Projekt Greta..

Sv: Projekt Greta..

Jag är pessimist.....du kommer att göra stora förändringar med denna häst och hon kommer att överträffa sig själv, men tror inte hon kommer klara av jobbet som travhäst. Till start borde du kunna få henne.....men det är ju inte bara till start de skall komma.
Men jag följer gärna din häst, för jag älskar solsken, och när en häst kommit ur molnen och solen lyser på dem hejar jag alltid lite extra på sånna hästar för jag vet vilket jobb det ligger bakom.
gulan
 
Sv: Projekt Greta..

det fanns en idiot hos shj som varken stig eller reijo fick stopp på .Den tränade de med bakom en special tillverkad grind som satt på en långsamvagn. Så "idioten" fick gå bakom denna vagn i långsamkörningarna . snabbjoben och värmingarna till loppen . Han var rätt kapabel och het som en spis.

Rätt kapabel??
Han vann juh Elitloppet. (eller hur?) Om det nu är The Onion du syftar på.
 
Sv: Projekt Greta..

Kommer ihåg den, var 8-9 år sen, när jag gjorde min skolpraktik hos stig... mins inte namnet på den... Men het som en spis var den!!! Sjukligt het!!!
 
Sv: Projekt Greta..

Huuua, såna har jag slutat med för längesen......:D

Men man lär sig ganska så mycket av dom, hade en sån märr en gång Posillipo hette hon och en liiiten kraftig märr, LIKA het varenda dag, även om hon fick gå i backen....LUKA trött varenda dag efter halva backen....de flesta hästar lär sig efter ett par ggr att det gäller att spara på krafterna.....
Kom man på nytt ställe så var hon gör snäll o lugn, Björn körde henne på lökene en gång för jag vägrade, han kom in o sa att han tyckte inte att hon var så het...:confused:
Men när hon varit där några dar så var det samma visa igen...knepig häst, hon kom ju till satrt vad jag minns, vann nog nån gång men oftast var det soppatorsk till slut.

Men jag håller tummarna för dig :bump: :bump:

( har själv en som är het på banan, men han är rädd och det går ju att jobba bort med lite psykjobb)
 
Sv: Projekt Greta..

Hihi, så man blir altså klokare med åren :D
Men precis som du säger så lär man sig otroligt mkt av "problemhästarna", saker som man har så otroligt mkt nytta av vad gäller de "trevliga" individerna.
 
Sv: Projekt Greta..

Haha, ja det jag fick lära av henne var att KÖR ALDRIG EN TOKIG MÄRR BETTLÖST :angel:

SKulle prova ifall det var munnen som var problemet..:rofl:
Det var det INTE .....
 
Sv: Projekt Greta..

*KL*
Det där känner jag igen... Min montéhäst är mer än lovligt het att köra i träning, jag har kört henne en gång och lovade då mig själv att aldrig mer. Dum i mun och riktigt vrålhet. Min sambo som inte är speciellt ängslig av sig tyckte jag var lite larvig och provade därför själv. I körgrimma!
Jo, hej. :rofl: De kom hem helskinnade men han gör nog aldrig om det...
I lopp är hon snäll och reglerbar däremot.
Haha, ja det jag fick lära av henne var att KÖR ALDRIG EN TOKIG MÄRR BETTLÖST :angel:

SKulle prova ifall det var munnen som var problemet..:rofl:
Det var det INTE .....
 
Sv: Projekt Greta..

Hahaha, fast jag måste rkänna att jag tömkör henne bettlöst:o Kanske ska göra det med bett redan från början mao.
 
Sv: Projekt Greta..

Hahaha, fast jag måste rkänna att jag tömkör henne bettlöst:o Kanske ska göra det med bett redan från början mao.

Funkar det bra så är det ju bara att köra på.
Hästen jag berättade om hade enorma sår i munnen när vi köpte henne (dum som vi var blev det inte kollat då). Efter det konstaterandet fick hon enbart träna "på släp" hela vintern, eller ridas på sidepull. Vilket gick riktigt bra så länge hon hade en annan häst framför sig. I våras när hon skulle igång på allvar och börja starta igen fick vi ju sätta dit bettet igen och det var som en ny häst. Fortfarande lite vass men i alla fall reglerbar.
 
Sv: Projekt Greta..

Min var helt underbar att skritta....hon kunde gå med lååång skritt o långa tömmar hur länge somhelst...men såfort man började trava kom f-n lös......:devil:
 
Sv: Projekt Greta..

*kl*

Jag har också ett projekt! Han heter Nisse och är tre år och inskaffade som "utmaning" efter förra årets elände när jag miste så många hästar.

Jag måste erkänna att jag fick varningar från många håll men att jag trodde att det var det jag behövde.

Beskrivningen var en rädd och het liten häst, han gick uppbetslad och dövad så mycket som bara fick. Han hanterades aldrig utanför box utan bomull i öronen och leddes utomhus i hingstkedja.

Mitt intryck av honom var en nyfiken lite osäker unghäst som inte vuxit färdigt och så var han felaktigt musklad. Däremot var han INTE rolig att köra i rätvarv för tappade han traven så stack han i galopp och det tog åtskilliga 100 m innan man fick stopp.

När man läser om andra som drar varv efter varv så känns det givetvis inte så farligt men det är ju inte kul att sitta bakom en som bara springer helt okontrollerat och knappt går att styra. :crazy:

Jag började att jobba med förtroende och att han skulle börja lita på mig, bara så fåniga saker som plötsliga rörelser (från början VÄLDIGT små) och att man bär runt på kvastskaft , longerlinor och sladdar och sånt.

Träningsmässigt fick han lära sig att skritta, han hade inga muskler över huvud taget i överlinjen så det var skitjobbigt för honom. Från början orkade han inte skritta uppför en asfalterad backe som har lindrig lutning (max 45 grader på brantaste stället) med speedcart. :eek: Och då hade han startat en månad innan jag köpte honom.

Förtroendet kom i racerfart och han utvecklades till en helt normal nyfiken treåring. Förra helgen var han demo-häst när jag höll kurs och alla kursdeltagarna var framme och tog honom på magen. Han var jättenöjd med att vara i centrum. :D

Kroppen är det lite sämre med fortfarande men vi är på god väg. I våras promenerade vi mycket och klättrade för han och gjorde mycket för att stärka överlinjen. Massor av skritt när han orkade med det. Framåt sommaren började vi åka till banan och jogga på slingan och rakbanan. Min tanke med det är att han ska lära sig att lyda mig och lita på att jag är kompetent nog att bestämma farten.

I slutet av sommaren började jag att smyga in lite mera intervaller och han fungerar helt odövad med vanligt tvådelat travbett + tungband. han är en sån får som låter tungan agera slips mellan varven så han slipper bara tungbandet när vi skrittar och joggar hemma.
Vi har smygit in lite jogging på banan nu och det har han skött jättebra, massor av bakvarv och så smyger jag in några rätvarv i 2.00-2.30-tempo. :D För säkerhets skull har jag kört honom med x-grimma på banan ännu men den kommer att avvecklas när han visar att han lyder och är avslappnad.
Sist tyckte jag att han var mogen att springa på lite i rätvarv men då visade de sig att han inte var tillräckligt stark ännu i sitt svaga VB och att han skaffat sig en ny låsning. Det som var positivt ändå var att han lyssnade när jag ville avbryta i stället för att försöka springa ifrån det onda. :idea:

Egentligen började jag som man gör med en relativt ohanterad unghäst och så gick vi igenom hela grundprogrammet i inkörningen en gång till. Skritt, stå stilla, sväng höger, sväng vänster. Eller en gång till, jag har en känsla av att de momenten gick snabbt vid inkörning och sen hade han enbart gått snabbjobb och då var han två år.

Vi får se hur det går i fortsättningen, det är en trevlig liten travare så jag hoppas på att det funkar.
 
Sv: Projekt Greta..

Då hålls det tummar för både Nisse o Greta! :D
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 349
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 333
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp