Projekt 2020

Här var det längesen jag uppdaterade. Vår källare står fortfarande still. Oklart om karln kommer orka fixa den öht. Har försökt bearbeta brorsan att komma hit och slita en dag tillsammans med sambon så det händer något. Livet med barn sätter käppar i hjulen för oss alla. Sambon jobbar som en räv med på jobbet så visst förstår jag honom att han inte orkar, men jag är skitless på att det aldrig blir ett badrum.

Lite småprojekt är gjorda som att lägga typ bast-tak på vår pergola. (Blev skitbra!). Och vi har målat om sonens rum.
Källarprojektet är ju gigantiskt och tungrott. Måla om och sånt är ju väldigt mycket lättare.

Vi är sugna på ett spabad med, men jag har sagt nej av principsjäl att "man behöver inte ha allting!". Jag börjar dock mjukna litegrann...
 
Något som slår mig hela tiden är hur dyrt det är att renovera, och framförallt ta hjälp med det! Vi borde lejda bort vår källare, men det känns skittråkigt att behöva låna upp huset typ 200.000:- för ett badrum.
 
- Måla om huset ✔
- Byta fasad + dörr på förrådet ✔
- Måla om förrådet
- Bygga en altan + pergola på framsidan ✔
- Byta fönster i badrummet

- Riva tapeter, måla om, golv + taklister i vardagsrummet ✔
- Påbörja sovrummet. Riva tapeter, måla om, , lägga golva, golv + taklister, göra något åt garderoben och bygga ett elementskydd.

Idag har vi bytt dörren på förrådet så nu kan vi måla om det. Har pratat med hantverkare om badrumsfönstret och det kommer fixas efter sommaren/i höst.
 
Vi lägger golv här i köket, förhoppningsvis är vi klara med det idag så vi kan börja förbereda inför onsdagen då snickaren kommer med köksskåpen 🤩

Ruggigt skönt att få sista golvplankan på plats så vi slipper all isolering som letar sig upp överallt 🙄
 

Bifogade filer

  • E144CC6B-5EAE-4775-90B4-55461D9EDFE5.jpeg
    E144CC6B-5EAE-4775-90B4-55461D9EDFE5.jpeg
    32,1 KB · Visningar: 43
Karln har gått ner i källaren och satt isolering! Kanske är det på g nu...

Jag kan leva utan detta badrum, men om vår hästgård dyker upp så bör badrummet vara klart om vi ska sälja vårt hus.
 
Nu har vi haft en skön semester där vi bara gjort lite smågrejer och nu börjar lusten komma tillbaka till att ta tag i något större projekt :)

Topplagret till ridbanan är beställt så den kommer väldigt snart vara klar. Så nu planerar vi för badrumsrenovering x 2. Den lilla toan på undervåningen ska vi fixa själva, är inget våtutrymme så det går bra. Badrummet uppe är det mer pyssel med men vi ska göra allt vi kan själva och ta hjälp med det som inte vi kan/får göra. Har kollat en hel del på möbler till badrummen under helgen, men det är supersvårt :p Men har nog landat i vad vi ungefär vill ha iallafall.

När ridbanan är klar att börja användas så river vi nog ut allt på lilla toan och börjar där så tar vi den stora under hösten :)
 
Mattläggare bokad till badrummet uppe! Han hade fullt upp fram till nyår så det blir väl i januari någon gång :) Men då har vi tid att riva, få hit rörmokare, elektriker och sätta skivor.
 
Nästan klar med omputsningen av gaveln, återstår bara att kalkmåla väggen. Kalkbruk. Där vänstra fönstret sitter hade man huggit upp och satt in en pardörr och eftersom man inte förstärkte när man högg upp väggen hade fönstervalvet inget stöd och med tiden hade det satt sig och var på väg att rasa så jag fick sätta stöttor och slå ett helt nytt valv. Fönstret som sitter där nu är faktiskt originalfönstret som hade flyttats till framsidan där ytterdörr ursprungligen var så jag återställer till original från när huset en gång byggdes för ett par hundra år sedan. Egentligen hade det nog varit enklare att putsa om hela gaveln men av kulturhistoriska skäl sparar man numera de partier som har originalputsen i bra skick.

OEJ7ntY.jpg

eKkBzI0.jpg
 
Vi lägger golv här i köket, förhoppningsvis är vi klara med det idag så vi kan börja förbereda inför onsdagen då snickaren kommer med köksskåpen 🤩

Ruggigt skönt att få sista golvplankan på plats så vi slipper all isolering som letar sig upp överallt 🙄
Små fötter eller väldigt breda golvtiljor? Det ser ut att vara i bra kvalitet, vem är tillverkaren?
 
Kan lägga till att tanken är att huset kommer få sina ursprungliga rätta färger tillbaka: rosa/ljusröda väggar, gulvita hörnpelare, gesimser och fönsterstuck, ljusblå grund och mörkt röda fönster. Det syns inte på bilden för den norra gaveln saknar stuckarbeten men huset är byggt i rokokostil och färgerna är precis rätt för huset tror jag.
 
Kan lägga till att tanken är att huset kommer få sina ursprungliga rätta färger tillbaka: rosa/ljusröda väggar, gulvita hörnpelare, gesimser och fönsterstuck, ljusblå grund och mörkt röda fönster. Det syns inte på bilden för den norra gaveln saknar stuckarbeten men huset är byggt i rokokostil och färgerna är precis rätt för huset tror jag.

WOW!! Det där kräver en del foton i denna tråd, när arbetet kommit dithän! :love:
 
WOW!! Det där kräver en del foton i denna tråd, när arbetet kommit dithän! :love:
Det kommer nog inte bli i år för det är ett stort hus och det går inte så fort, nu håller jag på och murar gesimser på andra långsidan, första är färdig, och det är ungefär vad jag räknar med att bli klar med i sommar.
 
Alltså, det gör inget med bilder från arbetets gång heller. Jag brukar trakassera mina Facebookvänner med orimligt många projektuppdateringar från start via ett stort antal moment och vinklar till färdigt resultat, och ibland lite efter det också. :)
 
Jag har kanske av misstag städat bort fotona jag tagit för att dokumentera för jag hittade dem inte men de finns nog sparade någonstans. Hittade bara denna från förra sommaren när jag gjorde stucken kring fönsterna på framsidan.

XG3s2Y4.jpg
 
Hittade fler bilder. De här är från när jag murade om gesimsen på framsidan, samma som jag nu håller på med på trädgårdssidan.
n2HnVUb.jpg

U9QUMOF.jpg


Ganska krävande för taket gör att det går inte att bygga riktiga banor att dra listprofilerna på utan de improviseras. Men slutresultatet blev bra ändå men det tog längre tid.
 
Hittade fler bilder. De här är från när jag murade om gesimsen på framsidan, samma som jag nu håller på med på trädgårdssidan.
n2HnVUb.jpg

U9QUMOF.jpg
Imponerande! Både arbetet du gör och långsiktigheten du planerar med! Så härligt när äldre hus får tillbaka sitt ursprungliga utseende, det är sällan senare ändringar är bättre än original.
 
Imponerande! Både arbetet du gör och långsiktigheten du planerar med! Så härligt när äldre hus får tillbaka sitt ursprungliga utseende, det är sällan senare ändringar är bättre än original.
Jag försöker också använda samma material som det ursprungliga. Leran och stenen som väggarna är uppmurade med är enkelt, det är bara att gräva upp ur jorden. Leran skiljer sig lite från var den är tagen så jag kan faktiskt se precis var den är uppgrävd i olika delar på husen. Kalk för att göra murbruk kan man också köpa men nu har de grustag som jag tidigare köpt grus ifrån upphört och det finns inte längre att finna riktigt rätt grus som jag vill ha så nu får jag hålla på och tvätta och sikta grus men får ändå inte helt rätt, det är lite på gränsen att det börjar bli för omständligt, särskilt när det ändå inte blir riktigt som jag vill ha det. Det finns färdigblandat murbruk som används vid kulturhistoriska renoveringar, kyrkor och sådär, men det feta bruk (en del kalk till en del grus) som användes runt 1700-1800 går inte att få tag på utan att blanda själv. Det finns heller ingen riktig kunskap att söka om hur bruket gjordes förr utan man får se på det gamla och ta prov som man analyserar och sedan testa sig fram. Men det börjar komma några nu som intresserar sig för äldre tiders luftkalkbruk och hur man går tillväga hantverksmässigt och det är kul att se.
 
Senast ändrad av en moderator:
Hittade fler bilder. De här är från när jag murade om gesimsen på framsidan, samma som jag nu håller på med på trädgårdssidan.
n2HnVUb.jpg

U9QUMOF.jpg


Ganska krävande för taket gör att det går inte att bygga riktiga banor att dra listprofilerna på utan de improviseras. Men slutresultatet blev bra ändå men det tog längre tid.

Wow, vilket arbete! Ser fantastiskt ut! 👍
 
Vi har ju i princip förstört hela framsidans trädgård när vi byggde uterummet och nu börjar vi långsamt få lite ordning igen. Vi har fått tillbaka en del gräs ( som dock kommer förstöras lite igen) och sambon håller på att plattsätta framför uterummet nu. Sen ska det dit lite annat som utekök, en damm med tillhörande bäck och en himlans massa blommor.
Varning för bildbombande 😜
DD724F47-FA3B-499E-8902-9B13F9566370.jpeg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 759
Senast: Luzzan
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 564
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 717
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp