Projekt 2019

Idag åker sista lasset med brädor och skivor till tippen. :banana:
Sen är det några säckar kvar med småskräp, som vi kör iväg efter att ha sorterat tegelhögen. Teglet sparar vi och gör en grill av.

Har lagt undan brädbitar och annat fräscht. De kommer bland annat komma till användning i trädgården.

Inne i hallen har det inte hänt så mycket. Vi har varit sjuka, så ork att fixa har inte funnits.
 
Står lite stilla med målandet här men ikväll får vi få fingrarna ur och göra sista strykningen på väggen i källaren. Sen ska vi bestämma oss för färg eller plattor till golvet.

Har påbörjat vedhanteringen så det tog en del tid under helgen och kommer göra några kvällar och typ alla helger tills vi är klara :p Så det vore skönt att bara bli klara med källarrummet.
 
Vi har röjt och börjat riva i rummet uppe! Jag ska nog börja riva tapeter idag..min far tycker att vi är dumma som prioriterar ett rum inne när vi har ett hundhus att renovera, men där är ingen el= ingen värme och vem vill pyssla ute i kyla och mörker? Våren är på väg så nog hinner vi med det också, det är jag övertygad om...
 
Det känns som om vi ständigt har projekt, men det senaste är att bygga sandlådan i barnens piratskepp. Det har varit ett projekt på snart 2 år då vi började med att bygga gungställningen lite snabbt innan vårt bröllop. Lekhuset aka piratskeppet kom förra året och i år är det dags för att bli sandlåda i fören.

Sen ska vardagsrummet målas klart vilket är lättare sagt än gjort för vi minns inte vilken färg vi hade :o Men snart är det trädgårdstider och det innebär att vi funderar på att bygga ut på stengång nedanför trappan så vi kan ha utemöblerna där istället.
 
Det känns som om vi ständigt har projekt, men det senaste är att bygga sandlådan i barnens piratskepp. Det har varit ett projekt på snart 2 år då vi började med att bygga gungställningen lite snabbt innan vårt bröllop. Lekhuset aka piratskeppet kom förra året och i år är det dags för att bli sandlåda i fören.

Sen ska vardagsrummet målas klart vilket är lättare sagt än gjort för vi minns inte vilken färg vi hade :o Men snart är det trädgårdstider och det innebär att vi funderar på att bygga ut på stengång nedanför trappan så vi kan ha utemöblerna där istället.

Vi har också ständigt projekt på gång. Blir lätt så med stort hus, gård, barn och djur :p

Väggarna klara i källarrummet och nu ska vi som sagt bestämma oss för hur vi gör med golvet. Veden för kommande vinter är påbörjad. Vi är effektiva när maken åker till skogen och hämtar hem färdigkapad ved samtidigt som jag står och klyver och slänger in i skjulet. Det börjar fylla på bra redan :up:

Vi funderar på att ta tag i insidan av lekstugan så den blir ännu roligare för barnen. Ska köpas in isolering och panel till väggar och tak. Sen lägger vi in ett laminatgolv. Bara vi köper alla grejer så tror jag vi gör klart den på en helg eller några vardagskvällar.
 
Hoppar in i tråden med våra projekt!
Då vi köpte gård förra året finns här hur mycket som helst att göra och nu när våren är här flödar både inspirationen och arbetslusten! :banana:

Tidigare under året har vi plockat bort allt gammalt dåligt fårstaket för att kunna sätta upp nytt. Sambon har rensat sly och huggt ner en hel del träd runt åkerkanterna, mycket som varit eftersatt av gamla ägarna.

Förra helgen rev jag ner en gammal dålig gethage och i veckan har fler stora tallar huggits ner som stod illa till för lagårn (herrejisses vad ved vi får :D). Här ska byggas ny inhägnad till både får och minigrisar :love:
I lagårn har projekt får- och grisstall påbörjats med att riva väggar och bila bort gamla foderbord och gödselrännor, nya plana golv ska dit. Hönshus och -gård ska ocksåbyggas. Och hundhus och hundgård. Det finns massor med mer planer såsom staket, gräva för avlopp och vatten till gamla skomakarverkstan på gården, som dessutom med tiden ska totalrenoveras, vatten ska också grävas för till lagårn, och det ska byggas kylrum där inne också. Pjue.. Vi har å göra! :o:D
 
Idag har hundhuset /den gamla baracken kommit på plats!
14FC45A1-C9D1-4E75-9D90-D506E070DD03.jpeg


Stor så in i helskotta är den! 😁
Massor att göra med den, både in- och utvändigt men det ska bara bli kul!

Vi har även röjt upp en massa smått sly som blev kvar i hagarna efter storröjningen och det blev så fint! Speciellt runt stenmuararna vid den gamla genomfartsvägen och i ekbacken 😍
 
Idag har hundhuset /den gamla baracken kommit på plats!
Visa bifogad fil 27770

Stor så in i helskotta är den! 😁
Massor att göra med den, både in- och utvändigt men det ska bara bli kul!

Vi har även röjt upp en massa smått sly som blev kvar i hagarna efter storröjningen och det blev så fint! Speciellt runt stenmuararna vid den gamla genomfartsvägen och i ekbacken 😍
Skoj! Vi har barack till hundhus-projekt framför oss också!
52537838_2216262275101619_6254794751866830848_o.jpg
 
Vi är på god väg med vinterveden, men än är en hel del kvar i skogen 😅 Vi verkar få mycket ved i år, vilket är bra för det var på gränsen nu i vintern.

Sen så råkade ju jag få en idé idag om att bygga ut vår uteplats :angel: Målet är en stor veranda på två sidor huset med garage under på ena sidan som byggs ihop med källaren. Detta är ju ett riktigt stort projekt och vi har andra saker vi vill göra före det. Så då tänkte jag att vi bygger ett större golv som går runt hörnet fram till en gammal stentrappa som leder upp till vad vi tror tidigare ägare hade som grovingång. Den dörren är en given verandadörr så då kan den ingången börja användas och vi får plats med poolen och en möbelgrupp till på golvet :up: Nu ska jag bara övertala maken om att detta projektet bör vara inom en snar framtid för att vi ska hinna ha användning för det hela säsongen :D
 
Det blev fasadrenovering. Två sidor behövde bytas helt, de andra två några brädor. Fönstren är inte färdigmålade men snart är det klart. Och det blir så bra 😃 tidigare var det målat mörkbrunt runt fönstren, så huset såg riktigt ihåligt ut...
Sen kvarstår balkongbygge då vi rivit den gamla - men är inte på det klara med hur den nya ska se ut riktigt ännu... och att trädgården består av fd. Fasad...
 
Om jag lyckas spara ihop tillräckligt med pengar mellan mina fotoresor nästa år så står renovering av klädkammaren högst på listan. Flyttade in våras och har alltid irriterat mig på klädkammaren, har tre trasiga garderobsstommar som inte går att sätta in fler hyllor i och de hyllor som finns är för få för alla mina saker.... :angel:. Ska måla om den och sätta in mer funktionella hyllsystem mm.

Några andra projekt är att måla om verandan, byta ytterdörr på förrådet samt sätta in ett skafferi/förvaringsskåp i köket.
NU är jag fääääärdig med min klädkammare!! Är sååå sjukt nöjd med resultatet : :love:
Förutom att måla om väggarna och sätta in nytt hyllsystem har jag rensat hårt och provat vart enda klädesplagg! Inget plagg som satt halvbra och "ser bättre ut om jag går ner x kg" överlevde så nu har jag bara kläder som jag kan ha kvar

Före
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn....=c7787ea10c9dd6d1ecd651c62de8e135&oe=5D624266

Efter
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn....=58473aa38fd1032d51945eaa67bde7e4&oe=5D686B65

Nästa projekt blir ommålning av verandan, nytt staket mot grannen (som vi delar på kostnaden för), ny dörr och knutbrädor på förrådet och sist skafferi/förvaringsskåp i köket.
 
Jag vill få upp tapeterna och göra klart hallen! :arghh:

15575215265838777996748129842828.jpg


Ska bara riva bort gamla golvet, lägga nytt, slipa spackel och spackla en sista omgång och slipa lite igen...


:meh: :yuck:


Och då ör bara nedre hallen klar. Efter att listerna kommit upp. Sen är det övre hallen kvar....; riva ner, spackla, slipa....o s v....
 
Sotarn har varit här. Vi ville ha en bedömning inför insättning av ventilationsfläkt och i framtiden eldstad.
Kajbon i 8 av 9 pipor. Som uppkommit innan man satt på galler. Som vi gissar sattes dit för 10 år sedan, när man slutade använda pannan i källaren och satte in bergvärme.
Så det förklarar varför luften står still i huset. Och varför köksfläkten drar så dåligt (enligt maken - jag har inte reagerat på det).
Så vi lägger till en sak till på projektlistan. Förhoppningsvis går det enkelt att rensa de 5 pipor vi vill ha rensade och i användbart skick.
 
2018 års projekt på gården var bygge av växthus som jag fortfarande är väldigt glad över.
2019 års första projekt var fiberindragning som nu är klart sedan en tid.

Och på måndag börjar 2019 års andra och största projekt: takomläggning på huset. Från skitful blekt korrugerad plåt till snygg pannplåt samt från eternitplattor till integrerat soltak. Samt inte minst fräscha vindskivor och hängrännor och lagningar av skador i ytterkanterna på ena sidan.

Och samtidigt återskapande av husets skorsten nr 2, så att det kan sättas in en eldstad också i det större sovrummet (det finns murstock upp till taknocken men den utvändiga skorstenen måste muras upp igen). Och då även en fet anläggning med solceller som täcker hela södersidan på taket. Det blir förstås allt som allt inte jättebilligt - men jäklar så skönt det ska bli när detta också är fixat.

Och spännande att följa effekten på elräkningarna när det både går att elda ordentligt på vintern och få el från solen resten av året. Samt mysfaktorn att kunna gå och lägga sig en mörk vinterkväll med en sprakande, ljuvligt varm och vedeldad kamin i sovrummet. :love:

Men sedan ska jag gå ner på något mindre (och något mindre kostsamma) projekt ett tag hoppas jag.
 
I tisdags blev vi färdiga med året vedhantering :banana: Blev måååånga kubik i år, nästan dubbelt mot ifjol skulle jag gissa på.

Nu vet jag inte riktigt vad vi tar tag i. Att bygga ut uteplatsen blev framflyttat pga oförutsedda utgifter vid traktorhaveri och vi klarar oss inte utan traktor så den fick gå först 🙈 Men vi har lite småpyssel med lekstugan, hängrännor på nybygget och staketet vid gamla infarten. Så något kan vi pyssla med innan höskörden drar igång :p
 
Vi har fixat klart hundgården! Slitit ganska länge med den nu i vår. 🙂 Den hamnade på ca 35 m2 så det ska nog räcka till min jrt 👍
 

Bifogade filer

  • C8A618ED-6CE1-4259-9884-F7B1D2F6C950.jpeg
    C8A618ED-6CE1-4259-9884-F7B1D2F6C950.jpeg
    567,1 KB · Visningar: 46
Hundhuset är klart så när på en lucka i ingången.
 

Bifogade filer

  • 3FB66106-AC82-4526-81FE-4D4AA712CFE7.jpeg
    3FB66106-AC82-4526-81FE-4D4AA712CFE7.jpeg
    636,2 KB · Visningar: 58

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 329
Senast: Ajda
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 568
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp