Projekt 2019

Vad tänker du för tak och hur långsmalt eller kvadratiskt ska det vara? Jag kan tänka mig att ett ganska långsmalt med ett stabilt förankrat tak som håller ihop det behöver mindre än ett mer kvadratiskt som blir större vindfång och större krav på taket över en kvadratisk yta. Men alldeles oavsett hade jag känt mig tryggast med nergrävda betongplintar att utgå från.
Jag vill inget hellre än att slippa just de nedgrävda betongplintarna.

Det blir rektangulärt, med en långsida framåt och en som då blir mot det befintliga uthuset. Då kan jag ju förankra stolpar i huset och även taket. Taket blir troligen simpel plast, för sådant tak har ändå den överbyggda delen av min balkong.
 
Ok, mitt svar var bara en s k tjejgissning, med inslag av att jag själv hade varit så orolig för att det skulle rasa. :) Har sett så många sorgsna människor i växthusgrupper som gjort någon quick fix och sedan kommit ut till något förvridet elände och en massa krossat glas efter första höststormen. Men det är förstås stor skillnad på fristående byggen eller att fästa mot befintlig vägg. Så förankrar du alla stolpar bra mellan varandra och i huset så kan det säkert funka! (Ta detta också som en gissning av en mycket okvalificerad byggare)
 
Ok, mitt svar var bara en s k tjejgissning, med inslag av att jag själv hade varit så orolig för att det skulle rasa. :) Har sett så många sorgsna människor i växthusgrupper som gjort någon quick fix och sedan kommit ut till något förvridet elände och en massa krossat glas efter första höststormen. Men det är förstås stor skillnad på fristående byggen eller att fästa mot befintlig vägg. Så förankrar du alla stolpar bra mellan varandra och i huset så kan det säkert funka! (Ta detta också som en gissning av en mycket okvalificerad byggare)
Min sammanlagda byggerfarenhet består av en (något sned) balkong och ett altangolv. :p
 
Min sammanlagda byggerfarenhet består av en (något sned) balkong och ett altangolv. :p

Och snart ett orangeri! Dags för mys-Ernst att se upp för konkurrensen!

(jag gillar alltså orangeriplanen och hoppas att det blir kalasbra, och helst förevigat på bild som kan delas på ett visst forum, exempelvis i denna tråd :) En balkong känns för övrigt oerhört avancerat, det hade jag känt större oro för än ett väggmonterat orangeri)
 
Och snart ett orangeri! Dags för mys-Ernst att se upp för konkurrensen!

(jag gillar alltså orangeriplanen och hoppas att det blir kalasbra, och helst förevigat på bild som kan delas på ett visst forum, exempelvis i denna tråd :) En balkong känns för övrigt oerhört avancerat, det hade jag känt större oro för än ett väggmonterat orangeri)
Balkongen var i verkligheten en utbyggnad av en befintlig balkong, och bara några decimeter över marken. Med räcke runt, därför kallar jag det balkong.
 
Fått ner en del av takpannorna och lite undertak!

Ska lägga om taket nu under semestern. Vi kommer spika råspont på hela taket och sen papp, läkt och pannor. Nu ligger det masonitskivor som underlag under pannorna.
 

Bifogade filer

  • F679A33E-29AC-4E45-A483-FB65C7653238.jpeg
    F679A33E-29AC-4E45-A483-FB65C7653238.jpeg
    662,5 KB · Visningar: 31
Fått ner en del av takpannorna och lite undertak!

Ska lägga om taket nu under semestern. Vi kommer spika råspont på hela taket och sen papp, läkt och pannor. Nu ligger det masonitskivor som underlag under pannorna.

Jag vill också lägga om taket. Får jag fråga vad ni räknar på att det kommer kosta?
 
Jag vill också lägga om taket. Får jag fråga vad ni räknar på att det kommer kosta?
Vi hoppas att vi hamnar på runt 70 000 kr. Vårt tak är nästan 200 m2 stort.
Det hamnar ju lite högre eftersom vi byter från masonitskivor till råspont och papp. Sen gör vi ju allt själva så arbetskostnaden är ju inte medräknad.
Hittills har det kostat ca 50 000 kr för takpannor, råspont och strö-/bärläkt.
🙂
 
Nu när allt hö är inne och gårdsplanen städad ska vi göra klart trappan. Ska köpa sista virket idag och fix för att jämna till betongen så det blir lättare att lägga trall där sen :)
 
Verkstan går framåt. Ojämnheter i golvet är bortbilat, väggarna avspolade och golvet armerat!
249C842F-F345-4243-AB61-64FF0D9A6B4B.jpeg
Lite oklart när betongen kommer, dröjer nog ett par veckor tyvärr. De skulle kommit ut och tittat idag men än har ingen dykt upp... (kl 21.00)
I övrigt har vi fått klartecken och full information från försäkringsbolaget hur vi ska bygga upp den brandsäkra väggen mot stallet. Det kan vi nog påbörja lite i väntan på betonggolvet.
 
Igår klädde vi in resten av betongtrappan så nu är allt trall :) Blev himla bra! Lite finsnickeri kvar och räcke men vi väntar lite med det då vi ska gräva lite i ett par dagar för att bygga tak på baksidan uthuset för att kunna ställa under självlastarvagnen och lite annat. Ska gräva ner plint för en ny grind ute vid vägen också. Gött att få det gjort. Vi flyttade ju infarten i höstas så det ska bara vara en gånggrind vid soptunnan bara.
 
Fixade till med stolp och plint vid nya grinden igår så nu får vi köpa lite virke och spika igen där och bygga grind :)

Idag gräver vi där vi ska bygga snedtaket.
 
Utplanat och fint där vi ska bygga tak till traktorredskapen. Hann med att fixa i hästhagen också. Hade lite bärlager sen vi grävde bort för altanen som jag ville ha i grindhålet mellan hagarna för där blir så himla lerigt! La markduk och sen på den gruset. Har även en stor sandhög till övers så vi la markduk i shettisens foderhage och innanför den vanliga grinden och la sand där. Är såklart bättre med bärlager men tänker att det blir bättre än det va, hoppas iallafall :p

Idag ska vi gräva min 13 m långa rabatt innan grävaren ska lämnas tillbaka.
 
Utplanat och fint där vi ska bygga tak till traktorredskapen. Hann med att fixa i hästhagen också. Hade lite bärlager sen vi grävde bort för altanen som jag ville ha i grindhålet mellan hagarna för där blir så himla lerigt! La markduk och sen på den gruset. Har även en stor sandhög till övers så vi la markduk i shettisens foderhage och innanför den vanliga grinden och la sand där. Är såklart bättre med bärlager men tänker att det blir bättre än det va, hoppas iallafall :p

Idag ska vi gräva min 13 m långa rabatt innan grävaren ska lämnas tillbaka.

Vilken energi ni har!
 
Håller mig strikt till små pysselprojekt i år jag (förutom bastuprojektet, men det har jag inte börjat med än..) så här är nästa lilla renoveringsobjekt och på det finns ingen tidsram :)

67389586_2941320135885433_2808759417305038848_n.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 619
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp