Projekt 2019

Vår renovering av källaren står still. Ska bli ett badrum, började för två år sen. :angel: Det jobbigaste förarbetet är gjort. Dvs gräva ur, gjutit, lagt golvvärme och flytspacklat. Men motivationen tog slut där. Nästa jobb är elen som ska dras. Får se när vi tar itu med det.

Annars har vi gjort lite andra projekt. Slipat och målat om hela altanstaketet. Är relativt nygjort men karln envisas med att bygga i tryckimpregnerat virke och jag envisas med att måla allt. Då flagnar det efter 3 år. :meh:

Vi har lagt nytt golv på ovanvåningen och ska byta dörrar. Där är vi just nu och håller på. Kommer bli bra!
Är sugen på att måla om barnens rum, men kanske avvaktar. Man måste ha lite ledigt på semestern också :D

Tips inför nästa gång som du behöver måla tryckimpregnerat virke: Låt det tryckimpregnerade virket stå och torka ordentligt i ett halvår innan du först grundmålar ordentligt och sedan målar du det med oljefärg.

Vill du inte måla med oljefärg utan med akrylatfärg så gör du samma procedur, men grundmålar två gånger och på med täckfärg två gånger. Helst ska du lämna en sida träribborna omålade för att fukt ska kunna tränga ut. Akrylatfärg är väldigt tätt från insidan, men kan släppa igenom fukt vid kraftigt regn om det inte finns någon ordentlig försegling inform av grundfärg. Det gör att träet ruttnar och färgen flagnar. Detta förklarade målargrannen när staketet kring vårt hus hade ruttnat innifrån efter bara några år (inte vi som hade målat staketet dock).
 
Tips inför nästa gång som du behöver måla tryckimpregnerat virke: Låt det tryckimpregnerade virket stå och torka ordentligt i ett halvår innan du först grundmålar ordentligt och sedan målar du det med oljefärg.

Vill du inte måla med oljefärg utan med akrylatfärg så gör du samma procedur, men grundmålar två gånger och på med täckfärg två gånger. Helst ska du lämna en sida träribborna omålade för att fukt ska kunna tränga ut. Akrylatfärg är väldigt tätt från insidan, men kan släppa igenom fukt vid kraftigt regn om det inte finns någon ordentlig försegling inform av grundfärg. Det gör att träet ruttnar och färgen flagnar. Detta förklarade målargrannen när staketet kring vårt hus hade ruttnat innifrån efter bara några år (inte vi som hade målat staketet dock).

Så får det bli nästa gång. Tack för tipset!
 
Före. :cry: :arghh:

(nej resten av taket såg - lyckligtvis - inte ut så här, men längst ut/längst ner på båda södersidans gavlar var illa nog)
DSC_0102.JPG
 
Senast ändrad:
Hann inte snickra igår för igår började vi med höskörden. Körs förhoppningsvis in på söndag. Så vi ska snickra ikväll istället och hoppas hinna mer på golvet :)
 
Bara några få brädor kvar sen är en del av golvet klart. Vi ställde dit ena möbelgruppen igår och åt jordgubbar till kvällsmat i kvällssolen där :) Ikväll kör vi hö och samma i morgon så blir nog inget mer snickrande förrän på söndag men då ska vi göra ett rejält ryck och förhoppnings hinna bra mycket på delen framför trappan :)
 
Någon som har lite imput gällande tapetval? Jag har ett rum på övervåningen som ca 4,6m*2,5m där jag har lagt liggande vitvaxad panel på sidorna för att rummet ska verka längre. Men nu behövs det tapeter för fönstersidan samt ner i trappen men jag har svårt att välja. Från början tänkte jag randigt med en ljusgrå ton men nu velar jag om jag ska ha antricitgrått istället.
32177
 
Köpte hus i juni 2018 är i behov av lite kärlek.

2019 har vi en del att fixa
-tapetsera klart i köket
-få in en köksö
-fixa hagar
-måla huset
-måla stallet
-tvätta stallet
-fräscha upp duschrummet

Har fixat 3 hagar av 5
Målat halva stallet (insida boxar)
Tvättat insidan av stallet

Ska tapetsera klart och köpa köksön. Resten får vi se om vi hinner med

Ska bygga en sadelkammare också
 
Fått in vinterns hö till mina tre hästar i fredags och lördags (nu hoppas jag vi får in det som ska säljas också. Bara att vänta in en vädersäkrare vecka till). Igår fick vi gjort mycket på altanen. I lördags skruvade jag klart den ena delen av golvet så vi kunde fylla pooel åt ungarna och igår sågade vi till nästan all trall till den största delen, saknas fyra brädor :meh: Jag skruvade så mycket jag hann och ska fortsätta med det idag. Maken ska köpa med mer trall idag så ska vi fortsätta ikväll. Gött när golvet är helt klart sen för då ska vi böra bygga trappa och klä in den fula betongen.
 
Ska försöka byta dörrar nu under semestern. Altandörr ska sättas in, Ytterdörr ska bytas samt källardörr.

Har ingen ork till att ta tag i något av det
 
Projekt kökssoffa går sakta, men säkert framåt. Uråldrig färg bortskrapad, kedjeresårbottnarna är bortmonterade, den är noga såpskurad och därefter när trät torkat och rest sig noga slipat med finare och finare slippapper och nu, precis nyss har den blivit betsad. Därav att den ser lite flammig ut. I morgon är tanken att den ska lackas och sen ska en innerbotten ordnas, så att den går att förvara saker i om man vill det. Locket har fått madrass och är klädd med först ett lager vattenfast tyg och sen med ett snyggt möbeltyg som matchar själva soffan :up:

65786649_2894503780567069_6697921817878724608_n.jpg


65505556_2894503833900397_6695899712916029440_n.jpg


65701062_2894506733900107_5204056064034603008_n.jpg
 
Jäklar @Gnist vilket lyft det blev bara att bli av med den där förfärliga Leksands IF-looken på soffan och byta mot något mer neutralt och vilsamt. Med nytt tyg också blir det ju kalassnyggt!

Här har det blivit dags att göra ett par eller många projekt själv också, förutom att betala hantverkarna för taket som fortskrider i fin fart.

På todo-listan:

1) Skrapa och måla om ridbanestaket, två slanor, 22 x 45 meter. Känns ju som att det var inte alls länge sedan senast men när jag tittar på det så går det liksom inte att förneka att det är hög tid.
2) Skrapa och måla om en uthusgavel, också rödfärg. Lyckligtvis inte så fasansfulla höjder så jag räknar med att klara detta med en stabil stege.
3) Stänga om och näta en sida på hönsgården mot odlingarna. Visserligen använder inte mina bortskämda höns någon hönsgård nu utan vill helst ockupera huset och tränga ut mig därifrån också. Men det är hög tid att fylla på med unghönor och dem kan jag inte släppa vind för våg till att börja med i alla fall.
4) Skrubba, desinfincera och måla rummet där vattenpumpen till stallet finns så att det sedan kan tas i bruk som ett separat rum för honungsslungning och - hantering.
5) Barrikadera de sista små krypgluggarna för de återstående enfaldiga duvornas tillträde till logen som sitt privata guanotempel. Dock är det bara ett par kvar i livet (just nu, får de hållas så är de väl snart 25 igen) så guanotillförseln har avstannat ordentligt. Och inte kommer de åt att knö sig in i prånget till verandataket heller. Mohaha!!! :D

Sedan är nog semestern slut. Men om inte så
5) gräva ut och gruslägga två gångar till mellan odlingslådorna så att hela köksträdgården blir enhetligt inringad av grusgångar. Återstår också lite till av grusläggning runt husgrunden men där kan jag skylla på att jag inte kommer åt när det är byggnadsställningar överallt.
Och sedan har ju även jag.....
6) en kökssoffa som nu står i växthuset. Helt vitmålad vilket är helt ok, men ska ha stoppning på ryggstödet vilket nu saknas och så skulle jag vilja få till en matchande dyna. Och apropå växthuset,
7) planera och arrangera odlingarna på utsidan

(Varför driver ingen frågan om dubbel semester för hårt arbetande ensamma gårdsägare? Gärna dubbla helgdagar också, när jag tänker efter. Det är så mycket som vi "måste hinna med" så en ledighet går ju åt till att bara klippa gräs och sånt enklare underhållsarbete.)
 
Tack @Lillgrådis :)

Gammalt pigment har som blött in i trät, så helt jämnt och perfekt lär inte betsingen bli, men det blir ju ändå avsevärt mycket snyggare än som den var och om allt inte blir "perfekt" struntar jag lite i. Jag tycker sånt där pyssel är roligt och det får mig att tänka på lite annat en stund.

Sofflocket och den ordentligt tjocka skumgummimadrassen är klätt med det här tyget och jag tror faktiskt att soffan i hela sin "operfekthet" kommer bli riktigt fint när allt är klart och hopsatt.

66042960_2894682093882571_4729971419213987840_n.jpg
 
Måttat, mätat, kapat och skruvat, så nu har soffan en botten :up: och jag har visst fått kapdamm på tfnkameralinsen :D

65632489_2894961227187991_7450338833314349056_n.jpg


Tur jag ska använda rätta kameran när jag fotar det färdiga resultatet :cool:
 
Nu har jag spacklat och tejpat fondväggen redo för målning! Den är lila sen innan och jag älskar den färgen, men måste dölja hålen som blivit när jag flyttar på sängen så det blir ett geometriskt mönster för att dölja hålen och behålla lite lila. I mitt huvud blir det rätt coolt.. i verkligheten får vi se :angel::D dessutom kom jag på att när jag flyttar på sängen hamnar den för eluttaget.. så nu ska jag även bygga någon typ av hylla i huvudändan så jag fortfarande kan använda eluttaget.
 
Bara en månad kvar tills vi får tillträde till vår lilla gård :nailbiting:

bSIuJhO.jpg


Från att inte haft så många projekt med vårt nuvarande hus så har vi fått en jättelista
  • Bygga hundhus med hundgårdar
  • Dränera bort dagvattnet
  • Sätta staket
  • Renovera ytskikt inomhus
  • Byta vindbrädor på ena sidan av huvudbyggnaden
Vi får väl se hur långt vi hinner, maken har 8 veckor semester och jag har fyra så det blir inget lat semester i år :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 497
Senast: Ajda
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 621
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp