Bukefalos 28 år!

Provridning, vart drar ni gränsen för hur mycket som får provas?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det spelar ingen större roll vad för försäljning som menas, utan att personen skrivit det jag sagt med avtal angående vem som står för vad om någonting händer. För att visa vad jag baserat min åsikt på. Inte mer eller konstigare än så :)

Det här skrämmer mig verkligen. Har du verkligen ingen koll på att det styrs av olika lagstiftningar?! Ärligt?

Det spelar STOR roll om försäljningen går under kKl eller KL.

Skulle BMW skicka ut sina bilar utan att kolla körkort?? :rofl:

Jag har provkört både BMW, större serien Volvo och Rangerover utan att mer än presentera mig och prata en stund med säljaren.

När jag köpte arbetsbilen behövde jag visa körkortet för att han skulle se att jag hade behörighet.
 
Kollar körkort gör de ibland innan provkörning men oftast inte. Skriva på något har jag aldrig gjort vid provkörning. Inte ens med splitter ny bil.

Samma för min del. Nu pratar jag om de större firmorna. Jag har aldrig någonsin hört om någon som skriver på något, i vissa fall har de kopierat körkortet, men det är också det absolut mesta.

När jag provkör privat vill jag gärna att säljaren kommer med i bilen, så uppstår inga diskussioner. Men de senaste två bilarna jag köpt privat har jag bara blivit utskickad att köra en sväng, utan mer än så. Inga jättedyra bilar, den mest kostsamma betalade vi 250 000 kr för. Så ändå lite pengar att bli av med om jag skulle stjäla den från säljaren (det var dessutom 5 minuters körväg från Öresundsbron).
 
Samma för min del. Nu pratar jag om de större firmorna. Jag har aldrig någonsin hört om någon som skriver på något, i vissa fall har de kopierat körkortet, men det är också det absolut mesta.

När jag provkör privat vill jag gärna att säljaren kommer med i bilen, så uppstår inga diskussioner. Men de senaste två bilarna jag köpt privat har jag bara blivit utskickad att köra en sväng, utan mer än så. Inga jättedyra bilar, den mest kostsamma betalade vi 250 000 kr för. Så ändå lite pengar att bli av med om jag skulle stjäla den från säljaren (det var dessutom 5 minuters körväg från Öresundsbron).

Precis. Det har varit stora firmor jag har provkört/köpt ifrån med. Vi ser väl kanske ärliga ut :angel:
 
Precis. Det har varit stora firmor jag har provkört/köpt ifrån med. Vi ser väl kanske ärliga ut :angel:

Jag tror absolut att det spelar roll hur man uppför sig och framställer sig, hur skulle bedragare annars lyckas med enkla kupper? Jag tror också att yngre killar har svårare att få provköra muskelbilar hos firmor och privat.
 
http://konsumenternasblogg.se/farligt-med-provkorning/

Här hittade jag någon som förklarar allt tydligare än vad jag har kunskap till. Och ja, på precis dessa grunder bygger jag mitt resonemang att göra detsamma vid provridning av häst. :)
Så du är rädd för att den som testar hästen ska krocka eller stjäla hästen?


Alltså krocka kan man överföra till att råka ut för en olycka, problemet är dock att hästen har en egen vilja på ett helt annat sätt än en bil. Det blir alltid den som kör bilen eller den man krockar med som kan betraktas som skyldig om det nu inte är materialfel så att bilen lägger av, styrningen inte funkar, bromsen inte funkar etc. Problemet vid provridning är framförallt att hästen inte beter sig som en maskin utan har egna idéer som ryttaren inte har kunskaper att hantera.

Självklart ska man inte släppa ut någon som inte har kunskap nog, men då säljer man inte hästen till personen heller.

Men att stjäla en häst under en provridning? Har någon ens hört talas om det?
------
Problemet med att försöka få någon att skriva under ett kontrakt för provridning av häst är att de flesta förmodligen per automatik kommer att tro att hästen antingen är farlig eller att säljaren försöker luras och att hästen redan är skadad.
 
Vi var på två bilfirmor nyligen, fick vi nycklarna direkt.
Jag tror som övriga att om man skulle persentera ett provridningsavtal, att man kommer få svårt att sälja hästen. På de grunder som tidigare nämnts i tråden.
 
Om man skulle ha kontrakt vid provridning- hur vet man att hästen är frisk innan jag börjar provrida?
Hur vet jag som provridare att hästen inte har någon skada som ägaren sen försöker hävda uppkom under provridningen?
Så ska kontraktet bara innefatta vissa skador?

Jag har aldrig varit med om någon som haft en olycka vid provridning. Men även då kan det ju bli tvist om när skadan uppstod.
 
Om man skulle ha kontrakt vid provridning- hur vet man att hästen är frisk innan jag börjar provrida?
Hur vet jag som provridare att hästen inte har någon skada som ägaren sen försöker hävda uppkom under provridningen?
Så ska kontraktet bara innefatta vissa skador?

Jag har aldrig varit med om någon som haft en olycka vid provridning. Men även då kan det ju bli tvist om när skadan uppstod.
man gör en veterinärbesiktning före och efter :idea:

Jag funderade på¨samma sak, rider man ut och kommer hem med en halt häst så beror det så gott som alltid på att hästen redan hade problem eller något utom ens kontroll/som man har marginell kontroll på hänt.

Jovisst det finns säkert enstaka som medvetet skadar hästar och är direkt vårdslösa, men de lär vara lätträknade vid övervakad provridning.
 
Så du är rädd för att den som testar hästen ska krocka eller stjäla hästen?


Alltså krocka kan man överföra till att råka ut för en olycka, problemet är dock att hästen har en egen vilja på ett helt annat sätt än en bil. Det blir alltid den som kör bilen eller den man krockar med som kan betraktas som skyldig om det nu inte är materialfel så att bilen lägger av, styrningen inte funkar, bromsen inte funkar etc. Problemet vid provridning är framförallt att hästen inte beter sig som en maskin utan har egna idéer som ryttaren inte har kunskaper att hantera.

Självklart ska man inte släppa ut någon som inte har kunskap nog, men då säljer man inte hästen till personen heller.

Men att stjäla en häst under en provridning? Har någon ens hört talas om det?
------
Problemet med att försöka få någon att skriva under ett kontrakt för provridning av häst är att de flesta förmodligen per automatik kommer att tro att hästen antingen är farlig eller att säljaren försöker luras och att hästen redan är skadad.
Eller att säljaren helt enkelt är knepig i affärer. Och okunnig om lagar och regler. Tex inte känner till skillnaden mellan att köpa från företag och privatpersoner. Eller har en amerikaniserad uppfattning om vad som regleras individuellt - med kontrakt och försäkringar - och vad som regleras i lag.
 
Samma för min del. Nu pratar jag om de större firmorna. Jag har aldrig någonsin hört om någon som skriver på något, i vissa fall har de kopierat körkortet, men det är också det absolut mesta.

När jag provkör privat vill jag gärna att säljaren kommer med i bilen, så uppstår inga diskussioner. Men de senaste två bilarna jag köpt privat har jag bara blivit utskickad att köra en sväng, utan mer än så. Inga jättedyra bilar, den mest kostsamma betalade vi 250 000 kr för. Så ändå lite pengar att bli av med om jag skulle stjäla den från säljaren (det var dessutom 5 minuters körväg från Öresundsbron).
Detta låter ju helt crazy bananas verkligen , hur törs dom ! :D
 
Blir det för krångligt att provköra så får man inga kunder, det handlar förmodligen om överlevnad.
Ja men ett körkort i pant borde väl inte vara något krångligt :)
Helt förundrad jag!
DÅ kan ju en biltjuv bara gå och hämta valfri bil och sticka över Öresundsbron, helt galet .
 
Fast det är det väl inte? :D Om ryttaren åker av på banan eller i ridhuset kommer ju inte hästen någonstans, är man ute och rider där det måste korsas trafikerade vägar är det betydligt större risk att någonting händer när hästen då är lös.
Är hästen väldigt trafikrädd eller opålitlig så får man väl åka till ett annat ställe där provridning kan göras utan att det är stora vägar emellan.
 
När jag provred min dam i ridhuset gick det allt annat än bra. Säljaren måste ha trott att jag aldrig suttit på en häst förut, jag klandrar henne inte ;)
Hon tyckte dock om min attityd till hästen och min ridning så efter helgen kom jag tillbaka för att prova rida ut. Hästen ifråga hade bara ridits i ridhus drygt ett halvår och jag har varken paddock eller ridhus.
Trots pigg och lite stissig häst som gärna reste sig gick uteritten bra och hon sa nej till andra spekulanter så att jag kunde köpa hästen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 273
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 721
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 699
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp