man gör ingen ny överränskommelse när man säger att eftersom kontraktet inte gäller så gäller inte tjänsterna längre.

Om du gör det du skriver, har hästägaren ett nytt avtal med dig. På ditt eget initiativ dessutom.
 
Jag håller med Lobelia och Lovisaleonora fullständigt. I och med att jag själv har hyrt ut stallplatser (både hel- och halvinackordering) kollade jag upp juridiken ordentligt. Det finns prejudikat, eller åtminstone flera domar, som visar att besittningsrätt inte kan gälla för enbart en stallplats. Domstolen kommer fram till att det egentligen är fråga om försäljning av tjänst.

Däremot - om man hyr ett helt stall (och själv har inackorderingar eller verksamhet) gäller besittningsrätt - oftast enligt jordabalken. Vet kommuner som försökt hyra ut sina ridanläggningar som "lokal" och fått ändra sig då det ingått hagmark mm, vilket gör att jordabalken träder in. Lite snårigt är det.

Till TS kan jag bara säga att följ Lovisaleonoras råd, och försök göra det så smidigt som möjligt.
 
Jag håller med Lobelia och Lovisaleonora fullständigt. I och med att jag själv har hyrt ut stallplatser (både hel- och halvinackordering) kollade jag upp juridiken ordentligt. Det finns prejudikat, eller åtminstone flera domar, som visar att besittningsrätt inte kan gälla för enbart en stallplats. Domstolen kommer fram till att det egentligen är fråga om försäljning av tjänst.

Däremot - om man hyr ett helt stall (och själv har inackorderingar eller verksamhet) gäller besittningsrätt - oftast enligt jordabalken. Vet kommuner som försökt hyra ut sina ridanläggningar som "lokal" och fått ändra sig då det ingått hagmark mm, vilket gör att jordabalken träder in. Lite snårigt är det.

Till TS kan jag bara säga att följ Lovisaleonoras råd, och försök göra det så smidigt som möjligt.
Jag misstänker att det är utagerande nu, tråden är från i april ;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 391
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
19 138
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 697
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 536
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp