Prostitution -rätt eller fel

Samma svar där, , människor gör sånt dom inte gillar eller står för oavsett om det gäller betalnings för sex eller något annat. Problemet ligger inte just vid betalad sex
Du ser alltså inget problem med att din definition av samtycke, precis som jag gav exempel på, kan innebära att två människor tydligt motvilligt har sex med en tredje för pengar? Detta är samtycke enligt dig, inget konstigt med det?

Problemet är alltså inte din bristfälliga definition av samtycke, problemet är inte mannen som har sex med människor som han vet inte tycker om det, problemet är istället vad jag gjorde? Det var enbart jag som var problemet i detta scenario? Samtycket var bra, sexköparen var bra, pengar som övertalningsmetod och maktutövning var bra, det var mitt agerande som brast?

Har jag tolkat dig rätt?
 
Rent teoretiskt har jag inget principiellt problem med att utbyta tjänster mot betalning, och tycker att det som grundprincip bör vara upp till avtalsparterna att komma överens, utan moralisering från omgivningen. I praktiken är det flera områden som detta inte håller, t ex prostitution.

Som köpare kan du aldrig vara säker på om säljaren gör det av så fri vilja som du tror. Det minsta möjliga beviset på fri vilja vore att inte ta betalt för sexet (förutom alla andra aspekter än de rent ekonomiska som också kan vara tvingande). Därmed så tycker jag att det inte finns några som helst ursäkter för att köpa sex. Dels för att risken för att den andra inte gör det av ren vilja och utan långsiktiga men i synen på sig själv som objekt, alltid är för stor eftersom den alltid kommer att vara större än obefintlig. Dels också för att det bidrar till att normalisera synen på att det är okej att köpa sex. Jag tycker därför också att det är tveksamt moraliskt att frivilligt sälja sex, för att det bidrar till normaliseringen, men i det stora hela känns det inte så angeläget att öht prata om moral i en bransch där de flesta är mer eller mindre tvingade.
 
Du ser alltså inget problem med att din definition av samtycke, precis som jag gav exempel på, kan innebära att två människor tydligt motvilligt har sex med en tredje för pengar? Detta är samtycke enligt dig, inget konstigt med det?

Problemet är alltså inte din bristfälliga definition av samtycke, problemet är inte mannen som har sex med människor som han vet inte tycker om det, problemet är istället vad jag gjorde? Det var enbart jag som var problemet i detta scenario? Samtycket var bra, sexköparen var bra, pengar som övertalningsmetod och maktutövning var bra, det var mitt agerande som brast?

Har jag tolkat dig rätt?
Problemet ligger i att två personer gjorde mågot som stred emot deras natur
Ja, ansvaret ligger hos individen om individen är myndig
Hur ska vi annars förhålla oss till varandra?
Det blir ohållbart om storebror ska ta ansvar för individens val

Varje människa måste ta ansvar för sina egna handlingar
Det gäller dom som säljer sex och det gäller våldtäktsmän

Eget ansvar, alltid
Egna beslut, alltid
 
@corzette tror ingen fick slut på argument faktiskt men ibland så är det liksom ingen idé ;)



Den påminner om många diskussioner här på Buke, inte minst på dressyr! Det blir bara rundgång och man kommer ingen vart i diskussionen!
:rofl:
Vilken söt film
Helt underbar :heart
Undrar vem som blir uppäten och vem som ser krokodilen ;) :cool:
 
  • Gilla
Reactions: fio
Du ser alltså inget problem med att din definition av samtycke, precis som jag gav exempel på, kan innebära att två människor tydligt motvilligt har sex med en tredje för pengar? Detta är samtycke enligt dig, inget konstigt med det?

Problemet är alltså inte din bristfälliga definition av samtycke, problemet är inte mannen som har sex med människor som han vet inte tycker om det, problemet är istället vad jag gjorde? Det var enbart jag som var problemet i detta scenario? Samtycket var bra, sexköparen var bra, pengar som övertalningsmetod och maktutövning var bra, det var mitt agerande som brast?

Har jag tolkat dig rätt?
Ser du verkligen inte ditt eget ansvar i det inträffade?
Vem ska ta ansvar för vad du vill och inte vill, om du inte gör det själv?
Stoppade sexköpslagen dig, din kompis och äcklet som köpte sex av er?
Vad hade påverkat situationen så att resultatet hadeblivit snnorlunda?
Vilken lag hade ändrat din kompis, dig och gubben så att ni alla hade avhållit er från att ha sex ihop?
 
Problemet ligger i att två personer gjorde mågot som stred emot deras natur
Ja, ansvaret ligger hos individen om individen är myndig
Hur ska vi annars förhålla oss till varandra?
Det blir ohållbart om storebror ska ta ansvar för individens val

Varje människa måste ta ansvar för sina egna handlingar
Det gäller dom som säljer sex och det gäller våldtäktsmän

Eget ansvar, alltid
Egna beslut, alltid
Vad menar du med ohållbart, det är ju så det fungerar. På vilket sätt är det ohållbart?
 
Absolut inte.
Dels pga av risken att folk söker det av självdestruktiva anledningar, tex våldtäktsoffer som skuldbelägger sig själva och använder jobbet som ett sätt att straffa sig själv. Dels för att ingen kan egentligen garantera att de som väljer att köpa sex är schysta, de kan verka som bra personer men när de blir själva med den som säljer sig kanske det förekommer både våld och tvång till saker personen inte vill göra.
 
Om du blir sjuk av medicinen du tar som försökskanin är lika illa som att sälja ett organ

Att sälja sin njure kan också rädda livet på en annan människa
Är det alltid fel?

Rätten att sälja sina organ är en jättesvår fråga

1. läkemedelsstudier får försökspersonerna vanligen inte betalt för. Man tackar ja till deltagande för att prova ny behandling - utan ekonomisk ersättning. Dock får man själva behandlingen gratis (eftersom man nämligen inte vet om man får verksamt läkemedel eller placebo.
Vid skada, finns försäkringar som ger ekonomisk kompensation.

2. Donerade organ kan rädda liv.
I Sverige är donation tillåtet och donatorn (exempelvis benmärg och annat) får ekonomisk ersättning för inkomstbortfall och liknande, men inte ersättning för organet i sig. Skälet? Att inte kunna se sig "tvingad" att göra sig av med ett organ. Bra regel i mina ögon.

3. Det finns många jättesvåra frågor.
De länder där organhandel regelmässigt bedrivs är snarast U-länder där desperata människor säljer sina organ och mellanhänder tjänar pengar på det. Ganska otäckt i mina ögon, även om de flesta länder har ekonomiska system som innebär att vissa människor skor sig på andra människors önskemål (och behov).
 
1. läkemedelsstudier får försökspersonerna vanligen inte betalt för. Man tackar ja till deltagande för att prova ny behandling - utan ekonomisk ersättning. Dock får man själva behandlingen gratis (eftersom man nämligen inte vet om man får verksamt läkemedel eller placebo.
Vid skada, finns försäkringar som ger ekonomisk kompensation.

2. Donerade organ kan rädda liv.
I Sverige är donation tillåtet och donatorn (exempelvis benmärg och annat) får ekonomisk ersättning för inkomstbortfall och liknande, men inte ersättning för organet i sig. Skälet? Att inte kunna se sig "tvingad" att göra sig av med ett organ. Bra regel i mina ögon.

3. Det finns många jättesvåra frågor.
De länder där organhandel regelmässigt bedrivs är snarast U-länder där desperata människor säljer sina organ och mellanhänder tjänar pengar på det. Ganska otäckt i mina ögon, även om de flesta länder har ekonomiska system som innebär att vissa människor skor sig på andra människors önskemål (och behov).
Vad tycker du om att människor har rätt att göra könsbyte?
Jag såg på Efter tio med Malou
En person i intervju ångrade sitt byte, hen kände sig helt förstörd och hade förlorat något som aldrig kan återställas. Hen menade att det va samhällets press på transsexuella som gjorde att många kände att dom "måste" byta kön för att vara antingen man eller kvinna. Många kände sig inte accepterade för dom individer dom va

Är det verkligen rätt att låta människor operera bort/ändra sina könsorgan?

Isf var drar vi gränsen för självbestämmande över den egna kroppen?

Människor är desperata och olyckliga dom dricker, knarkar och äter ihjäl sig. Är det isf inte lika illa som att sälja en bit av sin lever eller en njure?

Inga svar är självklar
 
Vad tycker du om att människor har rätt att göra könsbyte?
Jag såg på Efter tio med Malou
En person i intervju ångrade sitt byte, hen kände sig helt förstörd och hade förlorat något som aldrig kan återställas. Hen menade att det va samhällets press på transsexuella som gjorde att många kände att dom "måste" byta kön för att vara antingen man eller kvinna. Många kände sig inte accepterade för dom individer dom va

Är det verkligen rätt att låta människor operera bort/ändra sina könsorgan?

Isf var drar vi gränsen för självbestämmande över den egna kroppen?

Människor är desperata och olyckliga dom dricker, knarkar och äter ihjäl sig. Är det isf inte lika illa som att sälja en bit av sin lever eller en njure?

Inga svar är självklar

detta är rimligen ämne för en helt annan tråd.
Faktum är att jag inte förstår. Alls.
Och jag ska antagligen vara väldigt lycklig över att inte förstå det främlingskap man uppenbarligen kan känna gentemot sin egen kropp och sin identitet, som leder till ett så stort beslut.
Den frågan är troligen en av dem där man "måste ha varit där" för att kunna förstå.

Så jag backar på den frågan, har inget svar. Mer än att åtminstone här, ska remiss för eventuellt könsbyte gå via psykiatrin så det är inte så att man kan "bestämma hur som helst" i en så stor fråga.
Och så långt jag hört, är det en lång process där man ska skapa sig en identitet i det nya könet, och ta läkemedel för att ändra hormonellt, under en ganska lång tid innan de operativa ingreppen görs.
Alltså knappast något som kan jämställas med att sälja organ för pengar i en pressad situation.
 
Vad tycker du om att människor har rätt att göra könsbyte?
Jag såg på Efter tio med Malou
En person i intervju ångrade sitt byte, hen kände sig helt förstörd och hade förlorat något som aldrig kan återställas. Hen menade att det va samhällets press på transsexuella som gjorde att många kände att dom "måste" byta kön för att vara antingen man eller kvinna. Många kände sig inte accepterade för dom individer dom va
Könskorrigering, inte könsbyte. Och ja, transvården har varit fruktansvärt dålig i Sverige, där de bland annat krävt att du ska sterilisera dig för att få göra könskorrigerande åtgärder.

Numera är steriliseringskravet borta, och de blir bättre och bättre på att hjälpa ickebinära. Dvs du får hjälp att göra precis de åtgärder du behöver för att känna att din kropp stämmer med din könsidentitet. Dessutom ska diagnosen "transsexualism" tas ur DSM. Det är inte en psykiatrisk diagnos.

Vad det sen har att göra med prostitution och organhandel, det övergår mitt förstånd. I egenskap av transperson är jag jävligt glad att vi ges möjligheter att få hjälp.
 
Könskorrigering, inte könsbyte. Och ja, transvården har varit fruktansvärt dålig i Sverige, där de bland annat krävt att du ska sterilisera dig för att få göra könskorrigerande åtgärder.

Numera är steriliseringskravet borta, och de blir bättre och bättre på att hjälpa ickebinära. Dvs du får hjälp att göra precis de åtgärder du behöver för att känna att din kropp stämmer med din könsidentitet. Dessutom ska diagnosen "transsexualism" tas ur DSM. Det är inte en psykiatrisk diagnos.

Vad det sen har att göra med prostitution och organhandel, det övergår mitt förstånd. I egenskap av transperson är jag jävligt glad att vi ges möjligheter att få hjälp.
:bow::bow:
 
Problemet ligger i att två personer gjorde mågot som stred emot deras natur
Ja, ansvaret ligger hos individen om individen är myndig
Hur ska vi annars förhålla oss till varandra?
Det blir ohållbart om storebror ska ta ansvar för individens val

Varje människa måste ta ansvar för sina egna handlingar
Det gäller dom som säljer sex och det gäller våldtäktsmän

Eget ansvar, alltid
Egna beslut, alltid
Så det är helt ok enligt dig att ha sex med någon som inte tycker om det, om man som överenskommet betalar för det?

I det ligger inget problem alls?

Du har en obehaglig syn på vad som är tillräckligt samtycke.
Att du tycker att det är ok att för en summa pengar ha sex med människor som inte gillar det är en ganska bra beskrivning av problemet med sexköp och hur det inte riktigt går ihop med dagens diskussion kring samtycke där det ska ges entusiastiskt, aktivt och genuint för att inte riskera att vara ett övergrepp.

Mitt exempel var väldigt tydligt, det var därför jag valde det, i många fall har man ju som säljare tvärtom en ambition att åtminstone ge sken av att gilla det. Men, som sagt, eftersom man omöjligt kan kräva verklig lust och genuint, entusiastiskt samtycke från en säljare så ser problemet exakt likadant ut även i de fall där det inte blir lika uppenbart.
 
Senast ändrad av en moderator:
Så det är helt ok enligt dig att ha sex med någon som inte tycker om det, om man som överenskommet betalar för det?

I det ligger inget problem alls?

Du har en obehaglig syn på vad som är tillräckligt samtycke.
Att du tycker att det är ok att för en summa pengar ha sex med människor som inte gillar det är en ganska bra beskrivning av problemet med sexköp och hur det inte riktigt går ihop med dagens diskussion kring samtycke där det ska ges entusiastiskt, aktivt och genuint för att inte riskera att vara ett övergrepp.

Mitt exempel var väldigt tydligt, det var därför jag valde det, i många fall har ju säljare tvärtom en ambition att åtminstone ge sken av att gilla det. Men, som sagt, eftersom man omöjligt kan kräva verklig lust och genuint, entusiastiskt samtycke från en säljare så ser problemet exakt likadant ut även i de fall där det inte blir lika uppenbart.

Människosynen som folk uppvisar i de här två trådarna om prostitution och sexuella övergrepp är så otroligt skrämmande.
 
Ser du verkligen inte ditt eget ansvar i det inträffade?
Vem ska ta ansvar för vad du vill och inte vill, om du inte gör det själv?
Stoppade sexköpslagen dig, din kompis och äcklet som köpte sex av er?
Vad hade påverkat situationen så att resultatet hadeblivit snnorlunda?
Vilken lag hade ändrat din kompis, dig och gubben så att ni alla hade avhållit er från att ha sex ihop?
Det är inte enbart mitt ansvar att kliva ifrån en situation jag inte tycker om, andra människor har ett grundläggande ansvar att se till att deras sexpartners verkligen vill, att försäkra sig om genuint samtycke, att inte tillfoga andra skada såväl psykiskt som fysiskt.

Det gäller inte bara sexköp, det gäller all sex, du har alltid ett ansvar att se till att den du har sex med verkligen vill.
Jag har bevittnat andra människor ha motvilligt sex även utanför sexindustrin, jag har sett det i gruppsex-sammanhang, då har jag tvärtom varit i positionen att jag kunnat stoppa det och jag har också gjort det. Jag har sett det som mitt ansvar att stoppa det. Aldrig att jag skulle köra på, aldrig att jag skulle ha sex med en person om jag misstänkte att den egentligen inte ville, aldrig att jag skulle tänka som du att det minsann inte är mitt ansvar att försäkra mig om att den jag har sex med verkligen vill. Det är mitt ansvar, det är allas ansvar att försäkra sig om deras sexpartners genuina samtycke.
Jag stoppar och frågar, försöker försäkra mig om aktivt, genuint samtycke, och om jag misstänker att personen säger ja av fel anledningar, det kan handla om självskadebeteende, grupptryck, pliktkänsla gentemot sin partner eller annat, då har jag också ett ansvar att ta ett steg tillbaka och inte tillfoga denna människa skada. Ibland kan man inte ta en människa från en destruktiv situation, jag kan inte fysiskt tvinga någon att säga nej om personen är fast i ett självskadebeteende tex, jag kan inte bära en människa från en destruktiv situation om den verkligen beslutat sig för att stanna kvar, men jag kan själv gå därifrån och säga att jag inte tänker delta i det. Att jag inte tänker tillfoga denna människa smärta. Att jag inte tänker ha sex med någon när jag vet att hen egentligen inte tycker om det. Att jag tänker ta mitt ansvar och bara ha sex när det finns genuint samtycke.

Hade mannen tagit detta grundläggande ansvar att försäkra sig om att de han hade sex med verkligen ville, samt tagit ett steg tillbaka när det stod klart att de inte hade lust, då hade det inte hänt. Om mannen tagit sitt ansvar att försäkra sig om verkligt samtycke hade det påverkat situationen så att resultatet blivit annorlunda.

Självklart kan lagen om sexköp, precis som alla andra lagar, inte till 100% stoppa kriminalitet, men nu handlar det om att du argumenterar för att denna lag ska skrotas helt samt för att det är helt ok att ha sex med människor som inte tycker om det, du argumenterar för att man inte har ett ansvar att försäkra sig om att ens sexpartner verkligen vill. Jag håller inte med. Ditt resonemang är farligt.
 
Du tycker det är helt okej med prostitution men undrar om det verkligen är rätt att låta människor operera sina könsorgan? :cautious:
Nej, jag ifrågasätter åsikter som är motstridiga ang rätt att få bestämma över den egna kroppen

Det är märkligt att en kan tycka det är rätt att en människa ska kunna bestämma över sin kropp och göra en könskorrigeringen, när samma individ inte ska ha rätten att ha frivillig sex i utbyte mot pengar

Jag tycker att människor ska ha rätten att bestämma och ta ansvar helt och fullt över sin egen kropp, oavsett vad det gäller
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 658
Senast: _Taggis_
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 225
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp