Projekt 2019

Hos oss står det fortfarande still med källaren. Karln skadade axeln i ett cykellopp i juli och bröt benet en vecka senare O_o
Jag har haft fullt upp med att rodda med hund, hästar, tvätt osv att klippa gräset har känts som ett projekt.

Jag hoppas han får motivation till källaren när gipset är av om 2,5 vecka. Men tveksamt.
 
Vi började prata igår på att renovera lilla toaletten nere och då även den lilla hallen mellan kök och sovrum. Börjar växa fram en plan men vi ska måla klart i källaren först. Försöker att avsluta ett innan vi börjar på nästa :p
 
Vi började såhär idag:
69262422_359645071579491_6800206318004076544_n.jpg
 
Vår projekt just nu är bygge av grind mellan hagarna som ska öppnas med hjälp av den automatiska timern. Vi har bytt ut tråd en bit på båda sidorna av där grinden ska vara mot brädor så det ska vara stadigt. Har byggt grinden men inte hängt upp den än då vi måste skaffa gångjärn.

Sen ska vi bygga bur åt jättarna (kaniner). Vi har en del gammalt virke liggandes så vore kul att få ihop en bur med hjälp av återanvänt virke.

Sen är jag inne på att måla klart i källaren. Är bara golvet kvar i det stora rummet.
 
Jag hittade min lista som jag la upp tidigare här och det ser ju ganska bra ut ändå!

1. Renovering av lekstugans utsida. Klart!
2. Bygga nytt jakttorn Klart!
3. Tömma det gamla höloftet ovanför verkstan Klart!
5. Nytt grus på grusvägen Ej klart och kommer inte göras nu pga lite strul med en granne som vill förlänga och bredda vägen mm. Lång story som jag nog inte behöver dra här.
6. Gräva upp och grusa om hästarnas grusplan framför ligghallen: Klart! men det blev betong i stället för nytt grus och det lades nu i förmiddags! Blir kul att se resultatet i em/morgon när det torkat ordentligt.
7. Eventuellt gjuta golv i fårhuset: Klart! Vi passade på att gjuta även fårens hus i morse.
Kvar är då;
4. Bygga väggen mellan verkstan och stallet: Detta är inte klart men vi har nu kommit så långt så att det är praktiskt möjligt att göra det. Men det är nog smidigare att göra ett par andra steg innan det kommer upp en vägg här, så får se lite när det blir gjort. Min man har fått lite problem med en arm också så han behöver nog ta det lite lugnt en stund, hehe.

 
Kan ju passa på att uppdatera min lilla lista från tidigare också. Vi har kämpat på bra men också tagit lite sidospår och kanske inte riktigt hållit oss till tänkt planering. Men var gör det om 100 år. Vi har i alla fall inte legat på latsidan och det är ju några månader kvar på året ännu så fortfarande mycket tid kvar till diverse projekt.

  • Bygga ett ”tillfälligt” stall med uppbindningsplats och sjukbox (pågående)
    Fortfarande pågående men nu är det bara inredning och gjutning av plattan kvar
  • Grusa en större del utanför ligghallen (det var för blött att gå ner med maskiner i våras när vi grusade så vi gick ner med betydligt mindre än planerat)
  • Bygga en halvvägg med ett skärmtak i anslutning till ligghallen pågående
  • Dra om vinterhagen för att nyttja marken/skogen bättre KLART
  • Bygga hönshus och hönsgård KLART
  • Dra/grusa väg ner till ligghall och stall från gårdsplan KLART
  • Fixa en till beteshage KLART
  • ”Light”-renovera köket, måla om skåpsluckor, byta bänksskiva, kakel, måla om vedspisen, måla/tapetsera etc
  • Lägga om taket, delvis med hjälp av snickare KLART
  • Sätta nya foder runt fönster
  • Bygga en farstu, delvis med hjälp av snickare
  • Måla/renovera trappan inomhus
  • Måla groventrén KLART
  • Bygga matsalsbord KLART
Utöver det har vi haft en de andra saker som behövde göras. Saker som bara poppade upp helt enkelt. Framförallt väldigt mycket städning och röjning för s*tan var skit som lämnats... helt galet. Man har väl bara släppt saken där man stod och gjort så i 30 år 😅
  • Röja ur del av ladan för att få in höstens halm
  • Röjt ut utrymmet under verkstaden för att få in hösilagebalar
  • Röjt ut förråd under ladan för förvaring av vinterns ved
  • Röjt och fixat hängrännor på ladorna och andra byggnader som var i stort behov av kärlek
  • Bygga ankgård med tillhörande hus, eftersom vi spontanshoppade en liten familj myskankor
  • Byggt damm till ovanstående ankor
Sen har det tillkommit ett par grejer också så kvar för året och som vi förhoppningsvis hinner med är då:
  • Måla/renovera trappan inomhus
  • Bygga en farstu, delvis med hjälp av snickare
  • ”Light”-renovera köket, måla om skåpsluckor, byta bänksskiva, kakel, måla om vedspisen, måla/tapetsera etc
  • Grusa en större del utanför ligghallen (det var för blött att gå ner med maskiner i våras när vi grusade så vi gick ner med betydligt mindre än planerat)
  • Dränering runt huset
  • Bygga en halvvägg med ett skärmtak i anslutning till ligghallen pågående
  • Sätta upp mer belysning nere vid stall, ligghall, hönshus etc pågående

    Och den här punkten är lite vilande. En del fönster var i sämre skick än vi först trott så en del kommer behöva bytas ut. Därav kommer vi vänta med det tills vi vet vilka fönster som eventuellt blir kvar och vilka som blir nya. Så nästa år är tanken att fixa det, när vi ändå tänkte gå på den övriga fasaden på huset.
  • Sätta nya foder runt fönster
Förhoppningsvis händer det en del redan i helgen, då det kommit upp mer grus i veckan :bump: och både min mamma och pappa är här. Guldläge :love:
 
Kan ju passa på att uppdatera min lilla lista från tidigare också. Vi har kämpat på bra men också tagit lite sidospår och kanske inte riktigt hållit oss till tänkt planering. Men var gör det om 100 år. Vi har i alla fall inte legat på latsidan och det är ju några månader kvar på året ännu så fortfarande mycket tid kvar till diverse projekt.

  • Bygga ett ”tillfälligt” stall med uppbindningsplats och sjukbox (pågående)
    Fortfarande pågående men nu är det bara inredning och gjutning av plattan kvar
  • Grusa en större del utanför ligghallen (det var för blött att gå ner med maskiner i våras när vi grusade så vi gick ner med betydligt mindre än planerat)
  • Bygga en halvvägg med ett skärmtak i anslutning till ligghallen pågående
  • Dra om vinterhagen för att nyttja marken/skogen bättre KLART
  • Bygga hönshus och hönsgård KLART
  • Dra/grusa väg ner till ligghall och stall från gårdsplan KLART
  • Fixa en till beteshage KLART
  • ”Light”-renovera köket, måla om skåpsluckor, byta bänksskiva, kakel, måla om vedspisen, måla/tapetsera etc
  • Lägga om taket, delvis med hjälp av snickare KLART
  • Sätta nya foder runt fönster
  • Bygga en farstu, delvis med hjälp av snickare
  • Måla/renovera trappan inomhus
  • Måla groventrén KLART
  • Bygga matsalsbord KLART
Utöver det har vi haft en de andra saker som behövde göras. Saker som bara poppade upp helt enkelt. Framförallt väldigt mycket städning och röjning för s*tan var skit som lämnats... helt galet. Man har väl bara släppt saken där man stod och gjort så i 30 år 😅
  • Röja ur del av ladan för att få in höstens halm
  • Röjt ut utrymmet under verkstaden för att få in hösilagebalar
  • Röjt ut förråd under ladan för förvaring av vinterns ved
  • Röjt och fixat hängrännor på ladorna och andra byggnader som var i stort behov av kärlek
  • Bygga ankgård med tillhörande hus, eftersom vi spontanshoppade en liten familj myskankor
  • Byggt damm till ovanstående ankor
Sen har det tillkommit ett par grejer också så kvar för året och som vi förhoppningsvis hinner med är då:
  • Måla/renovera trappan inomhus
  • Bygga en farstu, delvis med hjälp av snickare
  • ”Light”-renovera köket, måla om skåpsluckor, byta bänksskiva, kakel, måla om vedspisen, måla/tapetsera etc
  • Grusa en större del utanför ligghallen (det var för blött att gå ner med maskiner i våras när vi grusade så vi gick ner med betydligt mindre än planerat)
  • Dränering runt huset
  • Bygga en halvvägg med ett skärmtak i anslutning till ligghallen pågående
  • Sätta upp mer belysning nere vid stall, ligghall, hönshus etc pågående

    Och den här punkten är lite vilande. En del fönster var i sämre skick än vi först trott så en del kommer behöva bytas ut. Därav kommer vi vänta med det tills vi vet vilka fönster som eventuellt blir kvar och vilka som blir nya. Så nästa år är tanken att fixa det, när vi ändå tänkte gå på den övriga fasaden på huset.
  • Sätta nya foder runt fönster
Förhoppningsvis händer det en del redan i helgen, då det kommit upp mer grus i veckan :bump: och både min mamma och pappa är här. Guldläge :love:

Ja alltså kollar jag på min lista i början av tråden så har vi inte gjort så mycket av den faktiskt :rofl: Men en hel del annat som tillkommit och prioriterats. Vi har också varit flitiga och det känns himla bra :) Har några smågrejjer ute att göra och sen ska vi måla klart i källaren och eventuellt tapetsera och lägga golv i ett rum till. Nästa år min prio ridbana! Makens också har jag bestämt :angel:
 
På onsdag lades golvet och på torsdag väggmattan. Igår drogs de nya vattenledningarna, elen kopplades in igen, toastol, tvättställ, badrumsskåp, duschblandare + stång och draperiräls och (egenhändigt gjorda) handdukshängare monterades på plats och idag kommer listerna upp och sen är badrummet Äntligen klart!

1-DSC_0372.JPG


Bastuprojektet ligger lite på is och det är tveksamt om jag gör det i år hur gärna jag än skulle vilja ha bastun klar innan vintern, men annars blir det nästa års vårpyssel.
 
Senast ändrad:
Nästa vecka blir karln av med gipset (ber till gudarna att allt ser bra ut på röntgen av foten efter det) och jag har sagt att till jul ska källaren vara klar!
Enda själet som är ok om det blir försenat är om det drar iväg kostnadsmässigt så vi måste spara mer. (Vi har inte räknat på det. Det är så vi är :angel::D ).

Jag vill ha ett litet tak utanför vår groventre också. Men det är lite svårt med val av takpannor. Vi har ett gammalt (men inget fel på det) tak idag som är brunt. I framtiden vill jag nog ha ett rött tak. Men blir ju inte gör snyggt om vi lägger röda takpannor på det lilla taket och har brunt på huset i 5 år till...
 
På onsdag lades golvet och på torsdag väggmattan. Igår drogs de nya vattenledningarna, elen kopplades in igen, toastol, tvättställ, badrumsskåp, duschblandare + stång och draperiräls och (egenhändigt gjorda) handdukshängare monterades på plats och idag kommer listerna upp och sen är badrummet Äntligen klart!

Visa bifogad fil 36549

Bastuprojektet ligger lite på is och det är tveksamt om jag gör det i år hur gärna jag än skulle vilja ha bastun klar innan vintern, men annars blir det nästa års vårpyssel.

Jag vill också ha matta i vårt blivande badrum. Så smidigt att hålla rent. Slippa alla jävla fogar att skrubba!
Men eftersom vårt badrum är i en källare är det kört säger mannen i huset och det måste bli kakel och klinikers.
 
Hundhus projektet går en aning segt trots att vi fått fin hjälp. Men det var mycket som blev tokigt när de tappade den och hade tiden funnits hade det kanske varit bättre att riva mer. Jag känner mig liksom lite besviken för att det inte blev som jag hade målat upp i mitt huvud. Men man får göra det bästa av situationen!
Golvet är lagat men det gick inte att få helt rakt. Nu får det vara så, hundarna bryr sig nog inte. Vi har fått tag på en golvmatta som förhoppningsvis går bra att lägga! Det sitter osb-skivor på nästan alla ställen där det bör..vi har bestämt oss för att göra så klart vi kan där hundarna ska vara så de kan komma in. Min förhoppning var att kunna lägga golvet på torsdag och bygga boxar i helgen men allt tar ju längre tid än man tror :cautious:

Sedan är ett projekt till på g. Inte vi som gör det som tur är :p I fredags körde hantverkarna igång med hallgolvet, så snart har vi golvvärme och nytt golv! :banana:
 
Hundhus projektet går en aning segt trots att vi fått fin hjälp. Men det var mycket som blev tokigt när de tappade den och hade tiden funnits hade det kanske varit bättre att riva mer. Jag känner mig liksom lite besviken för att det inte blev som jag hade målat upp i mitt huvud. Men man får göra det bästa av situationen!
Golvet är lagat men det gick inte att få helt rakt. Nu får det vara så, hundarna bryr sig nog inte. Vi har fått tag på en golvmatta som förhoppningsvis går bra att lägga! Det sitter osb-skivor på nästan alla ställen där det bör..vi har bestämt oss för att göra så klart vi kan där hundarna ska vara så de kan komma in. Min förhoppning var att kunna lägga golvet på torsdag och bygga boxar i helgen men allt tar ju längre tid än man tror :cautious:

Sedan är ett projekt till på g. Inte vi som gör det som tur är :p I fredags körde hantverkarna igång med hallgolvet, så snart har vi golvvärme och nytt golv! :banana:

Är det nån förbannelse över hundhus här eller? Vårt projekt har stått stilla hur länge som helst nu, fortfarande bara ett skelett med tak 😞 Tur vi inte är i akut behov av det..
Här har det istället byggts fårhus (som jag skulle målat idag men det ösregnar), trädgårdfixats och jagats älg..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 571
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp