Promenera i skogen med varg i närheten?

Nej dagtid eller till häst syns de sällan. Dagtid ligger de ju i sina läggor och brukar man inte snurra runt inne i buskagen med sin häst ser man dem nog inte särskilt ofta. När jag har sett dem har det varit i skymning när de rör sig för att leta mat/äta. Däremot en hund, den både känner och letar lätt upp var de är.
Jag har sett dem ute på åkern några gånger och jag har också sett spår av dem :mad:
Min granne har hunden med sig när hon är ute och rider och jag har aldrig hört att den råkat illa ut.
 
Nej dagtid eller till häst syns de sällan. Dagtid ligger de ju i sina läggor och brukar man inte snurra runt inne i buskagen med sin häst ser man dem nog inte särskilt ofta. När jag har sett dem har det varit i skymning när de rör sig för att leta mat/äta. Däremot en hund, den både känner och letar lätt upp var de är.
Fast många hundar räds vildsvin, det är nedärvt att inte jaga vissa djur som kan döda hunden, tex vildsvin och många hundar går heller inte på älg. Så att alla hundar letat upp vildsvin är ju att ta i.
 
Här finns varg, björn, lo, vildsvin och älg och jag har min hund lös när det inte är förbudstid. Men hon får inte gå längre bort än kanske 20 meter från mig oavsett var vi är och om jag inte orkar ha full uppsikt så att hon inte försvinner längre bort än så får hon vara kopplad. Naturligtvis kan jag också kalla in henne vid behov.
 
Fast många hundar räds vildsvin, det är nedärvt att inte jaga vissa djur som kan döda hunden, tex vildsvin och många hundar går heller inte på älg. Så att alla hundar letat upp vildsvin är ju att ta i.

På vilket vis menar du att det skulle vara nedärvt? I så fall skulle hundar inte jaga annat än smådjur.
Det handlar snarare om hur mycket jaktlust och mod en hund har. Vildsvin är bytesdjur för vargar, så det är inte på något vis onaturligt för hunddjur att jaga dessa.
 
På vilket vis menar du att det skulle vara nedärvt? I så fall skulle hundar inte jaga annat än smådjur.
Det handlar snarare om hur mycket jaktlust och mod en hund har. Vildsvin är bytesdjur för vargar, så det är inte på något vis onaturligt för hunddjur att jaga dessa.
Fast jag vet att det kan vara svårt att få även jakthundar att spåra björn till exempel. Nu är de ju inte bytesdjur, men det finns absolut viltlukter om får hundar att backa.
 
På vilket vis menar du att det skulle vara nedärvt? I så fall skulle hundar inte jaga annat än smådjur.
Det handlar snarare om hur mycket jaktlust och mod en hund har. Vildsvin är bytesdjur för vargar, så det är inte på något vis onaturligt för hunddjur att jaga dessa.
Precis som typ att katter leker och dödar näbbmöss men inte äter dom så ligger det inte naturligt för alla raser att jaga vildsvin.
Visst behöver det inte vara en ren jakthund för att ställa ett vildsvin, det hänger ju på mentaliteten, men att gemene sällskapshund skulle göra det är inte så sannolikt.
Enligt tränaren på hundklubben märks det ganska fort på viltspår kurser om hunden har "modet" att spåra vildsvin eller inte. Många tvärvägrar att spåra om det är lagt med vildsvin.
 
Fast jag vet att det kan vara svårt att få även jakthundar att spåra björn till exempel. Nu är de ju inte bytesdjur, men det finns absolut viltlukter om får hundar att backa.

Det har med rovdjursskärpa att göra. I vissa raser avlar man aktivt på rovdjursskärpa, och det ger hundar som jagar t ex räv, varg och björn. Stövare t ex är ofta framgångsrika rovdjurshundar.
I raser där man inte aktivt avlar på det, faller naturligtvis egenskaperna bort.

T ex Wachtelhundarna har i Tyskland ett skärpeprov, där de ska bita ihjäl en vildkatt för att få provutmärkelsen.
 
Det där är ingen sanning. En hund är ett rovdjur och det i sig kan få vildsvin att reagera och agera framförallt om hunden springer rakt in i en lägga. Den läggan kan vara belägen under den där granen som står vid stigen som hunden vill undersöka under grenarna och inga spår av vildsvinen syns. Vildsvinen är kanske inte farliga för människor i vanliga fall men med hund med har man något som kan störa dem med sig och det måste man vara medveten om.

Jag har gått upp massvis med vildsvin ur sina legor, utan att ha blivit attackerad.

Vildsvin som jagas hårt med hund kan absolut ge sig på hundar ”utan anledning”, men även bland vildsvin gäller huvudregeln att man flyr framför konfrontation.
 
Det har med rovdjursskärpa att göra. I vissa raser avlar man aktivt på rovdjursskärpa, och det ger hundar som jagar t ex räv, varg och björn. Stövare t ex är ofta framgångsrika rovdjurshundar.
I raser där man inte aktivt avlar på det, faller naturligtvis egenskaperna bort.

T ex Wachtelhundarna har i Tyskland ett skärpeprov, där de ska bita ihjäl en vildkatt för att få provutmärkelsen.
Jag vet att kusinerna våra skaffade en karelare för att gå efter just björn, och det lät ju som ett naturligt val. Det var en härlig hund för övrigt!
Är det inte detsamma med vildsvin? Jag kan tänka mig att många jakthundar skulle backa inför den lukten trots att det inte rör sig om rovdjur, lite som en del hundar backar för grävling.

Wow, det låter gräsligt. Å andra sidan har jag en vän i Canada dör de har hundar som aktivt jagar och biter ihjäl coyotes... skilda världar.
 
Har också haft en varg precis utanför tomten. Nu har jag aldrig hunden lös i skogen men är betydligt mer orolig för att vi skulle störa vildsvin som kände sig trängda än att vi skulle stöta på varg. Har sett vildsvin nära men då har de sprungit i väg, hunden undvek dem definitivt inte och skulle gärna följt efter och jag har ingen jakthund utan annan bruksras.

Har även skrämt upp både vildsvin och älgar när jag varit ute och ridit men så länge de inte är på ett ställe där det är väldigt svårt för dem att gå undan så är jag inte direkt orolig.
 
Precis som typ att katter leker och dödar näbbmöss men inte äter dom så ligger det inte naturligt för alla raser att jaga vildsvin.
Visst behöver det inte vara en ren jakthund för att ställa ett vildsvin, det hänger ju på mentaliteten, men att gemene sällskapshund skulle göra det är inte så sannolikt.
Enligt tränaren på hundklubben märks det ganska fort på viltspår kurser om hunden har "modet" att spåra vildsvin eller inte. Många tvärvägrar att spåra om det är lagt med vildsvin.

Anledningen till att katter inte äter näbbmöss är att näbbmöss luktar och smakar illa, eller i vissa fall faktiskt är giftiga.
Att alla raser inte jagar vildssvin har inte med något naturligt att göra utan med avel - de flesta raser vill vi faktiskt inte ha så stor jaktlust och skärpa i som det behövs i den typen av hundar som passar för vildsvinsjakt. Men det är fel att använda ord som naturligt/onaturligt för det - det är vi människor som anpassar aveln efter vad vi vill ha för sorts hundar.
 
Är inte orolig för vargen, är mer orolig för älg och vildsvin. Tidigare när jag hade mindre hund var jag mer orolig över rovfåglarna för dom kunde vara fräcka. O_o
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Är det inte detsamma med vildsvin? Jag kan tänka mig att många jakthundar skulle backa inför den lukten trots att det inte rör sig om rovdjur, lite som en del hundar backar för grävling.
Lite anekdotiskt, men jag har bekanta som fick byta jakthundsras när de skulle börja jaga vildsvin utöver rådjur och älg. De hade tidigare haft rätt mjuka jakthundar som ansåg att 75 % av deras jobb var att softa runt som sällskapshundar. De vägrade dock på på vildsvin, utan de var tvungna att levla upp i skärpa.
 
Jag skulle inte ha min hund lös i ett vargområde, däremot fortsätta gå fat kopplad, med flexi eller långlina i så fall. Har haft varg här i närheten, men har inte känt mig orolig, risken att stöta på en varg just här är minimal trots allt och skulle det ske får vi vända om och lugnt gå åt andra hållet.
 
Jag har skyddvästar på mina jakthundar. Då har jag en dogtech one med både vildsvinsskydd och vargstål samt att jag har en bjällra. Det har gått bra än så länge iaf.

Det ger väl inget helt skydd men kan köpa ägaren lite tid att hinna fram om hunden är nära.
 
Fast många hundar räds vildsvin, det är nedärvt att inte jaga vissa djur som kan döda hunden, tex vildsvin och många hundar går heller inte på älg. Så att alla hundar letat upp vildsvin är ju att ta i.
Jag har inte skrivit att alla hundar letar upp vildsvin. Jag har skrivit att hundar är ett rovdjur som vildsvin kan irritera sig på.
 
Jag vet att kusinerna våra skaffade en karelare för att gå efter just björn, och det lät ju som ett naturligt val. Det var en härlig hund för övrigt!
Är det inte detsamma med vildsvin? Jag kan tänka mig att många jakthundar skulle backa inför den lukten trots att det inte rör sig om rovdjur, lite som en del hundar backar för grävling.

Wow, det låter gräsligt. Å andra sidan har jag en vän i Canada dör de har hundar som aktivt jagar och biter ihjäl coyotes... skilda världar.

Ja, verkligen. En del karelare blir väldigt duktiga björnhundar, andra inte :) flera av mina vänner som jagar björn gör det med sina älghundar, dvs jämthundar och gråhundar, och med sina laikor. Annars är det inte ovanligt med plottar och andra stövare. Ofta samma hundar som jagar vildsvin.

Ja, visst är det. De ligger väldigt lågt med det, det kan vara att det faktiskt är borttaget nu pga ingen jaktetik. Men jag har tyska bekanta som gjorde skärpeprov med sina hundar för bara 7-8 år sedan.
 
Ja, verkligen. En del karelare blir väldigt duktiga björnhundar, andra inte :) flera av mina vänner som jagar björn gör det med sina älghundar, dvs jämthundar och gråhundar, och med sina laikor. Annars är det inte ovanligt med plottar och andra stövare. Ofta samma hundar som jagar vildsvin.

Ja, visst är det. De ligger väldigt lågt med det, det kan vara att det faktiskt är borttaget nu pga ingen jaktetik. Men jag har tyska bekanta som gjorde skärpeprov med sina hundar för bara 7-8 år sedan.

Särbons jaktlag lånade en tik för ett antal år sedan (gråhund eller jämte, jag kommer inte ihåg). Hon var livrädd för björn så kände hon björnlukt i området sprang hon VÄLDIGT tajt mot hundföraren... och med tanke på hur mycket björn det är i deras område var hon hopplös att jaga med där, det gick inte. Samtidigt har jag haft en markägare vars gråhund glatt drog upp björn om hon fick möjlighet. Det fick hon, det var i Jämtland :angel:

Här köper ofta jägarna laikor för att de ska kunna/vilja svara upp mot varg när de jagar älg...
 
Särbons jaktlag lånade en tik för ett antal år sedan (gråhund eller jämte, jag kommer inte ihåg). Hon var livrädd för björn så kände hon björnlukt i området sprang hon VÄLDIGT tajt mot hundföraren... och med tanke på hur mycket björn det är i deras område var hon hopplös att jaga med där, det gick inte. Samtidigt har jag haft en markägare vars gråhund glatt drog upp björn om hon fick möjlighet. Det fick hon, det var i Jämtland :angel:

Här köper ofta jägarna laikor för att de ska kunna/vilja svara upp mot varg när de jagar älg...

Ja, det är verkligen ingen garanti att de vill jaga björn. Det är ingen garanti för att jämtar eller gråhundar jagar vildsvin heller, det är mycket som ligger i linjerna och på föraren - hur hunden präglas under uppväxten.

Jag tror att vissa laikor kanske svarar upp mot varg, men jag tror det är väldigt mycket från hund till hund. Min partner har en östlaika som är helt orädd för vildsvin och aldrig lär sig av att bli sprättad, men jag har svårt att tro att han skulle kunna försvara sig mot en varg. Import från Finland med ryska linjer.

Jag tror att de hundar som skulle försvara sig hårdast mot varg är typ tyska jaktterriers. De har inget förstånd i att sådant som är 10 gånger större än dem kan vara farligt, och brukar ha stor rovviltsskärpa. Dock tror jag att de ändå skulle bli ett enkelt byte till slut, just eftersom de är så små.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 583
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 340
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
723
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp