Problem med sjukvården..

Bukefalos 30 år!

Ska kräva byte av läkare på måndag :).
Jag tycker VC ofta hörsammar önskemål om läkarbyte när det är möjligt. Hoppas det går bra!
Det är dock inte lagstadgat att vårdgivaren måste erbjuda en annan läkare vid önskemål om det.
Man har fritt vårdval gällande val av vårdgivare men inte val av specifik läkare.

Man har däremot rätt till en ny medicinsk bedömning hos vårdgivaren om man har fått besked om en mycket allvarlig sjukdom eller skada.

Ja, dock har vi anställda som sköter den biten på annan ort.

Sist jag hade problem med foten 2024, så hittades ingen anpassning till mig utan fick då vara hemma 100 % istället. Då min chef sa de inte fanns någon anpassning.
Så ska bli intressant och se vad som händer.
Det kan bli så, men arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för att anpassa arbetet och det kan komma att bli möte mellan FK, arbetsgivare och rehabkoordinator för att göra upp en plan om inte arbetsgivaren lyckas själv. FK vill ju verkligen att alla som kan ska jobba. Själv skulle jag ju också vara mån om att arbeta (med anpassningar) eftersom det är dyrt att vara sjukskriven.
Hoppas du får diagnos snart.

Det kan bli så, men arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för att anpassa arbetet och det kan komma att bli möte mellan FK, arbetsgivare och rehabkoordinator för att göra upp en plan om inte arbetsgivaren lyckas själv. FK vill ju verkligen att alla som kan ska jobba. Själv skulle jag ju också vara mån om att arbeta (med anpassningar) eftersom det är dyrt att vara sjukskriven.
Hoppas du får diagnos snart.

Ja säkert men tror inte det finns några anpassningar min chef kan göra. Men som sagt ska prata med rehabkoordinatorn på måndag. Ja diagnos får jag nog ganska snabbt efter MRI på onsdag. Men hade velat slippa gå upp i 75 % fram till diagnos. Hade mer än gärna stannat på 50 %, just pga smärtan i foten. Inte så att jag vill vara hemma 100 %.

Ja säkert men tror inte det finns några anpassningar min chef kan göra. Men som sagt ska prata med rehabkoordinatorn på måndag. Ja diagnos får jag nog ganska snabbt efter MRI på onsdag. Men hade velat slippa gå upp i 75 % fram till diagnos. Hade mer än gärna stannat på 50 %, just pga smärtan i foten. Inte så att jag vill vara hemma 100 %.
Kolla om din arbetsgivare kan hjälpa dig på något sätt. Min läkare fick för sig att minska min sjukskrivning. Jag ringde min chef och berättade läget och han drog igång ett krismöte för att möta det hjälpligt (riktigt olämplig arbetsplats för den sjukdomen jag hade). När jag ringde vården senare och berättade att det inte riktigt finns någon möjlighet att få till det på ett säkert sätt men att de har "kris"möte på jobbet osv visade det sig att läkaren hade ångrat sig och skrivit nytt intyg på 100%.

Om jag får killgissa hade min arbetsgivare samlat ihop argument för mer sjukskrivning och lämnat till läkaren, alternativt hivat mig till företagshälsovård för nytt intyg, då det i mitt fall handlade om säkerhet. Det gör det ju för dig med kan jag tycka.

Kolla om din arbetsgivare kan hjälpa dig på något sätt. Min läkare fick för sig att minska min sjukskrivning. Jag ringde min chef och berättade läget och han drog igång ett krismöte för att möta det hjälpligt (riktigt olämplig arbetsplats för den sjukdomen jag hade). När jag ringde vården senare och berättade att det inte riktigt finns någon möjlighet att få till det på ett säkert sätt men att de har "kris"möte på jobbet osv visade det sig att läkaren hade ångrat sig och skrivit nytt intyg på 100%.

Om jag får killgissa hade min arbetsgivare samlat ihop argument för mer sjukskrivning och lämnat till läkaren, alternativt hivat mig till företagshälsovård för nytt intyg, då det i mitt fall handlade om säkerhet. Det gör det ju för dig med kan jag tycka.
Enligt rehabkoordinatorn, så har de flera patienter som jobbar inom förskola och kan jobba med kryckor. Förstår inte riktigt hur, pratat med kollegor och de blir lika chockade som jag, när jag nämner att de vill jag ska jobba med kryckor.
Ska på MRI imorgon så får se vad den säger :).

En följdfråga angående att du vänt dej utanför din VC, när och hur kan man göra det ? En vän till mej har stora problem med diskbråck som inte ger med sej, röntgad flera gånger och även gått på rehab utan framgång. Gick i ett år, Rehabnissen sa att det krävs mer utredning än den hen fått av VC än så länge.
När kan hen vända sej till "nästa instans". Nu har det gått ett par år sen sist, måste hen återigen gå via VC och låta det gå en viss tid med dem innan hen kan vända sej till "annan vårdgivare"? Att byta VC har inte hjälpt.

En följdfråga angående att du vänt dej utanför din VC, när och hur kan man göra det ? En vän till mej har stora problem med diskbråck som inte ger med sej, röntgad flera gånger och även gått på rehab utan framgång. Gick i ett år, Rehabnissen sa att det krävs mer utredning än den hen fått av VC än så länge.
När kan hen vända sej till "nästa instans". Nu har det gått ett par år sen sist, måste hen återigen gå via VC och låta det gå en viss tid med dem innan hen kan vända sej till "annan vårdgivare"? Att byta VC har inte hjälpt.
Min VC är ju hopplös att få tid hos så jag har skrivit egenremisser till passande vårdinrättning. Första gången var en rejält stukad fot (problemfot/ben sen tidigare men aldrig sökt för), skrev remiss till ortoped, fick tid inom ett par veckor.
Andra gången var efter kvarstående bekymmer efter ett yrselanfall med akutbesök. Skrev remiss till öron/näsa/hals och fick tid inom två veckor.

Iom din vän verkar vara delvis utredd kanske det kan vara en väg?

Jag gjorde en egenremiss och tog upp vårdbegäran. Finns på 1177 och fick göra likadant sist jag hade problem med foten 2024.

Ortopeden ringde mig idag vid 17 och sa att de inte direkt kan se något akut på MRI, mer än att mina ligament och senor är påverkade (tjocka), antagligen pga operationen 2024.
Ortopeden som hade kollat på min fot och bokat MRI har dock slutat. Så var kollegan som ringde mig och eftersom han inte sett min fot, så måste jag komma på besök 3 november.
Frågade vad vi ska göra framåt, då jag som sagt både är svullen och har ont i foten. Då sa ortopeden att vi antagligen kommer behöve göra om operationen... Kul! :(

Är liksom 7 veckor i rullstol, 8 veckor på kryckor och sen lära sig gå igen. Var sjukskriven 3 september - 3 februari sist.

Men ja ortopeden skulle skriva i journalen och skicka det till min Vårdcentral.

Ska ringa till min vårdcentral imorgon när de öppnar. Har förresten inte fått byta läkare..
Så ja.. Tre veckor tills 3 november och kommer säkert inte få gå ner till 50 % tills dess. Min läkare på VC vill jag ska upp i 100 % nästa måndag.

Ja och försäkringskassan kommer ju snart börja bråka.. De vill man ska byta jobb om man fortfarande är sjukskriven efter 180 dagar.
Tycker hela systemet här i Sverige är så konstigt.

7 juni - Trillar när jag är på besök i Danmark och får ont i vänster fot.
4 juli - Går till vårdcentralen då smärtan, svullnaden inte blir bättre.
15 augusti - Röntgar foten.
29 september - Får komma till ortoped, de bokar MRI.
8 oktober - MRI.
13 oktober - Ortped ringer.
3 november - Besök till Ortoped.

Så har redan hittills varit sjukskriven juli - oktober... och typ inget har hänt.

Min läkare skulle ringa mig på måndag, om 1 vecka.. Frågade om jag inte bara kunde träffa någon annan läkare. Fick att ingen annan ville ta över mitt fall från läkaren ändå.
Frågade hur det kunde vara så ont om telefontider eller besökstider till min läkare!? När jag tidigare fick tid samma dag, bara någon timme efter samtalet. Det kunde hon inte svara på.

Bytade vårdcentral.
Får ringa den nya imorgon.

Bara så tråkigt! Jag hade en superbra öron - näsa - hals läkare där som satt in rör I mina öron för några veckor sedan. Otroligt tråkigt att förlora honom 😔.

Pratade men min handläggare på försäkringskassan idag och hon berättade samma som de flesta av er redan gjort här. Att de "tvingar" inte min läkare till att öka till 75 %, utan det är något som läkaren själv bestämt. För så länge de kan få bra underlag på varför jag ska ha 50 % så blir det beviljat.
Som sagt var jag hemma 100 % med nästan samma skada i ca 3-5 månader 2024. Det godkändes utav försäkringskassan.

Fick svar av min läkare idag, Läkaren skriven i princip att läkaren förstår mig men tycker jag ska prova jobba 75 %. Samt så tycker läkaren att min chef ska anpassa mitt jobb så att jag inte behöver gå och stå så mycket. Är förskollärare för barn i ålder 1-4 år.
Vet inte riktigt vad min chef ska göra för anpassning? Måste ju kunna springa efter barnen på jobbet. Kan liksom inte bara sitta ner när barn bråkar, vill leka, behöver byta blöja, ska fixas inför lunch osv. Jag brukar gå runt 15 000 steg om dagen på jobb, minst! Vi går ju ofta även på utflyckt och är ute på gården.

Läkaren fortsatte med att jag ska ta hjälp av deras rehab kordinator med att prata anpassningar med min chef. Ringde och bad att deras rehab kordinator ska ringa mig, så hon ringer på måndag. Ska bli spännande och se vilka anpassningar hon kan komma fram till :D .

Det finns inte möjlighet att tillfälligt byta barngrupp och jobba i en grupp med 5-6-åringar? Det är ju såklart inte heller ett stillasittande arbete, men mängden bära barn, hjälpa barn, byta blöjor. Hos de barnen finns ju också större (jag säger inte att den är stor ;) ) förståelse för "jag kan inte leka den leken just nu för jag har ont i foten".

Det finns inte möjlighet att tillfälligt byta barngrupp och jobba i en grupp med 5-6-åringar? Det är ju såklart inte heller ett stillasittande arbete, men mängden bära barn, hjälpa barn, byta blöjor. Hos de barnen finns ju också större (jag säger inte att den är stor ;) ) förståelse för "jag kan inte leka den leken just nu för jag har ont i foten".

Vi har bara en sådan grupp, där är 30 barn och där är redan 5 pedagoger. Jag är ju som sagt pool i huset, så är där de behövs pedgog för dagen. Så har ingen fast plats i ett arbetslag.
Annars hade ju det varit en bra idé.

Vi har bara en sådan grupp, där är 30 barn och där är redan 5 pedagoger. Jag är ju som sagt pool i huset, så är där de behövs pedgog för dagen. Så har ingen fast plats i ett arbetslag.
Det är väl sådant som din AG behöver redovisa att de har övervägt om det är genomförbart eller inte. T.ex. om någon av de pedagogerna kan placeras tillfälligt på din plats som pool istället.

Jag uppfattar det som att det är sådan info med tydliga och officiella ställningstaganden om möjligheterna till anpassning som läkaren saknar för att kunna utgå ifrån att det inte finns några lämpliga arbetsuppgifter du kan utföra, och därmed sätta mer procent på sjukskrivningen?

Det är väl sådant som din AG behöver redovisa att de har övervägt om det är genomförbart eller inte. T.ex. om någon av de pedagogerna kan placeras tillfälligt på din plats som pool istället.

Jag uppfattar det som att det är sådan info med tydliga och officiella ställningstaganden om möjligheterna till anpassning som läkaren saknar för att kunna utgå ifrån att det inte finns några lämpliga arbetsuppgifter du kan utföra, och därmed sätta mer procent på sjukskrivningen?

Ingen aning. Min läkare på den vårdcentralen har inte pratat om anpassningar överhuvudtaget. Tills jag sa jag gärna ville stanna på 50 %.

Jag skiter snart i allt vad sjukvård heter...

Tydligen får man inte byta vårdcentral när man är sjukskriven.
Den nya vårdcentralen vägrar ta emot mig förrän jag avslutat min sjukskrivning och jobbat 1 vecka 100 %.

Fast då låter det ju som att det finns arbetsuppgifter på arbetsplatsen som du skulle klara av, och att arbetsgivaren har all möjlighet att tillfälligt göra justeringar i personalstyrkan så att det fungerar. Om vi leker med tanken att istället en av dessa fem pedagoger blev sjukskriven i en månad så skulle ju du hoppa in där. Dvs i praktiken exakt samma sak som att göra förflyttningen pga ditt behov.

Sen att detta inte är ditt ansvar eller att det skulle vara enkelt för dig att få igenom, det förstår jag givetvis! Men känns ju inte som att arbetsgivaren har gått hela vägen i "vi kan inte göra några anpassningar". Sen bedrövligt att det är den som är sjuk som hamnar i kläm.

Byt tillbaka till min gamla vårdcentral. För man får som sagt tydligen inte byta vårdcentral under ett sjukdoms ärende och speciellt inte när man är sjukskriven. Detta visste jag inte..

Men ska be om att få prata med verksamhetschefen imorgon. För hur kan det vara rimligt att jag måste vänta i 7 dagar, för att få prata med min läkare i telefon? Speciellt när min sjukskrivning tar slut den dagen.

Haft sån huvudvärk idag :(

Liknande trådar

• Stödstrumpor livet ut?
  • Hjälp mig hitta min nya sko
  • Leggings
  • Inte min vårdcentral

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?