problem med klippmaskin....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Annapanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 198
A

Annapanna

Jag köpte mig en Moser Max för att delklippa ponnyn då jag hört att den går skapligt även om det tar lite tid.
Problemet är att den tar ingenting, nån som haft samma problem?
Tips? Den tog lite i början men jag har bara klippt lite på rumpan så jag kan inte tänka mig att den är slö redan. Det verkar som om hårstråna bara blir kammade utan att de kommer i komtakt med skärdelen...eller hur jag nu ska förklara.
Ingen som har någon annan billig maskin i förslag som nödlösning?
Inte så kul och ha en häst med 3/4 klippt rumpa och lite på sidan.... :cry:

Sv: problem med klippmaskin....

vet inte riktigt hur saxen ifråga ser ut men på min finns det en skruv på ovansidan som man ställer in mellanrummet mellan skären med, lite pyssel med den så får man saxen att klippa mer eller mindre

Jag höll på att bli tokig första gången när jag skulle ställa in för jag fick den inte att klippa ordentligen men den är ytterst känslig och minsta lilla åt fel håll så går det inte, kanske din är likadan?

I bruksanvisningen stod det att man inte fick pilla där, men som sagt så är det ju där avståndet betsämms så jag ska prova och se om det hjälper. Tack fö tipset, börjar bli smått deppig då hästen inte är aldeles för vacker just nu....

Med största sannolikhet är din klippmaskin för klen, och då är det inte mycket du kan göra utom att byta till en starkare.

Du kanske har rätt...suck...men det konstiga tycker jag är att den inte ens tar på benen, där är ju pälsen tunn....

Det kan hjälpa att skruva loss skären, rengöra och skruva fast igen. Tyvärr är det ju så att MR inte är någon hästklippmaskin, jag nästan dödade min MR när jag klippte en shettis (som redan varit helklippt, en oklippt shettis skulle jag aldrig gett mig på).

Man får vårda den ömt om den ska klippa hästen. Nr 1 är att ha en ren häst, smörj ofta och låt maskinen vila om den känns alltför varm.

Har svårt att tro att det finns billiga maskiner som verkligen orkar klippa tjockpälsade hästar. Ett par tusen får man nog vara beredd att lägga om man ska ha en bra maskin.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har länge tänkt på att skapa den här tråden men skjutit på det, kanske dels för jag varit orolig för hur jag skulle bli bemött i och med... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 377
Senast: Myzan87
·
Utrustning Skulle klippa min tjockpälsade shettis igår. Nytvättad och fin. Men innan jag ens han börja så upptäckte jag att klippmaskinen inte...
Svar
19
· Visningar
2 473
Senast: Solvind
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja... 2 3
Svar
47
· Visningar
15 999
Senast: BobberiBoo
·
Hästvård I februari tog jag över en häst på halvfoder och tar över honom på hel nu när ägaren hittat en ny häst. En fransk travarherre född -01...
Svar
3
· Visningar
999
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?