Projekt 2019

Bara en månad kvar tills vi får tillträde till vår lilla gård :nailbiting:

bSIuJhO.jpg


Från att inte haft så många projekt med vårt nuvarande hus så har vi fått en jättelista
  • Bygga hundhus med hundgårdar
  • Dränera bort dagvattnet
  • Sätta staket
  • Renovera ytskikt inomhus
  • Byta vindbrädor på ena sidan av huvudbyggnaden
Vi får väl se hur långt vi hinner, maken har 8 veckor semester och jag har fyra så det blir inget lat semester i år :D

Härlig gården ser ut 😍 nej lat semester är ingenting vi räknar med heller... tror inte gård med renoveringsbehov bjuder in till lat semester! :D
 
Vi får inte heller någon lat semester i år, men ändå inte så fullspäckad som den varit tidigare år.
Vi kommer:
- byta en ytterdörr
- isolera och gipsa insidan på garaget
- bygga igen ett fönster i garaget
- grusa upp parkeringen som vi har grävt ut och satt stenmur runt
- gräva ned rabattkant runt alla land + runt hundgårdarna (typ 100m..)
- fylla ut med matjord i de värsta ojämnheterna i trädgården samt så gräs
- ev byta ut de fula stenkanterna runt ett befintligt land samt grusgången

och så blir det ju alltid lite småpill utöver detta, bl a lite rester som är kvar sedan tidigare projekt :p
 
Här har semestern delvis startat så idag har vi satt oss ner och skrivit en liten ”önskelista” på kommande projekt.
1. Renovering av lekstugans utsida. Detta har jag redan börjat med faktiskt och det saknas bara röd färg så är det klart. Några brädor är bytta, färg skrapad och det vita är färdigmålat idag!
68719614-1547-45A6-AB4B-001F8A73AC43.jpeg
2. Bygga nytt jakttorn
3. Tömma det gamla höloftet ovanför verkstan så att vi kan:
4. Bygga väggen mellan verkstan och stallet
5. Nytt grus på grusvägen
6. Gräva upp och grusa om hästarnas grusplan framför ligghallen
7. Eventuellt gjuta golv i fårhuset

Känns inte helt omöjligt ändå. Jag har sju veckors semester och mannen fyra, jag är dock gravid i sjätte månaden och vi har en snart tvååring också, så ambitionsnivån är ofta högre än faktiskt utslag 😁 Men i morgon har vi barnvakt och eventuellt arbetshjälp så med lite tur får vi nåt gjort!
 
Har sågat flera hål,nu i byggbodens bakre dörr, boden är delad i 3 rum o mittenrummet har inget fönster,men snart så.
Resten av tiden går jag från projekt till projekt för att skona ryggen men ändå komma framåt.
 
Sovrum del 1 är färdigt! Jag har målat väggen i vitt och grått (det lila var sen tidigare). Vänt på sängen. Platsbyggt en hylla som är bakom sänggaveln. Jag blev så nöjd och det känns väldigt jag. Andra halvan av sovrummet ska bli träningsrum är det tänkt, men det får bli ett projekt till en annan gång.

32766
 
En gemensam semestervecka avklarad och två punkter på den ursprungliga listan är avklarad.

1. Renovering av lekstugans utsida. KLART!
2. Bygga nytt jakttorn
3. Tömma det gamla höloftet ovanför verkstan KLART
4. Bygga väggen mellan verkstan och stallet
5. Nytt grus på grusvägen
6. Gräva upp och grusa om hästarnas grusplan framför ligghallen
7. Eventuellt gjuta golv i fårhuset

Sen när vi hade gjort punkt tre och funderat lite så förvandlades punkt fyra till ”renovera verkstaden” (och bygga vägg). Så det är det vi håller på med nu. Verkstaden (som mest var ett skrotupplag) är tömd, inredningen är utriven, det ruttna taket är nedtaget och vi håller på att bila bort ojämnheter i golvet så vi kan gjuta nytt i samma nivå som stallet.
1231677E-0340-4445-AF6B-8FF1395A3DEB.jpeg
I morgon fortsätter vi bila bort golvet och sen ska det hela högtryckstvättas innan uppbyggnadsfasen börjar. Nytt golv, nytt tak, brandsäker vägg mot stallet mm. En hel del material kan vi återanvända så vi får räkna lite på hur mkt nytt vi behöver köpa hem :)
 
Tänkte varit med 2018, men blev aldrig av - gör ett försök nu 😃

* Litens rum tjuvstartade vi med 2018, så det är tapetserat. Men plastmattan som ligger ska bort, antingen ska trägolvet under slipas (beroende på skick) eller så ska vi lägga nytt. Ska inredas därefter.

* Tv-rummet ska målas/tapetseras. Vi har en tanke att platsbygga en hylla åå ena väggen, runt dörren.

* Ev. byte av fasad. Beror lite på kostnad och om det stämmer i tid, vi ska inte göra allt själva.

* Tvättstugan blir nog 2020 😇

Ohyra i källaren tog rätt mycket av våren, sanering, sanering och målning igen. Typiskt nog med i den delen vi gjort klart... Anticimex tyckte det var jätteintressant - inte vi.

Litens rum är klart. Trägolvet var jättefint.

Fasaden är ny och målat är det. Huset ser helt annorlunda ut. Sambon ligger nu och skrapar för bygge av ny balkong.

Tv-rummet är svårt med färgval - ena stunden vill jag ha det rätt mörkt - andra stunden inte. Men ska passa till teakmöbler och skulle gärna plocka fram min lila matta men grön kant 😇

Som bonus har det blivit en perogla 😃
 
Jag är inte på.något vis projekttypen, men jag leker med tanken att bygga ett "orangeri" mot gaveln på ett av uthusen på landet.
Nu visar det sig att en rätt händig bekant har blivit dumpad och gärna vill kanalisera sina känslor genom att bygga hos mig om jag bjuder på god mat.

Min tanke är att bygga ett "orangeri" mot södergaveln på ett av uthusen. Och att använda mig av gamla fönster plus så billigt virke som möjligt. Gärna tryckimpregnerat, så kan jag måla det vitt nästa år.

Jag vill ha så lite jobb som möjligt med "grunden". Skulle det funka att sätta ner stolpskor med "spjut" direkt i jorden, och sen utgå från dem för bjälkarna, plus förankra det hela i den befintliga husväggen? Eller kommer det att rasa?

Syftet är mest att få ett något skyddat ställe för en del växter samt att tjuvröka cigariller mot bladlössen. 6-8 kvadrat.
 
Det stora årliga projektet Höskörd är avklarat! Nu ska det som blev sålt hämtas/levereras bara så vi kan ställa in lite maskiner i uthuset igen. Och så ska gårdsplanen städas från allt höbös som blir när man pressar.
 
Nu visar det sig att en rätt händig bekant har blivit dumpad och gärna vill kanalisera sina känslor genom att bygga hos mig om jag bjuder på god mat.

Min tanke är att bygga ett "orangeri" mot södergaveln på ett av uthusen. Och att använda mig av gamla fönster plus så billigt virke som möjligt. Gärna tryckimpregnerat, så kan jag måla det vitt nästa år.

Jag vill ha så lite jobb som möjligt med "grunden". Skulle det funka att sätta ner stolpskor med "spjut" direkt i jorden, och sen utgå från dem för bjälkarna, plus förankra det hela i den befintliga husväggen? Eller kommer det att rasa?

Syftet är mest att få ett något skyddat ställe för en del växter samt att tjuvröka cigariller mot bladlössen. 6-8 kvadrat.

Vad tänker du för tak och hur långsmalt eller kvadratiskt ska det vara? Jag kan tänka mig att ett ganska långsmalt med ett stabilt förankrat tak som håller ihop det behöver mindre än ett mer kvadratiskt som blir större vindfång och större krav på taket över en kvadratisk yta. Men alldeles oavsett hade jag känt mig tryggast med nergrävda betongplintar att utgå från.
 
Och så här långt har mina planer framskridit:

1) Skrapa och måla om ridbanestaket, två slanor, 22 x 45 meter. Känns ju som att det var inte alls länge sedan senast men när jag tittar på det så går det liksom inte att förneka att det är hög tid. HÄLFTEN KLART, nytt ryck idag och vid utevaro av regn lö-sö
2) Skrapa och måla om en uthusgavel, också rödfärg. KLART
3) Stänga om och näta en sida på hönsgården mot odlingarna. Visserligen använder inte mina bortskämda höns någon hönsgård nu utan vill helst ockupera huset och tränga ut mig därifrån också. Men det är hög tid att fylla på med unghönor och dem kan jag inte släppa vind för våg till att börja med i alla fall. PÅBÖRJAT med att röja ogräs där stängslet ska gå

Och innan jag ens hade hunnit påbörja alla de tidigare punkterna på listan, så blev jag tvungen att ta tag i några fönster på huset också. Takbyggarna råkade krascha två av dem - och med det nylagda taket som lyfter hela huset, så blev det plötsligt än mer angeläget att måla och kitta om några: ny linoljefärg och kitt införskaffat och några nermonterade för att börja. I mindre portioner är det ju roligt att vårda de gamla fönstren (men också hyfsat tidsödande när det ska göras ordentligt).

Samtidigt är det också hög tid att se över hästarnas hagar vilket innebär rensning under ett antal meter elstaket.... lived po lanned, de enda jaou vill hao.... :love:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 570
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp