Bukefalos 28 år!

Proteinbehovet täckt men....

I

Ideaal

Jag har en fundering som jag underar om ni vill hjälpa mig med. Vi har hästarna går på fri tillgång på grovfoder och de går ute dygnet runt. Jag har räknat lite på foderstat (för första gången) för att veta att de får vad de behöver då vi har hästar som börjar bli lite till åren. Det jag kom fram till är att med fri tillgång på grovfoder så täcker det proteinbehovet men energi hamnar långt över behovet. Jag pratade då med en mycket trevlig person på SLU som sa att det är helt OK för hästar som går ute dygnet runt för dom gör förmodligen av med den extra energin. Kvoten energi/protein är 5,1. Om jag ändå skulle skapa en OK balans mellan protein och energi genom att tillsätta exempelvis soja m.m. så hamnar ju i stället både energi och protein långt över behovet. Om hästen får i sig för mycket protein från grovfoder så har de ju inga problem med att göra sig av med det men hur verkar det om man tillsätter ett för hästen onaturligt protein, kan de ändå göra sig av med överskottet (tänk på att det är en gammal häst). Den trevliga damen på SLU menade att äldre hästar +25 oftast har ett högre behov av protein. Hur ser ni på allt detta?
 
Sv: Proteinbehovet täckt men....

Ingen som har någon tanke om detta?
 
Sv: Proteinbehovet täckt men....

instämmer helt med SLUdamen. HH
 
Sv: Proteinbehovet täckt men....

Har haft samma problem som du när hästen stått på fri tillgång, men jag har höjt proteinet med ganska mycket soja för att komma upp i en bättre balans. En frisk häst (friska njurar) klarar proteinöverskott oavsett källa, dom kissar ut överskottet. Om hästen är gammal kräver den dessutom mera protein...
 
Sv: Proteinbehovet täckt men....

Druvan skrev:
Har haft samma problem som du när hästen stått på fri tillgång, men jag har höjt proteinet med ganska mycket soja för att komma upp i en bättre balans. ...

Fast det är ju onödigt om hästens proteinbehov tillfredsställs utan sojan. Man fodrar för att tillfredställa ett behov, inte en kvot. HH
 
Sv: Proteinbehovet täckt men....

Druvan och Helena Handberg

Det är just detta som jag inte riktigt blir klok på. Vad är egentligen viktigast; att kvoten blir rätt eller att behovet av protein och energi är tillfredställt?

Min häst som jag främst tänker på blir aldrig tjock på vintern utan är håller sig relativt normal i hullet. Så att hon får för mycket energi bekymrar mig inte så mycket och när behovet av protein är täckt så borde det ju inte vara något problem. När man kör foderstatsprogram (Hippocampus) så står det att jag ska höja proteingivan för att få balans mellan protein och energi men detta känns mycket märkligt. Det verkar nästan vara omöjligt att få en bra kvot utan att ge en stor mängd soja och jag vill egentligen inte ge henne så mycket protein. Hon är ju numera en glad pensionär så hon behöver inte sätta så värst mycket muskler utan bara underhålla de hon har. Om jag höjer kraftfoder (havre) så ökar ju samtidig mängde energi så det går inte.
 
Sv: Proteinbehovet täckt men....

HelenaHandberg skrev:
Fast det är ju onödigt om hästens proteinbehov tillfredsställs utan sojan. Man fodrar för att tillfredställa ett behov, inte en kvot. HH

Fast om hästen hamnar skyhögt på energin bör väl proteinet följa med också även om behovet redan är tillfredsställt? Annars får man en väldigt överviktig häst....
 
Sv: Proteinbehovet täckt men....

Ideaal skrev:
Druvan och Helena Handberg

Det är just detta som jag inte riktigt blir klok på. Vad är egentligen viktigast; att kvoten blir rätt eller att behovet av protein och energi är tillfredställt?
.

Tabellerna och kvoterna är konstruerade för genomsnittsbehov hos en genomsnittshästar. I praktiken är varierar behoven mkt mellan raser och mellan individer. Proteinbehovet varierar mindre är energibehovet. Orsaken till det är att det behövs en viss mängd aminosyror och kvävemolekyler för att kroppen ska kunna fungera.

Naturligtvis behövs också energi för att kroppen ska fungera. Men precis som olika bilar är olika bensinsnåla är också hästar det. Mest ser man skillnaden mellan raser. Hos naturraser har de överlevt bäst som haft bensinsnåla gener. Kanske är det därför dessa hästtyper är mest drabbade av fång och insulinresistens. Men det finns även engelska fullblod som fått bensinsnåla gener även om de inte är så vanliga.

Om man bara fodrar efter en kvot riskerar man att en riktigt bensinsnål häst får för litet absolut mängd protein för att kunna fungera optimalt. Det kan få tråkiga konsekvenser t ex vid dräktighet. Tvärtom –att en energikrävande häst får för mkt protein är inte lika farligt bara onödigt. HH
 
Sv: Proteinbehovet täckt men....

Druvan skrev:
Fast om hästen hamnar skyhögt på energin bör väl proteinet följa med också även om behovet redan är tillfredsställt? Annars får man en väldigt överviktig häst....

Om en häst har ett visst protein behov och ett visst energibehov och du ger lagom mkt protein men för mkt energi så blir den ju inte mindre fet av att du också ökar proteinet? Snarare ännu tjockare. HH
 
Sv: Proteinbehovet täckt men....

HelenaHandberg skrev:
Om en häst har ett visst protein behov och ett visst energibehov och du ger lagom mkt protein men för mkt energi så blir den ju inte mindre fet av att du också ökar proteinet? Snarare ännu tjockare. HH

Jag har fått lära mig att en häst med överskott på energi går ned i vikt om man ökar upp proteinet, jag antar det går åt en massa energi till att smälta proteinet (?)...
 
Sv: Proteinbehovet täckt men....

Druvan och Helena Handberg

Tack för era svar! Jag gör så att jag utgår från att hästen klarar sig bra på enbart grovfodret. Sedan så får hon förmodligen lite havre också men bara för att hon tycker att det är så gott. Jag skippar sojan helt för jag är inne på Helenas linje. Jag var rädd för att ett överskott av energi på något konstigt sätt "åt" proteiner och att det var därför som man måste tillse att kvoten energi/protein var rätt men jag tror att detta ändå är dementerat nu. Tack för hjälpen!
 
Sv: Proteinbehovet täckt men....

Nä, proteinöverskott omvandlas till energi i kroppen så det där måste vara en sanning med modifikation. Dvs ger man för mycket energi, och går upp med proteinet till samma nivå så att hästen får ett proteinöverskott - kommer den omvandla även proteinöverskottet till energi och vips har man en ÄNNU fetare häst...
Det är just det som kanske kan belasta njurarna - omvandlandet av proteinerna till kolhydrater/energimolekyler (bla glykogen) sker i levern, och restprodukt är bland annat ammonia/med alternativa stavningar (se sambandet med aminosyror och ammoniak - namnen antyder att det har med kväve att göra) som kroppen absolut inte vill ha kvar = skickas till njurarna och ska kissas ut.
Enkelt förklarat, det är så jag förstår det i alla fall....
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinbehovet täckt men....

evis skrev:
Nä, proteinöverskott omvandlas till energi i kroppen så det där måste vara en sanning med modifikation. Dvs ger man för mycket energi, och går upp med proteinet till samma nivå så att hästen får ett proteinöverskott - kommer den omvandla även proteinöverskottet till energi och vips har man en ÄNNU fetare häst...

Aha :idea: :idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 454
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 237
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 126
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp