Promenera i skogen med varg i närheten?

Om det är en vargflock, dvs en revirhävdande familjegrupp, hade jag aldrig haft mina hundar lösa. Alternativt haft dem lösa, men som om de vore kopplade.

Vi har strövargar som passerar här med jämna mellanrum och då fortsätter jag gå i skogen som vanligt.

Är inte det minsta orolig för älg eller vildsvin.
 
Vi har både björn, vildsvin, varg och lo i vårt område. Hunden är lös på tomten men utanför har hon alltid koppel eller ja händer vid enstaka tillfällen att hon får springa lös i skogen. Men i för som vi tycker att andra ska ha sina hundar kopplade när det går på vägarna i skogen pga av hästarna som tränar så måste man ju föregå med gott exempel. Många som promenerar med hund i vårt område trots alla djur så vet inte hur folk resonerar.
 
Har haft varg på tomten (hade både liten hund och katter) samt vid hästhagen när jag hade föl i hagen och märkte inget av dem alls.
Jag räds inte varg. Tycker vildsvin och fulla älgar är värre.
Samma här. Det jag nojar lite för i skogen är björn...
Men om jag visste att det fanns en etablerad vargflock i "min" skog så skulle inte gå med lös hund där.
Just nu har vi en förvirrad ungvarg som sågs på lägdan vid mitt hus i förrgårkväll, men vem vet var den är nu liksom 🤷‍♀️
 
Här i närheten tog vargen en pappillon bakom ryggen på ägaren. Vet dock inte hur långt efter hunden var. Ägaren hörde hur hunden skrek till och vänder sig om och ser vargen trava iväg med hunden i munnen. Ägaren följer efter och skriker och då släpper tydligen vargen hunden. Hunden blev allvarligt skadad men vad jag hörde så klarade den sig iaf, så jag skulle inte våga släppa hundar när det är varg i närheten. Denna händelsen var i utkanten av ett villaområde på en gångväg så inte ens mitt i skogen.. Många katter har försvunnit oxå så till slut beordrades skyddsjakt där dom sköt en ung tik som dom sedan hittade katt i magen på. Tyvärr är det flera vargar i området som beter sig oskyggt så vi får se vad som händer.
 
En av mina grannar har en pytteliten Dansk-Svensk gårdshund, eller korsning på en sådan, och den höll på att bli tagen av en rovfågel. Den kunde dock inte lyfta med hunden och fick flyga iväg utan. Så man är inte trygg bara för att områdets vargar har "försvunnit"...
 
Här i närheten tog vargen en pappillon bakom ryggen på ägaren. Vet dock inte hur långt efter hunden var. Ägaren hörde hur hunden skrek till och vänder sig om och ser vargen trava iväg med hunden i munnen. Ägaren följer efter och skriker och då släpper tydligen vargen hunden. Hunden blev allvarligt skadad men vad jag hörde så klarade den sig iaf, så jag skulle inte våga släppa hundar när det är varg i närheten. Denna händelsen var i utkanten av ett villaområde på en gångväg så inte ens mitt i skogen.. Många katter har försvunnit oxå så till slut beordrades skyddsjakt där dom sköt en ung tik som dom sedan hittade katt i magen på. Tyvärr är det flera vargar i området som beter sig oskyggt så vi får se vad som händer.

En kompis till mig bor i samma område som du och har blivit förföljd av vargar under hundpromenaderna flera gånger den senaste tiden. Hon går inte längre på promenader när det är mörkt och har inga hundar lösa ens på sin inhägnade tomt längre.
 
Jag har dem lösa som vanligt.

En gång kom alla 3 och gick nära mig när vi var mitt ute i skogen och då gissa jag på att de kände lukt/närvaro av varg.
Vildsvinen är nog en större risk än vargen häromkring då de är fler men hundarna går ej på dem heller.
Vi har inga skarpare hundar just nu och så har jag bra koll på hur de reagerar på olika sorters vilt. De handlar om gemensam respekt främst :)
 
En av mina grannar har en pytteliten Dansk-Svensk gårdshund, eller korsning på en sådan, och den höll på att bli tagen av en rovfågel. Den kunde dock inte lyfta med hunden och fick flyga iväg utan. Så man är inte trygg bara för att områdets vargar har "försvunnit"...

Det är inte ovanligt att t ex kungsörn plockar småhundar. En vän till familjen har en dotter vars chihuahua blev tagen av en räv, framför ögonen på dem.

Delvis KL men rovdjur gör naturligtvis inte detta för att de är elaka, ilskna eller aggressiva. En varg som dödar eller angriper en hund är i regel inte aggressiv, utan försvarar helt enkelt sitt revir eller är hungrig.

En katt som jagar är inte arg. En varg som jagar är heller inte arg.
 
Det är inte ovanligt att t ex kungsörn plockar småhundar. En vän till familjen har en dotter vars chihuahua blev tagen av en räv, framför ögonen på dem.

Delvis KL men rovdjur gör naturligtvis inte detta för att de är elaka, ilskna eller aggressiva. En varg som dödar eller angriper en hund är i regel inte aggressiv, utan försvarar helt enkelt sitt revir eller är hungrig.

En katt som jagar är inte arg. En varg som jagar är heller inte arg.

Och med det sagt är det också viktigt att komma ihåg att om det skulle hända en incident med rovdjur, så är det oftare ett överraskningsmoment än något som upplevs aggressivt. T ex som exemplet ovan i tråden, där vargen i princip obemärkt plockar en sällskapshund på promenad med en ouppmärksam ägare. Eller räven som tog chihuahuan i trädgården när familjen höll på med trädgårdsarbete.
 
Jag hade inte vart så jätteorolig faktiskt men så går båda mina i koppel typ jämt då den äldres inkallning inte e 100% o valpen e ja en valp med stort viltintresse. Däremot har vi tydligen gått förbi en björn här hyfsat ofta enligt våra jägare utan att jag märkt något mer än att valpen varit fly förbannad vissa kvällar på en viss sträcka o den äldre vart lite osäker men jag hade inte en tanke på de förrän jägarna sa att de går björn just på den sträckan :cautious:
 
Om det är en vargflock, dvs en revirhävdande familjegrupp, hade jag aldrig haft mina hundar lösa. Alternativt haft dem lösa, men som om de vore kopplade.

Vi har strövargar som passerar här med jämna mellanrum och då fortsätter jag gå i skogen som vanligt.

Är inte det minsta orolig för älg eller vildsvin.
Tidigare fanns det en revirhävdande familjegrupp här, tror de fick valpar flera gånger och jag hade alltid hundarna lösa, efter ett tag lär man sig deras mönster för de rör sig inte planlöst. Men de var också skygga, troligtvis för de blivit utsatta för jakt. Det jag tycker är otäckt är när de bildar större flockar vilket än inte är så vanligt men det finns för de blir mer orädda då.
Ett par som varit ute på promenad med sin hund blev förföljda av varg, det var på vintern och fanns spårsnö och när de gick tillbaka och tittade var det flera andra vargar i skogen runt om dem som också förföljt dem fast de aldrig såg det.
 
Tidigare fanns det en revirhävdande familjegrupp här, tror de fick valpar flera gånger och jag hade alltid hundarna lösa, efter ett tag lär man sig deras mönster för de rör sig inte planlöst. Men de var också skygga, troligtvis för de blivit utsatta för jakt. Det jag tycker är otäckt är när de bildar större flockar vilket än inte är så vanligt men det finns för de blir mer orädda då.
Ett par som varit ute på promenad med sin hund blev förföljda av varg, det var på vintern och fanns spårsnö och när de gick tillbaka och tittade var det flera andra vargar i skogen runt om dem som också förföljt dem fast de aldrig såg det.
Mer orädda?
Sist jag kollade så är flocken strax norr om Uppsala 17 individer - och de verkar inte göra sådär värst mycket väsen av sig?

Mitt stall är i inom några km från där jag vet att de ofta uppehåller sig.
Skulle de byte beteende och börja ta tamdjur på ett sätt som de inte gjort tidigare så skulle jag såklart tänka till och börja ha hunden mer kopplad osv. Men så länge de verkar vara en fullt fungerande flock som äter vilda djur och håller sig ur samhällena så är jag inte orolig. Sånt kan givetvis ändras fort - men att gå runt och vara rädd konstant känns inte speciellt produktivt.

Då är jag mer rädd för rovfåglar iomed att mina hundar är små.
 
Tidigare fanns det en revirhävdande familjegrupp här, tror de fick valpar flera gånger och jag hade alltid hundarna lösa, efter ett tag lär man sig deras mönster för de rör sig inte planlöst. Men de var också skygga, troligtvis för de blivit utsatta för jakt. Det jag tycker är otäckt är när de bildar större flockar vilket än inte är så vanligt men det finns för de blir mer orädda då.
Ett par som varit ute på promenad med sin hund blev förföljda av varg, det var på vintern och fanns spårsnö och när de gick tillbaka och tittade var det flera andra vargar i skogen runt om dem som också förföljt dem fast de aldrig såg det.

Ja, djur som jagas blir ju i regel mer skygga för människan. Revirhävdande vargar är ju en risk just för att de hävdar revir, vandrande djur kan vara en risk för att de är ensamma och har svårare att skaffa föda. En mindre hund som är utan uppsikt är ju inte ett svårare byte än en hare.

Fy, så obehagligt. De är ju nyfikna av naturen, men det är ju också så de gör när de jagar.
 
I den videon jag såg var det 3-4 vargar, verkade inte så skygga (filmaren satt i någon typ av fordon i skogen på natten) just vid det tillfället.
Tilda har tidigare reagerat på vildsvin (tror jag), hon blev väldigt spänd och stannade, ville inte gå vidare och förbi den skogsdungen så jag kan ju hoppas att hon reagerar på samma sätt på annat läskigt vilt.
 
Jag har aldrig hunden lös när vi är utanför inhägnat område så jag hade inte haft det i ett vargområde heller. Nervös hade jag inte varit heller, vargar är väldigt sällan farliga för människor ute i det vilda om de har möjlighet att flytta sig när man kommer och inte blir trängda eller rädda. Vildsvin är betydligt farligare och har betydligt närmare till aggression vid retning men inte heller dem är jag rädd för att möta. Jag ser dock till att alltid göra tydliga ljud ifrån mig när jag rör mig genom tät skog där jag vet att det finns mycket vildsvin och speciellt när det är mörkt och jag själv har svårt att se vad som eventuellt rör sig mellan träden.
 
En vargflock som samarbetar kan ta en vuxen älg. Vildsvin är inte farliga om de inte blir skadeskjutna eller om man råkar komma mellan sugga och kultingar.
 
En vargflock som samarbetar kan ta en vuxen älg. Vildsvin är inte farliga om de inte blir skadeskjutna eller om man råkar komma mellan sugga och kultingar.
Det där är ingen sanning. En hund är ett rovdjur och det i sig kan få vildsvin att reagera och agera framförallt om hunden springer rakt in i en lägga. Den läggan kan vara belägen under den där granen som står vid stigen som hunden vill undersöka under grenarna och inga spår av vildsvinen syns. Vildsvinen är kanske inte farliga för människor i vanliga fall men med hund med har man något som kan störa dem med sig och det måste man vara medveten om.
 
Är det säkert? Jag hoppas aldrig ens komma i närheten av dem med mina hundar. Hittills har vi lyckats nyttja skogen i olika skift.
Det är ju många jakthundar som skadas av vildsvin men det är ju för att de går i närkamp med dem. Min tränare har kevlarväst på sin hund när hon är med på vildsvinsjakt.
Det där är ingen sanning. En hund är ett rovdjur och det i sig kan få vildsvin att reagera och agera framförallt om hunden springer rakt in i en lägga. Den läggan kan vara belägen under den där granen som står vid stigen som hunden vill undersöka under grenarna och inga spår av vildsvinen syns. Vildsvinen är kanske inte farliga för människor i vanliga fall men med hund med har man något som kan störa dem med sig och det måste man vara medveten om.
OK
Jag har gott om vildsvin här men ingen hund. Däremot är jag ofta ute och rider där det finns gris och har knappt ens sett dem. Det enda jag märker är att det smäller på nätterna, när jägarna skjuter på dem.
 
Senast ändrad:
Det är ju många jakthundar som skadas av vildsvin men det är ju för att de går i närkamp med dem. Min tränare har kevlarväst på sin hund när hon är med på vildsvinsjakt.

OK
Jag har gott om vildsvin här men ingen hund. Däremot är jag ofta ute och rider där det finns gris och har knappt ens sett dem. Det enda jag märker är att det smäller på nätterna, när jägarna skjuter på dem.
Nej dagtid eller till häst syns de sällan. Dagtid ligger de ju i sina läggor och brukar man inte snurra runt inne i buskagen med sin häst ser man dem nog inte särskilt ofta. När jag har sett dem har det varit i skymning när de rör sig för att leta mat/äta. Däremot en hund, den både känner och letar lätt upp var de är.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 583
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 187
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 340
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
723
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp