Prostitution -rätt eller fel

Tror du att sexköpslagen avskräcker dom värsta skitstövlarna?

Säkert inte men med ett kriminaliserande av sexköp har vi i alla fall möjlighet att lagföra dem.

Upp i ljuset, brukar vara det enklaste sättet om en vill ha insyn och koll på verksamheten

Ser du inget moraliskt problem alls med att legalisera sexköp? Dolk i tråden har ju pekat på hur mycket som helst.
 
Säkert inte men med ett kriminaliserande av sexköp har vi i alla fall möjlighet att lagföra dem.



Ser du inget moraliskt problem alls med att legalisera sexköp? Dolk i tråden har ju pekat på hur mycket som helst.
Frågan är om lagar ska baseras på "moral"?
 
Upp i ljuset, brukar vara det enklaste sättet om en vill ha insyn och koll på verksamheten
Fast det funkar ju inte så i länder där det är lagligt.
Den verksamhet som drivs med hjälp av tvång kommer ju ändå drivas i det dolda, men de som utnyttjar dessa kvinnor går straffria.
Precis som svartkrogar alltid kommer att finnas trots att det är lagligt att driva en krog.

Men eftersom få vill jobba med att sälja sex så kommer bara ett fåtal sexköp ske öppet, och dyrt om de helt plötsligt ska skatta mm, så den dolda verksamheten kommer fortfarande vara enorm.
 
... men de som utnyttjar dessa kvinnor går straffria.
Jag läste i SvD att det är betydligt fler unga pojkar än flickor som är prostituerade och att köparna är kvinnor och homosexuella män.

Edit. I GP stod det att det är dubbelt så många pojkar som säljer/sålt sex än flickor.
 
Jag läste i SvD att det är betydligt fler unga pojkar än flickor som är prostituerade och att köparna är kvinnor och homosexuella män.

Edit. I GP stod det att det är dubbelt så många pojkar som säljer/sålt sex än flickor.
Vilket givetvis är lika tragiskt.
 
Frågan är ytterst komplex tror dock inte lösningen är att ta bort sexköpslagen ? I den bästa av världar harbingen sex mot sin vlja för pengar el av ngt skäl, hur vi når dit har jag inget svar på .
 
Tror du att sexköpslagen avskräcker dom värsta skitstövlarna?
Nej, antagligen inte.
Det är antagligen toppen på isberget, som avskräcks. De som egentligen är rätt snälla men föredrar köpt sex framför känslomässigt sex antingen för att de faktiskt inte hittar någon "äkta partner" eller för att de vill ha "lite kul vid sidan om" eller bara inte vill engagera sig i en annan person som det ändå handlar om med ett förhållande.
Fast många av de personerna får säkert sex via ragg på krogen också, utan inblandade pengar.

Men visst är det intressant att sex är en "vara" som verkar värderas ganska högt i pengar på något slags svart marknad.
 
Ja, givetvis? Alla våra lagar bygger på moral?
Nej, antagligen inte.
Det är antagligen toppen på isberget, som avskräcks. De som egentligen är rätt snälla men föredrar köpt sex framför känslomässigt sex antingen för att de faktiskt inte hittar någon "äkta partner" eller för att de vill ha "lite kul vid sidan om" eller bara inte vill engagera sig i en annan person som det ändå handlar om med ett förhållande.
Fast många av de personerna får säkert sex via ragg på krogen också, utan inblandade pengar.

Men visst är det intressant att sex är en "vara" som verkar värderas ganska högt i pengar på något slags svart marknad.
precis, dom som avskräcks är egentligen ganska "snälla" personer som kan få sex på annat håll
Det betyder att lagen är ganska verkningslös

Att göra människor kriminella i ett samhälle är aldrig bra. Dom räknar med att 1 av 10 män köper sex
 
precis, dom som avskräcks är egentligen ganska "snälla" personer som kan få sex på annat håll
Det betyder att lagen är ganska verkningslös

Att göra människor kriminella i ett samhälle är aldrig bra. Dom räknar med att 1 av 10 män köper sex

Min reflektion innebär INTE att jag tycker att sexhandel ska legaliseras.
Men jag håller med om att de värsta förövarna, och de värsta hallickarna, inte verkar avskräckas av att det är olagligt.
 
precis, dom som avskräcks är egentligen ganska "snälla" personer som kan få sex på annat håll
Det betyder att lagen är ganska verkningslös

Att göra människor kriminella i ett samhälle är aldrig bra. Dom räknar med att 1 av 10 män köper sex
Min åsikt är att alla sexköp är av ondo för den som säljer och att det inte spelar någon roll om det är relativt snälla personer som köper. Vad det nu skulle vara inom sexköp, själva handlingen att köpa sex kan ju inte ses som särskilt snällt. Man begår ju övergrepp mot betalning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 574
Senast: _Taggis_
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 190
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp