Proteinrik vegetarisk mat

Dietisten säger att du ska äta mer protein när du inte gått ner ett gram på 1200 kcal/dag i 6 mån? Jag tror du har råkat ut för en lurendrejare. Självklart måste du till läkare först, innan du går på någon extrem diet.

Tja, det vet jag inte. Det var på vårdcentralen så det borde vara en seriös prick.
Ska till läkaren den 16 januari.
 
Tja, det vet jag inte. Det var på vårdcentralen så det borde vara en seriös prick.
Ska till läkaren den 16 januari.
Jag har träffat en läkare som hade en lång utläggning om att kvinnor inte borde använda preventivmedel... Stolpskott finns överallt.

Trist att det är så lång väntetid men bra att det blir utrett!
 
Och jag tycker att du absolut ska ge det en chans när du ändå prövat så mga andra dieter redan. För mig är det den enda hållbara dieten som jag kan hålla mig till och som fungerar suveränt bra på mig. Men det är lättare för mig som inte är vegetarian.
 
Och jag tycker att du absolut ska ge det en chans när du ändå prövat så mga andra dieter redan. För mig är det den enda hållbara dieten som jag kan hålla mig till och som fungerar suveränt bra på mig. Men det är lättare för mig som inte är vegetarian.

Ja jag ska ge det några månader. 130 g kommer jag inte upp i men man kan ju försöka.
 
Ska du fortfarande äta 1200 kcal men ändå få in 130 g protein?
Fattade jag rätt?
Eller har ni höjt kcal mängden med?
 
Enligt mig en märklig rekommendation att äta såpass mycket protein/dag för en vanlig människa, som enligt vad jag läst mig till här på forumet inte tränar något speciellt alls. Rekommendationerna är 1-2 g protein/kg kroppsvikt om man tränar normalt - väldigt mycket och om man inte tränar rejält hårt så finns ingen "vinst" med att gå ända upp och över 2 g/kg kroppsvikt. Över 2 g ger inget alls för någon.
 
@ameo vi har inte diskuterat mekanismerna bakom nej.
Alltså, det är inte meningen att vara otrevlig på något sätt, jag blir mest bara nyfiken på hur sjutton dietisten tänker. Men så är jag också av den analyserande typen, som har en gnutta bakgrundskunskap, så jag hade inte kunna låta bli att fråga dietisten hur hens tanke bakom den rekommendationen ser ut.
Jag hade nog själv reagerat med att ifrågasätta och be hen förklara varför just detta skulle kunna fungera. För jag tycker det låter som en vild gissning, utifrån att du inte lyckats med kalorimetoden. Men jag hoppas att jag har fel!
 
Tja, det vet jag inte. Det var på vårdcentralen så det borde vara en seriös prick.
Ska till läkaren den 16 januari.
Har ni kollat upp hela din ämnesomsättning? Min systerdotten hade samma problem och hon lyckades till slut hitta en läkare (ej vc) som förstod problemet. Patienten hade nästan ingen ämnesomsättning, inga värden var normala. Gick upp i vikt trots träning och lågkalorikost. Läkaren undrade hur hon öht orkade jobba efter förlossning och barnledigt några månader. Det gäller att hitta rätt läkare
 
Har ni kollat upp hela din ämnesomsättning? Min systerdotten hade samma problem och hon lyckades till slut hitta en läkare (ej vc) som förstod problemet. Patienten hade nästan ingen ämnesomsättning, inga värden var normala. Gick upp i vikt trots träning och lågkalorikost. Läkaren undrade hur hon öht orkade jobba efter förlossning och barnledigt några månader. Det gäller att hitta rätt läkare

Ja det är ju det där med att hitta rätt läkare.. De flesta säger bara "ät inte så mycket".

Jag tränar. Inte nån elitnivå, men jag tränar dagligen.

@ameo Jag är rätt desperat just nu, att ifrågasätta vårdpersonal är inte det första jag tänker på ;)

1400 kcal är också rena svältkosten... Ska du äta mer om du rör på dig eller är det meningen att du ska klara dig på 1400 fast du motionerar också?

1400 är totalen. Inget tillägg för träning.
 
Ja det är ju det där med att hitta rätt läkare.. De flesta säger bara "ät inte så mycket".

Jag tränar. Inte nån elitnivå, men jag tränar dagligen.

@ameo Jag är rätt desperat just nu, att ifrågasätta vårdpersonal är inte det första jag tänker på ;)



1400 är totalen. Inget tillägg för träning.
1400 är väldigt väldigt lite! Hur ska du öht orka röra dig? Jag ligger på minst 2000 om dagen de dagar jag inte bara ligger på sofflocket. Igår skulle jag äta 2600. För att ge dig något att jämföra med. Vi är lika långa och jag har gått ner ca 30 kg i vikt sedan jag fick barn -16 (eller ja 40 men tänker att 10 kg var barn, vätska och annat).
 
1400 är väldigt väldigt lite! Hur ska du öht orka röra dig? Jag ligger på minst 2000 om dagen de dagar jag inte bara ligger på sofflocket. Igår skulle jag äta 2600. För att ge dig något att jämföra med. Vi är lika långa och jag har gått ner ca 30 kg i vikt sedan jag fick barn -16 (eller ja 40 men tänker att 10 kg var barn, vätska och annat).

Tja, jag har levt så i några år som sagt. Det högsta jag har legat på en längre period är 1600 (utan effekt på vikten). Har aldrig haft problem med trötthet, hunger eller dålig ork. Hade och har ett aktivt jobb där jag rör mig mycket hela dagarna, plus promenader och gym på eftermiddagarna.

Skulle jag äta över 2000 skulle jag lägga på mig direkt. Jag har testat det också.
 
1400 är väldigt väldigt lite! Hur ska du öht orka röra dig? Jag ligger på minst 2000 om dagen de dagar jag inte bara ligger på sofflocket. Igår skulle jag äta 2600. För att ge dig något att jämföra med. Vi är lika långa och jag har gått ner ca 30 kg i vikt sedan jag fick barn -16 (eller ja 40 men tänker att 10 kg var barn, vätska och annat).
2600 låter jättemycket, för en kvinna som inte har stor övervikt men ändå vill gå ner.

1400 skulle jag inte kalla svältkost, har för mig att det åtminstone förr motsvarade VV:s lägsta points, gör det förmodligen fortfarande. Det funkar om man väljer smart.
 
Tillbehör till vaddå? Jag lever som sagt mest på bön- och linsgrytor :p
Om du är så insnöad på att det ska vara en gryta är det svårt att göra något :p Men man kan ha det som tillbehör till vilken gryta som helst. Eller som en rätt om man har typ tapas, vissa jag känner tycker det är så gott att de äter det som snacks.
 

Liknande trådar

Mat Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med...
2
Svar
29
· Visningar
1 616
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 135
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 835
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 733
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp