Prostitution -rätt eller fel

Så det är helt ok enligt dig att ha sex med någon som inte tycker om det, om man som överenskommet betalar för det?

I det ligger inget problem alls?

Du har en obehaglig syn på vad som är tillräckligt samtycke.
Att du tycker att det är ok att för en summa pengar ha sex med människor som inte gillar det är en ganska bra beskrivning av problemet med sexköp och hur det inte riktigt går ihop med dagens diskussion kring samtycke där det ska ges entusiastiskt, aktivt och genuint för att inte riskera att vara ett övergrepp.

Mitt exempel var väldigt tydligt, det var därför jag valde det, i många fall har man ju som säljare tvärtom en ambition att åtminstone ge sken av att gilla det. Men, som sagt, eftersom man omöjligt kan kräva verklig lust och genuint, entusiastiskt samtycke från en säljare så ser problemet exakt likadant ut även i de fall där det inte blir lika uppenbart.
Jag tycker att det är varje människa ansvar att stå för sina handlingar
Var hamnar vi annars?
Män/pojkar som våldtar tar inte heller ansvar för sina handlingar
Gubben som betalade dig och kompisen tog inte heller ansvar för sitt handlande

Är det så vill ha det?
 
Vilket ansvar skulle de ta om allt var lagligt menar du?
I många länder är det olagligt att dricka alkohol.

I Sverige tycker dom flesta att vara och en kan ta ansvar över hur mycket alkohol den vill dricka. Det är tom lagligt att dricka sig packad var dag.
Däremot är det inte lagligt att röka EN haschcigg :confused:
Finns det någon logik med den lagen öht?

Varför ska vuxna människor inte ha rätt att få leva sina liv som dom vill?
VEM har rätt att tala om för mig att jag inte ska få röka hasch? (Om jag vill)
(PS. Jag röker inte :) )
 
I många länder är det olagligt att dricka alkohol.

I Sverige tycker dom flesta att vara och en kan ta ansvar över hur mycket alkohol den vill dricka. Det är tom lagligt att dricka sig packad var dag.
Däremot är det inte lagligt att röka EN haschcigg :confused:
Finns det någon logik med den lagen öht?

Varför ska vuxna människor inte ha rätt att få leva sina liv som dom vill?
VEM har rätt att tala om för mig att jag inte ska få röka hasch? (Om jag vill)
(PS. Jag röker inte :) )
Det svarar inte på frågan. Det är lagligt att dricka alkohol i Sverige, så mycket man vill. Kostnaderna för individen är stora och så även för samhället. Många barn som växer upp med alkoholiserade föräldrar far väldigt illa etc. Men det är ok?
 
Det svarar inte på frågan. Det är lagligt att dricka alkohol i Sverige, så mycket man vill. Kostnaderna för individen är stora och så även för samhället. Många barn som växer upp med alkoholiserade föräldrar far väldigt illa etc. Men det är ok?
Ska vi göra alkoholen olaglig, tycker du?
 
Jag tycker att det är varje människa ansvar att stå för sina handlingar
Var hamnar vi annars?
Män/pojkar som våldtar tar inte heller ansvar för sina handlingar
Gubben som betalade dig och kompisen tog inte heller ansvar för sitt handlande

Är det så vill ha det?
Uppenbarligen är det så du vill ha det.

Du argumenterar ju för att sex inte behöver vara ett nöje utan kan vara enbart en tjänst.

Du argumenterar för en situation där man inte kan förvänta sig autentiskt samtycke (den som tror att en interaktion med någon som säljer sex garanterat är 100% äkta med verklig lust har problem med verklighetsuppfattningen) och om sexköpare inte kan förvänta sig det så finns det nog en och annan av dessa sexköpare som tycker det är onödigt att försöka försäkra sig om det. Istället för att förvänta sig nöje från säljarens sida förväntar man sig en tjänst.
 
Det svarar inte på frågan. Det är lagligt att dricka alkohol i Sverige, så mycket man vill. Kostnaderna för individen är stora och så även för samhället. Många barn som växer upp med alkoholiserade föräldrar far väldigt illa etc. Men det är ok?
För att inte tala om de fysiska o psykiska skador det kan leda till för ett foster om modern dricker alkohol under graviditeten.
 
http://www.svd.se/europas-bordell-kan-stanga

Intressant artikel angående sexköpslagen i Tyskland. I och för sig från 2012.

Att legalisera sexköp tror jag inte det minsta på. De redan utsatta är de som skulle sälja och de med förvrängd människosyn är de som skulle köpa. Att argumentera om att "det är frivilligt", "båda är med på det " är att visa sin okunskap gentemot beroendeställning, levnadsvillkor, maktpositioner, människohandel...listan kan göras lång!
 
Uppenbarligen är det så du vill ha det.

Du argumenterar ju för att sex inte behöver vara ett nöje utan kan vara enbart en tjänst.

Du argumenterar för en situation där man inte kan förvänta sig autentiskt samtycke (den som tror att en interaktion med någon som säljer sex garanterat är 100% äkta med verklig lust har problem med verklighetsuppfattningen) och om sexköpare inte kan förvänta sig det så finns det nog en och annan av dessa sexköpare som tycker det är onödigt att försöka försäkra sig om det. Istället för att förvänta sig nöje från säljarens sida förväntar man sig en tjänst.
Igen frågar jag

Vilken lag?
Vilket straff hade hindrat er från att sälja en sexuell tjänst?

Viken lag?
Vilket straff hade hindrat gubben från att köpa en sexuell tjänst?

Jag tycker att vuxna ska avgöra själva om dom ser sex som en tjänst eller ett nöje
Jag vet mycket väl hur jag ser på "saken"
Vet du hur du ser på saken?
 
Igen frågar jag

Vilken lag?
Vilket straff hade hindrat er från att sälja en sexuell tjänst?

Viken lag?
Vilket straff hade hindrat gubben från att köpa en sexuell tjänst?

Jag tycker att vuxna ska avgöra själva om dom ser sex som en tjänst eller ett nöje
Jag vet mycket väl hur jag ser på "saken"
Vet du hur du ser på saken?
Grejen är väl att ingen tvingas till missbruk pga sin levnadssituation som de oftast gör inom prostitution.
Eftersom det är så otroligt svårt att skilja alla som far illa och som tvingas till det mot sin vilja från de ytterst få som "älskar sitt jobb" (jag tror det i bästa fall handlar om milliprocent) så behövs en lag som skyddar alla.
Sen att lagar inte förhindrar brott är en annan sak, men kan det hjälpa några så är det väl bra? Det handlar ju trots allt i grund och botten om att göra något för de som inte kan skydda sig själva.
 
Vilken lag?
Vilket straff hade hindrat er från att sälja en sexuell tjänst?
Frågeställningen bör vara hur samhället kan utveckla sin hjälp för dem som är utsatt för fattigdom, utanförskap, trafficking etc. Så att de slipper i någon form av tvång ut på gatan/bli inlåst i något rum.
Viken lag?
Vilket straff hade hindrat gubben från att köpa en sexuell tjänst?
Det hindrar många av dessa män som stannar med detta i tanken. De som redan utför det är snarare frågeställningen-hur får rättsväsendet fast dem?
 
Igen frågar jag

Vilken lag?
Vilket straff hade hindrat er från att sälja en sexuell tjänst?

Viken lag?
Vilket straff hade hindrat gubben från att köpa en sexuell tjänst?

Jag tycker att vuxna ska avgöra själva om dom ser sex som en tjänst eller ett nöje
Jag vet mycket väl hur jag ser på "saken"
Vet du hur du ser på saken?
Det visar tydligt samhällets syn på aktiviteten i det här fallet sexköp. Absolut hindrar det människor från att handla med sex. Jag tycker att vi har en fungerande lagstiftning utifrån att det är köparen som skuldbeläggs och inte säljaren.
Vad det gäller alkohol så tror jag inte alkohol hade varit legalt idag om nyttjandet uppståt nu och vi betraktat det som vi betraktar nya substanser idag utifrån vilka skador man kan förvänta sig på kroppen samma med tobak.Kolla på länder är handel med sex är legaliserat vad har de för utveckling inom sexhandeln?
 
Frågeställningen bör vara hur samhället kan utveckla sin hjälp för dem som är utsatt för fattigdom, utanförskap, trafficking etc. Så att de slipper i någon form av tvång ut på gatan/bli inlåst i något rum.

Det hindrar många av dessa män som stannar med detta i tanken. De som redan utför det är snarare frågeställningen-hur får rättsväsendet fast dem?
Det tycker jag också, dom som utsätts för tvång och människohandel måste stoppas nu
Lagen som finns verkar inte hjälpa där alls

Helt ärligt tror jag inte att lagen om sexköp hindrar någon från att köpa sex

Handeln hamnar bara undanskymt om den är olaglig och dolt
Allt som döljs, leder till kriminalitet och då drabbas dom svagaste
 
Det tycker jag också, dom som utsätts för tvång och människohandel måste stoppas nu
Lagen som finns verkar inte hjälpa där alls

Helt ärligt tror jag inte att lagen om sexköp hindrar någon från att köpa sex

Handeln hamnar bara undanskymt om den är olaglig och dolt
Allt som döljs, leder till kriminalitet och då drabbas dom svagaste
Va? Om vi legaliserar sexhandel så det inte blir ett brott att köpa sex så kan det givetvis inte blir kriminellt. Det gör dock inte att man slutar utnyttja människor. Kan du vänligen förklara för det skulle gå till. Vilket skydd skulle dessa personer ha om man legaliserar sexköp?
 
Det tycker jag också, dom som utsätts för tvång och människohandel måste stoppas nu
Lagen som finns verkar inte hjälpa där alls

Helt ärligt tror jag inte att lagen om sexköp hindrar någon från att köpa sex

Handeln hamnar bara undanskymt om den är olaglig och dolt
Allt som döljs, leder till kriminalitet och då drabbas dom svagaste

Jag tror nog att det avskräcker en del att det finns ett förbud. Precis som jag tror att förbudet mot droger avskräcker en del från att röka på.
 
Va? Om vi legaliserar sexhandel så det inte blir ett brott att köpa sex så kan det givetvis inte blir kriminellt. Det gör dock inte att man slutar utnyttja människor. Kan du vänligen förklara för det skulle gå till. Vilket skydd skulle dessa personer ha om man legaliserar sexköp?
Håller du med om att det som är olagligt, det döljs?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 574
Senast: _Taggis_
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 190
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp