Bukefalos 28 år!

Provridning, vart drar ni gränsen för hur mycket som får provas?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det väl inte , jag har blivit stoppad utan körkort flera gånger de har bara kollat mig i datorn :D
De flesta är schysta skulle jag tro, men blir du stoppad med en bil inte registrerad på dig/närstående som det är när man provkör så är det troligen mer problematiskt. Det är böter på att inte köra med körkort.
 
I så fall undrar jag vart du har provat bil :angel: Här tar de personuppgifter och legitimation

Jag köpte bil 2012. Provkörde sjukt många bilar hos massa bilhandlare. Behövde inte ens visa körkort. Däremot skrev de flesta diskret upp regnumret på bilen jag kom i - utan att fråga då men för att ha nåt att gå på om bilen inte kom tillbaka.

HYRA en bil kräver både visa körkort, visa man kan betala för sig samt underskrift. PROVKÖRA en bil kräver typ ingenting alls...
 
Fast det var inget tips :D bara förvånad över att mam får provköra sådär, trodde verkligen de tog körkortet i pant och man fick ha med annat leg.

Då skulle de förlora massa spontana kunder. Dessutom inte skulle jag orka skaffa en extra legitimation bara för att jag skulle köpa bil eller passade på att provköra den där bilen jag är intresserad av utefter reklamen.

Förresten blir det aldrig stöld om någon som provkör en bil sticker med den. Så inga försäkringar täcker. Och ska du ta körkort ska du ju kolla personen innan om du ska ha minsta nytta av det.
 
Då skulle de förlora massa spontana kunder. Dessutom inte skulle jag orka skaffa en extra legitimation bara för att jag skulle köpa bil eller passade på att provköra den där bilen jag är intresserad av utefter reklamen.

Förresten blir det aldrig stöld om någon som provkör en bil sticker med den. Så inga försäkringar täcker. Och ska du ta körkort ska du ju kolla personen innan om du ska ha minsta nytta av det.
Hur menar du nu? Klart det blir stöld om jag stjäl bilen jag provkör :confused:
 
Fast det var inget tips :D bara förvånad över att mam får provköra sådär, trodde verkligen de tog körkortet i pant och man fick ha med annat leg.

Jag hade aldrig någonsin lämnat ifrån mig körkortet som någon slags pant. Hade någon bett om det hade jag tackat för mig och gått till en konkurrent. Man ska knappast behöva skaffa ett leg till bara för att kunna köpa ny bil.
 
Jag hade aldrig någonsin lämnat ifrån mig körkortet som någon slags pant. Hade någon bett om det hade jag tackat för mig och gått till en konkurrent. Man ska knappast behöva skaffa ett leg till bara för att kunna köpa ny bil.
Men behöver man inte ens visa körkortet ? Får man bara komma dit som en total främling och hoppa in i en bil :D
 
Hur menar du nu? Klart det blir stöld om jag stjäl bilen jag provkör :confused:

Nej. Det är det som är det jävliga. Och ett stort problem för privata uthyrare.

Stöld kräver att du olovligen får något i din besittning. Alltså att du olovligen tar en sak ur någon annans besittning. Om jag snor din bilnyckel och tar din bil är det stöld. Om du lånar ut eller hyr ut bilen till mig och ger mig nyckeln har du gett mig besittning till den.

Man kan inte stjäla något man har lovlig besittning till. När jag sticker och inte lämnar tillbaka bilen så är det ett brott - men inte stöld.

Som sagt ett helvetes problem ang privat uthyrning. Försäkringarna täcker stöld. Men inte när nån pyser med hyrbilen...

Se tex http://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-vill-polisen-inte-utreda-stulna-hyrbilar/
 
Men behöver man inte ens visa körkortet ? Får man bara komma dit som en total främling och hoppa in i en bil :D

I de flesta fall har jag inte behövt det. Normalt sett kommer man ju i en bil och de lär ha tagit regnumret på bilen i de fall jag inte har behövt visa körkortet. Sedan ser jag snäll ut :angel: Det kanske hjälper :p
 
Men behöver man inte ens visa körkortet ? Får man bara komma dit som en total främling och hoppa in i en bil :D

Japp. I princip så. De gör säkert någon egen subjektiv bedömning om de tycker du verkar pålitlig. Men i normalfallet behöver du inte mer än förklara att du vill provköra en bil och prata lite med säljaren.
 
Nej. Det är det som är det jävliga. Och ett stort problem för privata uthyrare.

Stöld kräver att du olovligen får något i din besittning. Alltså att du olovligen tar en sak ur någon annans besittning. Om jag snor din bilnyckel och tar din bil är det stöld. Om du lånar ut eller hyr ut bilen till mig och ger mig nyckeln har du gett mig besittning till den.

Man kan inte stjäla något man har lovlig besittning till. När jag sticker och inte lämnar tillbaka bilen så är det ett brott - men inte stöld.

Som sagt ett helvetes problem ang privat uthyrning. Försäkringarna täcker stöld. Men inte när nån pyser med hyrbilen...

Se tex http://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-vill-polisen-inte-utreda-stulna-hyrbilar/

Men olovligt förfarande borde det väl bli? Ett ex stal en sak för mig medans vi bodde ihop (vi höll på att gå isär) och det åkte han dit på men det kanske inte är samma sak alls?
 
Men olovligt förfarande borde det väl bli? Ett ex stal en sak för mig medans vi bodde ihop (vi höll på att gå isär) och det åkte han dit på men det kanske inte är samma sak alls?

Ja olovligt förfogande som minst. Kan bli olika former av bedrägeribrott med beroende på omständigheter osv.

Men bilförsäkringar täcker inte olovligt förfogande så man står där med lång näsa. Och det är inte alltid polisen lägger så mkt energi heller. Men ffa så de som satt det i system och där bilarna innan ägaren hunnit fatta vad som hänt är på väg ut ut landet - där står ägaren utan bil och pengar och mycket dåliga odds få igen någotdera :(

Men de flesta tror det räknas som stöld och att man är skyddad på samma vis som om nån snodde bilen på natten. Men tyvärr inte. Samma sak gäller om man lånar ut sin bil/hästtransport/häst/sak/whatever. Har personen fått lov att ha saken så blir det inte stöld sen oavsett om personen inte kommer tillbaka med saken.
 
Ja olovligt förfogande som minst. Kan bli olika former av bedrägeribrott med beroende på omständigheter osv.

Men bilförsäkringar täcker inte olovligt förfogande så man står där med lång näsa. Och det är inte alltid polisen lägger så mkt energi heller. Men ffa så de som satt det i system och där bilarna innan ägaren hunnit fatta vad som hänt är på väg ut ut landet - där står ägaren utan bil och pengar och mycket dåliga odds få igen någotdera :(

Men de flesta tror det räknas som stöld och att man är skyddad på samma vis som om nån snodde bilen på natten. Men tyvärr inte. Samma sak gäller om man lånar ut sin bil/hästtransport/häst/sak/whatever. Har personen fått lov att ha saken så blir det inte stöld sen oavsett om personen inte kommer tillbaka med saken.

Nej det gör väl inga försäkringar vad jag har förstått.
 
när vi har haft ponnies till salu, har kunskaperna styrt vad de får göra, inte svårare än så. Första ponnyn vi sålde kom det upp världens bästa barn till, hon fick prova att rida själv till ridhuset (med föräldrar och syster till fots), tar 10 min, väl där fick hon rida dressyr och hoppa (högre än hon någonsin gjort förut) och sen kom jag ner med min häst, så red barnet och syster ut en sväng, galopperade i backar, hoppade hinder i skogen etc. Kärlek vid första ögonkastet och ponnyn är kvar där än, trots hans väldigt speciella humör och egenheter.
När vi skulle sälja ponny nr 2 så kom det folk som knappt kunde rida visade det sig och en undrade om vi kunde garantera att han inte bockade (trots att vi uttryckligt skrivit att han är både pigg och busig), Upptäckte redan när de skrittade fram ute att kunskaperna de nämnt kanske var något överdrivna, så de fick vackert hålla sig på banan, fick inte ens galoppera, ändå tyckte föräldern att det gått så bra och så ville de komma tillbaka och prova igen, men vi avstyrde det lite fint och rekommenderade dem att kanske titta på äldre läromästare...
Inte lätt att varken köpa eller sälja häst... Men känns ändå som ärlighet varar längst
 
Senast ändrad:
Ja olovligt förfogande som minst. Kan bli olika former av bedrägeribrott med beroende på omständigheter osv.

Men bilförsäkringar täcker inte olovligt förfogande så man står där med lång näsa. Och det är inte alltid polisen lägger så mkt energi heller. Men ffa så de som satt det i system och där bilarna innan ägaren hunnit fatta vad som hänt är på väg ut ut landet - där står ägaren utan bil och pengar och mycket dåliga odds få igen någotdera :(

Men de flesta tror det räknas som stöld och att man är skyddad på samma vis som om nån snodde bilen på natten. Men tyvärr inte. Samma sak gäller om man lånar ut sin bil/hästtransport/häst/sak/whatever. Har personen fått lov att ha saken så blir det inte stöld sen oavsett om personen inte kommer tillbaka med saken.
Fast vi har en bekant som blev av med bilen vid prov för köp, och hen fick pengar från FB.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 273
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 720
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 699
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp