Proteinrik vegetarisk mat

Om du är så insnöad på att det ska vara en gryta är det svårt att göra något :p Men man kan ha det som tillbehör till vilken gryta som helst. Eller som en rätt om man har typ tapas, vissa jag känner tycker det är så gott att de äter det som snacks.

Jag är inte insnöad på det, det är bara att det är enkelt att laga och blir få kalorier.
Tar gärna emot tips på annan kalorisnål och proteinrik mat.
 
2600 låter jättemycket, för en kvinna som inte har stor övervikt men ändå vill gå ner.

1400 skulle jag inte kalla svältkost, har för mig att det åtminstone förr motsvarade VV:s lägsta points, gör det förmodligen fortfarande. Det funkar om man väljer smart.
2600 var en dag när jag hade sprungit långt. En dag med bara lite motion som några promenader blir kanske 1800-2000. På det har jag gått ner jättemycket som sagt.

VV har ju en del fria points. T ex är all frukt och grönt 0 points dvs du kan alltid äta dig mätt på bananer och broccoli om du vill.
 
Om du är så insnöad på att det ska vara en gryta är det svårt att göra något :p Men man kan ha det som tillbehör till vilken gryta som helst. Eller som en rätt om man har typ tapas, vissa jag känner tycker det är så gott att de äter det som snacks.
Som förrätt är ju vanligt på japanska restauranger. Jag älskar det! Äter det yttersta skinnet på skalet också 😊
 
Jag misstänker att dietisten kanske är inspirerad av ett sånt här upplägg? Dvs att försöka bygga muskler och tappa fett samtidigt. Det har setts i studier att ett högre proteinintag under kaloriunderskott kan vara gynnsamt. Samtidigt så är det här ett område som inte är helt beforskat ämmu. https://tyngre.se/Artiklar/Det-går-...ppa-fett-samtidigt-på-stort-kaloriunderskott/

Mer om vad du ska äta för vegetariska produkter för att landa på 130 g protein till 1300 kcal är svårt. Quorn är kcalsnålt och proteinrikt men innehåller ägg (vissa av deras produkter är veganska dock), mejerier som keso och kvarg är guldvärda för att lyckas hålla få ihop det utan kyckling eller fisk. I ditt fall hade jag funderat över proteinpulver för att få ihop kalkylen om du vill äta enligt dietistens idé.
 
2600 var en dag när jag hade sprungit långt. En dag med bara lite motion som några promenader blir kanske 1800-2000. På det har jag gått ner jättemycket som sagt.

VV har ju en del fria points. T ex är all frukt och grönt 0 points dvs du kan alltid äta dig mätt på bananer och broccoli om du vill.
ALL frukt och grönt?
 
ALL frukt och grönt?
Ja i princip. Det innebär ju inte att de saknar kalorier, men VV gör så att de undervärderar kalorierna i vissa livsmedel och övervärderar i andra, tillsammans går det då jämnt ut. Om du förstår hur jag menar. De använder ju inte kcal utan kallar det points.
 
Om jag inte minns fel är det all frukt och grönt.

Tycker själv att vv är rätt värdelöst..
Ja det var inte meningen att dra in VV i din tråd, jag tog det bara som jämförelse när det gäller om 1400 kcal är svält eller inte. Det tycker jag inte att det är, om man väljer smart.
 
ALL frukt och grönt?
Tydligen allt utom avokado, ärtor och majs. Deras resonemang tycks gå ut på att även om för mycket frukt inte är jättebra, så är det i regel bättre än det gemene man hade ätit istället. Dessutom verkar det vara för att människor som följer programmet inte ska lockas att utesluta frukt och grönt till förmån för annat, utan fortsätta få i sig sina minst 500 gram om dagen.
 
Om jag inte ska gå upp i vikt så behöver jag ligga på ca 1000 kalorier/dag. Jag vet att det är sjukt snålt, men vad gör man?
 
Jag har inte läst hela tråden men spontant tänker jag protein powder, alltså tillskott som vi gymfolk proppar i oss. Jag är också vegetarian och märket jag gillar använder endast proteiner från vegetabiliska källor. En skopa är 120 kalorier men 20g protein - der är ganska bra.
 
Jag har inte läst hela tråden men spontant tänker jag protein powder, alltså tillskott som vi gymfolk proppar i oss. Jag är också vegetarian och märket jag gillar använder endast proteiner från vegetabiliska källor. En skopa är 120 kalorier men 20g protein - der är ganska bra.

Ja, maken hade visst beställt nåt veganskt proteinpulver. Jag får nalla lite på det :) Tänker att det kan bli ett lagom mellanmål kanske.

@kimmis87 usch det låter jobbigt! Hur löser du det?
 
Ja, maken hade visst beställt nåt veganskt proteinpulver. Jag får nalla lite på det :) Tänker att det kan bli ett lagom mellanmål kanske.

@kimmis87 usch det låter jobbigt! Hur löser du det?
Jag äter jättelite i perioder, och ibland faller jag dit. Så jag går stadigt uppåt i vikt. Men jag orkar inte bry mig längre. Jag hoppas att det ska normalisera sig lite när alla hormoner lugnar ner sig lite. Rider jag ordentligt så går jag oftast ner. Men då pratar vi rejäla pass, de som jag rider på min outbildade häst nu ger inget.
 
Proteinpulvret (soja) var vedervärdigt! Verkligen hemskt. Ska prova ärta också, men gör nog slut på sojan först.

Funderar redan på att ge upp. Det kräver att jag äter såna mängder att jag mår illa. Ska ringa dietisten imorgon och be om en tydligare plan.
 
Proteinpulvret (soja) var vedervärdigt! Verkligen hemskt. Ska prova ärta också, men gör nog slut på sojan först.

Funderar redan på att ge upp. Det kräver att jag äter såna mängder att jag mår illa. Ska ringa dietisten imorgon och be om en tydligare plan.

Är det någon smak på pulvret eller naturellt?
 

Liknande trådar

Mat Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med...
2
Svar
29
· Visningar
1 616
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 135
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 835
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 736
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp