Projekt 2019

Vi påbörjar projekt men är inte så bra på att slutföra dom :o Eller, det tar iallafall mycket längre tid innan vi blir klara än vad vi tänkt.
Rummet på övervåningen blev ett större projekt än tänkt eftersom vi fick för oss att riva en skrubb för bättre planlösning. Men nu måste vi laga taket, och golvet. Och slipa golvet. Taket skulle visserligen ändå målas men måste lagas där väggen var som vi tog ner.
Men jag har köpt tapet, färg till skorstensmuren och det är egentligen bara gubben som behöver få tummen ur att fixa golvet, taket och laga hål i muren så kan jag spackla, slipa och måla. Sen får vi hyra slip för golvet.

*I tvättstugan borde vi lägga golv och ta hit elektriker eftersom allt annat är klart.
*Hundhuset måste påbörjas. Riva ur den gamla inredningen, få tag på någon som kan lyfta det på rätt plats. Laga golvet. Bygga boxar.
*och sen har vi kommit på att vi vill fixa hallen nere, men inser att vi inte ska göra det själva. Så hade en golvläggare här idag som ska återkomma med offert på golvvärme, borttagande av ett element och in med nytt golv. Vi river och sätter sen in en skjutdörrsgarderob själva. Kommer bli asbra när det är klart. Vill tapetsera om också men det får vänta, det är fräscha tapeter, bara inte min stil.

Puh!
 
Mitt enda pysselprojekt blir en av de gamla -och fult målade- kökssofforna som föregående ägare lämnade kvar.

61839567_2838345622849552_6301903061270921216_n.jpg


61764711_2838345586182889_8458971925224357888_n.jpg


61890111_2838345689516212_9140462512158801920_n.jpg


2 lager av olika grönfärg och ovanpå det nuvarande grå/vita kulör + det blå såklart ska skrapas väck

61685782_2838345542849560_4459347273649750016_n.jpg


Sen när hela alltet är trärent, så ska jag antingen betsa i en fylligare, lite djupare färg eller så bara klarlackar jag den, men det bestämmer jag när all gammal färg är borta så att jag ser hur helheten blir då.

61908482_2838345716182876_5330196268515852288_n.jpg


Fjäderbottnarna ska också bort och en botten göras i underdelen, så att soffan går att använda till förvaring om man vill det och troligtvis pluggar jag också fast den, så att den inte är delbar i och med det och locket ska få en madrass och klädsel.

Tidsplan? "Måste" få den klar inom en månad :nailbiting: :D
 
Nu när vi landat lite efter att ha fått klart all ved och min fingrar är brukbara igen så ska vi dra igång nästa projekt :) Det blir att bygga ut uteplatsen och göra om trappan. Mitt mål är att ha det klart innan jag går på semester om tre veckor, men vi får väl se om vi hinner det 😅 Maken har fått för sig att golvet som redan är på uteplatsen ska bort så allt blir nytt. Vi ska hyra en hilti under midsommarhelgen och bila bort den gamla trappan och en del av golvet där så blir det trall och en ny trätrappa som går ner på det nya golvet istället.
 
Igår delade det gamla golvet på uteplatsen och la en del utanför lekstugan. Flyttade och gjorde sandlådan större också. Bara sanden vi väntar på. Blev riktigt bra :)

En bit av det gamla golvet ska in till hundgården och ligga utanför hundkojan. Resten blir nog brasa.

Vi räknade och mätte igår och den nya uteplatsen kommer bli på runt 60 m2 om vi räknat rätt 😅 Satan vad mycket trallvirke det kommer gå åt. Maken ska köpa med alla reglar idag så kan vi börja regla upp i morgon. Idag hoppas vi få bort resten av golvet. På torsdag ska den gamla trappan bilas bort. Vi kommer fira midsommar och snickra om vartannat den här veckan.
 
Vi byggde om hundgården igår, eller rättare sagt minskade den för att börja göra i ordning platsen för hundhuset. Tänkte att det är lättare att passa in sektionerna efter huset än tvärt om så de får ha lite mindre hundgård för nu :) Vi lyckades dra ut kojan med hjälp av vinchen på fyrhjulingen också, men nu behövs traktor för att lyfta bort den. Ska se om vi kan gulla med någon granne!
 
Vi byggde om hundgården igår, eller rättare sagt minskade den för att börja göra i ordning platsen för hundhuset. Tänkte att det är lättare att passa in sektionerna efter huset än tvärt om så de får ha lite mindre hundgård för nu :) Vi lyckades dra ut kojan med hjälp av vinchen på fyrhjulingen också, men nu behövs traktor för att lyfta bort den. Ska se om vi kan gulla med någon granne!

Hur har ni tänkt bygga hundhus? Vi planerar själv ett sånt bygge och det är alltid intressant att höra hur andra gör :)
 
Hur har ni tänkt bygga hundhus? Vi planerar själv ett sånt bygge och det är alltid intressant att höra hur andra gör :)
Vi har köpt en gammal personalbarack som vi tänker bygga om! Vi fick dock lov att ta hem den i vintras så den står på vår parkering istället för där den ska stå..så måste få tag på en kranbil som kan flytta den igen, vilket inte verkar vara jättelätt. Tror att vi bara gör boxar av hundgårdssektioner men har inte bestämt ännu.
 
Resten av gamla golvet tog vi bort igår och en bit hamnade som sagt som altan till hundkojan :D Vi började lägga ut lite reglar för att se hur stort det kommer bli (det blir stort!) och hur vi bäst gör svängen runt hörnet på huset. Tror vi har en bra plan så ikväll ska vi börja regla och få det plant och rakt.
 
Reglade upp ramen på nästan allt igår. Det är några kvadrat där vi har trappan upp till huset nu som också ska bli golv. Vi ska bygga en ny trappa som går ner på golvet men den gamla ska rivas först i morgon (hyrt maskiner över helgen) så den sista ramen får vi göra när det som ska rivas är borta. Idag ska vi börja regla inne i ramarna. Behöver köpa mer reglar men vi ska börja och sen räkna hur mycket det blir som ska köpas till.

Eftersom vi ska bygga en ny trappa och det ska bli trallgolv uppe på trappavsatsen (eller vad man ska säga) istället för de fula plattorna och betongen som är nu så är planen att göra färdigt allt golv nere på marken först. Sen får vi bygga golvet på trappavsatsen och sen själva trappan som går ner på golvet.

Om inget oväntat händer så tror jag mycket av projektet kommer vara klart nästa helg :banana: När reglingen av golvet är helt klart så kommer det driva på snabbt med att skruva trall. Sen är det mera pyssel med att bygga trappan för det ska bli en stor bred av modellen nedan och ingen av oss har byggt en trappa förut :p

untitled.png
 
Här hemma pysslas det mest hela tiden.
Nästa projekt blir att bygga ut altanen över en yta på gräsmattan där det är extremt dåligt dränering så det blir en sjö när det regnar/man vattnar. På den delen av altanutbyggnaden ska det så småningom upp en lekstuga.
 
Eftersom vi köpte gård med stora renoveringsbehov har vi ganska många projekt kommande åren… Då vi är ganska otåliga av oss ligger det en del stora projekt redan i år och det har det egentligen gjort sedan vi fick tillträde i februari/mars-skiftet. Vi har kört på kan man säga. Det finns alltid trehundra saker att göra men eftersom ingenting längre är livsnödvändigt så är det ju högst frivilligt att hålla igång som vi gör. Projekt som jag på rak arm hoppas att vi hinner med under kommande sommar och höstmånader är följande:

  • Bygga ett ”tillfälligt” stall med uppbindningsplats och sjukbox (pågående)
  • Grusa en större del utanför ligghallen (det var för blött att gå ner med maskiner i våras när vi grusade så vi gick ner med betydligt mindre än planerat)
  • Bygga en halvvägg med ett skärmtak i anslutning till ligghallen
  • Dra om vinterhagen för att nyttja marken/skogen bättre
  • Bygga hönshus och hönsgård (pågående)
  • Dra/grusa väg ner till ligghall och stall från gårdsplan (pågående)
  • Fixa en till beteshage
  • ”Light”-renovera köket, måla om skåpsluckor, byta bänksskiva, kakel, måla om vedspisen, måla/tapetsera etc
  • Lägga om taket, delvis med hjälp av snickare (pågående)
  • Sätta nya foder runt fönster
  • Bygga en farstu, delvis med hjälp av snickare
  • Måla/renovera trappan inomhus
  • Måla groventrén
  • Bygga matsalsbord


Ja det var väl det stora hela tror jag. Det skall tilläggas att vi har mina föräldrar till hjälp mer eller mindre nästan varje helg och att sambons föräldrar+bror kommer en vecka i sommar och vill inget annat än att få hjälpa till. Så en del av projekten spara vi till dom! Vilket innebär att vi är betydligt fler än bara vi två som gör det möjligt att få en del gjort :):D
 
Vår renovering av källaren står still. Ska bli ett badrum, började för två år sen. :angel: Det jobbigaste förarbetet är gjort. Dvs gräva ur, gjutit, lagt golvvärme och flytspacklat. Men motivationen tog slut där. Nästa jobb är elen som ska dras. Får se när vi tar itu med det.

Annars har vi gjort lite andra projekt. Slipat och målat om hela altanstaketet. Är relativt nygjort men karln envisas med att bygga i tryckimpregnerat virke och jag envisas med att måla allt. Då flagnar det efter 3 år. :meh:

Vi har lagt nytt golv på ovanvåningen och ska byta dörrar. Där är vi just nu och håller på. Kommer bli bra!
Är sugen på att måla om barnens rum, men kanske avvaktar. Man måste ha lite ledigt på semestern också :D
 
Övervåningen blev så gott som färdig ikväll. Finlir kvar som att måla på några ställen där karln bröt bort gamla lister och lite färg lossnade. Sen behövs det limmas dit list mot murstocken. Jag hoppas han kommer göra det imorn för annars finns det risk för att det kan dröja innan det sista blir gjort... tills jag får spunk antagligen.
 
Fick bort den gamla stentrappan (fy satan vilket jobb) och en del av stengolvet där det ska kläs med trall istället mitt i midsommarfirandet. Igår fick vi reglat mer så nu är det bara några få reglar kvar sen kan vi skruva trall. Kommer bli stort! Så himla gött :)
 
Och vi har ägnat stora delar av helgen till bygget av hönshus och hönsgård. Vi har kommit riktigt långt vilket känns sjukt kul. :bump: det lilla huset som blir hönshus har fått en innervägg där det bara fanns en yttervägg. Vi har tätat och lagat lite, fixat golvet. Ute har vi grävt ur och fixat med markduk och grus där det skall bli en torr yta i hönsgården med bark och tak. Sen har vi fått i stort sätt hela ramen för hönsgården på plats. Så det är lite pill till med det och sedan gräva för nätet och det faktiska nätet som skall till. Samt att vi skall bygga de lilla "huset" med reden och måla i hönshuset.Den lilla hyllan med sittpinnar hann vi också med att bygga i helgen! :D😍
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
596
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 462
Senast: Ajda
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 609
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp