Projekt 2019

FengurLaugar

Trådstartare
Fann ingen redan startad tråd. Tyckte 2018 tråden var rolig att följa och skriva i så tänkte att jag startar en för nästa år nu när vi närmar oss årsskiftet :)


*Under vintern har vi tänkt måla och bygga hyllor i källaren.
*Nästa år ska vi renovera hela nordsidan på uthuset, alla brädor ska bytas och målas.
*Hästhagen ska dräneras och grusas (hann inte i år).
*Infarten flyttas.
*Snedtak bakom uthuset ska byggas för att få under lite traktorredskap.
*Eventuellt att vi gör klart insidan av lekstugan.

Vad är era planer?
 
Försöka få fatt i en lekstuga som ska göras om till hönshus och stängsla in med nedgrävt nät samt stabilt nättak för de nya hedemorahönsen,
Måla resten av huset
Eventuellt bygga carport och lägga grus där istället, sanden fastnar överallt och dras med in.
Måla den gröna hemska trappen inne vit.
 
I år han vi med nästan alla projekt. Det som inte blev var byte av ytterdörr, men istället åkte vi på att bygga om hela bron och balkongen till en kostnad på ca 60k :meh: Men det vart snyggt och stabilt i varje fall!

Så under 2019 blir det förhoppningsvis en ny ytterdörr!
Jag hoppas på att jag orkar måla trappan till källaren
Röjningsarbetet på gården ska fortsätta
Sovstugan ska renoveras klart
Vi ska dra el till bastun
Byta ut eldstaden mot en finare och förhoppningsvis göra lite mysigt där omkring

Och säkert mycket mycket mer som dyker upp efter vägen :angel:
 
I år han vi med nästan alla projekt. Det som inte blev var byte av ytterdörr, men istället åkte vi på att bygga om hela bron och balkongen till en kostnad på tyå 60k :meh:

Så under 2019 blir det förhoppningsvis en ny ytterdörr!
Jag hoppas på att jag orkar måla trappan till källaren
Röjningsarbetet på gården ska fortsätta
Sovstugan ska renoveras klart
Vi ska dra el till bastun
Byta ut eldstaden mot en finare och förhoppningsvis göra lite mysigt där omkring

Och säkert mycket mycket mer som dyker upp efter vägen :angel:

Ja det har ju en viss förmåga att tillkomma saker hela tiden :p

Skulle vilja lägga golv och tapetsera i "klädrummet" också men det får bli ett höst/vinterprojekt isåfall skulle jag tro. Har så mycket vi behöver göra utomhus först.
 
Ja det har ju en viss förmåga att tillkomma saker hela tiden :p

Skulle vilja lägga golv och tapetsera i "klädrummet" också men det får bli ett höst/vinterprojekt isåfall skulle jag tro. Har så mycket vi behöver göra utomhus först.

Ja men så är det! Och ju mer man gör, desto mer annat märker man som behöver göras..
 
* göra klart alla projekt. Väldigt många är till 90% klara.
* Hårdgöra en större del av hagen.
* Göra klart sovrummet, vi har ju hållit på i drygt två år nu..:rofl:
* Eventuellt nytt kök!!! :love:

Sen tillkommer det saker på "att göra listan" löpande såklart!
 
1.
Bygga garage inuti befintlig ladugårdsdel. Påbörjat och det mesta materialet finns. Tiden däremot 😇😎

2.
Bygga stomedfölutebox. Mitt (om allt går väl:nailbiting:Nervös) föl kommer hem med sin mamma under sommaren. Material och plats finns men lite pyssel med marken där först.

3. Fortsätta ständiga arbetet med att fylla ut för en typ ridvolt. 🤗
 
Skrev ju att infarten ska flyttas nästa år men nu fick vi oväntat extra pengar på kontot så vi bokade grävmaskin idag och har tänkt göra den nya infarten nästa helg och sen stänga igen den gamla farliga! Kommer bli fantastiskt! :banana:
 
*Renovera hallen uppe
*Renovera hallen nere
*Bygga/köpa/ta hantverkare för hundhus
*Utebelysning

Hallen uppe kanske påbörjas redan i år, men jag tror att det är mer realistiskt nästa år. Behöver röja uppe först för att få hallen fri från grejor :angel:
 
Om pengarna finns ska jag byta panel på uthusgaveln. Nu sitter där en tunn pärlspont som nog är en inomhuspanel? Den är torr, sprucken och har slagit sig.

Misstänker att jag måste byta några cirkulationspumpar i värmesystemet också.

Drömmen är att kunan byta diskbnten i köket ohc sätta nytt kakel. samt fixa tvättlådan i källaren. Den behöver en kran och ett rör fram till golvbrunnen. För kranen behövs en vattenfast skiva på väggen.

Suck. Pengar pengar.
 
Nytt år är på ingång, så nu är det dags för en tråd där vi diskuterar projekt i hem och trädgård som ska genomföras under 2019 :)

Vi har inte några större planer egentligen, men det lutar åt:
- nedervåningen ska få nytt golv. Istället för att ha två olika golv på nedervåningen så ska vi ha samma i alla rum. Tror det kommer bli väldigt bra :) Blir klickgolv från IKEA, kalaset kommer kosta runt 5000:-.
- ny el ska dras i hela huset.
- Källarfönsterna ska fixas.
- husgrunden ska målas
- fixa platonmattans kant runt huset då de var slarviga när de dränerade.
- byta bänkskivor i köket

Vad har ni för projekt 2019?
 
Släpar från 2018:
- Hall totalrenovering p g a inkrypande vatten, inkluderar även balkongen ovanpå.
- Vindslucka, ny med stege och isolering.
- Ventilation vinden.
- Ny isolering vindbjälklag, i samband med takbyte.
- Takbyte, ligger på is p g a konflikt.
- Tapetsering vardagsrum och barnrum.
- Målning fönster.

Planerat 2019:
- Lekstuga.
- Tapetsering sovrum och matsal.
- Växthus eller drivhus av gamla fönster (som vi redan har).
- Renovering av källarlucka.

Övrigt 2019:
Eftersom vi slarvat med grusgången behöver den skötas hårt. Tidigare ägare har också slarvat. (Vi flyttade in i januari i år.)
Lilla toans stol småläcker fortfarande vatten, så vi behöver montera isär den igen.
 
Köpte hus i juni 2018 är i behov av lite kärlek.

2019 har vi en del att fixa
-tapetsera klart i köket
-få in en köksö
-fixa hagar
-måla huset
-måla stallet
-tvätta stallet
-fräscha upp duschrummet
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 328
Senast: Ajda
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 568
Senast: Luzzan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp