Bukefalos 28 år!

Proteinrik vegetarisk mat

Om det är enbart proteinet du är ute efter så finns det vegetariska och även veganska proteinpulver baserade på bland annat hampa eller ärtor (skulle undvika de baserat på soja om du är kvinna och vill gå ner i vikt). Tyvärr har de jag har provat varit ordentligt äckliga men det kanske är lättare att få i sig en äcklig shake än massor med mat man inte gillar eller principiellt inte vill äta. Det kan även vara värt att leta efter ett värmetåligt matlagnings eller bakprotein som går att använda i bröd, pannkakor och liknande om du generellt vill få upp proteininnehållet.
Lite av grejen med högproteindieter är dock att man blir mättare av dom.
 
Ok. Tack för att du inte tog det som "attack", försöker inte dumförklara eller så bara utesluta vanligaste felkällorna.

Det är inte min första rodeo så att säga ;)
Jag har försökt gå ner i vikt i snart tre år utan att lyckas. Provat det mesta känns det som..
 
Det enklaste sättet att få i dig maximalt med protein med minimal insats är nog att ta en-två proteinshakes om dagen. De mättar rätt lite (tycker jag) och utifrån vad jag hört bland de som vill ha veganprotein så finns en helt del bra pulver på marknaden nuförtiden.
 
Om det är enbart proteinet du är ute efter så finns det vegetariska och även veganska proteinpulver baserade på bland annat hampa eller ärtor. Tyvärr har de jag har provat varit ordentligt äckliga men det kanske är lättare att få i sig en äcklig shake än massor med mat man inte gillar eller principiellt inte vill äta. Det kan även vara värt att leta efter ett värmetåligt matlagnings eller bakprotein som går att använda i bröd, pannkakor och liknande om du generellt vill få upp proteininnehållet.
Lite av grejen med högproteindieter är dock att man blir mättare av dom.

Tack för tipset! Ska kolla in det även om det är äckligt.
 
Det enklaste sättet att få i dig maximalt med protein med minimal insats är nog att ta en-två proteinshakes om dagen. De mättar rätt lite (tycker jag) och utifrån vad jag hört bland de som vill ha veganprotein så finns en helt del bra pulver på marknaden nuförtiden.

Tack! Ska googla lite mer och se vad jag hittar.
 
Det verkar inte stämma till 100 %. Jag kan konstatera att jag kunde äta helt ofantliga mängder thaimat och dricka flera liter öl under min utlandsvistelse för ett par år sedan, och jag gick ner i vikt under resan. Pasta och ost är däremot helt livsfarligt för mig. Syns direkt på vågen. Har räknat kalorier men struntat i att räkna vinet och konstaterat att det behövs inte.

Men att äta 1200 kcal utan att minska i vikt måste ändå tillhöra ovanligheterna. Grundbehovet utan motion borde ligga några 100 kcal över det...
Det stämmer men det beror på hur man räknar på det. Man kan t.ex. inte bara titta på vikt upp och ner eftersom vätska kan fluktuera som vi alla är väl medvetna om men det är även så att vad man äter kan påverka hur mycket som sedan går "ut" både direkt och indirekt och även beroende på hur kroppen tar upp det som äts.

Det är bl.a. därför som diverse lågkolhydratskost är så "effektivt" i början eftersom man släpper massa vätska bl.a. det som bundits upp i muskelglykogen i kroppen men man har väldigt förlorat så mycket vikt i förlorad "energi".
 
Aha. För mig är en sak som proteinpulver inte mat, utan typ "ersättning istället för mat". Men det behöver ju inte andra tänka lika som jag om. Därför jag inte fick ihop det.

Jag ska erkänna att jag tänker likadant. Det fanns inte på min karta när jag startade tråden. Får väl tänka om på den punkten kanske.
 
Ska jag vara riktigt besvärlig vill jag egentligen inte äta soja heller :angel: men jag ruckar på den "regeln" av bekvämlighetsskäl.
 
Proteinpulver är inte mer eller mindre mat än t.ex. vetemjöl eller något annat.
Jag sa att för mig är det inte det, men betonade samtidigt att andra kan tänka annorlunda.
Det är skillnader i vad man gör när man maler något och enbart gör en mekanisk förändring jämfört med när man producerar proteinpulver. Det hör inte till tråden att argumentera om det.
Skulle dock uppskatta om du kunde låta bli att ta på dig det generella tolkningsföreträdet i att definiera vad som är eller inte är mat.
 
Jag sa att för mig är det inte det, men betonade samtidigt att andra kan tänka annorlunda.
Det är skillnader i vad man gör när man maler något och enbart gör en mekanisk förändring jämfört med när man producerar proteinpulver. Det hör inte till tråden att argumentera om det.
Skulle dock uppskatta om du kunde låta bli att ta på dig det generella tolkningsföreträdet i att definiera vad som är eller inte är mat.
Räknar du t.ex. olivolja eller smör som mat? Det är samma koncept. Jag menade inte att motsäga vad du tycker är mat för det är personligt men det räknas som livsmedel och just i sammanhanget som en del av en kost och för att höja proteinhalten så blir det definitivt att räkna som mat. Bortsett från proteinpulver i sig så finns det andra vegetariska matprodukter som t.ex. sojafärs, tofu och liknande som höjer andelen protein.
 
Räknar du t.ex. olivolja eller smör som mat? Det är samma koncept. Jag menade inte att motsäga vad du tycker är mat för det är personligt men det räknas som livsmedel och just i sammanhanget som en del av en kost och för att höja proteinhalten så blir det definitivt att räkna som mat. Bortsett från proteinpulver i sig så finns det andra vegetariska matprodukter som t.ex. sojafärs, tofu och liknande som höjer andelen protein.
Tycker inte vi ska använda TS tråd till den diskussionen.
Bra om du inte menade så.
Ja, väldigt kulturellt präglat också (t.ex. hur man ser på insekter som aktuellt exempel)
 
Lite sådär lagom off topic, men vad är tanken med att äta så himla mycket mer protein än ett normalt dagsbehov för en person i din storlek? Det belastar ju bara kroppens organ att behöva ta hand om mer protein än nödvändigt. Enligt livsmedelsverket är normalt dagsintag av protein "minst 50-70 g" källa: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/protein vilket innebär att de 130 g/dag du ska stoppa i dig är 2-3 ggr så mycket.

(jag personligen går ner i vikt av ärtor, bönor och linser pga deras innehåll av protein och fibrer, som gör att jag håller mig mätt länge och sötsuget försvinner, önskar bara att jag kunde hitta fler goda recept som innehåller såna...)
 
Fast det handlar inte om vad jag vill äta. Utan när jag ätit tills jag är mätt behöver jag ändå mer protein i dieten.
Baljväxter är extremt mättande!



Jag äter inte pasta/ris. Lägger ogärna till mer kalorier.. Sallad äter jag inte :angel:
Hittade lite solrosfrön i skafferiet, tänkte ha dem på kvarg imorgon. Gör dock liten skillnad..
Edamame kan man äta utan sallad med. Salta lite och nom nom nom :)
 
Lite sådär lagom off topic, men vad är tanken med att äta så himla mycket mer protein än ett normalt dagsbehov för en person i din storlek? Det belastar ju bara kroppens organ att behöva ta hand om mer protein än nödvändigt. Enligt livsmedelsverket är normalt dagsintag av protein "minst 50-70 g" källa: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/protein vilket innebär att de 130 g/dag du ska stoppa i dig är 2-3 ggr så mycket.

(jag personligen går ner i vikt av ärtor, bönor och linser pga deras innehåll av protein och fibrer, som gör att jag håller mig mätt länge och sötsuget försvinner, önskar bara att jag kunde hitta fler goda recept som innehåller såna...)

Dietistens tips, i och med att jag inte gått ner på vanlig diet.
 
Styrkelabbet har gjort en vegansk kostbok som har näringsuträknade recept. Kanske kan vara något?
Annars är det väldigt svårt att få i sig 130 gram fullvärdigt protein som kroppe faktiskt kan ta hand om, när man äter veganskt.
Belugabolognese med proteinpasta, provat det?
 

Liknande trådar

Mat Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med...
2
Svar
29
· Visningar
1 691
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 230
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 034
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 888
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp